Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokra-asunto aiheuttaa tälläisen ahdistuksen/masennuksen vai onko kaikki "minun päässäni"??

Vierailija
14.06.2024 |

Muutin pari vuotta (tai no 3 vuotta sitten) vuokra-asuntoon joka on aika vanha, 60-luvun talosta, ja kaikki oli sillain kulunutta ja ei rempattua. Asuin kuitenkin pitkään vanhemmillani, joten olin tyytyväinen että sain asunnon läheltä heitä ja lisäksi oli edullinen vuokra. Alkuaikoina olin tosi innostunut sisustamaan tätä asuntoa ja ostelin kaikkia kivoja juttuja, sitten kuukausia ja kuukausia vain kului ja kului ja tuli aina tunne että "hmm, tämä ei vieläkään tunnu kodilta." Tuntuu että tämän asunnon pohjaratkaisu on hankala ja mikään tavara ei "löydä paikkaansa." Myös lattiat ovat ruman väriset (todella vanhat) ja vikoja löytyy. Niistä en kuitenkaan jaksa neuvotella vuokraisännän kanssa, tai no alussa hän sanoi että voisin rempata jotain jos haluan mutta sekin sitten jotenkin jäi. (en ole remppaihmisiä...)

Nyt mulla on viimeisen vuoden aikana ollut koko ajan sellainen olo, että tämä asunto ahdistaa ja kaikki masennus ja ahdistus johtuu vain ja ainoastaan tästä asunnosta. Mutta samaan aikaan tiedän, että olen ahdistukseen ja masennukseen taipuvainen ollut aina.. Minun kumppani on vieraillut täällä usein, ja sanoo että asunto on ihana ja kaunis ja että täällä on aina viihtyisää. Samoin äitini sanoo että mulla on kiva asunto.

Pelkään että jos muutan, niin nämä tunteet ei johtunutkaan tästä asunnosta, vaan jostain muusta. että vain pakenen jotain tunnetta. Joskus myös pelkään että olen "sekoamassa". Esim kerran katselin tavaroita asunnossani, otin vain jätesäkin ja aloin kerätä tavaroitani siihen, koska mikään ei tuntunut "kodilta". En ole pakottanut itseäni ostamaan mitään juttuja vain koska se on "tyylikästä". olen vain laittainut juttuja oman mielen mukaan, mutta silti mikään ei tunnu kodilta.

Toinen huolestuttava piirre on että mun ei tee mieli siivota tällä. Kun tuntuu ettei se tästä paremmaksi muutu. Ja nykyään en jaksa myöskään enää ostaa tänne mitään uutta.  Mutta kaikki tämä unohtuu aina jos joku tulee kylään, silloin täällä on jopa ihan kivaa.

Voisitte kirjoittaa mielipiteitä ja ajatuksia, mitä luulette tälläinen johtuu? 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli kerran pitkä ketju aiheeseen liittyen. Joku nainen painiskeli täsmälleen samantyyppisen ongelman kanssa. Muistaako kukaan? 

Varmaan aloittaja muistaa, kun on kopioinut sen vanhan aloituksen uudeksi aloitukseksi. Ainakin hyvin samantyyppinen, vanhahtavaa romaanityyppiä mukaileva kirjoitustapa. 

Vierailija
42/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että asuntosi on "vuokra-asunto" ei pitäisi olla ongelma sillä nykyisin eteenkin isoissa kaupungeissa valtaosa asuu vuokralla ja se on ehdottomasti fiksuin tapa eteenkin nuorena. Siitä pääsee nopeasti eroon eikä ole velkataakkaa ja pelkoa koronnousuista, putkirempoista ym. 

Se että kämppä on vanha ja nuhjuinen on varmasti ongelman ydin. 

Muuta pois, vaihda asuinaluetta jotta saat taas jotain uutta elämääsi, se pitää virkeänä. 

Eläkää ihmist älkääkä nysvätkö paikoillanne. Ei sellaista kenenkään nuppi kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutat, et kyllä omaa päätäsi pakoon pääse vaikka kuinka yrität. Se seuraa mukana ja seuraavakin paikka ahdistaa ja masentaa. Joten suosittelen muuttamaan suoraan terapiaan.

Ja tiedoksi, oikeasti hyviä asuntoja on markkinoilla vähän ja jos sellainen onkin, se on jumalattoman kallis.

Hyväksy nyt vaan elämäsi paskaloukussa ja siirry henkisesti eteenpäin.

Vierailija
44/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kaipaat vanhempiasi ja heidän tukeaan arjessa? Muuta ihmeessä jos et nykyisessä viihdy. Tai mene joksikin aikaa vanhemmillesi ja kuulostele oloasi. 

Voit myös netistä löytyvillä kyselyillä arvioida, olisitko mahdollisesti masentunut tai hakeudu lääkäriin. Hyvää kesää kuitenkin ja voimia tilanteen selvittelyyn!

Vierailija
45/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asunto voi ahdistaa. Voi olla tietysti muustakin kyse. 

Vierailija
46/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut elämäni aikana useissa asunnoissa ja yhdessä asunnossa olen kokenut vähän samaa kuin sinä. Siinä oli pitkä, kapea ja pimeä eteinen ja kamala synkkä kylppäri. Se pimeys ja synkkyys oli ahdistavaa, enkä kotiutunut ollenkaan siihen asuntoon. Muut asunnot ovat tuntuneet kodilta lähes välittömästi.

Eli voi johtua jossain määrin asunnostakin oman kokemuksen perusteella, mutta voihan olla, että olet esim. yksinäinen. Varsinkin, jos on ensimmäinen oma kotisi.

Vierailija
47/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti muutat

Muuta työn, opiskelupaikan, harrastuksen tms. lähelle. Asumiseen vaikuttavat kaikki aktiviteetit myös. Jos olet vain kotona päivästä toiseen, alat tietenkin murehtia aivan mitättömiä asioita ja jos elämäsi on aktiivista, eivät suuremmatkaan "puutteet" haittaa. Muiden mielipiteillä ei ole nyt väliä, monethan kehuvat vain hyvän tavan vuoksi. Eivät he välttämättä hoksaa, mitä tarvitset ja tarkoitat.

Monet ihmiset haluavat "kauniin" ympäristön, mitä se nyt kellekin tarkoittaa. Jos haluat uudemman ja sisäpinnoiltaan hyvältä näyttävän asunnon, hae sellaista. Jos viihdyt vanhoissa taloissa, hae sellaista. Taidat kaivata kaikesta päätellen uudempaa asuntoa, jossa on viimeistellyt sisäpinnat ja siistimpi ilme.

Et maininnut, opiskeletko vai oletko töissä. "Eteenpäin elävän mieli", sanottiin ennen vanhaan. Tarkoittaa sitä, että olet nyt kokeillut ensimmäisen asunnon ja nyt on uuden aika eli suunta on eteenpäin elämässä. Samalla voit kyllä myös miettiä, oletko itsenäistynyt oikeasti vai haikailetko hiukan kuitenkin kaikkea mennyttä? Onko elämäsi "täyttä" vai tyhjää? Missään tapauksessa et muuta takaisin vanhempien hoteisiin. Sehän olisi takapakkia ja karhunpalvelus itsenäistymisellesi ja johtaisi passiivisuuteen.

Nyt vain pontevasti eteenpäin. Itse ne ratkaisut on tehtävä ja mieleisensä opiskelu- , työ ja harrastuspaikka etsittävä.

Vierailija
48/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnossa ei ole mitään naapurihäiriöitä niin en ymmärrä ahdistusta jostain vääränvärisistä asioista. Olisin kiitollinen asunnosta jossa saa olla rauhassa.

Vierailija
49/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asunnon kunto vaikuttaa viihtyvyyteen ja elämiseen. Vanhat nuhjuisen tapetit ja lattia masentaa. Ei jaksa kodista tehdä kotia, kun se ei alunpitäenkään  kodilta tunnu.

Olin itse masentunut nuhjuisessa kodissa. Koti masensi lisää. Muutin ihanaan, kodilsta tuntuvaan asuntoon ja se vaikutti mielialaan ja jaksamiseen hurjasti!

Käy asunto näytöillä ja muuta kotiin, joka tuntuu sinusta ihanalta kodilta! Tämä vaikuttaa mielialaan valtavasti!

Vaikka olisit masentunut muistakin syistä, koti vaikuttaa olotilaan joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kodilla on merkitys!

Kysele näytöllä onko taloyhtiö rauhallinen ja millainen äänieristys on. Joku jo mainitsi, että sekin vaikuttaa, että on häiriötön talo ja millaiset naapurit vaikuttaa suuresti. Tätä asiaa ei oikein voi näytöillä vielä tietää.

Vierailija
50/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle tuo asumisympäristö on erityisen tärkeä. Itselläni on ja kysymys ei ole aina nuhjuisuudesta yms. Vaan jostain fiiliksestä, mittasuhteita, jostain selittämättömästä välillä.

Muutin esim vanhasta, kamalasta kaupungin vuokrakämpästä parempaan asuntoon, jossa kaikki oli uudempaa, ympäristö viehättävämpi jne. Ja kaipasin vanhaan asuntooni. Uudessa ei vaan mikään ikinä natsannut ja tunsin oloni epämiellyttäväksi siellä ja muutin pois.

Samaa välillä tunnen kyläillessä. Joku paikka tuntuu tosi viehättävältä ja kotoisalta, joku ei. Eikä mitään yhdistävää tekijää aina löydy. Välillä ohi ajaessani näen jonku talon josta tulee etova olo "ei tuonne vaikka maksettaisi"  ja toisesta semmoinen kiva hyrähdys "muuttaisin heti".

Kannattaa harkita muuttoa pois, mutta kun katsot uutta asuntoa, fiilistele tarkkaan miltä sinusta siellä tuntuu, äläkä kuuntele niinkään välittäjän puheita pohjaratkaisuista.

Vierailija
51/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin muuttamaan pakosti omakotitaloista vuokralle kerrostaloon muutama vuosi sitten. Olen yrittänyt tehdä asunnosta kotoisan ja asettua, mutta ei tunnu vieläkään kodilta. Myös yrittänyt ajatella kerrostalo asumisen puolesta eikä sekään oikein auta. Kaipaan luonnon valoa, tilaa ja rauhaa. En vain ole kerrostalo ihminen. Aion muuttaa pois heti kun tulee tilaisuus.

Vierailija
52/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun ikävää me maksamme loisimisesi noin epämiellyttävässä asunnossa. muuta takaisin äitisi jääkaapin viereen.

Vierailija
53/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin kämppiä, kaupunkeja, maita ym tajutakseni että mulla on vikaa päässä. 

Vierailija
54/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika voi olla asunnossa tai sitten ei. 

Itselläni on joissain asunnoissa todella vahvasti paha olla ja useimmissa ei. En todellakaan haluaisi asua sellaisessa huonon olon asunnossa ja kyllä se alkaisi vaikuttaa sisäisesti. 

Sitten on tviuu-tviuu osastoa, että siellä on voinut tapahtua jotain todella ikävää, energiat tarttuvat ja jäävät. 

Jos asunto ei tunnu kodilta, muuta paikkaan, joka tuntuu. Jos ongelmat jatkuvat vielä sittenkin, se on jotain muuta. 

Vierailija
55/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys? Kun kerrot että hetken on kivaa kun on vieraita ja sillon jaksaa siivota. Olet asunut pitkään muiden kanssa, ehkä yksin asuminen ei tunnu kivalta. Tunnistan monia kohtia kirjoituksestasi. Minulla on kiva asunto mutta se ei tunnu kodilta, en jaksa siivota jne koska yksin on kurja olla.

Vierailija
56/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin muuttamaan pakosti omakotitaloista vuokralle kerrostaloon muutama vuosi sitten. Olen yrittänyt tehdä asunnosta kotoisan ja asettua, mutta ei tunnu vieläkään kodilta. Myös yrittänyt ajatella kerrostalo asumisen puolesta eikä sekään oikein auta. Kaipaan luonnon valoa, tilaa ja rauhaa. En vain ole kerrostalo ihminen. Aion muuttaa pois heti kun tulee tilaisuus.

Joo, ei kerrostalo sovi kaikille. Ite voin kaikkein parhaiten mökkiympäristössä luonnon rauhassa. Ihmisten läsnäolo ahdistaa. No, joku parvekkeellinen sataneliöinen loft New Yorkissa varmaan menisi myös. 

Vierailija
57/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet koko ajan tämäntyyppisiä aloituksia. "Mitä tämä tarkoittaa..?". Hyväksy nyt vaan se, että sinulla on joku muu isompi ongelma. 

Kenellä on noin paljon aikaa valvoa palstan aloituksia ja päättää mikä on kenen aloitus ja millä logiikalla tuomitset kunkin aloituksen yhden ja saman henkilön tekemiksi kun tituleeraat saman aiheen eri kirjoittajia yhdeksi henkilöksi

?????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Tässä sinulle lisää kysymysmerkkejä, jotta eivät pääse loppumaan.

Ok. Osaatko vasta nyt kysymykseen

Vierailija
58/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kerrostalo sovi kaikille. Ite voin kaikkein parhaiten mökkiympäristössä luonnon rauhassa. Ihmisten läsnäolo ahdistaa. No, joku parvekkeellinen sataneliöinen loft New Yorkissa varmaan menisi myös. 

Niinpä. No, ehkä pitäisi olla kiitollinen että on katto pään päällä ja pärjää. Ehkä joskus tulevaisuudessa rauhallinen ja luonnonläheinen ympäristö on mahdollista saadakin. 

Vierailija
59/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä koin ihan vastaavia tunteita, kun asuin vuokralla kerrostalossa. Useiden vuosien ajan eikä helpottanut, vaikka muutin asunnosta toiseen. Asunnot oli usein vähän vanhempia ja nuhjuisia. Ja niitä vuokra-asuntoja, joissa oli vikoja ja ärsyttäviä asioita, joille ei voinut mitään.

Sitten vihdoin pääsin muuttamaan omistusasuntoon, pois kerrostalosta, sain oman pihan, enemmän tilaa ja rauhaa. Kaikki muuttui välittömästi. Asunto tuntui heti kodilta ja kaikki ahdistus ja masennus hälveni. Teki mieli siivota ja laittaa asuntoa. Taustalla ei siis ollut minun kohdalla mitään muita ongelmia, vaan minulle vaan yksinkertaisesti ei sopinut tuollainen asumismuoto. Kuten joku jo sanoi, on ihan tutkimuksia siitä, kuinka asunto ja ympäristö vaikuttaa mielialaan.

Kannustan sinua muuttamaan ja miettimään, millainen asuinympäristö tekee sinuu onnelliseksi.

Tämä. Itse en vaan voisi muuttaa kerrostaloon, tulisin oikeas hulluksi. Rivarikaan ei ole hyvä, oikeasti viihtyisäksi ei saa millään. Asuin 90 neliön rivarikämpässä ja inhosin sitä ettei ollut omaa rauhaa. Muutin siitä 40 neliön omaan mökkiin omalla pihalla, ja NYT olo on onnellinen ja seesteinen! 

Vierailija
60/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Move.