Mistä johtuu keskiluokan päähänpinttymä käyttää vain yksityisiä lääkäripalveluja?
Itse olen ollut tyytyväisempi julkiseen terveydenhuoltoon noin ihan yleisesti.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni otti juuri uuden vakuutuksen, kun syntymättömän lapsen vakuutus päättyi.
En tiedä, onko mitään järkeä. Elinikäinen maksimikorvaus on aika pieni suhteessa siihen, miten paljon vakuutusmaksut ovat.
Ei tarvitse käydä kuin viitisen kertaa lääkärissä ja parit kuvantamiset niin vuosimaksu on jo kuitattu.
Kyllä ne vakuutusmaksut on laskettu niin että et missään tapauksessa jää voitolle. Ei vakuutusyhtiöt tee hyväntekeväisyyttä.
5 kertaa käyntimaksu on pyöreästi 500€. Pari kuvantamista on pyöreästi tonnin. Jos maksan sairausvakuutuksesta vuodessa vaikkapa 700€, millä matematiikalla saat tuon vuoden minun tappiokseni?
Sillä että et käy joka vuosi
Tai saa syöpähoitoja ilman jonotusta.
Kannattaa muistaa, että monia vaikeita sairauksia ja leikkauksia hoidataan vain julkisella puolella.Yksityiset eivät niitä hoida, koska se ei ole tuottavaa toimintaa. Innokkainkin yksityisen terveydenhuollon kannattaja löytää itsensä äkkiä julkisen jonosta, jos vähän huonompi tuuri käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinne julkiselle ei pääse. Kun on akuutti hoitoa vaativa vaiva, ja kun odotusaika on puoli vuotta, siinä ehtii kuolla ennenkuin pääsee hoitoon.
Itse olen tähän asti päässyt.
Oletko huomannut, että sinä et ole kaikki muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni otti juuri uuden vakuutuksen, kun syntymättömän lapsen vakuutus päättyi.
En tiedä, onko mitään järkeä. Elinikäinen maksimikorvaus on aika pieni suhteessa siihen, miten paljon vakuutusmaksut ovat.
Ei tarvitse käydä kuin viitisen kertaa lääkärissä ja parit kuvantamiset niin vuosimaksu on jo kuitattu.
Kyllä ne vakuutusmaksut on laskettu niin että et missään tapauksessa jää voitolle. Ei vakuutusyhtiöt tee hyväntekeväisyyttä.
5 kertaa käyntimaksu on pyöreästi 500€. Pari kuvantamista on pyöreästi tonnin. Jos maksan sairausvakuutuksesta vuodessa vaikkapa 700€, millä matematiikalla saat tuon vuoden minun tappiokseni?
Kyllä syöpähoidot saa ihan julkisella tarvittavan nopeasti. Yksityisellä ei edes ola mahd kaikkiin hoitoihin. T.Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Koska se kuulostaa hienommalta. Ajatelkaas nyt kun voi sanoa että "kävin juuri yksityisellä". Johan nousevat pisteet ja tuntuu niin ylevältä 🤣 Tosin voin käydä julkisella ja silti sanoa käyneeni yksityisellä mutta maksan kymmenesosan siitä mitä "wannabe kapitalisti" 😂
Paitsi että julkisella käynti maksaa vähintään viisikymppiä, yksityisellä käynti ei mitään koska työsuhde-etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä kaikki parempaa ja asiakkaasta pidetään todella huolta. Julkisella käy vain alin kasti.
Pssst käyn julkisella mutta kerron käyväni yksityisellä. Sama lopputulos ja olen niin hienoa että 🤣🤣
Paitsi että joudut maksamaan käynneistäsi, kun taas minun yksityisen maksaa työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Just olin selkä leikkauksessa yksityisellä, julkisella 6kk jonot ei kiitos.
Olitko yksityisessä koulussakin? Yhdyssanat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle tietenkin, en ikinä suostuisi menemään mihinkään kunnalliseen. Siellä on kaikki hylkiölääkärit ja ulkomaanelävä lääkärit.
Ne samat hylkiölääkärit toimivat myös yksityisellä, kovempaan hintaan.
Just tämä. Kyllä ihmiset on tyhmiä. Monella on virka yliopisto sairaalassa ja sitten ottavat vastaan myös yksityisellä.
Voi herranjestas. Suurin syy käydä yksityisellä on palvelun taso eli asenne asiakkaisiin (ajanvarauksen helppous, mukava palvelu, välitön saatavuus, henkilön voi valita itse jne.). Siinä on aivan tähtitieteellinen ero terveyskeskukseen, jossa hankaloitetaan maksimaalisesti ajanvarausta, ollaan tylyä sitruunaa vastaanotossa, saat odottaa tunnin lääkäriä käytävällä seinää tuijottaen.
Mutta myös asiantuntemusta saa tietenkin helpommin yksityisellä, kun voit itse valita kenet tahansa listalta. Terveyskeskusta olen vähän aikaa sitten kokeillut, ja se oli juuri niin ala-arvoista kuin pelkäsin. Lisäksi sain lääkärin, joka ei ymmärtänyt kunnolla ongelmani kuvausta, koska suomen kieli oli huonoa.
Miten tämä halu saada hyvää palvelua elämän tärkeimmissä asioissa voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Olisiko sitten kuitenkin kyse kateudesta, kun ei ole itsellä varaa niihin vakuutuksiin?
Serkkuni insinööri 42 vuotta kärsi päätetyötä haittaavasta käsivaivasta vajaan vuoden. Julkisella tehtiin lähete leikkaukseen yliopistosairaalaan, mistä kuitenkin sanottiin että leikkauksern pääsy voi viedä yli vuodenkin koska jonot ovat pitkät eikä vaiva ole niin kiireellinen. Serkku kuitenkin oli jo ollut sairaslomalla, koska ei pystynyt tekemään työtään. Lääkäri sanoi vaan, että joutuu sitten sairaslomalla odottelemaan leikkausta.
Serkku kuitenkin muisti että he olivat ottaneet koko perheelle sairaskuluvakuutukset vuotta aikaisemmin. Pääsi leikkaukseen kahdessa viikossa. Olisi tullut kalliiksi pitää työkykyinen mies sairaslomalla yli vuoden odottamassa pienehköä leikkausta.
Toisella suuren perheen äidillä äkillisiä sydänvaivoja. Kunto laski niin ettei pystynyt tekemään mitään. Julkisen tk-lääkäri totesi läppäleikkauksen olevan tarpeellinen. Aika yliopistosairaalaan tuli puolen vuoden päähän. Kunto huononi entisestään ja julkinen tk-puoli totesi että pitää vain odottaa leikkausta. Tämä nainen meni yksityiselle sydänlääkärille, joka totesi että nainen ei pysy hengissä odotettuun leikkaukseen saakka. Kiireellinen lähete yliopistosairaalaan ja leikkaus muutaman päivän kuluttua. Perhe sai pitää äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä juuri silmälääkärillä. Ei ole julkisella puolella. Hämmästyin kuinka iso Kela korvaus oli, pelkäsin että tulee liian kalliiksi, mutta olin tyytyväinen, kiitos hallitus korvauksen nostosta!!
Juu silmälääkäri on halpa. Optikolla joskus jopa ilmainen
aivokirurgikin on halpa. lähihoitajalla joskus jopa halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä juuri silmälääkärillä. Ei ole julkisella puolella. Hämmästyin kuinka iso Kela korvaus oli, pelkäsin että tulee liian kalliiksi, mutta olin tyytyväinen, kiitos hallitus korvauksen nostosta!!
Joo itekin hämmästyin hammastarkastuksen pienentynyttä maksua. On hyvä tuo kelakorvaus, koska tosiasia on, että julkiseen ei oikein pääse köyhäkään, meillä on jonot yli 9 kuukautta. Kyllä mulle kelpaisi julkinenkin hoito.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että monia vaikeita sairauksia ja leikkauksia hoidataan vain julkisella puolella.Yksityiset eivät niitä hoida, koska se ei ole tuottavaa toimintaa. Innokkainkin yksityisen terveydenhuollon kannattaja löytää itsensä äkkiä julkisen jonosta, jos vähän huonompi tuuri käy.
Itse asiassa.. kokemusta *2 eri ihmistä ja vähän vakavampi sairaus (yli 6kk sairaslomaa). Yksityisen kautta oli jo diagnoosi valmis ja leikattu kun julkiselta soittivat, ettå ensi lauantaina pääsisi ensimmäiselle käynnille (=joku kuvaus) + leikkauksen jälkeen päästiin sujuvasti julkiseen jälkihoitoon (sytoja, sädettä, lisäleikkausta jne) mutt voitettiin siinä hoidon aloituksessa monta viikkoa ja päästiin ikäänkuin jonon ohi "hoitojunan" kyytiin. Kun julkisella sen junan kyytiin on päässyt niin sen jälkeen hoidossa ei olekaan moitetta :)
Vakuutus, jossa 100 e omavastuu per kalenterivuosi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan oikein että rahalla saisi parempaa hoitoa Amerikan malliin.
Tämä on juurikin amerikan malli, työssäkäyvät saavat työterveyshoidon ja tarvittaessa lähetteen erikoishoitoon. THL on nyt esittänyt, että työterveyshoito pitäisi lopettaa, koska työntekijät ovat etuoikeutetussa asemassa.
Meillä puolisollani on vakuutus työpaikan puolesta ja se on voimassa eläkkeelläkin. On sairastanut aika paljon, ja on kyllä saanut maksunsa takaisin. Nyt ovat vähän kiristämässä korvauksia, aikaisemmin sai silmälasitkin ilmaiseksi sen vakuutuksen piikkiin.
Toki julkinen puoli hoitaa erikoissairaanhoidon, ja hyvin hoitaakin, mutta aikamoiset jonot on välillä ollut. Kuten ne lukuisat polvi- ja lonkkavaivaiset, jotka jonottivat jopa 2 vuotta leikkaukseen kovia kipuja kärsien.
Mun mielestä molempia tarvitaan. Jos kaikki, joilla on varaa yksityiseen menisivät julkiseen, jossa on vähän hitaampaa touhua, niin kaaoshan siitä syntyisi. Yksityiset lääkärit luultavasti muuttaisivat Ruotsiin.
Sote voisi parantaa julkisen puolen lääkärin palkkoja, etteivät he pakenisi yksityiselle. Kalliimmaksi tulevat joka tapauksessa ne vuokralääkärit.
Leikkasin viime vuonna sormeen todella syvän haavan (meni melkein jätteeseen asti). Mulla on terkkari kadun toisella puolella niinpä lähdin samaten vertavuotavan sormeni kanssa sinne. Eka jonotin 20 min jotta pääsin hoitajan puheille. Hän katsoihaavaa ja sanoi tulee 6-8 tikkiä ja minut laitettiin tikkijonoon jonka vasteaika on 6 tuntia. Minulle siis luvattiin että 6 tunnin aikana saan tikkauksen. Odotin terkkarissa tunnin ja sitten muistin että mullahan on tapaturmavakuutus. Soitin yksityiselle ja 20 min päästä olin jo tikattavana ja alle tunnissa kotona särkylääkkeiden kanssa. Ja tikkaava lääkäri teki tarkkaa työtä ja lupasi ettei jää arpea (eikä jäänyt). Toki joo maksoi lähemmäs 300€, mutta vakuutus kustansi kaiken, mulla ei ollut edes omavastuuta. Niin tämän vuoksi useimmat käyttävät yksityistä kun sen hoidon saa melkeinpä juuri silloin kun sitä tarvitsee.
Ainakin meillä terveyskeskuksessa ihan suoraan neuvotaan menemään työterveyshuoltoon, ellei kyse ole akuuttia hoitoa vaativasta vaivasta tai sairaudesta (esim. ompelua vaativa haava), joka ilmenee silloin kun työterveysasema on suljettu.
Muutenkin päivystyksessä näkyy pyörivän lähinnä vanhuksia ja narkkareita.
Vaurastuneet ihmiset kehuskelevat käynneillään yksityislääkäreillä, ovat olevinaan paremman sortin ihmisiä. Itse kävin koko työikäni yksityisellä hammaslääkärillä koska ajattelin, että julkisen sektorin hammashoidossa on niin vähäiset resurssit, että se on tarkoitettu lapsille, vanhuksille, työttömille ja muille vähissä varoissa eläville. Jossain vaiheessa minulle selvisi, että melkein jokainen työtoverini kävi hoidattamassa hampaansa julkisella sektorilla ja moni heistä oli minua huomattavasti paremissa varoissa.
Kuka täysijärkinen sinne julkiseen menisi?
Miten sinne julkiselle pääsee? Mitä olette sanoneet puhelimessa?
Aika harva pärjää elämänsä läpi ilman lääkärireissua. Silloin yksityinen vakuutus kannattaa ottaa.