"Onnettomuus sattui, kun jalankulkija oli lähtenyt ylittämään suojatietä ja toisella kaistalla ollut ajoneuvo oli antanut hänelle tilaa"
Näitä tulee aina vaan? Miten se ei mene törppökuskeille kaaliin että suojatielle pysähtynyttä autoa ei ohiteta?
"Henkilöauto oli törmännyt suojatietä ylittäneeseen iäkkääseen naiseen Tampereen valtatiellä puoli neljän aikaan päivällä.
Onnettomuus sattui, kun jalankulkija oli lähtenyt ylittämään suojatietä ja toisella kaistalla ollut ajoneuvo oli antanut hänelle tilaa. Poliisi kertoo tiedotteessaan epäilevänsä noin 20-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta"
Kommentit (73)
Skuuttaava mamutyttö tais seurata huonosti liikkennettä
Komiasti ajavat mänöö ohi, ei turhaan jarruja kuluta. Yhäkin ihmettelen S-jokista ajokulttuuria, tai siis sen puutetta. Eli tuttuja tilanteita..
Vierailija kirjoitti:
Komiasti ajavat mänöö ohi, ei turhaan jarruja kuluta. Yhäkin ihmettelen S-jokista ajokulttuuria, tai siis sen puutetta. Eli tuttuja tilanteita..
Onko kyseessä Suonenvetokaasujalassa -joki, vai Seinähullujoki?
Minä olen ajanut aiheuttanut giljotiinin. Ajoin oudolla alueella ja talvella. Bussi peitti merkin suojatiestä ja luonnollisesti tie oli lumen peitossa myös. Vi tt u miten hirveä hetki, onneksi jalankulkija oli valpas.
Olen ollut todella varovainen sen jälkeen ja tarkkaan saa miettiä, kannattaako tietää antaa suojatielle menijälle. Pitää vähän katsoa minkälainen on liikenne muuten.
"Onnettomuus sattui kun uhri oli olohuoneessaan puhumassa puhelimessa."
Oikeaoppinen suojatien lähestyminen näytetään videolla. Alla olevan videon alussa näkyvyys suojatielle on peittynyt ja se aiheuttaa velvoitteen hidastaa.
Tieliikennelaki: "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."
Lopuksi pakettiauto pysähtyy suojatien eteen, jolloin sen rinnalle pitää pysähtyä.
Tieliikennelaki: "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Tampere.
Ylitin valottomassa risteyksessä kaksikaistaistaista tietä suojatietä pitkin.
Ensimmäisen kaistan auto pysähtyi ja astuin ansaan.
Kun pääsin kaistojen väliin, niin ensimmäinen auto lähti liikkeelle ja toisen kaistan autot eivät koskaan edes pysähtyneet.
Jäin kaistojen väliin ja tamperelaiset ne vaan ajavat ja tööttäilevät minulle.
Siinä oli hengenlähtö kohtuullisen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen autoilija, joka ajaa tuolla tavalla pysähtymättä pysähtyneen auton vierestä näkemättä suojatielle pitäisi heittää kylmästi muutamaksi vuodeksi linnaan. Ihan kunnolla kiven sisään.
Ja kun joku jää alle, ne pitäisi käsitellä tapon yrityksinä.
Mitä jos toinen auto ei olekaan pysähtynyt, vaan vasta hiljentää? Sinä tietenkään et ole sellaista koskaan ohittanut, ethän? ;)
Harva kuitenkaan pysähtyy täydestä vauhdista seinään, vaan hidastaa jo kauempaa ja jalankulkija alkaa köpöttelemään kohti tuhoaan. Muut tienkäyttäjät, sinä mukaan lukien, eivät aina oikein käsitä miksi joku hidastelee, kenties ehkä kääntyäkseen, vaan päästävät täyttä höyryä omalla kaistallaan.
Oletko koskaan kuullut, että suojatietä lähestyessä pitäisi varautua väistämään jalankulkijoita ja olla valmiina pysähtymään? Puhumattakaan tilanteesta, jossa ei ole näkyvyyttä suojatielle.
Olisipa joku tapa testata kykyä kunnioittaa muiden ihmisten elämää ja terveyttä ennen kortin myöntämistä.
Vihamiehestä eroon pääseminen autolla maksaa 40 euroa sakkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmillaan olen nähnyt kun suojatien eteen pysähtynyttä aletaan toiselta kaistalta ohittamaan ja hujautettaan suojatien yli katsomatta ja ilmeisesti älyämättä miksi se toinen on siihen pysähtynyt. Joillain ihmiseksi luokiteltavilla ei ole aivotoimintaa.
Mulle on käynyt tämä, että tietä antamaan pysähtyhneet takana tuleva vaihtaa toiselle kaistalle ja ajaa ohi kun olen itse jo suojatiellä.
Minä kerran pysähdyin suojatien eteen ja mitä teki takana tulija? Ohitti mut yli suojatien liikenteenjakajan vasemmalta puolelta . Siinä oli ainekset hyvinkin pahaan lopputulokseen. Onneksi oikealta ei tullut äkkiliikkeinen kulkija vaan hidas mummo. Ei ehtinyt alle. Täysin ääliöhommaa.
Nykyisen, voimassa olevan tieliikennelain myötä tilanne muuttui ja velvoittaa vähintään hidastamaan ja tarvittaessa jopa pysähtymään, jos ei näe koko suojatietä. Ennen näin ei ollut, mutta nyt on!
Tieliikennelaki 27 pykälä ja sen kolmas momentti: Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Tästä kuvan kuvasuunnasta tuleva on velvollinen hidastamaan, koska näkyvyys suojatielle on rajoittunut.
https://i.postimg.cc/KzVkhzQk/velvollisuus-hidastaa.jpg
Kyl mää aina katson oikealle ja vasemmalle kun menen tien yli vaikka suojatie ja vihreet valot. Jos auto pysähtyy niin kävellessä katson tuleeko autoja