Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena selkäänsä saaneet, miten selvisitte siitä henkisesti?

Vierailija
14.06.2024 |

Heti aluksi selvennys: Otsikolla en tarkoita suinkaan sitä, miten on selvitty pitkällä aikajänteellä lapsuudessa saatujen selkäsaunojen (mahdollisista) aiheuttamista traumoista. Tarkoitukseni on pikemminkin kysyä, miten millä henkisillä mekanismeilla selvisitte (= pysyitte edes jollainlailla henkisesti kasassa) juuri sillä hetkellä, kun vitsa viuhui kipeästi takapuolella.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus kakarana vitsaa saadessa pyrin ajattelemaan jotain tyyliin okei, olen toiminnallani ansainnut tämän, sattuuhan tämä, mutta kohta tuhmuus on sovitettu. Tämä ei minulla osoittautunut mitenkään toimivaksi psykologiseksi suojamekanismiksi, sillä yleensä jo selvästi ennen selkäsaunan loppua mielessäni jyskäsi ajatus, että mitä pahaa olenkaan tehnyt, niin rangaistus on tekoon nähden aivan liian ankara!

Toinen, ja selvästi tehokkaampi, psykologinen suojamekanismi oli paeta mielikuvituksen siivin kivuliaasta ja nöyryyttävästä tilanteesta. Eli pyrin mahdollisimman tehokkaasti keskittämään ajatukseni joihinkin positiivisiin asioihin, lämpimiin kesäpäiviin, jäätelöön, leikkeihin kavereiden kanssa jne. Näillä eväillä pysyin ehkä jotenkin henkisesti kasassa silloin kun vanhempani käyttivät ruumiillista kuritusta.

Mitenkä muilla? Te, joilla on myös kokemusta, kertokaapa mitä lapsen mielessä liikkuu juuri sillä hetkellä kun vitsa viuhui?    

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain muutaman kerran remmistä ja tukistuksia. 

Olin vilkas ja villi lapsi joten koen saaneeni ne syystä.

Ei minkäänlaisia traumoja, en kokenut sitä koskaan pahoinpitelyksi koska oikeasti vanhempani olivat hyviä ja rakastavia. Turvallinen koti

vm 60

No mitään vastauksestasi ei kyllä ketjussa kysytty.

Vierailija
62/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsuuden kuritus oli ansaittu. Järki ei kerennyt mukaan kun tein jo kolttosia. Ulkovaraston ikkunoiden kivitys oli hauskaa hetken... 

OK, ehkä jokainen kuritus oli ansaittu joskus jälkikäteen ajatellen. Mutta kykenitkö tosiaan silloin, kun tilanne oli päällä, ajattelemaan noin ja ottamaan vastaan selkäsaunan ilman epätoivoa, pakokauhua, vihantunteita tai totaalista itsesi nöyryyttämistä anelemalla itku kurkussa armoa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän se teki, etten itkenyt kyyneltäkään äidin hautajaisissa. Kun fyysisesti ei enää voinut piiskata, hän siirtyi henkiselle puolelle. Vasta yli 90-v hän sanoi, ettei pidä siitä, että häntä halataan. 

Vierailija
64/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -75 ja omassa ikäluokassa selkäsauna oli ihan yleinen rangaistus. Tiedän sen siitä, mitäolen kavereiden kanssa keskustellut. Olen saanut pari kertaa selkään vitsalla. Koin ansainneeni rangaistuksen kummallakin kerralla, eikä meillä "selkäsauna"tarkoittanut kun paria ripsausta koivuvitsalla eikä mitään hakkaamista. Toisella kerralla varastin karkkia kaupasta, toisella kerralla karkasin kotoa ilmoittamatta vanhemmille, minne olin menossa. Traumoja ei ole jäänyt, ja minulle tosiaan selitettiin aina, mistä rangaistus johtui.

Vierailija
65/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsuuden kuritus oli ansaittu. Järki ei kerennyt mukaan kun tein jo kolttosia. Ulkovaraston ikkunoiden kivitys oli hauskaa hetken... 

OK, ehkä jokainen kuritus oli ansaittu joskus jälkikäteen ajatellen. Mutta kykenitkö tosiaan silloin, kun tilanne oli päällä, ajattelemaan noin ja ottamaan vastaan selkäsaunan ilman epätoivoa, pakokauhua, vihantunteita tai totaalista itsesi nöyryyttämistä anelemalla itku kurkussa armoa? 

Hohhoijaa...

Vierailija
66/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti, millainen sairas pipipää kyselee tällaista yksityiskohtaista kuvausta jostain tällaisesta? Poistoon.

Jaa että lapsuuden kipeistä kokemuksista (siis henkisesti kipeistä) ei pitäisi puhua ollenkaan. Poissa silmistä, poissa mielestä?

Vierailija
67/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten pahoinpitely ei enää ole oikein kasvatuksellisessa mielesssä?

Itse olen saanut luunappia, tukkapöllyä ja koivuniemen herraa äidiltäni jokus ysärillä lapsena, mutta eivät ne minua traumatisoineet.

En toki nykypäivänä omille lapsilleni moista tee enää.

Vierailija
68/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut luunappia, tukkapöllyä ja koivuniemen herraa äidiltäni jokus ysärillä lapsena, mutta eivät ne minua traumatisoineet.

Nykyään ei saisi edes laittaa lasta jäähylle. Ja päiväkodissa eivät edes saa pitää kurittoman lapsen kädestä kiinni.

Lasten oikeuksia lisätään askel askeleelta. Tämän kehityksen loppuhuipentuma lienee joskus vuosikymmenten päästä se, että lapsilla on käytännössä diplomaattiseen koskemattomuuteen rinnastuva asema.

Vierailija
69/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ei lyönyt mutta hänen käytöksensä oli minusta sellaista, että olisi muuten lyönyt mutta  ymmärsi ettei saa käyttää fyysistä väkivaltaa. Hän oli muilla tavoilla hyvin aggressiivinen ja karjui ja huusi valtavasti jos oli tyytymätön käytökseeni, hän ei kyennyt hillitsemään itseään jos vihastui. Tunsin vihaa ja pelkoa ja turtuneisuutta vuorotellen, olin poissaoleva kun hänen aggressionsa ei vaan meinannut sammua. Ennen kaikkea se tuntui epäreilulta ja muhun jäi vuosiksi paljon säilöön purkautumatonta suuttumusta kaltoinkohtelun kokemuksesta. En muista yhtään mitä ajattelin tai mitä mielessäni tapahtui.

Aloin itse käyttäytyä samalla tavalla aggressiivisesti ja jopa lyömään aikuisena esimerkiksi poikaystävää. Nämä omat vihanhallintaongelmat ovat jo nykypäivänä korjaantuneet uutteralla itseopiskelulla.

Vierailija
70/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vain tulleeni siitä vihaiseksi. Koin tilanteen epäreiluksi. Nyt omien lasten kanssa huomaan noiden vihan tunteiden nousevan uudelleen pintaan ja on vaikeaa ymmärtää, miten isäni voi väittää että on rakastanut meitä. Mutta kaipa silloin ajateltiin, että se lastaan vihaa, ken vitsaa säästää.

Mulla oli ihan sama. Vihasin isääni ja näen vieläkin sen hullun katseen, kun vaan suljen silmäni. Hakkasin sen murrosiässä ja häivyin kotoa pois. Omien lasteni kanssa olen pitänyt huolen siitä, että asiat sevitetään keskustelemalla, vaikka joskus se on vaikeaa, koska itselläni on vaikeuksia hillitä kiukun puuskia. 

Lisänä vielä ahdistushäiriö, josta en varmaan pääse eroon kuin haudassa. Pystyn silti elämään sut normaalisti ja käyn töissä. Päivääkään en ole saikuttanut mielenterveyssyistä, vaikka välillä vaikeita päiviä onkin 

Vierailija
71/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheesta olette aikoinaan saaneet selkäänne ja nyky kakarat ansaitsisivat kunnon piiskauksen solkipäällä.

Vierailija
72/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ei lyönyt mutta hänen käytöksensä oli minusta sellaista, että olisi muuten lyönyt mutta  ymmärsi ettei saa käyttää fyysistä väkivaltaa. Hän oli muilla tavoilla hyvin aggressiivinen ja karjui ja huusi valtavasti jos oli tyytymätön käytökseeni, hän ei kyennyt hillitsemään itseään jos vihastui. Tunsin vihaa ja pelkoa ja turtuneisuutta vuorotellen, olin poissaoleva kun hänen aggressionsa ei vaan meinannut sammua. Ennen kaikkea se tuntui epäreilulta ja muhun jäi vuosiksi paljon säilöön purkautumatonta suuttumusta kaltoinkohtelun kokemuksesta. En muista yhtään mitä ajattelin tai mitä mielessäni tapahtui.

Aloin itse käyttäytyä samalla tavalla aggressiivisesti ja jopa lyömään aikuisena esimerkiksi poikaystävää. Nämä omat vihanhallintaongelmat ovat jo nykypäivänä korjaantuneet uutteralla itseopiskelulla.

Olisi auttanut väkivaltaiseen käytökseesi kun olisit saanut lapsena kunnolla selkääsi. Se joka vitsaa säästää se lastansa vihaa.

Vierailija
73/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan vain tulleeni siitä vihaiseksi. Koin tilanteen epäreiluksi. Nyt omien lasten kanssa huomaan noiden vihan tunteiden nousevan uudelleen pintaan ja on vaikeaa ymmärtää, miten isäni voi väittää että on rakastanut meitä. Mutta kaipa silloin ajateltiin, että se lastaan vihaa, ken vitsaa säästää.

Mulla oli ihan sama. Vihasin isääni ja näen vieläkin sen hullun katseen, kun vaan suljen silmäni. Hakkasin sen murrosiässä ja häivyin kotoa pois. Omien lasteni kanssa olen pitänyt huolen siitä, että asiat sevitetään keskustelemalla, vaikka joskus se on vaikeaa, koska itselläni on vaikeuksia hillitä kiukun puuskia. 

Lisänä vielä ahdistushäiriö, josta en varmaan pääse eroon kuin haudassa. Pystyn silti elämään sut normaalisti ja käyn töissä. Päivääkään en ole saikuttanut mielenterveyssyistä, vaikka välillä vaikeita päiviä onkin&nbsp

Eli kovemmin olisi sinuakin pitänyt kurittaa!

Vierailija
74/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et, jos ne kerran kasvatuksellisesti niin toimivia keinoja ovat?

Vierailija
75/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et, jos ne kerran kasvatuksellisesti niin toimivia keinoja ovat?

Laki kieltää???

Vierailija
76/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaa kokeneilla mm. enemmän syöpiä nuorella iällä. 

"varmimmin biologista ikääntymistä nopeuttaa lapsuudessa koettu väkivalta" 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000010465606.html

Kaikki kokevat väkivaltaa lapsuudessa. Varsinkin ala-asteen välitunneilla lyödään siekailematta turpaan.

En tiedä missä kävit koulusi mutta mua ei lyönyt kukaan koskaan koulussa, ei myöskään lapsiani. Tosin ollaan naispuolisia. 

Vierailija
77/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kokevat väkivaltaa lapsuudessa. Varsinkin ala-asteen välitunneilla lyödään siekailematta turpaan.

En tiedä missä kävit koulusi mutta mua ei lyönyt kukaan koskaan koulussa, ei myöskään lapsiani. Tosin ollaan naispuolisia. 

No toivotaan että saat vielä turpaasi jälkikäteen - koskaan ei ole liian myöhäistä kunnon turpasaunalle.

Vierailija
78/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena olin useissa väkivaltaisissa parisuhteissa, kunnes nyt on normaali parisuhde 

Vierailija
79/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senhän se teki, etten itkenyt kyyneltäkään äidin hautajaisissa. Kun fyysisesti ei enää voinut piiskata, hän siirtyi henkiselle puolelle. Vasta yli 90-v hän sanoi, ettei pidä siitä, että häntä halataan. 

Mulla sama, ei itkettänyt yhtään.

Vierailija
80/183 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toivotaan että saat vielä turpaasi jälkikäteen - koskaan ei ole liian myöhäistä kunnon turpasaunalle.

Trollin mielestä mikä vaan aihe on hassun hauska trollauksen kohde 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme