Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riidat lapsettomien perinnöstä

Vierailija
14.06.2024 |

Olen ennenkin ja nyt taas viimeksi Kirsti Pakkasen perintöä koskevan julkisuuden kohdalla miettinyt sitä,että mistähän nämä oikein kumpuavat.

Ei ole eka kerta,kun lapsettoman ihmisen sisarusten lapset kyseenalaistavat testamentin. Itse lapsettomana kun mietin suhdettani sisarusteni lapsiin niin kyllä,olenhan minä heidät heidän lapsuudestaan saakka tuntenut.Mutta ydinperhe on silti aina oma yksikkönsä,johon en kuulu.Lapsettomana mulle ystävät on niitä lähimpiä ihmisiä näin aikuisiällä,lapsena ja nuorena aikuisena omien vanhempien ja sisarusten rooli toki oli iso.

Eli tuntuu luontevalta jättää suurin osa perinnöstä muille kuin sisarusten lapsille.Mutta aatteleeko nämä sisarusten lapset usein asiaa toisin ja kokevat,että lapsettoman sedän/enon/tädin perintö kuuluu jotenkin enemmän heille kuin muille?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä luettuaan kannattaisi käyttää rahat ihan itseensä elinaikana, jos on löysää rahaa. 

Tai siis eläessä lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Hyväntekeväisyyteen jos lahjoitat niin suurin osa niistä rahoista menee hyväosaisten taskuun.

Vierailija
82/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman kannattaa käyttää omaisuutensa eläessään itseensä, viimekädessä hyvään hoivaan vanhuksena.

Aika harva pysty laskemaan, että elää just sen ikäiseksi, ettei mitään jää perittäväksi. Säästössä voi olla vaikka kuinka paljon, jos kunto romahtaakin yllättäen. 

Ja hautajaiskuluihin.. niihin menee  kaikenlaisiin asioihin rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein noin 22 vuotta sitten testamentin kun mentiin miehen kanssa naimisiin ja rakennettiin talo.

1. Kaikki omaisuuteni menee kuoltuani puolisolleni jos hän on siis hengissä

2. puolisoni kuoltua jäljellä oleva omaisuuteni menee lapsillemme (tuolloin meillä ei vielä ollut lapsia ja joo heille kuuluu lakiosansa kyllä jos sen vaativat)

3. Jos minulla ei ole elossa puolisoa eikä lapsia niin omaisuuteni menisi tasan sisarusten lapsille (ovat minulle läheisiä kaikki 8).

Tehtävien töiden listalla olisikin päivittää testamentti. Pitää keskustella puolison ja lasten (osa jo aikuisia) kanssa että menisikö puolet omaisuudestasi puolisolleni ja toinen puoli lapsille tasan vai jaettaisiinko kaikki ihan perintökaaren mukaan lapsillemme tasan. 

Testamentti kannattaisi joskus päivitttää. Meilläkin tilanne muuttunut kun lapset jo teinejä tai nuoria aikuisia niin kykenisivät kyllä hoitamaan perinnön todenn

Mun tädillä oli tuollainen testamentti. Puoliso peri kaiken ja meni 4 kk tädin hautajaisten jälkeen naimisiin. 21v ja 23v ikäiset lapset vaativat lakiosaansa (koska isoäiti ohjeisti) ja isä suuttui, että hän ei maksa mitään. Oikeuden kautta serkut sai rahansa ja 5 vuotta myöhemmin tädin leski oli hävittänyt yli 800 000 euroa uuteen puolisoon. Tuli ero ja omaisuus oli mennyttä.

Todella kannattaa tehdä testamentti puolisolle!

Vierailija
84/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lahjoitan kiusallani kaiken seurakunnalle. Tätä sukulaiset eivät osaa odottaa, koska en edes kuulu kirkkoon enkä ole millään tavalla uskonnollinen. 

Tämä on hyvä ratkaisu.  Laita vielä papereihin edellytys, että seurakunta hoitaa hautaamisen ja haudan hoitamisen siltä ajalta, kun hautasija on olemassa, ehkä sen 25 vuotta.  

Yksityiselle ei kannata sitä sälyttää, ei ne välttämättä sitä voi noudattaa jos vaikka sairastuu tai itsekin kuolee pois. Eikä kukaan muutenkaan sitä valvo. 

Seurakunta sen sijaan hoitaa hautaasi juuri niin kauan kuin testamentissa on määritelty.  Tällaisia testamentteja tulee seurakunnille aina joskus, sellaisilta ihmisiltä, joilla ei ole lähiomaisia eikä muutenkaan ketään, jolle omaisuutensa jättäisi.  Silloin voi olla varma siitä, että hautaus tulee kunnolla toimitetuksi ja että hautaa hoidetaan.

Vierailija
85/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton täti ja minulta tuskin tulee jäämään perintöjä. Muistan läheisiäni rahalahjoilla eläessäni ja pyrin siinä tasapuolisuuteen. 

Vierailija
86/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lapsetonta lähisukulaista. kamala katsoa, miten eri sukulaiset tekevät tykö ja mustamaalaavat toinen toistaan, jotta eivät nyt missään nimessä jäisi toiseksi perinnön jaossa.

Lapseton kaverini möi asuntonsa joka oli suurin omaisuutensa seitsemänkymppisenä, muutti pieneen yksiöön keskustassa  ja on suunnitellut seuraavien 15 vuoden aikana matkustavansa ja nauttivansa elämästään.

Sanoi, että ei varmaan sitten 86-vuotiaana enää jaksaisi matkustaakaan, joten kunhan nämä ylimääräiset rahat riittävät tuohon asti.

Olen miettinyt tekeväni saman. Rahaa on muutenkin helpompi sitten jakaa perillisten kesken kuin kiinteätä omaisuutta.

Vierailija
87/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äskettäin  kuoli lapseton täti, meitä serkkuja on 10, ei ole riidan merkkejä ilmassa, ollaan aina oltu sopuisasti, omistamme yhdessä isovanhempien talon. Ei testamenttia.

Miten sitten, jos yksi teistä saisi valtaosan?

Niin yksi saisi valtaosan ei siinä sen kummempaa jos se selvästi oli vainajan tahto.

Meillä oli tällainen tapaus. Myöhemmin selvisi, että perittävä olisi halunnut muuttaa testamenttiaan tasapuolisemmaksi, mutta se jäi, kun tällä *luottoperillisellä* ei ollut haluja viedä perittävää muuttamaan testamenttiaan, pelkäsi oman osuutensa puolesta. Niin isoista summista ei ollut kyse, että olisi kannattanut viedä asiaa oikeuteen. Nyt osa ei pidä yhteyttä ollenkaan tähän huijarina pitämäänsä pääperijään ja osa muistakin vain sen verran kuin on pakko.

Vierailija
88/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsettomalla mahdollisuus tehdä testamentti, että kaikki omaisuus tuhotaan? Rahathan pystyy testamenttaamaan hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
89/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsettomalla mahdollisuus tehdä testamentti, että kaikki omaisuus tuhotaan? Rahathan pystyy testamenttaamaan hyväntekeväisyyteen.

Miten tuhotaan?

Vierailija
90/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tulee mietittyä toisinaan. 

Olen lapseton, neljänkympin puolessavälissä. Omaisuutta on kertynyt, nettoarvo puolen miljoonaan puolin ja toisin riippuen miten se lasketaan. 

En ole läheinen sisarusteni kanssa, enkä heidän lastensa. Ei minulla ole mitään heitä vastaankaan, mutta ei vaan olla oltu paljoa tekemisissä, välimatkaakin on yli 600km. 

Tiedostan hyvin, että pitäisi laatia testamentti, olen sitä suunnitellut jo ainakin viimeisen vuosikymmenen mutta sisältöön ei ole tullut vielä mitään "ahaa"-elämystä. Ajattelin aina, että jos olen kuollessani naimisissa, niin ensisijainen perijäni olisi puolisoni, toissijainen jos aviopuolisollani on lapsia. Nykyinen miesystäväni kuitenkaan ei ole kiinnostunut avioliitosta ja olen suoraan sanonut, että tämä on ookoo. Silloin ei ole odotettavissa avioliiton velvollisuuksia mutta ei myöskään hyötyjä. Esimerkiksi puolikas asunnostamme periytyy sitten jollekin mu

Minulla on lähes sama tilanne. Suurinpiirtein saman verran omaisuutta (n. 500 000€) ja ikää, ei lapsia tai puolisoa. Siskopuoli on ja hänellä on lapsia. Meillä on siskopuolen kanssa sama isä. En halua jättää omaisuuttani heille. Kysyisinkin, tietääkö joku, kuuluuko siskopuolelle tai hänen lapsilleen lakiosuus? Jos, saako sen jotenkin kumottua?

Todennäköisesti teen testamentin lähiaikoina. En vaan ole vielä täysin varma kohteesta, mille omaisuuteni päätyy. CERN on ykkösvaihtoehto. Luonnontieteelliselle utkimukselle menee joka tapauksessa. 

N44

Vierailija
91/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aiheesta mutta jos on aikaa ja halua toimia lasten kanssa niin voit ryhtyä aikuiskaveriksi jollekin vieraalle lapselle tai nuorelle, sosiaalitoimi järjestää näitä ja aikuiskavereista on pulaa. 

Vierailija
92/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja jos nyt kävisi huonosti ja kuolisin yhdessä aviopuolisoni kanssa esim. jossain auto-onnettomuudessa, niin en todellakaan haluaisi että sisarpuoleni tai heidän lapsensa saisivat penniäkään. 

Pitääkin hoitaa testamenttiasiat nyt kuntoon.

Vierailija
93/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuhotaan?

Että kaikki kirjat, levyt, lehdet, soittimet, viihde-elektroniikka, astiat, taulut, huonekalut, vaatteet jne. laitetaan tuusan nuuskaksi ja käyttökelvottomaksi. Ettei jää mitään omaisuutta jäljelle.

Vierailija
94/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pieninkin toive saada lapsettomalta sukulaiselta  jättipottia, niin on pakko yrittää. Koska yrittämättä jättäminen on kiviriippa hautaan saakka.

Vierailija
95/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ja jos nyt kävisi huonosti ja kuolisin yhdessä aviopuolisoni kanssa esim. jossain auto-onnettomuudessa, niin en todellakaan haluaisi että sisarpuoleni tai heidän lapsensa saisivat penniäkään. 

Ja ei kannata muutella mitenkään.

Vierailija
96/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä tulee mietittyä toisinaan. 

Olen lapseton, neljänkympin puolessavälissä. Omaisuutta on kertynyt, nettoarvo puolen miljoonaan puolin ja toisin riippuen miten se lasketaan. 

En ole läheinen sisarusteni kanssa, enkä heidän lastensa. Ei minulla ole mitään heitä vastaankaan, mutta ei vaan olla oltu paljoa tekemisissä, välimatkaakin on yli 600km. 

Tiedostan hyvin, että pitäisi laatia testamentti, olen sitä suunnitellut jo ainakin viimeisen vuosikymmenen mutta sisältöön ei ole tullut vielä mitään "ahaa"-elämystä. Ajattelin aina, että jos olen kuollessani naimisissa, niin ensisijainen perijäni olisi puolisoni, toissijainen jos aviopuolisollani on lapsia. Nykyinen miesystäväni kuitenkaan ei ole kiinnostunut avioliitosta ja olen suoraan sanonut, että tämä on ookoo. Silloin ei ole odotettavissa avioliiton velvollisuuksia mutta ei myöskään hyötyjä. Esimerkik

Lakiosuutta voi vaatia vain omat lapset, ei siskopuoli eikä hänen lapsensa.

Vierailija
97/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sen testamentin voi lakimiehen avustuksella laatia siten, että myös se vaihtoehto huomioidaan jos lapsia tuleekin?

Vierailija
98/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä Paakkasen sukulaisia, kyllä minuakin harmittaisi jos miljoonien perintö menisi sivusta ja varmaan yrittäisin itsekin käräjöidä. Kuitenkin Paakkasen oma, useampaan otteeseen julkisesti lausuma tahto oli että hän haluaa jättää omaisuutensa Suomen lahjakkaalle nuorisolle tms, joten ellei hän ihan viimeisinä kuukausinaan muuttanut mieltään niin ei perintö sukulaisille kuulu. 

Itse olen nuori, mutta en välttämättä koskaan tule hankkimaan lapsia. En osaa sanoa mihin mahdollisen omaisuuteni jätän. Varmaan sisarusten lapsille ja kummilapsille. 

Vierailija
99/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sen testamentin voi lakimiehen avustuksella laatia siten, että myös se vaihtoehto huomioidaan jos lapsia tuleekin?

Tilanteen muuttuessa tietenkin. Mutta tilanteen pysyessä samana ei kannata tehdä eri versioita.

Vierailija
100/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoja ei kannata testamentata hyväntekeväisyyteen. Siinä touhussa ne vaan palavat ei-mihinkään. Parempi testamentata esim. tutkimukseen jollekin yliopistolle tai muulle tutkimusorganisaatiolle. Esim. lääketieteen tutkimusta tukemalla voi osallistua johonkin aidosti vaikuttavaan ja ihmiskuntaa eteenpäinvievään.