Voiko vuokra-asunto aiheuttaa tälläisen ahdistuksen/masennuksen vai onko kaikki "minun päässäni"??
Muutin pari vuotta (tai no 3 vuotta sitten) vuokra-asuntoon joka on aika vanha, 60-luvun talosta, ja kaikki oli sillain kulunutta ja ei rempattua. Asuin kuitenkin pitkään vanhemmillani, joten olin tyytyväinen että sain asunnon läheltä heitä ja lisäksi oli edullinen vuokra. Alkuaikoina olin tosi innostunut sisustamaan tätä asuntoa ja ostelin kaikkia kivoja juttuja, sitten kuukausia ja kuukausia vain kului ja kului ja tuli aina tunne että "hmm, tämä ei vieläkään tunnu kodilta." Tuntuu että tämän asunnon pohjaratkaisu on hankala ja mikään tavara ei "löydä paikkaansa." Myös lattiat ovat ruman väriset (todella vanhat) ja vikoja löytyy. Niistä en kuitenkaan jaksa neuvotella vuokraisännän kanssa, tai no alussa hän sanoi että voisin rempata jotain jos haluan mutta sekin sitten jotenkin jäi. (en ole remppaihmisiä...)
Nyt mulla on viimeisen vuoden aikana ollut koko ajan sellainen olo, että tämä asunto ahdistaa ja kaikki masennus ja ahdistus johtuu vain ja ainoastaan tästä asunnosta. Mutta samaan aikaan tiedän, että olen ahdistukseen ja masennukseen taipuvainen ollut aina.. Minun kumppani on vieraillut täällä usein, ja sanoo että asunto on ihana ja kaunis ja että täällä on aina viihtyisää. Samoin äitini sanoo että mulla on kiva asunto.
Pelkään että jos muutan, niin nämä tunteet ei johtunutkaan tästä asunnosta, vaan jostain muusta. että vain pakenen jotain tunnetta. Joskus myös pelkään että olen "sekoamassa". Esim kerran katselin tavaroita asunnossani, otin vain jätesäkin ja aloin kerätä tavaroitani siihen, koska mikään ei tuntunut "kodilta". En ole pakottanut itseäni ostamaan mitään juttuja vain koska se on "tyylikästä". olen vain laittainut juttuja oman mielen mukaan, mutta silti mikään ei tunnu kodilta.
Toinen huolestuttava piirre on että mun ei tee mieli siivota tällä. Kun tuntuu ettei se tästä paremmaksi muutu. Ja nykyään en jaksa myöskään enää ostaa tänne mitään uutta. Mutta kaikki tämä unohtuu aina jos joku tulee kylään, silloin täällä on jopa ihan kivaa.
Voisitte kirjoittaa mielipiteitä ja ajatuksia, mitä luulette tälläinen johtuu?
Kommentit (62)
Ei se tosta asunnosta johdu. Sulla on nyt joku muu ongelma, mutta se purkautuu asunnon inhoamisena. Et osaa reflektoida sitä tunnetta, tarvit varmaan terapiaa.
Eikä asuntoon tarvitse mitään. Ei kai siellä tarvitse olla muuta kuin sen, mitä tarvitsee. Siivoaminenkin on helpompaa, kun tavaraa ei ole paljoa.
Ahdistus ja masennus yleensä on siellä omassa päässä.
En ala neuvomaan maallisissa asioissa, ne lopulta ratkaisevat itse itsensä, mutta tärkein juttu oli se että katsoit mieltäsi mikä ajatteli. Todiste että teit sen on lähettämäsi kirjoitus. Se sai tämän kommentin kirjoittajan hyvälle tuulelle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmiset on usein myös tarkkoja kodeistaan, että on "siistiä." Eikö kaikkia masentaisi jos oma koti on ruma?
Selkeästi asuntosi ei tunnu kodilta. Se miksi se ei tunnu siltä, sitä emme voi tietää, se sun täytyy itse selvittää. Johonkin niistä voi auttaa muutto, johonkin ei. Oletko esimerkiksi yksinäinen?
En jaksa uskoa että johtuu asunnosta, projisoit siihen jotain muuta ongelmaa. Varsinkin jos kukaan muu ei ole sitä mieltä, että asuntosi on jotenkin erityisen kauhea tai ruma tai ahdistava. Jos asuit kauan vanhemmillasi ja tuo on ensimmäinen oma asuntosi, niin ehkä se itsenäistyminen ottaa sulla koville?
Vaikea sanoa. Voiko olla, että olet vain kyllästynyt asuntoon?
Se on kyllä outoa, miten jotkut asunnot tuntuvat kodilta ja toiset eivät ikinä koskaan, vaikka miten laittaisi ja mitä tekisi.
Teet koko ajan tämäntyyppisiä aloituksia. "Mitä tämä tarkoittaa..?". Hyväksy nyt vaan se, että sinulla on joku muu isompi ongelma.
Jos sinulla on mahdollisuus muuttaa, niin mikset muuttaisi jos et kerran viihdy asunnossasi? Jos ongelmat sitten jatkuvat uudessakin asunnossa, niin tiedät että tarvitset apua johonkin muuhun kuin asumisongelmaan.
Täällä oli kerran pitkä ketju aiheeseen liittyen. Joku nainen painiskeli täsmälleen samantyyppisen ongelman kanssa. Muistaako kukaan?
Ne tavarat tai huonekalut etsivät edelleen paikkaansa. Muutin 7 vuotta sitten talooni (vanha talo) ja olen joka vuosi muutellut joidenkin huonekalujen paikkoja, pikkuhiljaa tuntuu siltä, että paikat löytyneet niille. Vika oli siinäkin, että ennen asuin isossa talossa 250 neliötä ja muutin sata neliötä pienempään taloon. Olen saanut seulottua liiat tavarat pois - mutta, koko ajan olen ollut ihan tyytyväinen tähän taloon ja viihdyn erinomaisesti, päivä päivältä paremmin. Mielestäni ap:llä ei asunto ole syypää vaan joku muu nakertaa sielua... yritä päästä selville mikä se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli kerran pitkä ketju aiheeseen liittyen. Joku nainen painiskeli täsmälleen samantyyppisen ongelman kanssa. Muistaako kukaan?
Joo mutta ap:lla on kyllä syvemmän laatuisia ongelmia elämässään
Sulla on varmaan ollut onnellinen lapsuus ja kaipaat lapsuudenkotiin. Mulla oli tuota pitkään. Joka asunto tuntui kyllä edellistä paremmalta ja jossain vaiheessa en enää kaivannut lapsuudenkotiin. Vaikka tunne ei varsinaisesti johtuisi asunnosta, voi siitä luopuminen ja toiseen asuntoon muuttaminen helpottaa myös tuota ahdistusta. Vuokra-asunnosta toiseen muuttaminen on aika helppoa ja kelpuuta toki vain sellainen, joka sinua miellyttää.
Nyt on jotain siellä pääkopassa menossa hyvää vauhtia kuralle. Pitäisikö ulkoilla, retkeillä tai joku punttisali tms harrastus tai opiskelu? Onko some-hommat ymmärretty lopettaa tai rajoittaa max tunti joka toinen päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmiset on usein myös tarkkoja kodeistaan, että on "siistiä." Eikö kaikkia masentaisi jos oma koti on ruma?
Kyllä! Ihan tutkimustenkin mukaan ympäristöllä on valtava vaikutus mielialaan. Ei kannata uskoa näitä, joilla on joku omnipotenttiharha, että kaikki pyörii vain ihmisen itsensä ympärillä, kaikessa on kyse itsestä jne. Ei se niin ole todellisuudessa.
Monet ulkoiset asiat vaikuttavat meihin ihmisiin valtavan paljon. Itsereflektio on silti aina paikallaan ja siten oppii tunnistamaan, mikä on sisäistä ja mikä ulkoista. Ei kaikki viihdy kaikissa paikoissa, ei eläimet, ei ihmiset.
Eka oma koti ei tunnu kenelläkään kodista
Mikä vaikutus olisi jonkin tietyn värin tai vaikka valkoisen lisäämisellä?
Vierailija kirjoitti:
Kuin myöskin ilo ja riemu.
Vierailija kirjoitti:
Teet koko ajan tämäntyyppisiä aloituksia. "Mitä tämä tarkoittaa..?". Hyväksy nyt vaan se, että sinulla on joku muu isompi ongelma.
Kenellä on noin paljon aikaa valvoa palstan aloituksia ja päättää mikä on kenen aloitus ja millä logiikalla tuomitset kunkin aloituksen yhden ja saman henkilön tekemiksi kun tituleeraat saman aiheen eri kirjoittajia yhdeksi henkilöksi
?????????????????????
up