Tämä on kyllä viimeinen kesä kun pesen mattoja. Ei tässä ole mitään järkeä.
Ei niistä kumminkaan tule niin puhtaita kuin pesulan jäljiltä, karsea raahaaminen painavissa läpimärissä matoissa ja vettä tuhlaantuu. Jatkossa maksan ilomielin pesettämisen pesulassa. Mikä lie lapsuudesta jäänyt outo tapa että näitä mattoja täytyy itse pestä.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen matot terassilla painepesurilla. Ei ainakaan itselle iso vaiva. Jos päätyisin pesulaan, niin pitäisi jonkun hakea ja tuoda matot suoraan kotiin.
Sama. Hyvin menee painepesurilla ja aurinko kuivaa. Puhdasta tulee. Ikkunatkin pesen ainakin 4x vuodessa, tykkään että ovat puhtaat mutten niitä painepesurilla sentään pese. Ikkunanpesu on kivaa hommaa.
Tähän heräsin vuosia sitten. Muistan myös kun hoksasin, että matot voi olla muuta kuin itse kudottuja räsymattoja. Tai sen, että verhoja ei tarvi vaihtaa 4 krt vuosi. Tai että neuleita voi ostaa valmiina kaupasta, ei tarvi olla itse tehtyjä. Eikä tosiaan marjoja ja sieniä pidä olla pakkanen täynnä, jos niitä ei edes halua syödä joka päivä. Nehän voi myös ostaa valmiiksi poimittuna. Mehut voi osta valmiina.. ja sokerittomana.
N 55 v
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.
Tamppaaminen kunnolla puhdistaa maton paremmin kuin imuri(joka lisäksi levittää sitä pölyä ym ympäriinsä enemmän kuin useimmat tajuavat). Itse ravistelee matot ennen piiskausta, kunnon pariutuminen purku mattoon molemmin puolin ja sitten vielä tuuletus. Aivan eri lopputulos,kuin imurin kanssa. Ja juu,en omista imuria,koska se on itselleni tarpeeton. Moppaaminen kerran pari viikossa tekee kodista ihanan raikkaan ja puhtaan. Kyllä 'vanha kansa' on monessa paljon paremmin kotinsa hoitanut,kuin nykyinen osta palvelut älä tee mitään itse- väestö. Niin ja mattojen pesemiseen pätee aivan sama periaate; kyse ei ole pelkästään siitä,että saat puhtaat matot,vaan myös siitä,että se fyysinen vaivanäkö saa sinut arvostamaan omaisuuttasi enemmän ja pitämään siitä parempaa huolta-oma käden jälki ja tekeminen on sinänsä jo itseisarvo. En pidä tästä kertakäyttökulttuurista ollenkaan. Miksi ihmiset hankkivat suuria tekstiileitä,jos eivät jaksa niitä hoitaa? Mukavuudenhaluiselle sopivat vaikka pienet kevyet puuvillamatot jotka voi helposti pestä vaikka pesukoneessa tai saavissa omassa kylppärissä,jos omaa pihaa tai painepesuria tms ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.
Tamppaaminen kunnolla puhdistaa maton paremmin kuin imuri(joka lisäksi levittää sitä pölyä ym ympäriinsä enemmän kuin useimmat tajuavat). Itse ravistelee matot ennen piiskausta, kunnon pariutuminen purku mattoon molemmin puolin ja sitten vielä tuuletus. Aivan eri lopputulos,kuin imurin kanssa. Ja juu,en omista imuria,koska se on itselleni tarpeeton. Moppaaminen kerran pari viikossa tekee kodista ihanan raikkaan ja puhtaan. Kyllä 'vanha kansa' on monessa paljon paremmin kotinsa hoitanut,kuin nykyinen osta palvelut älä tee mitään itse- väestö. Niin ja mattojen pesemiseen pätee aivan sama periaate; kyse ei ole pelkästään siitä,että saat puhtaat matot,vaan myös siitä,että se fyysinen vaivanäkö saa sinut arvostamaan omaisuuttasi enemmän ja pitämään siitä parempaa huolta
Siis, minkähän takia pitää paritella ennen mattojen piiskausta? Ja vielä kunnon meiningillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.
Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.
Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.
Ei tietenkään. Näkee noista kuvista ip-lehdissä, missä kunnossa nykyään asunnot ovat, ei viitsitä siivota enää ollenkaan ja siksi ei ihmisiä päästetä enää asuntoon/taloon kun on se kotihäpeä.
Mitään välimuotoahan ei ole.
Ikkunoiden pesussahan tärkeintä pestä ne karmit joka puolelta. Niihin jää pienhiukkasia, pölyä yms mikä vaikuttaa sisäilman laatuun. Laseja pestään esteettisistä syistä.
Olisin kauhean iloinen, jos joku kertoisi lisää tuosta itsepalvelupesulasta. Miten isoja mattoja siellä kannattaa pestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurilla ei saa kuin vähän pintapölyä pois.
Aivan vaikka 3 kertaa imuroisit peräkkäin ja menet sen jälkeen ulos piiskaamaan niitä niin älytön pölypilvi lähtee siltikin. Eikä ole imurista kiinni.
Se "älytön pölypilvi" on maton langoista irtoavaa kuitua. Pilkot siis käytännössä mattoa pieniksi palasiksi, kun hakkaat sitä mattopiiskalla...
Vierailija kirjoitti:
Olisin kauhean iloinen, jos joku kertoisi lisää tuosta itsepalvelupesulasta. Miten isoja mattoja siellä kannattaa pestä?
Pesukoneeseen menee ainakin neljä 200x80 cm räsymattoa, lisäksi siellä on laakapesukone isoille matoille. Ikinä ei ole käsin pestynä tullut niin puhdasta ja niin vaivattomasti. Kone pesee noin puoli tuntia, omia pesuaineita ei tarvita. Lisäksi siellä on kuivauskaapit, joihin voit jättää matot kuivumaan, jos kotona ei ole mitään paikkaa, mutta koneesta tulevat lingottuina eikä minään vettävaluvina, että ei kestä päivätolkulla kuivua kotioloissakaan
Vierailija kirjoitti:
Googleta "24 pesula". Siellä hinnat, paikat, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan vaikka 3 kertaa imuroisit peräkkäin ja menet sen jälkeen ulos piiskaamaan niitä niin älytön pölypilvi lähtee siltikin. Eikä ole imurista kiinni.
Se "älytön pölypilvi" on maton langoista irtoavaa kuitua. Pilkot siis käytännössä mattoa pieniksi palasiksi, kun hakkaat sitä mattopiiskalla...
Ja se pöly jää leijumaan siihen lähelle mattoa ja on kohta taas imeytynyt mattoon. Miten joku voi glorifioida ainoaksi oikeaksi tavaksi tuollaisen ikivanhan jutun ajalta ennen kehittyneitä siivousvälineitä. Sen että heitetään hankeen ja tampalaan siin, ymmärrän, mutta tuota mattotelineessä tamppaamista en.
Tämän takia asunnossani ei ole mattoja ollenkaan. Samoin huonekaluja on mahdollisimman vähän. Robotti-imuri saa kiertää kerran päivässä mun puolesta, ja aina on siistiä.
Mä pesen ite sen verran, kun on kivaa.
Hellepäivänä simmarit päälle ja räsymatot auki saunan terassille ja siinä sitten joko käsin ja harjan kanssa tai painepesurilla.
Muksujen kanssa sellanen ohjelmanumerokin. Ei niin nököä.
Sitten kun ovat valuneet tarpeeksi, nostan kaiteelle ja kunnon huuhtelu.
Olkkarin yms villalankamatot vien pesulaan.
Pesen muutaman räsymattomme, mutta meillä onkin siihen tilaa ja teetetty sopivankorkuinen teline, kun asutaan maalla. Jos pitäisi johonkin kauemmas raahata, niin en pesisi. Isommat matot ja itämaiset pesetetään pesulassa.
Ikkunat pesee mies kerran vuodessa keväisin. Kyllä niistä ihmeen paljon kirkkaammat tulee vaikkei mitään näkyvää likaa olisikaan.
Mutta noin yleisesti sanoisin että pakonomainen tai tavan vuoksi jynssääminen kannattaa unohtaa. On aivan ok päästä välillä helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään peset mattoja? Eihän jenkeissäkään pestä lattiaan liimattuja kokolattiamattoja, vaikka siellä on tapana pitää kengät jalassa sisälläkin. Imurointi riittää ihan hyvin, jos et nuoleskele mattojasi.
No kyllä pestään! Tyttäreni asuu USAssa ja kokolattiamatot pesetetään siivousfirmalla.
Tietysti sielläkin on siivottomia ihmisiä, mutta eivät todellakaan kaikki ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vain yksinkertaisesti luopunut matoista. Meillä on suopakuuratut lankkulattiat, jotka on nätit ja ihanan tuntuiset jalan alla. Matoista on vaan liikaa vaivaa, keräävät likaa ja pölyä ja siivoaminen on tosi helppoa kun niitä ei ole.
Olen samaa mieltä, mutta meillä on isot tilat ja matto siellä täällä pehmentää akustiikkaa. Joten pidetään muutamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamppaaminen kunnolla puhdistaa maton paremmin kuin imuri(joka lisäksi levittää sitä pölyä ym ympäriinsä enemmän kuin useimmat tajuavat). Itse ravistelee matot ennen piiskausta, kunnon pariutuminen purku mattoon molemmin puolin ja sitten vielä tuuletus. Aivan eri lopputulos,kuin imurin kanssa. Ja juu,en omista imuria,koska se on itselleni tarpeeton. Moppaaminen kerran pari viikossa tekee kodista ihanan raikkaan ja puhtaan. Kyllä 'vanha kansa' on monessa paljon paremmin kotinsa hoitanut,kuin nykyinen osta palvelut älä tee mitään itse- väestö. Niin ja mattojen pesemiseen pätee aivan sama periaate; kyse ei ole pelkästään siitä,että saat puhtaat matot,vaan myös siitä,että se fyysinen vaivanäkö saa sinut arvostamaan omaisuu
Purkumattoon pariutuminen saa sinut arvostamaan omaisuuttasi. Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja mitä enemmän tamppaat, sen enemmän pöllyää.
Mulla on aika keveitä mattoja, näppärästi saa koneeseen( 10.5 kg) mitään painavia mattoja ei taida olla. Painepesurilla kotona olen joskus pessyt jonkun karvalankamaton. Ikkunat tosin pakko pestä kerran vuodessa kunnolla ne ainakin meillä liikantuu. Heti ihan uusi ilme, kun ne pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamppaaminen kunnolla puhdistaa maton paremmin kuin imuri(joka lisäksi levittää sitä pölyä ym ympäriinsä enemmän kuin useimmat tajuavat). Itse ravistelee matot ennen piiskausta, kunnon pariutuminen purku mattoon molemmin puolin ja sitten vielä tuuletus. Aivan eri lopputulos,kuin imurin kanssa. Ja juu,en omista imuria,koska se on itselleni tarpeeton. Moppaaminen kerran pari viikossa tekee kodista ihanan raikkaan ja puhtaan. Kyllä 'vanha kansa' on monessa paljon paremmin kotinsa hoitanut,kuin nykyinen osta palvelut älä tee mitään itse- väestö. Niin ja mattojen pesemiseen pätee aivan sama periaate; kyse ei ole pelkästään siitä,että saat puhtaat matot,vaan myös siitä,että se fyysinen vaivanäkö saa sinut arvostamaan omaisuuttasi enemmän ja pitämään siitä parempaa huolta
Melkoista. Jos on valmis maksamaan rahaa siitä että matot pestään ammattilaisen toimesta tarkoittaakin mielestäsi että ei arvosta omaisuuttaan?
Etkö pese mattojasi molemmilta puolilta?