***HELMENKANTAJIEN TIISTAI-TOHINAT***
HYVÄT HUOMENET JA TÄSSÄ LINKKI EILISIIN HÖPINÖIHIN....
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9460769&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (41)
Ja tosi tärkeetä asiaakin..
Any way - puhdistuspyyhkeitä kun menin kehumaan, niin unohtui tosiaan mainita, että ne kalliimmat merkkipuhdistuspyyhkeet (pampers, natusan jne) on mun mielestä kyllä aivan hirveitä (kovia, vaahtoavia yms). Kokemuksesta voin siis suositella ihan edullisempia hajusteettomia Pirkka ja Daily -merkkejä! =)
Sit siitä virtsanäytteestä, joka meilläkin otetaan joka neuvolakäynnillä. Yleensä kun terkka kutsuu sisään, heitän laukkuni huoneeseen ja käyn sit lorottamassa purkkiin (tosi ärsyttävä operaatio muuten..) ja kiikutan sen terkan tikutettavaksi. Jos en heti käy, ni sit terkka pyytää käymään ennen ku aletaan tunnustella vauvaa.
Nyt taas taka-alalle..
...ja sinne olikin tullut iloinen uutinen taas yhdestä syntyneestä helmestä, joten ONNITTELUT minun puolestani (apua, olikos se nyt sitten Minttuli???vai kerkesin unohtaa, sorry!)!
Missäs luuraa muuten kirsi-mama vaiko jo synnyttämässä?
Vielä tuli mieleen,
PEPPUPESUSTA: mä pesen ensisijaisesti vedellä ja sit jos ei vettä lähettyvillä niin peppupyyhkeet kelpaa yhtä hyvin. Mut ootteko huomanneet saman, että monet muka " hajusteettomat" peppupyyhkeet haisee oikeesti ihan karmeelle!? Pahin on musta Daily! Ei tulis mieleenkään pyyhkiä lapsen kasvoja sillä! Mun suosikkeja on Pirkan keltaiset pyyhkeet ja Ainun paksu " hajusteeton" pakkaus.
Mutta hei, heitättekö te sen pyyhkeen vessanpönttöön vai roskikseen? Mulla oli pitkään tapana viskata se pönttöön, kunnes huomasin sen pienen pienen kuvan pakkauksen kääntöpuolella jossa rasti pöntön päällä....
Onnea uudelle " tammihelmivauvalle" !
Viherrys
Ja puhdistuspyyhkeistä. Pirkat ovat minustakin niitä parhaita, kun eivät pahemmin tuoksu miltään, dailyissä on tosiaan jokin pieni tuoksu vaikka siis hajusteettomia ovatkin, mutta ei minua mitenkään se tuoksu häiritse (voivatko kuitenkaan mitkään ihan täysin tuoksuttomia olla?) Ja pönttöön en ole koskaan käytettyjä puhdistuspyyhkeitä heittänyt, vaan vaipan mukana roskikseen. =)
Tämä taas tältä erää..
Ajattelin nyt taas ilmoitella kuulumisia kun pahin harmistus on ohi ja jaksoin koneenkin avata. Perjantaiaamunahan kyselin teiltä lapsiveden menosta. Vettä tuli viiden aikaan yöllä reilusti. Tarkkailin tilannetta vähän aikaa. Vaikkei sitä tihkunut enää sen jälkeen, päätettiin neuvolan ohjeiden mukaan lähteä TYKSiin. No, siellä ne tikuttivat emätintä ja ottivat käyriä. Säännöllisiä pikkusupistuksia oli koko ajan käyrällä. Jälkiä vedestä ei kuitenkaan enää näkynyt, joten siirsivät minut jo kolmannen kerran odottajien osastolle. Supistukset olivat ilkeitä selässä koko perjantain. Lauantaina ne laantuivat ja todettiin, ettei vettä enää tule. Sain diagnosiksi korkean lapsiveden menon, joka ei haittaa, koska vauva liikkuu ja vettä ei mene enää. Niinpä meidät lähetettiin taas kotiin!!!!!
Mulla menee hermot! Ennenaikaisten supistusten takia vietin viikon osastolla 312 joulukuussa. Tammikuussa myrkytysoireiden takia oltiin käynnistämässä. Nyt sitten vielä lapsivesien menokaan ei saa synnytystä käyntiin / aiheuta tarvetta käynnistää. Yhtään ei lohduta, että lääkäri totesi vauvan pään olevan kiinnittynyt, kanavaa vajaa 2cm jäljellä ja sormelle auki --> tod. näk. synnytykseen menee n. viikko. Mä en kehtaa/halua enää mennä lähellekään synnäriä. Mun papereissa lukee varmasti " HYSTEERIKKO - OIREIDEN KUVITTELIJA" .
Plääh... Olisko syytä rauhoittua...
*M* ja Tuuti 38+3
Heip,
Olen lueskellut helmisten neuvolakuulumisia ja yrittänyt tiirailla, että onko kukaan joutunut lapsivesikontrolliin. Ainakaan kukaan ei ole puhunut joutuneensa. Elikkä mulle kävi niin, että synnytystapa-arviossa lääkäri mittasi lapsiveden ja sitä tuntuisi olevan siellä reiluhkosti, jonka takia mulla on uusi lääkäriaika huomenna. Neuvolakorttiin lääkäri kirjoitti lapsiveden kohdalle " 22,3" . Ärsytti kun lääkäri ei mitenkään edes selittänyt koko hommaa, vaan olen itse siitä ottanut selvää! Kertokaa siskot hyvät mitä merkintöjä teillä on tuosta lapsivedestä tai mitä siitä on sanottu teille? Tai oletteko käyneet kontrolli sen takia? Huolestuttaa ja ärsyttää...!
Mairannelle pitkää pinnaa ja tsemppiä!
Itse en ole vielä sairaalaan lähtö reissuja tehnyt, mutta kovasti sitä odotellessa. Kuluisipa aika nopeampaa...
Joku pohdiskeli sitä, että ostaisiko vaunut osta- ja myy palstalta. itselläni on ainakin tästä vauva-lehden osta ja myy palstasta ainoastaan hyviä kokemuksia. Sieltä on löytynyt mm. kahdet äippähousut, masutuubi ja turvakaukalo.
galluppeja on nyt muista, kun iski hirmuinen väsy. Täytynee mennä vähäksi aikaa lepäilemään.
Vointeja helmiksille,
Junebug & toukkis 37
tulin vaan ihan pikaisesti pinoutumaan..on niin KAMALA väsy ettei tosikaan,alkaa tosissaan viemään voimat nuo yövalvomiset..ja sitten kun ei päivisinkään saa nukkua.:S
Minäkin ilmottaudun mukaan tuohon laihisporukkaan!!Ylipainoa on REILUSTI liikaa,paino ennen raskautta oli 89kg ja kun en ole kuin 165cm pitkä niin pudotettavaa on,nyt raskauden aikana on tullut jotain 6kg ja jos samallain käy kuin aiemmissa niin ei tule yli 9kg ja nekin jää synnärille..toivon että menee taas näin!
Tosissani odotan sitä että pääsen laihduttamaan!!Jos edes sinne 65kg pääsis niin kiva ois!Mitään ihmekonsteja en aio kokeilla,Hanna Partasen ohjeet taitas soveltua mulle parhaiten joten niillä taidan sitten mennä.=)
Mut minun pää ei nyt toimi yhtään..joten vastailen paremmin kunhan saan nukuttua..lähden nyt testaamaan uutta imuria ja odottamaan että pääsis joskus eroon tästä masusta.:D
Ainiin..minulla ois ylimääräset yhdistelmärattaat HALVALLA jos joku tarviis..merkki Carena Nova ja todella vähän käytetyt on..ja pinnasuojakin löytys,unisex väritys,oli liian lyhyt meiän pinnikseen. :(
Niih ja kaks Painonvartijoiden ruokaohje kirjaa löytyy kans..halvalla nekin!:)
Jonzu ja masukki rv 37+4
On melko hassu päivä ollut. Välillä on supistellut parin tunnin ajankin ihan säännöllisesti, taas lopahtaneet toviksi ja alkaneet. En yhtään tiedä koska pitäisi lähteä näytille vai pitäiskö :( Esikoisesta kun en ollut kipeä ollenkaan missään vaiheessa ja silloinkin muistan ajatelleeni että turhaanhan sinne lähdetään.
Toisaalta ei houkuta että yhtäkkiä alkaa kipu jota ei vois kestää ja juuri sillon on kotona kun ei ole älynny lähteä. Jospa saunois ja miettis uudemman kerran, kokoajan supistelee kuitenkin nytkin mutta siedettävästi..
LAIHISRYHMÄSTÄ: minäkään en ainakaan vielä ilmoittaudu mukaan, ehkä jossain vaiheessa :) Tässä raskaudessa lähtöpainoon nähden on tippunut -7kg ja uskon vielä sen viitisen kiloa jäävän laitoksellekkin.
Esikoisesta paino putosi 10kg ja laitokselle jäi 4kg mutta niistä ehti ennen tämän toisen raskautumista tulla takaisin muutamia mutta ' helposti hoidettavissa olevia' :) ehkä vielä jossakin vaiheessa minäkin pompin silti sellaiseen ryhmään mukaan!
Pää on ihan tyhjä, en muista yhtään mitä muuta piti kommentoida. Menenpäs siis leikkimään esikoisen kanssa ennenkuin mies tulee salilta ja päästään saunaan.
H 38+6 edelleen..
MAMMUTTI: Mulla on se " poltteleva" kipu koko ylämahalla (tuntuu just siltä, että joku vetäis ihoa eri suuntiin, et ehkä se on jotain sellasta vaan), MUTTA mullakin on lisäx ollu tota yhden-kohdan-kipuilua ja kosketusarkuutta. Välillä menee ohi, välillä vaihtaa paikkaa. Tänään meni jo niin hermot siihen kipuun, että piirsin mustekynällä rastin siihen kohtaan, kun on torstaina lääkäri-neuvola, että muistan siellä sitten valittaa..... Ja ne kipukohdat on siis aina tossa ylämahalla, aika siinä alimpien kylkiluiden kohdalla... Tosi ilkee tunne! :(
MAIRANNE: No tuo se vasta turhauttavaa on! :( Mutta kyllä sä kehtaat sitä synnäriä lähestyä, kun (taas) jotain tapahtuu. Vaikka siellä ravais päivittäin, niin niiden työtähän se on siellä hoitaa ja katsella tilannetta. Ja sulla sentään ei oo edes millään muotoa kuviteltuja oireita, vaan joka kerta on ollu " tosi kyseessä" . Voin kyllä kuvitella, että tommonen rupee " rassaamaan" - vähemmästäkin. (Vähän sama, kun mua hävettää jo soittaa neuvolaan TH:lle, kun tuntuu, että joka kk on melkein jotain kysyttävää...) Mutta niinhän sitä sanotaankin, että " parempi katsoa kuin katua" ! :) Eiköhän Tuuti seuraavalla hälyyttävällä kerralla jo ulostaudu! =)
JUNEBUG: Lapsiveden kohdalla mulla lukee neuvolakortissa aina vaan N, eli normaali. En siis osaa auttaa :(
Pitikös mun muuta vielä...aargh...voi tätä mun muistia! No, palaan, jos oli vielä jotain.
Illan jatkoja!
Pi-Ki ja Eemeli 37+1
Supparit laantu sillon pe-iltana. Kävin nukkumaan ja kahden aikaan meni lapsivedet. Sairaalassa oltiin kolmen jälkeen, supparit alko uudelleen klo 5, pieni [b][color=pink]tyttö[/color][/b] syntyi klo 9.08, pituutta 51½cm, paino 3670gr. Synnytys meni hyvin.
Kotiin tultiin tänään. Kertoilen tarkemmin kuulumisia ja perehdyn pinoihin myöh. Nyt olo väsynyt mutta onnellinen. =)
Maaret(ti) & Rinsessa Rusina [size=2][color=red]♥[/color][/size]
Ai niin.. Ne viralliset rv:t oli 39+1, epäviralliset 39+6.
Mairanne: Ohoh! Tulit vielä yhdessä koossa takaisin. Todella inhottavaa tuo venkslaaminen. ISO tsemppihali, kyllä se vauva sieltä vielä tulee. Äläkä sitä murehdi, mitä ne siellä synnärillä ajattelevat. Menet näytille, jos siltä tuntuu, vaikka olisikin sitten väärä hälytys. Jaksamisia! Ei varmastikaan mene kauaa enää!
Heinälle ja Hennalle paljon suppareita ja tsemppiä! Pian on teilläkin varmasti lähtö edessä! :)
Minä olen muutaman päivän ajan kärsinyt kyllä sen luokan pääoireista, että alkaa jo itseänikin ärsyttää. Eli mieliala vaihtelee vähän väliä ja pienikin vastoinkäyminen tuntuu maailman lopulta. Miehen tekemiset ja tekemättä jättämiset ärsyttää, vaikka raukka yrittää varmasti parhaansa. On silläkin kestämistä, kun ei tiedä nyt yhtään, että mistä milloinkin tuulee. Mutta kaipa nämä menevät loppuraskauden hormoniheittelyiden piikkiin. Monihan on täällä kertonut olevansa/olleensa äkäinen loppuraskauden aikana. Täytyy tänään pyytää anteeksi mieheltä turhaa kiukuttelua ja koittaa jutella mieltä painavista asioista. Jotenkin nyt vauvan syntymän lähestyessä on alkanut taas mm. raha-asiat stressata enemmän.
Toinen asia, jota murehdin, on ajankäyttö. Minun olisi tarkoitus aloittaa työt eli urheileminen heti vauvan synnyttyä ja oma äitini on jo ehtinyt minua ajankäytöstä syyllistää. Olen siis vauvan kanssa kotona päivät, mutta iltaisin minulla sekä miehellä on treenit ja vauvan hoito täytyy syksystä eteenpäin junailla jotenkin. Tunti tai kaksi tulee arki-iltoina päällekäisyyttä. Ei pitäisi ottaa niin vakavasti noita muiden kommentteja, mutta kyllähän se vähän mietityttää, kun esim. oma äiti jo ennen lapsen syntymää syyllistää ja tarjoaa niitä ainoita oikeita toimintatapoja. Huh! Tietenkin vauvan mukaan menemme ja jos pelaaminen näyttää mahdottomalta, niin sitten en pelaa. Olisi vaan sääli lopettaa jo nyt ura ja rahallisestikin pelaamisesta tuleva pieni palkka olisi tarpeen. Noh, saa nyt nähdä, että miten ne asiat sitten käytännössä menevät.
Neuvolakuulumiset vielä loppuun:
RV: 37+3
Paino: +1100 g/vko (91,6 kg, noussut melkein 18 kg), paino on nyt siis yli neljän viikon tauon jälkeen taas lähtenyt nousuun.
RR: 110/60
SF: 35
Painoarvio: 2,7 kg, VAAN!!! Mitäs muilla olikaan näillä viikoilla ollut?!?
RT
Syke: Vahva, 130-150
Semmoista täältä. Nyt telkun ääreen. Tsemppiä kaikille helmiksille viimeisten viikkojen odotteluun!
Jolanda + Koukkis rv 37+3
ISO onnitteluhalaus Maaret(ti)lle ja Minttulille pikkuisista tytöntylleröistä!!!!
Ihania uutisia!
Jolanda
Tervetullut olet
lapsonen,
äidin ilo,
isän tähtönen.
Ihanaa vauvantuoksuista arkea teille, koko perheelle!
Kiitos myös kannustavista sanoista Pi-Ki:lle, Jolandalle ja Junebugille. Ehkä tässä taas jaksetaan odotella omaa vuoroa.
Aina tulee tippa linssiin, kun lukee uuden Helmen syntymästä!!
Oikein paljon Onnea koko teidän perheelle!
Onnittelut Maaretille!
Eilen olin paikalliseen synnäriin tutustumassa. Kyselin siellä spinaalipuudutuksen mahdollisuutta ja ei ole kuulemma heillä käytössä! Epiduraalia vaan.
Tänään neuvolassa verenpaine taas noussut, toistetusti mitattuna 137/95! Ei kiva! No, terkkari otti rennosti ja sanoi, että katotaan ensi maanantaina uudestaan, jollei mulle tässä välissä tule päänsärkyä tai kovasti turvotuksia. Parhaillaan turvotuksia ei juuri ole ja pissakin oli vailla valkuaista, hyvä niin. Onko jollain muulla verenpaine kohonnut? Millaisiin arvoihin ollaan reagoitu? Ajattelin meinaan kuitenkin mennä jo perjantaina mittauttamaan uudestaan, että saan rauhan viikonlopuksi (kaverin 30 v -bileet) ja pystyy vähän miettimään, että uskaltaako päästää miehen vielä noin viikon työmatkalle keski-eurooppaan.
Muuten väsyttää aikalailla, ei oikein mitään jaksais tehdä, mutta makuultakaan ei ole kauheen hyvä, kun närästää...
Terkkarista sen verran, että ihan kiva. Asia, mikä kyllä vähän mietityttää, on se, että ollaan pienellä maalaispaikkakunnalla ja tälle terkkarille osuu suunnilleen 10 odottavaa äitiä vuodessa. Siis tosi vähän, eli säilyykö näppituntuma?
Nyt närästystä uhmaten sänkyyn...
Ihanaa kun simpukat aukeavat ja huolella ja rakkaudella vaalitut Helmet pääsevät suurta ja ihmeellistä maailmaa ihmettelemään !!! *niisk*
Viellä pariviikkoa odottelua niin saan minäkin oman helmeni maailmaan :)
Ei malttaisi odottaa!
Jos pikaseen hieman kommentoisi jotakin ennen sohvalle siirtymistä.
Minullakin on vakaa aikomus taas hoitaa pienimmät kakka asiat kosteuspyyhkeiden kanssa. Isot tietenkin vedellä. Esikon iho oli samanlainen kuin omani eli liika vesi kuivatti ihan hirmusti joten kosteuspyyhkeiden kanssa pysyi tilanne hvyin hallinnassa. Suosikkeja oli pirkan ja dailyn tuotteet.
Saunassa käyn joka toinen päivä, mutta enää en pysty siellä ylimmällä lauteella olemaan vaan pitää tyytyä olemaan alempana. Ihanaa kun vaavi on toisella puolella masua niin pääsee taas oikein nautiskelemaan. Minulla kun on tapana maata löhötä ylälauteella ja rentoutua oikein tunteella :)
hikoilu on ihme kyllä nyt lopussa laantunut hieman mutta tuossa kahden ekan kolmanneksen aikoina heräsi välillä ihan hirveästi hikilammikosta :P sai vaihtaa petivaatteita aikas useaan otteeseen.
Pakkasta on täällä semmoista -25 -27 ollut nyt muutaman päivän ja hirmu tuuli joten eipä ole oikein huvittanut pihalle mennä.
Meillä pissanäyte annetaan neuvolakäynnin alussa ja terkka sen sitten tikuttelee.
MAIRANNE:lle paljon TSEMPPIÄ ja VOIMAhaleja!!! Älä välitä siitä mitä ne ajattelee siellä sairaalassa. Mullakin varmaan lukee että vainoharhainen ja luulosairas siellä, mutta silti jos on jotain niin ihan varmasti häiritsen niitä.
Nyt taas on pää ihan tyhjä ja esikko puuhastelee tuossa iltarutiinejaan. Sohva houkuttelee kutsuvasti :)
Emppu-mamma ja rinsessa 36+5
MAARETTI ja oliko MINTTULI: Oikein paljon onnea tytöistä!!!!
JOLANDA: Mulla oli painoarvioultra eilen tasan viikolla 37 ja arvio oli sama ku sulla eli 2700g Minusta kuulosti tosi pienelle, kun meillä on ollut isoja vauvoja,et miksi tämä viides muka olisi noin pieni. Lääkäri sanoi kyllä et heittoa voi olla 500g molempiin suuntiin.
MIELIALAVAIHTELUT: minulla on myös eilen ja tänään mielialat vaihdellut melkoisesti. Saan raivareita aivan pienistä asioista. Ottaa niin päähän tämän mahan kanssa lyllerrys ja nyt niin kauhea pakkanenkin ettei etes ulos tullut tänään lähettyä. Koko päivän ollu yli -25 astetta.
jomppana 37+1
Jomppana: Minustakin kuulosti pieneltä tuo arvio siksi, että olen pelännyt ja samalla varautunut isohkoon vauvaan, kun olemme kummatkin miehen kanssa olleet isoja syntyessämme ja nyt siis selvästi keskivertoa pidempiä. Mutta kiva tietenkin, jos arvio olisi edes sinnepäin ja vauva olisi alle 4 kg syntyessään. Saapa nähdä! Koitetaan nyt viimeiset viikot jaksaa näiden hormonihuurujen aiheuttamien ärsytysten kanssa. Kyllä se siitä vauvan synnyttyä taas helpottaa. :)
Jolanda
Tulin vaan hehkuttamaan, kuinka hyvä olo nyt onkaan. Sain muksut nukkuun klo 21.30 ja mieskin meni siinä samalla jo kuorsaamaan. Minäpä päätinkin mennä saunomaan (olenkohan viimisen 4v aikana yksin päässyt ilman kitinöitä saunaan?). Arvatkaa vaan oliko nautinto! Saunomisen ohella pienimuotoinen kasvo- ja jalkahoito, ylimääräiset karvatkin sai taas vaihteeksi kyytiä, ja saunan jälkeen perusteellinen kokovartalorasvaus. Ah, olo on todella mitä mainioin - tää vauveli kyllä sais nyt sit jo tulla!
Ainiin, [color=deeppink]Paljon Onnea Pikku Prinsessoista Maaret(ti) ja Minttuli!! [/color]
Nyt pitää varmaan vielä jotain pientä iltapalaa syödä.. Viime yönä, kun olin vessassa käynyt, iski niin hirvee nälkä (klo 05), et melkein jo lähdin jääkaapille, mut onneks kuitenkin nukahdin ennen sitä (muistellen kuinka tyhjä jääkaappi onkaan..).
Nyt, Öitä!
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]37+1
Eli taas tuli sielläkin käytyä ja niinkun oon jo aikasemmin maininnu, niin th:n kanssa seilataan ihan eri aalloilla..;
Viimeks valitin oloani ja sanoin, että voisin lähtee samantien synnyttään, niin terkka oli ihan kauhuissa ja sanoi, ettei vielä ole kiire kun viikkoja on niin vähän. No tällä kertaa se tuli huhuileen mua odotushuoneesta ja sanoi, että vähän jännäs vieläkö oon kokonaisena vai oonko jo lähteny..! Yhtäkkiä niitä viikkoja onkin jo tarpeeks ja se odottaa, että olisin synnyttäny...
..tai sit se ei jaksa enää kuunnella mun valituksia! Sanoinkin sielä, että en mää enää odotakaan lähtöä, kun olo alkaa helpottaan..Nyt alan nauttiin tästä raskaudesta!! Parempi myöhään, kun millonkaan!
Okei, ne kuulumiset:
Rv: 37+4 (perjantaina jo 38!!)
Hb: 123
Pissa puhdas
Paineet: 130/86
Paino: +500g/vko
Sf-mitta: 36
Täti oli hiukan epävarma vauvan tarjonnasta ja kyseli tarkkaan, ettei vaan oo kääntyny kun [color=red]♥ [/color]-äänet kuulu niin ylhäältä, mutta mielestään tunsi pään kuitenkin aika alhaalla, joten eiköhän Vilppu viihdy loppuun asti raivotarjonnassa
Jollakulla oli erikoinen järjestely neuvolassa sen pissan tarkastuksen suhteen. Tai tietysti tapoja on monia..
Meillä saa lorottaa joka kerta purkkiin, kun käy neuvolassa tai ultrassa/lääkärissä ja Terveydenhoitaja sen aina tarkastaa.
Pi-ki:
Mulla oli jonkun aikaa sitten ylämaha tosi kipee! Tai oikeestaan ylämahassa oli yksi kohta, mikä oli ihan kosketusarka ja jos vauva potki siihen kohtaan niin sattui ihan kauheesti.
Neuvolan täti oli vähän huolissaan asiasta, mutta se meni sit ohi, eikä se nyt oo vähään aikaan enää vaivannut.
Epiduraalista vielä:
Minä en huomannutkaan kun piikki mun selkään laitettiin, ilmeisesti olin niin kipee, ettei se piikki tuntunut miltään.
Mua ei piikit häiritse, ennemmin synnytyksessä pelottaa se, ettei saakaan mitään lievitystä ja kipu on kamala...
Emylis:
Oletko vieraillut vauvan osta&myy-osastolla? Tai kaksplussan kirpputorilla? Niissä ei tietysti kuvallisia ilmoituksia ole, mutta lähes kaikki myyjät lähettää mielellään kuvia sähköpostiin, kun vaan pyytää!
Me löydettiin sillai kivat ja halvat vaunut itellemme!
Pyllyn pesusta: Minäkin ennemmin pesen vedellä, mutta toki on ostettuna varmuuden vuoksi puhdistusliinojakin varastoon!
m