Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokra-asunto aiheuttaa tälläisen ahdistuksen/masennuksen vai onko kaikki "minun päässäni"??

Vierailija
14.06.2024 |

Muutin pari vuotta (tai no 3 vuotta sitten) vuokra-asuntoon joka on aika vanha, 60-luvun talosta, ja kaikki oli sillain kulunutta ja ei rempattua. Asuin kuitenkin pitkään vanhemmillani, joten olin tyytyväinen että sain asunnon läheltä heitä ja lisäksi oli edullinen vuokra. Alkuaikoina olin tosi innostunut sisustamaan tätä asuntoa ja ostelin kaikkia kivoja juttuja, sitten kuukausia ja kuukausia vain kului ja kului ja tuli aina tunne että "hmm, tämä ei vieläkään tunnu kodilta." Tuntuu että tämän asunnon pohjaratkaisu on hankala ja mikään tavara ei "löydä paikkaansa." Myös lattiat ovat ruman väriset (todella vanhat) ja vikoja löytyy. Niistä en kuitenkaan jaksa neuvotella vuokraisännän kanssa, tai no alussa hän sanoi että voisin rempata jotain jos haluan mutta sekin sitten jotenkin jäi. (en ole remppaihmisiä...)

Nyt mulla on viimeisen vuoden aikana ollut koko ajan sellainen olo, että tämä asunto ahdistaa ja kaikki masennus ja ahdistus johtuu vain ja ainoastaan tästä asunnosta. Mutta samaan aikaan tiedän, että olen ahdistukseen ja masennukseen taipuvainen ollut aina.. Minun kumppani on vieraillut täällä usein, ja sanoo että asunto on ihana ja kaunis ja että täällä on aina viihtyisää. Samoin äitini sanoo että mulla on kiva asunto.

Pelkään että jos muutan, niin nämä tunteet ei johtunutkaan tästä asunnosta, vaan jostain muusta. että vain pakenen jotain tunnetta. Joskus myös pelkään että olen "sekoamassa". Esim kerran katselin tavaroita asunnossani, otin vain jätesäkin ja aloin kerätä tavaroitani siihen, koska mikään ei tuntunut "kodilta". En ole pakottanut itseäni ostamaan mitään juttuja vain koska se on "tyylikästä". olen vain laittainut juttuja oman mielen mukaan, mutta silti mikään ei tunnu kodilta.

Toinen huolestuttava piirre on että mun ei tee mieli siivota tällä. Kun tuntuu ettei se tästä paremmaksi muutu. Ja nykyään en jaksa myöskään enää ostaa tänne mitään uutta.  Mutta kaikki tämä unohtuu aina jos joku tulee kylään, silloin täällä on jopa ihan kivaa.

Voisitte kirjoittaa mielipiteitä ja ajatuksia, mitä luulette tälläinen johtuu? 

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli itseasiassa vuokralla vähän samantyylistä ahdistusta. Olin koko ajan tietoinen siitä, että pintoja on pakko vähän varoa (joka naarmu ahdisti kauheasti) ja että haluaisin laittaa kotia enemmän ja vaihtaa tapetteja yms. Sellaista. 

Ahdistus katosi kun ostettiin oma asunto. Pohja on samanlainen kuin edellinen vuokrakämppä, mutta nyt kun voin rempata menemään tämä tuntuu kodilta. Samoin katosi kaikki ahdistus naarmuista tai muista jäljistä. Kaiken saa korjattua aikanaan jos jotain isoa jälkeä jää. Oma on vain oma ja vieras vieras vaikka miten sitä vierasta yrittäisi omaksi naamioida.

Vierailija
62/62 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asunto on vanha ja ns. nuhjuinen, niin ei sille sisustamalla ihmeitä pysty tekemään. Voithan käydä katsomassa joitakin muita asuntoja että tuleeko mikä fiilis, jos jossakin tulee vahvasti tämä on koti, niin siihen kannattaa luottaa. Toki välillä vaikuttaa sekin jos on asunnossa ollut raskaita jaksoja, edellisessä asunnossani seinät oli "nähnyt liikaa surua" eli siinä ajanjaksossa oli vaikea ero ja monia menetyksiä, asuin siinäkin useamman vuoden, jossakin vaiheessa vain tuli olo että nyt saa maisema vaihtua. Kaikki eivät toki usko kodin energiaan, mutta itse kyllä uskon että uusi alku mieluisammassa kodissa voi tehdä hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla