Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisia nuoria nykynuorten joukossa kasvaa: yleissivistys puuttuu, ahdistaa, mitään vastuita ja vastoinkäymisiä ei kestetä...

Vierailija
14.06.2024 |

Teen välillä töitä ysiluokkalaisten nuorten kanssa. Iso osa nuorista on ns. fiksuja nuoria, mutta erityisnuoria on huomattavasti aiempaa enemmän ja nämä nuoret oireilevat todella paljon:

Nämä erityisemmät nuoret...

-eivät muista omaa kotiosoitettaan ja jos nuorelta kysytään postinumeron jälkeen kotipaikkaa, niin kysyvät, mitä tähän kuuluu vastata? Ihan tavalliset sanat ovat jo vieraita eikä moni aiemmin yleissivistystä ollut asia soita nuorilla kelloja ollenkaan.

-ovat hirvittävän ahdistuneita: ei tule kuuloonkaan, että toisten edessä vaikka luettaisiin ääneen tai osalle jopa puhuminen toisten kuullen on este. Ihan arkisetkin asiat saattavat ahdistaa, mennään paniikkiin ja eikä kyetä tekemään näitä asioita lainkaan. Kyky sietää epämukavuutta ja tylsyyttä on minimissään.

-saavat koulussa ja jopa kotona olla ilman mitään vastuita. Nuoren ei tarvitse koulussa vaikka kirjoittaa muistiinpanoja, tehdä tehtäviä tms, jos nuori ei halua. On todella vaikea työskennellä nuoren kanssa, joka on saanut kaikessa periksi.

-vanhemmat saattavat viestitellä tai toisella perään, että ei meidän milo-olivialta voi vaatia mitään, kun sitä niin ahdistaa. Nämä vanhemmat varmistavat omalla käytöksellään sen, että nuori ei varmasti opi kohtaamaan vaikeita tai työläitä asioita.

Onnea vain yhteiskunnalle, kun tämä ahdistunut ja kaikkia vastuita välttelevä erityisnuorten joukko tulee aikuiseksi ja työikään. Epäilen, että tällaisesta nuorisosta ei tuottaviksi yhteiskunnan kansalaisiksi ole. Osa nuorista on toki oikein fiksua, ahkeraa ja hyvää väkeä, mutta kannattaisi olla huolissaan siitä, että monet nuoret voivat näin huonosti. Näillä nuorilla on todella huonot edellytykset pärjätä nykyisenkaltaisessa työelämässä tai ylipäätään selviytyä arjesta.

Kommentit (278)

Vierailija
141/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonvalintaa on kompensoitu poliittisin keinoin liian pitkään. Heikoin aines on pystynyt lisääntymään onnistuneesti suuressa mittakaavassa. Epäonnistuneen yhteiskuntapolitiikan seurauksena näemme kouluissamme avuttoman massan, joka tulee olemaan yksi painava riippakivi lisää tulevaisuuden Suomelle.

Vierailija
142/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

seurausta sekä nykyfeminismin noususta, että mariinin hallituksen sekoiluista. ja ajatelkaapa, nämä samat isänmaan toivot sitten pitäisi suomea puolustaa... jumala meitä varjelkoon.

eivät muuten puolusta

ovat nähneet millainen nat si valtio Suomi on, eikä täällä ole mitään puolustettavaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikkia alkoi siitä kun feminismiä ja wokea alettiin pakottaa kouluihin. Syyllisiä ovat ainakin oaj ja li andersson, sekä tietysti naiset kollektiivisesti. Nauttikaa tulevasta naisvihan räjähdysmäisestä kasvusta.

Miettikää että nykyään on tällaisia aikuisia, joille kaikki vastaukset on tätä tasoa. Se on pelottavaa.

OAJ:n tulisi ajaa opettajille lisäkoulutusta ja opettajankoulutukseen kursseja nuorten kohtaamisesta ja kannustamisesta. Opettajilta näitä taitoja puuttuu.

Kyllä niitä kursseja on. Hyvin paljon.

Kummallista, että näitä ikäviä opettajia silti on, jotka eivät osaa asettua toisen asemaan. Eivät osaa tukea, kannustaa ja rakastaa.

N. Puolet nykyään uskoo, että keppi ja kuri on vastaus kaikkeen, vaikka meidän nuorista suurin osa on liiankin kilttejä ja yrittävät liikaa.

Vierailija
144/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo ahdistus-sanan yleisyyskin jo ahdistaa. siihen törmää joka paikassa. itse jouduin kouluikäisenä usein musiikkiesityksiin solistiksi. se aiheutti esityksiin liittyvää sydämentykytystä ja unettomia öitä, tärinää ja hikoilevia käsiä, anelua vanhemmillekin, etten pysty. liioittelematta. kun kaikesta selvittiin, esiintymiset on aikuisena sujuneet. myönnetään, että ne olivat rankkoja kokemuksia.

mutta mistä näille nuorille saataisiin haastavia kokemuksia, että voisivat iloita ponnistuksen jälkeisestä keveyden tunteesta? se tunne oli ihana!

Innostavia valmentajatyyppisiä opettajia alalle. Jos ei ole kuin pahaa sanottavaa  nuorista, on väärällä alalla ja vahingoksi.

Vierailija
145/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnonvalintaa on kompensoitu poliittisin keinoin liian pitkään. Heikoin aines on pystynyt lisääntymään onnistuneesti suuressa mittakaavassa. Epäonnistuneen yhteiskuntapolitiikan seurauksena näemme kouluissamme avuttoman massan, joka tulee olemaan yksi painava riippakivi lisää tulevaisuuden Suomelle.

Äärioikeiston mantra.

Vierailija
146/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä se sitten johtuu ? Mikä siis neuvoksi? 

Se johtuu siitä, että aikuiset on aina mollanneet nuoria ja pitäneet heitä laiskoja ja kyvyttöminä hoitamaan asioita.

Ei tässä ole mitään uutta.

Nämä nuoret kasvaa, ottaa maailman haltuun ja sitten aikanaan mollaavat seuraavaa sukupolvea.

Me sitten aikanamme vanhenemme ja kuolemme. Maailma jatkaa kulkuaan, eikä se ole enää meidän käsissä. Jokainen sukupolvi luo oman maailmansa. Näin on aina ollut.

Vierailija
147/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa tämä nykyinen ihmisten henkinen heikkous, kun mitään ei kestetä ja lääkkeitä tarvitaan, että uskaltaa käydä kaupassa.

Vierailija
148/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katselin crown sarjaa ja siinä päiviteltiin nykynuoriso ja povattiin maailman romahtavan.

Itse olin teini 80-luvulla ja meitä pidettiin hemmoteltuina ja oltiin varmoja, ettei mistään tule mitään, kun me emme osanneet mitään. 

Tämä sama kuvio on toistunut aina. Ja aina on oltu sitä mieltä, että MUTA nyt ne nuoret on Oikeasti naisiin huonoja.

Vierailija
149/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tamä yksilöistäminen ja ns erityisnuorten ymmärtäminen on mennyt liian pitkälle. Vaatimustasoa on laskettu niin paljon ettei koulussakaan opita. 

Vanhemmat eivät vaadi eikä koulu vaadi. Jos koulu yrittää vaatia jotain ponnisteluja lapselta niin vanhemmat hyökkää.

Näin kasvaa kouluun ja töihin kykenemättömiä nuoria, jotka eivät osaa eivätkä halua oppia. 

Kun suurten ikäluokkien eläkkeitä ei tarvi enää maksaa niin meillä on joukko työikäisiä, joita pitää elättää. Niitä on jo nyt ja määrä tulee räjähtämään. 

Vierailija
150/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähinnä yllättynyt, että viettävät päivät verkossa eikä ne tiedä mistään mitään eikä osaa etsiä googlella informaatiota. Minulle soitellaan sitten ihan arkipäivän asioista mitkä selviäisi parin minuutin Google haulla ja YouTuben ohjevideon katsomisella.

Tämä. Diginatiivisukupolvi ei osaa käyttää vaikkapa hakutyökaluja. Sen sijaan omasta pärstästä osataan ottaa 87 kuvaa.

Muistan, kun 10-15 vuotta sitten meille opettajille konsulentit hehkuttivat, miten nämä diginatiivit osaavat kaiken, siis ihan kaiken. Kyseenalaistin, että työelämässä edelleen tarvitaan kyllä Exceliä ja sähköpostia, eikä oman peffansa kuvaamista, mutta olin kuulemma muutosvastarintainen. Nyt on kännykät kielletty kouluissa ja minuapa naurattaa. 

Ongelma on siinä, että digitalisaatiota ajamaan pantiin sellainen opettajasukupolvi, joka ei itse ymmärtänyt tarvittavasta tekniikasta tai sen mahdollisuuksista hevon helvettiäkään. Kaikki älylaitteet homehtuivat nurkissa kun niitä ei osattu käyttää/oli hankittu vääränlaiset. ATK-tunnit sentään käsiteltiin perusasioita kuten Exceliä vähän sinnepäin. Tämä oli silloin parikymmentä vuotta sitten jo, suunta vain alaspäin. 

Vierailija
151/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tilanne on oikeasti paha. Yhtä vaatimustasonsa takia uupuvaa kohti on 40 nuorta, joita ei vaan kiinnosta. Väsyksiin itsensä pakertavia nuoria on hyvin vähän. 

Vierailija
152/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähinnä yllättynyt, että viettävät päivät verkossa eikä ne tiedä mistään mitään eikä osaa etsiä googlella informaatiota. Minulle soitellaan sitten ihan arkipäivän asioista mitkä selviäisi parin minuutin Google haulla ja YouTuben ohjevideon katsomisella.

Tämä. Diginatiivisukupolvi ei osaa käyttää vaikkapa hakutyökaluja. Sen sijaan omasta pärstästä osataan ottaa 87 kuvaa.

Muistan, kun 10-15 vuotta sitten meille opettajille konsulentit hehkuttivat, miten nämä diginatiivit osaavat kaiken, siis ihan kaiken. Kyseenalaistin, että työelämässä edelleen tarvitaan kyllä Exceliä ja sähköpostia, eikä oman peffansa kuvaamista, mutta olin kuulemma muutosvastarintainen. Nyt on kännykät kielletty kouluissa ja minuapa naurattaa. 

Ongelma on siinä, että digitalisaatiota ajamaan pa

Nykyään suuri osa tunnista kuluu siihen, että oppilaat saavat koneen ja sovelluksensa auki. He eivät osaa kirjoittaa salasanojaan oikein.

Vierailija
153/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että yksi kaunis päivä nuo nuoret kuin taikaiskusta muuttuisi sitten täysipainoisiksi aikuisiksi?

Vierailija
154/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tilanne on oikeasti paha. Yhtä vaatimustasonsa takia uupuvaa kohti on 40 nuorta, joita ei vaan kiinnosta. Väsyksiin itsensä pakertavia nuoria on hyvin vähän. 

Höpö höpö 

Vierailija
155/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että yksi kaunis päivä nuo nuoret kuin taikaiskusta muuttuisi sitten täysipainoisiksi aikuisiksi?

Vaikea uskoa, että povaat moista. Ikiaikainen mihin tämä maailma on menossa.

Minä en kehtaisi.

Vierailija
156/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan toiminkykyisiä yli 65 v. nauspuolisia ystäviä ja tuttavia ja kaikki ovat yhtä saamattomia ja odottavat mitään tekemättöminä, että joku toinen tulee ja hoitaa heidän puolestaan kaikki asiat.

Näitä ihmisiä riittää ihan sukupuoleen ja ikään katsomatta.

Niin riittää ja nuoret eivät ole yhtään saamattomampia ja laiskempia kuin heitä vanhemmatkaan ihmiset. Jossain vaiheessa laiskankin sorttiset nuoret yleensä kuitenkin ottavat lusikan käteensä ja tekevät ja jos eivät osaa tehdä opettelevat uusia ja ennen kokemattomiakin asioita toisin kuin  vanhemmat ihmiset joista monet ovat ihan vain periaatteen vuoksi kaikkia muutoksia ja uudistuksia vastaan.

Vierailija
157/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikkia alkoi siitä kun feminismiä ja wokea alettiin pakottaa kouluihin. Syyllisiä ovat ainakin oaj ja li andersson, sekä tietysti naiset kollektiivisesti. Nauttikaa tulevasta naisvihan räjähdysmäisestä kasvusta.

Miettikää että nykyään on tällaisia aikuisia, joille kaikki vastaukset on tätä tasoa. Se on pelottavaa.

Pelottaako ettei sosialistinen mielipiteenmuokkaus mene enää läpi?

Vierailija
158/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nuoriso me ollaan tulevaisuus!

Vierailija
159/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo teinimäinen käytös jatkuu joillakin pitkälle aikuisuuteen. 

Osataan kyllä esiintyä vastuullisina ja puheella korostaa kaikkea, mutta käytös on sitten kuitenkin aivan jotain muuta. 

Monissa naisvaltaisessa aloissa on näitä "kovismimmi " jengejä: yhdessä juoruillaan, yhdessä käydään lounaalla, yhdessä käydään tupakalla ja puhutaan muista työntekijöistä selänn takana.... tämä jos mikä on mun mielestä yläasteelaista käytöstä, nämä kovismimmit ovat keski ikäisiä ja jopa lähelle eläkeikää.

Lopettakaa tuo jatkuva naisten demonisointi. Miehet ovat vihamaassa ja viemässä oikeuksianne. Jo ala-astelaiset poikanne ihailevat naisvihaa ja ääriajattelua. Puuttukaa joskus poikien ja miesten paskamaisuuteen. He ovat sotien, väkivallan ja sairauden juuri.

Vierailija
160/278 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan toiminkykyisiä yli 65 v. nauspuolisia ystäviä ja tuttavia ja kaikki ovat yhtä saamattomia ja odottavat mitään tekemättöminä, että joku toinen tulee ja hoitaa heidän puolestaan kaikki asiat.

Näitä ihmisiä riittää ihan sukupuoleen ja ikään katsomatta.

Niin riittää ja nuoret eivät ole yhtään saamattomampia ja laiskempia kuin heitä vanhemmatkaan ihmiset. Jossain vaiheessa laiskankin sorttiset nuoret yleensä kuitenkin ottavat lusikan käteensä ja tekevät ja jos eivät osaa tehdä opettelevat uusia ja ennen kokemattomiakin asioita toisin kuin  vanhemmat ihmiset joista monet ovat ihan vain periaatteen vuoksi kaikkia muutoksia ja uudistuksia vastaan.

Noita on ollut valtion virastoissakin töissä. Emme tee etätöitä. Tämä on minun istumapaikka, vaikka nykyään ei ole kenelläkään omaa istumapaikkaa. Mutku minä olen aina tehnyt näin.