Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokra-asunto aiheuttaa tälläisen ahdistuksen/masennuksen vai onko kaikki "minun päässäni"??

Vierailija
14.06.2024 |

Muutin pari vuotta (tai no 3 vuotta sitten) vuokra-asuntoon joka on aika vanha, 60-luvun talosta, ja kaikki oli sillain kulunutta ja ei rempattua. Asuin kuitenkin pitkään vanhemmillani, joten olin tyytyväinen että sain asunnon läheltä heitä ja lisäksi oli edullinen vuokra. Alkuaikoina olin tosi innostunut sisustamaan tätä asuntoa ja ostelin kaikkia kivoja juttuja, sitten kuukausia ja kuukausia vain kului ja kului ja tuli aina tunne että "hmm, tämä ei vieläkään tunnu kodilta." Tuntuu että tämän asunnon pohjaratkaisu on hankala ja mikään tavara ei "löydä paikkaansa." Myös lattiat ovat ruman väriset (todella vanhat) ja vikoja löytyy. Niistä en kuitenkaan jaksa neuvotella vuokraisännän kanssa, tai no alussa hän sanoi että voisin rempata jotain jos haluan mutta sekin sitten jotenkin jäi. (en ole remppaihmisiä...)

Nyt mulla on viimeisen vuoden aikana ollut koko ajan sellainen olo, että tämä asunto ahdistaa ja kaikki masennus ja ahdistus johtuu vain ja ainoastaan tästä asunnosta. Mutta samaan aikaan tiedän, että olen ahdistukseen ja masennukseen taipuvainen ollut aina.. Minun kumppani on vieraillut täällä usein, ja sanoo että asunto on ihana ja kaunis ja että täällä on aina viihtyisää. Samoin äitini sanoo että mulla on kiva asunto.

Pelkään että jos muutan, niin nämä tunteet ei johtunutkaan tästä asunnosta, vaan jostain muusta. että vain pakenen jotain tunnetta. Joskus myös pelkään että olen "sekoamassa". Esim kerran katselin tavaroita asunnossani, otin vain jätesäkin ja aloin kerätä tavaroitani siihen, koska mikään ei tuntunut "kodilta". En ole pakottanut itseäni ostamaan mitään juttuja vain koska se on "tyylikästä". olen vain laittainut juttuja oman mielen mukaan, mutta silti mikään ei tunnu kodilta.

Toinen huolestuttava piirre on että mun ei tee mieli siivota tällä. Kun tuntuu ettei se tästä paremmaksi muutu. Ja nykyään en jaksa myöskään enää ostaa tänne mitään uutta.  Mutta kaikki tämä unohtuu aina jos joku tulee kylään, silloin täällä on jopa ihan kivaa.

Voisitte kirjoittaa mielipiteitä ja ajatuksia, mitä luulette tälläinen johtuu? 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus ja masennus yleensä on siellä omassa päässä. 

Kuin myöskin ilo ja riemu. 

Ihana kommentti! 💓

Vierailija
22/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaikutus olisi jonkin tietyn värin tai vaikka valkoisen lisäämisellä? 

Kaikki seinät ovat aina niitä tylsän valkoisia. Tehosteseinä aurinkoa vasten. Eli joku hyvä väri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tavarat tai huonekalut etsivät edelleen paikkaansa. Muutin 7 vuotta sitten talooni (vanha talo) ja olen joka vuosi muutellut joidenkin huonekalujen paikkoja, pikkuhiljaa tuntuu siltä, että paikat löytyneet niille. Vika oli siinäkin, että ennen asuin isossa talossa 250 neliötä ja muutin sata neliötä pienempään taloon. Olen saanut seulottua liiat tavarat pois - mutta, koko ajan olen ollut ihan tyytyväinen tähän taloon ja viihdyn erinomaisesti, päivä päivältä paremmin. Mielestäni ap:llä ei asunto ole syypää vaan joku muu nakertaa sielua... yritä päästä selville mikä se olisi. 

Uudessa asunnossa tai talossa pitää asua vähintään vuosi tai kaksi, sitten vasta alkaa miettimään mitä tarvitsee muuttaa. Hötkyily tuottaa huonoa sisustusta. Feng Shuin periaatteisiin kannattaa tutustua, jos jotain ne kiinalaiset tekevät oikein niin Feng Shuin. 

Vierailija
24/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielisairas kun nollakommentoin 

Korjattu.

Vierailija
25/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ympäristöstä kyse. Vietät paljon aikaa siellä. Voitko viettää aikaa muualla. Tai muuttaa jos ei vara remontoida? 

Vierailija
26/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän sama juttu. Tai no, asuntoni ei ahdista noin muutoin, mutta on aika "ruma" koska on just sen ikäinen mitkä näyttää nykypäivänä rumalta eli -75 rakennettu. Olen laittanut ihan kivaksi ja omannäköiseksi tämän, mutta silti se vähän vaivaa kun on niin vanha ja "ruma" kämppä. Onko sulla siis niin, että asuntosi on sinun mielestä jotenkin ruma, huono tai epäsopiva ja se ahdistaa? Voisithan ihan hyvin etsiä miellyttävämmän asunnon. Jos asunnossasi ei mielestäsi ole mitään oikeaa vikaa, niin silloinhan se ahdistus voi johtua ihan muusta ja olet vain jotenkin yhdistänyt sen asuntoosi ja siitä on tullut ikäänkuin päähänpinttymä. Voisithan kirjoittaa asunnon plussat ja miinukset ylös ja katsoa kumpia on enemmän? 

Vierailija
27/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.

Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.

Oletpa ilkeä ihminen.

Vierailija
28/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua. Minä viihdyin oikein hyvin ensimmäisessä omassa kodissani, mutta sittemmin jouduin muuttamaan yhteen kämppään, jossa en vain viihtynyt. Jotenkin ikkunasta näkyvä ahdas sisäpiha masensi. Jotenkin siellä asuminen vain masensi ja tuntui tosi väliaikaiselta, en osaa selittää miksi. Muutin myöhemmin kämppään josta sain paremmat vibat ja joka oli rakennettu vehreämpään, vähemmän ahtaaseen ympäristöön. Kyllä se helpotti oloa.

Toisaalta, et siis ilmeisesti kokenut tätä ahdistusta kovin voimakkaasti niinä ensimmäisenä kahtena vuotena, kun asuit tuossa kämpässä. Onko elämässäsi sittemmin tapahtunut jotain ikävää? Tai koetko jämähtäneesi ja olevasi jumissa elämässäsi? Vai onko tunne siis ollut aina mutta aluksi toivoit sen olevan ohimenevää?

Minusta voisit ihan hyvin alkaa vähän vilkuilla vuokra-asuntosivustoja ja haaveilla. Haaveilu voisi auttaa hahmottamaan, millaisen pohjaratkaisun, sisustuksen, sijainnin, hintatason ym. haluaisit. Ja hyväksyt sitten vain kämpän, josta sulle tulee hyvät vibat ja sellainen tunne, että tästä voisi tulla kotini.

Tietysti voi olla, ettei muutto ratkaise kaikkea, mutta jos se auttaisi edes vähän, niin se olisi konkreettinen ja yksinkertainen ratkaisu! :) Et voi tietää, jos et kokeile.

Vierailija
29/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunnossa kuollut tai tapettu joku?

Vierailija
30/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda asuntoa. Kai siellä alueella on muutakin tarjolla. Luhtitalo olisi kiva jos ei viimainen kohta. Ei uusikaan asunto kerrostalokoppi tunnu kodilta aina, tahi joku alue tai jos on ollut häiriöitä. Hyvä aihe.

Vierailija
31/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin masennuin vuokra-asunnosta, kun pakosta tänne jouduin muuttamaan. Tekis mieli laittaa keittiötä ja kylppäriä omannäköiseksi, mutta milläs laitat kun ei oo oma. Enkä mä edes haluaisi toisen asuntoon mitään alkaa tekemään. Toki masennusta aiheuttaa varmasti sekin, että omakotitalosta jouduin vuokralle kerrostaloon. Onhan tämä ihan kamalaa asumista. Pieni ahdas luukku, ei omaa pihaa, naapureiden äänet kuuluu ja hajuja tunkeutuu asuntoon. Mutta eron takia tämä oli vähän pakkoratkaisu. Mutta kun sieltä oman ison pihan keskeltä, oli ulkoporealtaat ja autotallit kaikki, niin nyt tällaiseen pieneen hikiseen paskaan, niin ahdistaa se vaan. Elämänlaatu laski kertaheitolla.

Vierailija
32/62 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se ei haittaa vaikka sulla oliskin joku vaihe kun mieli tekee temppujaan, sellaista tää elämä on, joskus mieli vie ihmistä.

Olisko se sitten niin paha jos vaikka muuttaisit toiseen paikkaan? Jos sielläkin tulee ihan sama fiilis niin no, tietääpähän ainakin, että okei se ei ollut se asunto mikä ahdisti. Tee joku suunnitelma, että jos toisessakin paikassa sama homma toistuu niin miten meinaat reagoida.

Mielihän voi ehdottaa kelle vaan mitä vaan. Ihmiset usein ottaa mielen asiat jotenkin todella henkilökohtaisesti, vaikka mieli on sellainen kapistus kaikilla, että se vaan ehdottaa tai näyttää asioita ja sitten joko kiinnostut niistä tai et - jolloin niitä ei kiinnostavia aiheita tulee vähemmän. 

On hyvä jos varhaisessa vaiheessa huomata, että mieltä ei missään nimessä pidä ottaa liian vakavasti. Jos ajatus nousee, että tämä on inhottava koti, on paha olla. Niin tarkasteleppa ihan objektiivisesti, että onko näin, onko se faktaa vai vaan ihan huuhaata. Jos päättelet, että ei ole faktaa vaan vaan yhdenlainen näkemys niin sit voit miettiä, että kannattaako sun uskoa tota asiaa. Jos uskot niin siitä tulee totta sulle, jos päätät että nyt oli aika läppä, niin ajatus todennäköisesti väistyy ajan myötä. 

Vierailija
33/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Sinäkin olet vaihteeksi löytänyt monipuolisten kommentoimisiesi kanssa palstalle....🙉

Vierailija
34/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tosta asunnosta johdu. Sulla on nyt joku muu ongelma, mutta se purkautuu asunnon inhoamisena. Et osaa reflektoida sitä tunnetta, tarvit varmaan terapiaa. 

Eikä asuntoon tarvitse mitään. Ei kai siellä tarvitse olla muuta kuin sen, mitä tarvitsee. Siivoaminenkin on helpompaa, kun tavaraa ei ole paljoa. 

Rupesin totaalisesti tuolle, että tarvit terapiaa 🤣🤣🤣

Joo, eiköhän kannata oikeesti vaan muuttaa. Käyt asuntonäytöissä ja kun vastaan tulee kodilta tuntuva asunto niin tiedät sen heti.

Eikä todellakaan mitään hömppä terapiaa..

Vierailija
35/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin ihan vastaavia tunteita, kun asuin vuokralla kerrostalossa. Useiden vuosien ajan eikä helpottanut, vaikka muutin asunnosta toiseen. Asunnot oli usein vähän vanhempia ja nuhjuisia. Ja niitä vuokra-asuntoja, joissa oli vikoja ja ärsyttäviä asioita, joille ei voinut mitään.

Sitten vihdoin pääsin muuttamaan omistusasuntoon, pois kerrostalosta, sain oman pihan, enemmän tilaa ja rauhaa. Kaikki muuttui välittömästi. Asunto tuntui heti kodilta ja kaikki ahdistus ja masennus hälveni. Teki mieli siivota ja laittaa asuntoa. Taustalla ei siis ollut minun kohdalla mitään muita ongelmia, vaan minulle vaan yksinkertaisesti ei sopinut tuollainen asumismuoto. Kuten joku jo sanoi, on ihan tutkimuksia siitä, kuinka asunto ja ympäristö vaikuttaa mielialaan.

Kannustan sinua muuttamaan ja miettimään, millainen asuinympäristö tekee sinuu onnelliseksi.

Vierailija
36/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö töissä vai elätkö tukien varassa?

Vierailija
37/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ympäristö vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin. Itse en esim kestä mitään kerrostalolähiöitä, vaan haluan asua paikoissa jossa luontoa on ympärillä. Asunto kuulostaa jo kuvauksesi perusteella aika kauhealta, joten vaihda ihmeessä asuntoa sellaiseen, joka itseäsi miellyttää. Sen jälkeen, jos outo olotila jatkuu, on aika etsiä syitä muualta. Ehdottamasti kannattaa vaihtaa! 

Vierailija
38/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet koko ajan tämäntyyppisiä aloituksia. "Mitä tämä tarkoittaa..?". Hyväksy nyt vaan se, että sinulla on joku muu isompi ongelma. 

Kenellä on noin paljon aikaa valvoa palstan aloituksia ja päättää mikä on kenen aloitus ja millä logiikalla tuomitset kunkin aloituksen yhden ja saman henkilön tekemiksi kun tituleeraat saman aiheen eri kirjoittajia yhdeksi henkilöksi

?????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Tässä sinulle lisää kysymysmerkkejä, jotta eivät pääse loppumaan.

Vierailija
39/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet muutoksen, uuden elämän kaipuussa. Ihan normaalia.

Muuta pois ihan johonkin muuhun maisemaankin, etsi itsellesi se asunto mistä voisit pitää ja ala laittaa sitä kuntoon.

Elä - älä jymähdä paikoillesi samaan nuhjuiseen kämppään mistä et pidä. Muutto voi olla fyysisesti raskas mutta äärettömän virkistävää. Kokemusta on 40 omillaan asumisen ajalta.

Koskaan ei pidä jäädä mihinkään (asuntoon, työhön, suhteeseen) jossa ei viihdy. 

Kokonaisvaltainen hyvä olo on tärkeää ja kaikki elementit mitkä ahdistaa/masentaa pitää pyrkiä joko korjaamaan tai poistamaan. 

Vierailija
40/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulis sota niin saatais nämä ongelmat mittasuhteisiin