Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (445)
Olimme mieheni kanssa eri aikaan kuukauden kumpikin kesälomalla ja toisinaan saimme yhden yhteisen lomaviikon, mikäli se työnantajalle sopi. Lopun ajan kesälomasta lapset olivat leirillä ja mummolassa.
Aina vouhotetaan, että tarvitseeko opettajat noita lomia. Eikö lapsetkin tarvitse koulusta kesällä lomaa?
Täällä on tosiaan monia kommetteja siitä, että vanhemmat ottavat lomat eri aikaan, niin ongelma ratkeaa. Aika monella lapsella on sukulaisia, serkkuja, tätejä, setiä jne. jotka voivat olla avuksi. Itse olin aikoinaan luokkakaverin perheen luona päivisin, ja hän taas meillä, kun vanhempansa olivat töissä. Koululaisethan ovat siitä helppoja ottaa luokseen, kun eivät tarvitse sellaista vahtimista ja huolenpitoa, kuin pienemmät lapset.
Juhannukseen saakka taitaa aika monessa kaupungissa olla monenmoista, usein ihan ilmaistakin, päivätoimintaa, kannattaa myös selvitellä niitä.
Äiti on esim kesäkuun ja isä heinäkuun lomalla. Sitten on vielä talvilomat jotka vanhemmat voi pitää eri aikaa. Ei pitäisi olla ongelma. Näin meillä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Äiti on esim kesäkuun ja isä heinäkuun lomalla. Sitten on vielä talvilomat jotka vanhemmat voi pitää eri aikaa. Ei pitäisi olla ongelma. Näin meillä tehtiin.
Niin teillä tehtiin, mutta aloittaja nyt sattuu olemaan yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja. Olisiko sinulla ratkaisu myös siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata.
En mieti tätä nyt ensimmäistä kertaa. Meillä on elossa 6 sukulaista, ja ovat kaikki toisella puolella maata. Emme ole läheisiä. Jouduimme muuttamaan työni perässä, ja meillä ei nyt vain sitä tukiverkostoa ole.
Ihmisillä on aika ruusuinen kuva siitä, että se tukiverkosto on sellainen asia, johon voi aina paljonkin itse vaikuttaa. Voi olla paljon sellaisia olosuhteita, joissa se vain kertakaikkiaan jää niukaksi. Moni ei tässä asiassa huomaa olleenkaan sitä, että on saanut tässä suhteessa etuoikeutetut lähtökohdat esimerkiksi niin, että on kotoisin itse riittävän tasapainoisesta ja läheisestä perheestä, jossa on vaikkapa sisaruksiakin, joiden kanssa tulee toimeen. Voi myös olla niin, että on voinut asua pidempään samalla paikkakunnalla, jotta syvempiä suhteita on päässyt syntymään. Nämä poikivat aina lisää tukiverkostoa, siitä tulee ikään kuin hyvän kierre.
Tottakai aina voi vaikuttaa asioihin itsekin, mutta palstan ulkopuolella useimmat varmaan ymmärtävät, että nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita.
Ehdotan, että perustatte eri ketjun sille, kuinka typerä ja huono olen, ja tässä voitaisiin vaikka jakaa ihan vinkkejä ja ajatuksia siitä, miten eri perheissä tämä lomahomma hoidetaan. Aika monellehan tämä todellisuudessa on aikamoinen haaste, ihan niissäkin perheissä, joissa on kaksi vanhempaa ja vaikka mummoloitakin.
Ap
Välipalat kaappiin ja aamupala ja ruoka. Viesti tai soitto, että nyt täytyy syödä. Kotiavaimet aina mukana!
Oma lapsi soitteli, mulle töihin. Onneksi työnantajani oli hyvin ymmärtäväinen.
Hätänumero esiin, vaikka jääkaapin oveen.
Kyllä on kyyti kylmää Suomessa. Ehdotetaan, että eka- ja tokaluokkalaiset jätetään koko päiväksi yksin; kyllä ne pärjää. Lapset ovat yksilöitä, eikä hyvin pärjäävät lapsetkaan ole itse itsensä huoltajia. Opetusministerin ehdotus kesälomien siirtämisestä helpottaisi ainakin jonkin verran vanhempien loma-aikaista lastensa hoitamista, sillä enimmät lomat pidetään heinä-elokuussa. Jos lasten loma jatkuisi elokuussa viikon pidempään, niin se osuisi paremmin vanhempien lomiin, kuin kesäkuun alku. Huhtikuun viikko olisi järjesteltävä, mutta siihen voisi yhteiskunta suunnitella päiväleirejä tms.
Toki koululaisilla on muitakin lomaviikkoja, mutta käsitellään tässä nyt tätä kesälomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata.
En mieti tätä nyt ensimmäistä kertaa. Meillä on elossa 6 sukulaista, ja ovat kaikki toisella puolella maata. Emme ole läheisiä. Jouduimme muuttamaan työni perässä, ja meillä ei nyt vain sitä tukiverkostoa ole.
Ihmisillä on aika ruusuinen kuva siitä, että se tukiverkosto on sellainen asia, johon voi aina paljonkin itse vaikuttaa. Voi olla paljon sellaisia olosuhteita, joissa se vain kertakaikkiaan jää niukaksi. Moni ei tässä asiassa huomaa olleenkaan sitä, että on saanut tässä suhteessa etuoikeutetut lähtökohdat esimerkiksi niin, että on kotoisin itse riittävän tasapainoisesta ja läheisestä perheestä, jossa on vaikkapa sisaruksiakin, joiden kanssa tulee toimeen. Voi myös olla niin, että on voinut asua pidempään samalla paikkakunnalla, jotta syvempiä suhteita on päässyt syntymään. Nämä poikivat aina lisää tukiverkostoa, siitä tulee ikään kuin hyvän kierre.
Tottakai aina voi vaikuttaa asioihin itsekin, mutta palstan ulkopuolella useimmat varmaan ymmärtävät, että nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita.
Ehdotan, että perustatte eri ketjun sille, kuinka typerä ja huono olen, ja tässä voitaisiin vaikka jakaa ihan vinkkejä ja ajatuksia siitä, miten eri perheissä tämä lomahomma hoidetaan. Aika monellehan tämä todellisuudessa on aikamoinen haaste, ihan niissäkin perheissä, joissa on kaksi vanhempaa ja vaikka mummoloitakin.
Ap
Välipalat kaappiin ja aamupala ja ruoka. Viesti tai soitto, että nyt täytyy syödä. Kotiavaimet aina mukana!
Oma lapsi soitteli, mulle töihin. Onneksi työnantajani oli hyvin ymmärtäväinen.
Hätänumero esiin, vaikka jääkaapin oveen.
"Oma lapsi soitteli töihin."
Meillä oli avokonttori ja kyllä se puhelin sitten soikin eräillä vanhemmilla. Se oli jatkuvaa: "Nyt katsotte Mikan perään, ei ei, ei sitä saa tehdä, ootteko syöneet, äiti tulee sitten niin ja niin monen tunnin päästä.." Ja tätä jatkui kaiket päivät aamusta töiden loppumiseen saakka.
Työt keskeytyi ja ajatus katkesi näihin kovaäänisiin puheluihin, kun edes ääntä ei osattu laskea ja yleensä ääni tahtoi kohota, jos jotain lasta piti enemmän ohjeistaa.
Ymmärrän kyllä tilanteen vaikeuden näille vanhemmillekin, mutta olisivat edes nousseet ja menneet äänisuojattuihin koppeihin.
Siten on järjestetty, ettei yhtään viikkoa voida pitää samaan aikaan. Tämä pakon edessä näiden jättipitkien lomien takia. Ei tee hyvää perhedynamiikalle.
Vierailija kirjoitti:
Aina vouhotetaan, että tarvitseeko opettajat noita lomia. Eikö lapsetkin tarvitse koulusta kesällä lomaa?
Täällä on tosiaan monia kommetteja siitä, että vanhemmat ottavat lomat eri aikaan, niin ongelma ratkeaa. Aika monella lapsella on sukulaisia, serkkuja, tätejä, setiä jne. jotka voivat olla avuksi. Itse olin aikoinaan luokkakaverin perheen luona päivisin, ja hän taas meillä, kun vanhempansa olivat töissä. Koululaisethan ovat siitä helppoja ottaa luokseen, kun eivät tarvitse sellaista vahtimista ja huolenpitoa, kuin pienemmät lapset.
Juhannukseen saakka taitaa aika monessa kaupungissa olla monenmoista, usein ihan ilmaistakin, päivätoimintaa, kannattaa myös selvitellä niitä.
Niinpä. Ja koulu ei edes ole mikään lastenhoitopaikka, se on opiskelua varten. Tai siis ainakin pitäisi olla ja alunperin olikin. Nykyään ihmiset ovat vaan ihan ihme vässyköitä, jotka eivät osaa yhtään ajatella omilla aivoillaan, eivätkä ainakaan osaa ennakoida lastenhoitotarpeita. Jos on sössinyt tilanteensa niin, että on lapsia, mutta ei pysty hoitamaan tai järjestämään riittävää iän mukaista hoivaa heille kesäksi, niin ei muuta kuin lasua vaan itsestään kehiin. Tää pistää oikeasti vihaiseksi neljä lasta jo isoksi kasvattaneen, jolla sukulaisten tukiverkko oli satojen kilsojen päässä. Ei ollut mitään ongelmaa, mutta vaati toki järjestelyjä, kasvatusta ja parisuhteenkin vaalimista. Siis sitä ihan normaalia lapsiperheen toimintaa. Jos meinaa lapsia tehdä, pitäisi vähän miettiä etukäteen. Ei silloin olla naimisissa töiden kanssa ja elämä pitää muutenkin suunnitella. Yllätystilanteissa suunnitellaan ja toimitaan uudella tavalla - s**tana. Nykyään tuntuu, että halutaan vaan tehdä lapsia, oli oma tilanne mikä tahansa ja jonkun muun pitäisi aina ja kaikessa auttaa. Itsekästä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja koulu ei edes ole mikään lastenhoitopaikka, se on opiskelua varten. Tai siis ainakin pitäisi olla ja alunperin olikin. Nykyään ihmiset ovat vaan ihan ihme vässyköitä, jotka eivät osaa yhtään ajatella omilla aivoillaan, eivätkä ainakaan osaa ennakoida lastenhoitotarpeita. Jos on sössinyt tilanteensa niin, että on lapsia, mutta ei pysty hoitamaan tai järjestämään riittävää iän mukaista hoivaa heille kesäksi, niin ei muuta kuin lasua vaan itsestään kehiin. Tää pistää oikeasti vihaiseksi neljä lasta jo isoksi kasvattaneen, jolla sukulaisten tukiverkko oli satojen kilsojen päässä. Ei ollut mitään ongelmaa, mutta vaati toki järjestelyjä, kasvatusta ja parisuhteenkin vaalimista. Siis sitä ihan normaalia lapsiperheen toimintaa. Jos meinaa lapsia tehdä, pitäisi vähän miettiä etukäteen. Ei silloin olla naimisissa töiden kanssa ja elämä pitää muutenkin suunnitella. Yllätystilanteissa suunnitellaan ja toimitaan uudella tavalla - s**tana. Nykyään tuntuu, että halutaan vaan tehdä lapsia, oli oma tilanne mikä tahansa ja jonkun muun pitäisi aina ja kaikessa auttaa. Itsekästä touhua.
Taidat olla opettaja 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsekin poljettiin 6 ja 7 vuotiaana kaverin kanssa viettää kesäpäivää järvelle maalla joo, niin ne nykyään tekevät muutkin lapset, maalla edelleen. Ihan joo kamalaa.
Ja kun joku meinaa hukkua, ne 6-vuotiaat sitten on hengenpelastajia? Yhdelläkään 6-vuotiaalla ei ole sellaista kykyä.
Enimmäkseen siellä ei kukaan huku. Uimataidottomia lapsia toki ei voi päästää uimarannalle. Jokainen fiksu vanhempi laittaa lapset uimakouluun.
Minun lapsuudessani lapset tiesivät itse omat rajansa ja että kuinka pitkälle veteen kukin halusi mennä. Eihän sinne edes uskalla mennä niin kuas ettei jalat ota pohjaan, jos ei osaa uida. En tiedä puuttuuko nykylaapsilta itsesuojeluvaito, vai eikö heidän anneta tehdä mitään ilman steriiliä ohjausta ja valvontaa.
ikä ennen vanhaankaan lapsia jatkuvasti hukkunut, tilastopiikki ovat aina olleet aikuiset kännissä hukkujat.
Nyt olet väärässä ja pahasti! On turha puhua "lapsen itsesuojeluvaistosta". Suomessa vanhemmilla - siis lapsen äidillä ja isällä - on jo lain mukaan huolenpitovastuu ja ensisijainen vastuu omista lapsistaan! Nykyaikana on myös oikein tehdä lastensuojeluilmoitus, jos vanhemmat eivät halua, osaa tai viitsi valvoa uimataidottomia lapsiaan uimarannalla, kylpylässä, vesipuiston tai hotellin uima-altailla tai muualla veden ääressä. Tai jos vanhemmat eivät muuten huolehdi ikätasoisesti lapsistaan.
Voit katsoa onnettomuustilastoista, kuinka monta ihmistä - alaikäistä lasta ja aikuista - Suomessa on hukkunut vuosittain. Ja kuinka monta lasta on menehtynyt esimerkiksi tapaturmaisesti ja liikenneonnettomuuksissa eri vuosina. Esimerkiksi 1960-luvun onnettomuustilastot ovat erittäin surullista luettavaa. Monia lapsia on kuollut hukkumalla, tapaturmissa ja liikenneonnettomuuksissa. Osa sen ajan vanhemmista on ollut laiminlyöviä ja vastuuttomia aikuisia eivätkä he ole valvoneet lapsiaan tarpeeksi. Jopa alle kouluikäiset lapset ovat saaneet kulkea ulkona ilman aikuisen valvontaa. Täysin uimataidottomat lapset ovat kuljeskelleet ilman aikuista uimarannoilla ja vesistöjen äärellä. Vanhemmat eivät ole vieneet lapsiaan esimerkiksi uimakouluihin. Onko tämä vastuullisen aikuisen toimintaa???
Kun lapsi aloittaa koulun, kannattaa verkostoitua. Mene luokkatoimikuntaan, vanhempainiltoihin, vanhempainyhdistykseen jne. Tutustu muihin vanhempiin. Heillä on todennäköisesti samat ongelmat, ja voit löytää sitä kautta hyvän ratkaisun. Tiedän vanhempia, jotka ovat yhdessä palkanneet jonkun huolehtimaan lapsista, tai vuorotelleet vanhempien kesken jonkin verran. Omat lapseni olivat jopa toisten lasten mummoloissa, mökeillä jne. pyydettynä, kun sinne kaivattiin seuraa, jotta oma lapsi viihtyisi siellä paremmin.
Niistä on aina selvitty ja selvitään jatkossakin. Asia ei muuksi muutu mihin vuodenaikaan se alakoululaisten loma on.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi aloittaa koulun, kannattaa verkostoitua. Mene luokkatoimikuntaan, vanhempainiltoihin, vanhempainyhdistykseen jne. Tutustu muihin vanhempiin. Heillä on todennäköisesti samat ongelmat, ja voit löytää sitä kautta hyvän ratkaisun. Tiedän vanhempia, jotka ovat yhdessä palkanneet jonkun huolehtimaan lapsista, tai vuorotelleet vanhempien kesken jonkin verran. Omat lapseni olivat jopa toisten lasten mummoloissa, mökeillä jne. pyydettynä, kun sinne kaivattiin seuraa, jotta oma lapsi viihtyisi siellä paremmin.
Eihän suomalaisilta suju edes yhteinen kompostori.
Vierailija kirjoitti:
Siten on järjestetty, ettei yhtään viikkoa voida pitää samaan aikaan. Tämä pakon edessä näiden jättipitkien lomien takia. Ei tee hyvää perhedynamiikalle.
Kaikilla työpaikoilla ei vanhempi voi loma-aikojaan vähääkään valita. Tai jos kummatkin vanhemmat ovat samalla työpaikalla, jossa lomat automaattisesti kiertävät, niin vielä vähemmän. Ne ovat niitä elämän valintoja. Ei voi mitään. Ei ole este lasten hankkimiselle.
Onpa alakoululapsien loma mihin aikan vuodesta hyvänsä, ei niitä päiviä ole yhtään enempää tai vähempää, jolloin vanhemmat eivät välttämättä saa työstä lomaa samaan aikaan. Ihan sama kuin (typerä) kesäaikaan siirtyminen ei tuo yhtään tuntia lisää vuorokauteen.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Riippuu lapsen iästä.
Moni lapsi pärjää kotona tekee vaan jääkaappiin ruuan valmiiksi jonka voi lämmittää mikrossa.
Ennen vanhaan ei ollut edes mikroaaltouuneja ja silti ei ollut pienintäkään ongelmaa pitää lapset kylläisinä.
Aika liioittelua, että nyt sitten pitäisi verorahoilla puistoruokkia lapsia. Menee jo liian pitkälle. Ei voi olla yhteiskunnan velvollisuus, tai seurakuntienkaan, alkaa tarjota koululaisille lounasta, joka muutenkaan heille ei kelpaa. Tietysti jos nyt tarjotaan pillimehua ja muuta epäterveellistä, niin kai lapset sitä sitten käyvät jonottamassa. Tässä touhussa ei ole enää järjenhäivääkään, elleivät vanhemmat voisi opettaa lapsia tekemään itse itselleen voileipiä ja syömään viiliä jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Tekeehän kaikki tiukkaa, kuten heinä-elokuussa, jolloin pitäisi ehtiä poimia mahdolliset marjatkin kotipakastimeen. Matalentoa sekin, työn ohella.
Eihän tuossa voi tehdä yhteisiä kesälomareissuja ollenkaan, toinen kököttää kotona lasten kanssa ja tekee ruokaa tai menee yksin lasten kanssa reissuun. Kyllä yhteistä lomaakin pitää olla, jolloin kaikki voi olla rentona ja palautua. Itse palkkasi. koulutyön kuukaudeksi, tosin siihen meni kaikki lomarahat ja enemmänkin.