Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon uusi omistaja vaatii ylimääräistä vuokraa

Vierailija
15.06.2024 |

Hei, onko kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Tosiaan olen asunut muutaman vuoden samassa vuokra-asunnossa, vuokra ei ole noussut. Tänne muuttaessa maksoin ns yhden ylimääräisen vuokran, sen vuoksi että jos jotain sattuu niin on yksi kuukausi valmiiksi maksettu ja lisäksi siinä on valmiina se irtisanomiskuukauden vuokra. Asunto myytiin vuokrattuna, sain muutaman kuukauden asua kunnes tuli uudelta omistajalta irtisanomisilmoitus. Aloitin sitten uuden asunnon etsinnän, löysin, ja irtisanoin sopimuksen mukaisesti kuukauden irtisanomisajalla. Nyt asunnon omistaja vaatii, että minun tulee maksaa irtisanomiskuukauden vuokra tai laittaa sen perintään, eikä auta, että selitän hänelle että olen sen jo maksanut, vaikkakin alkuperäiselle omistajalle, ja laitoin jo tiliotteenkin maksusuorituksesta. Mitäs tässä voi nyt tehdä?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kirjallinen sopimus tästä ylimääräisestä vuokrasta? Jos on, se maksetaan sinulle kuolinpesästä. Uskoakseni tiliotekin riittää, jos siinä on eritelty mistä summasta on kyse ja voit osoittaa että olet maksanut sen jälkeenkin vuokrasi joka kuukausi. Jos perunkirjoitus on jo tehty pesä jaettu, homma menee vaikeammaksi. Joka tapauksessa tämä sopimus ei sido nykyistä omistajaa, ellei maksamasi vuokra ole siirtynyt hänelle tai hyvitetty kauppasummassa.

Suosittelisin siis, että maksat nyt kiltisti sen vuokran ja alat sitten selvittää asiaa. Mutta aika heikoilla olet, etkä luultavasti tule saamaan rahojasi takaisin. Ota oppirahoina.

Vierailija
42/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se uusi omistaja voi mitenkään edes tietää että ap on joskus kauan sitten maksanut edelliselle vuokranantajalle jotain ylimääräistä, ellei se edellinen vuokranantaja ole selkeästi kirjannut sitä erikseen jonnekin ylös niin että se tieto (ja ne rahat) olisi sitten siirtynyt uudelle vuokranantajalle. Luulenpa ettei ap tule niitä rahoja enää näkemään, ovat jo kadonneet vuosien varrella. Mutta joka tapauksessa uusi vuokranantaja ei ole tehnyt mitään väärää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on vaadittava se raha takaisin edelliseltä vuokraisännältä, joka sen on pöllinyt. Uuden vuokraisännän vaatimus on oikeutettu.

Alkuperäinen omistaja on kuollut, en ole edes varma kuka tämän asunnon peri, ilmeisesti joku sukulainen. ap

Ilmoititko siinä vaiheessa kuolleen vuokranantajan perillisille, että olet maksanut yhden ylimääräisen vuokran? Se olisi pitänyr merkitä vainajan velaksi perukirjaan.

En. Tuli vain ilmotus kirjeellä kotiin, että asunto menee myyntiin. Sitten välittäjä otti yhteyttä sopiakseen näytöistä, hän osasi kertoa että omistaja on kuollut. Välittäjä sitten välitti yhteystietoni uudelle omistajalle. ap

Viimeistään tässä vaiheessa sinun olisi pitänyt kertoa välittäjälle, että olet maksanut ylimääräisen vuokran ja esittää siitä tositteet. Ei vanhalle vuokranantajalle annettu ylimääräinen raha sido mitenkään uutta vuokranantajaa, jos asiasta ei ole tehty kunnollista sopimusta.

Vierailija
44/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, siis kun vuokrasit asunnon, maksoitko siis kahden kuukauden vuokran silloin? Eli maksoit ensimmäisen kuukauden, kuten on tapana, että se maksetaan ennen kuin asuntoon saa muuttaa ja lisäksi maksoit ennakkoon toisenkin vuokran? Miksei sitä toista vuokraa merkitty vuokravakuudeksi? En tosiaan ymmärrä tuota systeemiä, eihän kukaan maksa etukäteen jotain viimeisen kuukauden vuokraa, kun ei voi tietää, asuuko 2 vuotta vai 10 vuotta.

Muutin asuntoon, maksoin ensimmäisen kuukauden vuokran jo pari päivää ennen asuntoon muuttamista, ennen kuin kuu vaihtui ja muuttopäivä tuli. Tilillä oli rahaa, joten maksoin sitten kuun alussa seuraavan kuun vuokran etukäteen, ilmoitin tästä vuokranantajalle kun kävi antamassa erikseen varastoon erillisen avaimen, oli ok. Jatkoin vuokranmaksamista etukäteen joka kuukausi, ajattelin että näin olen maksanut myös sitten tavallaan irtisanomiskuukauden

Kaivat tiliotteet missä tuo näkyy, lähetät siitä kopion vuokranantajalle ja ilmoitat, että asia sinun puoleltasi loppuun käsitelty. Ja jos vuokranantaja ei siihen tyydy, haastaa oikeuteen. Mihin sitten lähetät samat tiliotteet ja vuokrasopimuksen kopion. 

Vierailija
45/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota oppirahoina ja kärsi nahoissasi. Tuolla yhden kuukauden vuokralla ei sinullekaan ole pidemmän päälle mitään merkitystä.

Vierailija
46/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vuokrata yksityiseltä. Pyydä takuuvuokra takas.

Vierailija
47/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä yhden kuukauden vuokra ei ole vakuusmaksu? Eli olet vuokravakuuden lisäksi maksanut yhden kuukauden vuokran sisään. Vakuusmaksuhan palautetaan vasta sitten kun olet muuttanut asunnosta pois ja asuntoon on tehty lopputarkastus. Ehkä vuokranantaja luulee että tarkoitat vakuusmaksua.

Ei ole, takuuta/vakuutta ei ole, ja tästä on merkintä sopimuksessakin. Onko tosiaan niin, että laskuja ei saa maksaa kuukautta etukäteen, tai jos maksaa niin se on lahjoitus omistajalle? Kun käytännössähän olen maksanut vuokran aina yhden kk etuajassa. ap

Laskuja saa maksaa etukäteen, mutta oikealle laskuttajalle. Sinun olisi pitänyt pitää huoli siitä, että tieto ylimääräisestä maksusta siirtyy asunnon omistajan vaihdoksen yhteydessä uudelle vuokranantajalle.

Miksi mä olen ollut velvollinen kertomaan sopimuksellisia asioita uuden ja vanhan omistajan välillä? Olen sopimuksen mukaisesti maksanut summan siihen tilinumeroon joka mulle on annettu. Kerroin asiasta kun irtisanomisilmotus tuli parin kk päästä, ei tullut edes mieleen sitä ennen. Kyllähän varmaan vanhan omistajan olisi pitänyt kertoa vuokravelatkin uudelle omistajalle, jos niitä olisi ollut. Vai olisiko ollut niin että olisin saanut ne anteeksi jos niitä olisi ollut? ap

Vierailija
48/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli laskuja ei saa maksaa kuukautta etukäteen? Missä vaiheessa on siis ok maksaa lasku, pitääkö aina maksaa eräpäivänä ja muuten jtehdessä jos laskuttaja vaihtuu, on tämä maksajan vika? ap"

Laskuja saa maksaa etukäteenkin, ei sitä kukaan tai mikään kiellä. Tarkalleen ottaen olet nyt antanut Penalle lahjaksi tonnin, etkä voi väittää että olisit sillä Penalle annetulla rahalla maksanut velkasi Erkille.

Vierailija
49/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä nyt jotenkin olet merkinnyt, minkä kuukauden vuokran olet milloinkin maksanut. Minä maksan aina kuukauden 30. tai 31. päivä seuraavan kuun vuokran. Silloin on palkkapäivä ja maksan muitakin laskuja. Kirjoitan aina viesti-kenttään maksaessani, minkä kuukauden vuokra on kyseessä. Minulla ei ole vuokranantajalta kuukausittaisia viitenumeroita, joten kirjoitan vain sen kuukauden, mitä maksu koskee. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokranmaksupäivä eli eräpäivä on joka kuukauden 5. päivä, mutta tietenkin sen saa maksaa etukäteen, kuten kaikki laskut.

Vierailija
50/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on vaadittava se raha takaisin edelliseltä vuokraisännältä, joka sen on pöllinyt. Uuden vuokraisännän vaatimus on oikeutettu.

Alkuperäinen omistaja on kuollut, en ole edes varma kuka tämän asunnon peri, ilmeisesti joku sukulainen. ap

Ilmoititko siinä vaiheessa kuolleen vuokranantajan perillisille, että olet maksanut yhden ylimääräisen vuokran? Se olisi pitänyr merkitä vainajan velaksi perukirjaan.

En. Tuli vain ilmotus kirjeellä kotiin, että asunto menee myyntiin. Sitten välittäjä otti yhteyttä sopiakseen näytöistä, hän osasi kertoa että omistaja on kuollut. Välittäjä sitten välitti yhteystietoni uudelle omistajalle. ap

Viimeistään tässä v

Eli laskuja ei saa maksaa ennen eräpäivää ilmoitetulle tilinumerolle? Jos olisi ollut vuokravelkaa, olisinko saanut nämä siis anteeksi, jos nyt ylimääräisestä pitää maksaa lisää? ap

Vierailija
51/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se uusi omistaja voi mitenkään edes tietää että ap on joskus kauan sitten maksanut edelliselle vuokranantajalle jotain ylimääräistä, ellei se edellinen vuokranantaja ole selkeästi kirjannut sitä erikseen jonnekin ylös niin että se tieto (ja ne rahat) olisi sitten siirtynyt uudelle vuokranantajalle. Luulenpa ettei ap tule niitä rahoja enää näkemään, ovat jo kadonneet vuosien varrella. Mutta joka tapauksessa uusi vuokranantaja ei ole tehnyt mitään väärää. 

Minä pyysin todistuksen siitä että asunnon myynyt vuokra-asuntoni omistaja on siirtänyt maksamani vuokravakuuden uudelle omistajalle siinä vaiheessa, kun asunto vaihtoi omistajaa.

Vierailija
52/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua huijataan. Olen itse vuokranantaja ja sinun ei pidä maksaa mitään vaan sinun pitää saada se 1 kuukauden raha takaisin kun sanoit itse että maksoit 1 kuukauden etukäteen. Se yrittää huijata sinua ihan selvästi. Ja toiseksi että jos muutat pois vaikka 15 päivä ja olet maksanut vuokran 1 päivä niin sinun pitää saada vuokraa takas 50% kuukaudesta.

Vierailija
53/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt jotenkin olet merkinnyt, minkä kuukauden vuokran olet milloinkin maksanut. Minä maksan aina kuukauden 30. tai 31. päivä seuraavan kuun vuokran. Silloin on palkkapäivä ja maksan muitakin laskuja. Kirjoitan aina viesti-kenttään maksaessani, minkä kuukauden vuokra on kyseessä. Minulla ei ole vuokranantajalta kuukausittaisia viitenumeroita, joten kirjoitan vain sen kuukauden, mitä maksu koskee. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokranmaksupäivä eli eräpäivä on joka kuukauden 5. päivä, mutta tietenkin sen saa maksaa etukäteen, kuten kaikki laskut.

En ole, kun on automaattinen maksu tietyllä annetulla viitenumerolla joka oli aina sama... Mullakin luki vain että tähän tilinumeroon, tämä on eräpäivä, tällä viitenumerolla. ap

Vierailija
54/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua huijataan. Olen itse vuokranantaja ja sinun ei pidä maksaa mitään vaan sinun pitää saada se 1 kuukauden raha takaisin kun sanoit itse että maksoit 1 kuukauden etukäteen. Se yrittää huijata sinua ihan selvästi. Ja toiseksi että jos muutat pois vaikka 15 päivä ja olet maksanut vuokran 1 päivä niin sinun pitää saada vuokraa takas 50% kuukaudesta.

Sinä tässä huijaat.

Vierailija
55/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kirjallinen sopimus tästä ylimääräisestä vuokrasta? Jos on, se maksetaan sinulle kuolinpesästä. Uskoakseni tiliotekin riittää, jos siinä on eritelty mistä summasta on kyse ja voit osoittaa että olet maksanut sen jälkeenkin vuokrasi joka kuukausi. Jos perunkirjoitus on jo tehty pesä jaettu, homma menee vaikeammaksi. Joka tapauksessa tämä sopimus ei sido nykyistä omistajaa, ellei maksamasi vuokra ole siirtynyt hänelle tai hyvitetty kauppasummassa.

Suosittelisin siis, että maksat nyt kiltisti sen vuokran ja alat sitten selvittää asiaa. Mutta aika heikoilla olet, etkä luultavasti tule saamaan rahojasi takaisin. Ota oppirahoina.

Mitään et maksa vuokranantajalle, koska olet jo maksanut sen. Lähetät siitä tositteen. Koska sopimus ei ole vaihtunut, et ole velvollinen mihinkään ylimääräisiin maksuihin. Täällä ahneet vuokranantajat yrittävät kusettaa sinua, pidä puolesi!

Vierailija
56/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä yhden kuukauden vuokra ei ole vakuusmaksu? Eli olet vuokravakuuden lisäksi maksanut yhden kuukauden vuokran sisään. Vakuusmaksuhan palautetaan vasta sitten kun olet muuttanut asunnosta pois ja asuntoon on tehty lopputarkastus. Ehkä vuokranantaja luulee että tarkoitat vakuusmaksua.

Ei ole, takuuta/vakuutta ei ole, ja tästä on merkintä sopimuksessakin. Onko tosiaan niin, että laskuja ei saa maksaa kuukautta etukäteen, tai jos maksaa niin se on lahjoitus omistajalle? Kun käytännössähän olen maksanut vuokran aina yhden kk etuajassa. ap

Laskuja saa maksaa etukäteen, mutta oikealle laskuttajalle. Sinun olisi pitänyt pitää huoli siitä, että tieto ylimääräisestä maksusta siirtyy asunnon omistajan vaihdoksen yhteydessä uudelle vuokranantajalle.

Miksi mä olen ollut velvollinen kertomaan sopimuksellisia asioita uuden ja vanhan omistajan välillä? Olen sopimuksen mukaisesti maksanut summan siihen tilinumeroon joka mulle on annettu. Kerroin asiasta kun irtisanomisilmotus tuli parin kk päästä, ei tullut edes mieleen sitä ennen. Kyllähän varmaan vanhan omistajan olisi pitänyt kertoa vuokravelatkin uudelle omistajalle, jos niitä olisi ollut. Vai olisiko ollut niin että olisin saanut ne anteeksi jos niitä olisi ollut? ap

MIten kuolleena maanut vuokranantaja olisi pystynyt kertomaan uudelle omistajalle maksamastasi ylimääräisestä vuokrasta? Eivät sitä vainajan perilliset näe mistään. Kyllä, olisit saattanut tässä yhteydessä käytännössä saada myös vuokravelkoja anteeksi, jos vainajan perillisillä ei olisi ollut niistä tietoa eivätkä ne olisi näkyneet vainajan papereista.

Vierailija
57/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirun kurja juttu, mutta olen samaa mieltä, että ap:n olisi kuitenkin maksettava se yksi kuukausi uudelle vuokranantajalle. Haastavaa tässä tosiaan on se, että edellinen vuokranantaja on kuollut. Toki, jos Ap on jokaiseen tilisiirtoon aina kirjannut minkä kuukauden vuokra kyseessä ja pystyy osoittamaan sieltä alusta asti maksut. Totuus on kuitenkin se, että se summa puuttuu uudelta vuokranantajalta ja se pitäisi saada entiseltä vuokranantajalta. Kauppakirjassa on varmasti ollut merkintä, mistä alkaen vuokratulot kuuluu uudelle asunnon omistajalle.

Jos olisin Ap niin kyllä minuakin harmittaisi tilanne.

Vierailija
58/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, vuokra on kuukauden vuokra. Ei 15. päivän vuokra, vaan koko kuukauden. Se maksetaan aina kokonaan sitä kuukaudelta, jolloin muuttaa pois asunnosta, olettaen, että on irtisanonut vuokrasopimuksen edellisen kuukauden aikana.

Vierailija
59/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että harmittaa, mutta maksettava on.

Vierailija
60/80 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole vaikeaa. Ainakin minä pystyn hakemaan tililtäni haulla, mitä olen maksanut millekin tilinumerolle. Niistä maksuista näkyy, montako kertaa on maksettu. Jos olen maksanut vaikkapa 30 kertaa saman summan, helposti ne on laskettavissa, montako maksua olen tililtäni maksanut tietylle tilille. Minulla on ollut soitin vuokralla ja joskus maksoin vahingossa 2 kertaa samassa kuussa. Kun irtisanoin soittimen vuokrauksen, tarkastin tililtä, montako kertaa maksu on lähtenyt ja toimitin tiedon soittimen vuokraajalle. Häneltä tuli sähköpostiin vastaus, että asia kunnossa, maksujen määrä täsmää siihen, montako kuukautta soitin oli minulla vuokrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi