Mistä johtuu keskiluokan päähänpinttymä käyttää vain yksityisiä lääkäripalveluja?
Itse olen ollut tyytyväisempi julkiseen terveydenhuoltoon noin ihan yleisesti.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se kuulostaa hienommalta. Ajatelkaas nyt kun voi sanoa että "kävin juuri yksityisellä". Johan nousevat pisteet ja tuntuu niin ylevältä 🤣 Tosin voin käydä julkisella ja silti sanoa käyneeni yksityisellä mutta maksan kymmenesosan siitä mitä "wannabe kapitalisti" 😂
Juu. Tämä se syy on. Ihan varmasti . Näinkö sinä tekisit?
Nääh en viitsi. Minulle riittää perustuslain takaama riittävä sairaanhoito. Minulle on yhdentekevää onko se hoitava taho yksityinen vai julkinen koska tiedän oikeuteni. Yksityinen tarjoaa Suomessa todella vähän raskasta sairaanhoitoa joten tiedän saavani hyvää hoitoa julkisella jos sitä oikeasti tarvitsen.
Meillä on hyvä työterveys ja lisäksi itsellä on oma vakuutus. Ihan kaikkea ei oma työterveys kata esim. magneettikuvia, joten ne oman vakuutuksen kautta. Jos tarvitsen lääkäriä, varaan ajan apin kautta, parhaimmillaan saman tien pääsee. En jaksa alkaa odottamaan soittoaikaa, jonottamaan puhelimessa, esittämään puolikuollutta liioitellen vaivaani, jotta saan ajan ja odottamaan aikaa pahimmillaan monta viikkoa, jatkossa jopa kuukausia.
Sillä että et käy joka vuosi kahdessa kuvauksessa ja viidellä vastaanotolla.
Totta. Itse olen käynyt jo tässä vaiheessa vuotta 15 lääkärivastaanotolla ja 4 kuvantamisessa. Lisäksi 10 kertaa fysioterapiassa ja 2 kertaa hammaslääkärillä. Luojalle kiitos vakuutuksesta, joka korvaa näistä kaiken muun paitsi hammaslääkärit. Tiedän, että käyntejä tulee vielä hyvinkin paljon.
t. eri
Tk:ssa pelkkään ajanvarausrumbaan meni melkein kaksi kuukautta. Soittavat takaisin 1-2 päivän päästä ja jos siihen yhteen puheluun ei pysty vastaamaan, niin koko homma alusta. Yksityiselle pääsin melkein heti.
Olisi ihan oikein että rahalla saisi parempaa hoitoa Amerikan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itse olen käynyt jo tässä vaiheessa vuotta 15 lääkärivastaanotolla ja 4 kuvantamisessa. Lisäksi 10 kertaa fysioterapiassa ja 2 kertaa hammaslääkärillä. Luojalle kiitos vakuutuksesta, joka korvaa näistä kaiken muun paitsi hammaslääkärit. Tiedän, että käyntejä tulee vielä hyvinkin paljon.
t. eri
Lisään vielä, että vakuutusmaksu on alle tonnin vuodessa, joten aika monen vuoden maksut on jo näin 6kk jaksolla tullut kuitattua.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle tietenkin, en ikinä suostuisi menemään mihinkään kunnalliseen. Siellä on kaikki hylkiölääkärit ja ulkomaanelävä lääkärit.
Ne samat hylkiölääkärit toimivat myös yksityisellä, kovempaan hintaan.
Ei ole m a mu lääkäriä ollut 15 vuoteen kun olen käynyt samalla lääkärillä yksityisellä. Sama yksityisellä hammaslääkärillä, aina sama hammaslääkäri joka tuntee hampaani. Työpaikka maksaa kaiken.
Terkassa ei päivystyksessä pääse kuin hoitajalle, joka sanoo seurataan. Eivät voi edes kiertävien lastentautien nimeä sanoa vaikka hyvin tietåvät mitä paikkakunnalla liikkuu.
Yhdelle sanoi aika kiukkuisesti että alakouluikäisen oireita on nyt seurattu 3 viikkoa, mitäpä jos pyytäisit vihdoin sen lääkärin paikalle tutkimaan.
Oli joku aaltoileva juttu, oliko entero... ei menty enää häiritsemään heitä enempää kun saatiin tietää mistä kyse ja googlella loput.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt jilkisella. Eihän sieltä edes saa sikaa samalle päivälle jos vaikka hammas lohkeaa. Ja lisäksi julkisella on aina vaara omien tietojen leviämisestä.
Minä olen kyllä saanut ajan samalle päivälle julkisella.
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Mä en ole 10 vuoteen tarvinnut muuta kuin sen hammaslääkärin, sitä sitten senkin edestä. Julkisen etu yksityiseen on siinä että eivät tee kuin mitä tarvitsee, yksityiset myy vaikka mitä lisäpalvelua josta minä en ainakaan osaa päätellä miten tarpeellisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt jilkisella. Eihän sieltä edes saa sikaa samalle päivälle jos vaikka hammas lohkeaa. Ja lisäksi julkisella on aina vaara omien tietojen leviämisestä.
Minä olen kyllä saanut ajan samalle päivälle julkisella.
Akuuttiajan saa, jos tarvitsee saikkua. Muuten ei ainakaan täällä Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvä työterveys ja lisäksi itsellä on oma vakuutus. Ihan kaikkea ei oma työterveys kata esim. magneettikuvia, joten ne oman vakuutuksen kautta. Jos tarvitsen lääkäriä, varaan ajan apin kautta, parhaimmillaan saman tien pääsee. En jaksa alkaa odottamaan soittoaikaa, jonottamaan puhelimessa, esittämään puolikuollutta liioitellen vaivaani, jotta saan ajan ja odottamaan aikaa pahimmillaan monta viikkoa, jatkossa jopa kuukausia.
No en ole ikinä tarvinnut esitellä julkisella yhtään mitään ja silti on hoidettu ja hyvin onkin hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinne julkiselle ei pääse. Kun on akuutti hoitoa vaativa vaiva, ja kun odotusaika on puoli vuotta, siinä ehtii kuolla ennenkuin pääsee hoitoon.
Kyllä pääsee. Me ollaan aina päästy.
Sitten varmaan jatkat samaan malliin. Minä käytän yksityistä, koska siellä oikeasti keskitytään potilaaseen eikä tarvitse jonotella. Lopetin julkisella käymisen siihen, kun oli keuhkokuume ja lähetti kotiin buranareseptin kanssa. Menin yksityiselle ja oli keuhkokuume ja sairaalahoito. On siinä eroa. Julkisia ei huvikseen sanota arvauskeskuksiksi.
Suomen isoissa kaupungeissa ei pääse muulla pääsee, noin yksinkertaistettuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Mä en ole 10 vuoteen tarvinnut muuta kuin sen hammaslääkärin, sitä sitten senkin edestä. Julkisen etu yksityiseen on siinä että eivät tee kuin mitä tarvitsee, yksityiset myy vaikka mitä lisäpalvelua josta minä en ainakaan osaa päätellä miten tarpeellisia ovat.
Julkisella eivät usein tee edes sitä, mitä tarvitsee. Tekevät minimin, jolla asiakkaan saa poistumaan vastaanotolta. Yksityisellä tehdään kerralla kunnolla niin ei tarvitse jatkuvasti ravata saman asian takia. Otan ennemmin vähän liikaa kuin liian vähän tutkimuksia.
Ei se ole mikään päähänpinttymä vaan johtuu siitä ettei terveyskeskukseen saa aikaa samalle/sille päivälle kun sen tarvitsee ja haluaa.
En mä ainakaan ala kipeänä odottamaan muutamaa päivää takaisinsoittoa terkkarista kun yhdellä puhelinsoitolla saan samalle päivälle lääkäriajan yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kyllä ihan julkisia niinä harvoina kertoina kun ylipäätään käytän. Myös hammaslääkäriin olen päässyt 2 vkon sisään tarkastukseen. En tuhlaa rahojani yksityisiin, koska olen veroillani kustantamassa julkiset palvelut.
Täällä tarkastusjono on minimissään puoli vuotta. Käytännössä enemmänkin. Julkisella siis. Pienillä paikkakunnilla varmaan julkinen toimii paremmin, kuin isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle tietenkin, en ikinä suostuisi menemään mihinkään kunnalliseen. Siellä on kaikki hylkiölääkärit ja ulkomaanelävä lääkärit.
Ne samat hylkiölääkärit toimivat myös yksityisellä, kovempaan hintaan.
Ei ole m a mu lääkäriä ollut 15 vuoteen kun olen käynyt samalla lääkärillä yksityisellä. Sama yksityisellä hammaslääkärillä, aina sama hammaslääkäri joka tuntee hampaani. Työpaikka maksaa kaiken.
Mulla on ollut muualta tullut lääkäri yksityiselläkin. Ja aivan loistava lääkäri olikin. Ei kansalaisuus vaikuta siihen, millainen lääkärin ammattitaito on. Suomalainen voi olla hyvä tai huono ihan samalla tavoin kuin muun maalainenkin.
Miksi en kävisi? Et sinä sitä päätä, montako kertaa käyn ja missä.