Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä on kyllä viimeinen kesä kun pesen mattoja. Ei tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
14.06.2024 |

Ei niistä kumminkaan tule niin puhtaita kuin pesulan jäljiltä, karsea raahaaminen painavissa läpimärissä matoissa ja vettä tuhlaantuu. Jatkossa maksan ilomielin pesettämisen pesulassa. Mikä lie lapsuudesta jäänyt outo tapa että näitä mattoja täytyy itse pestä. 

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesula helpoin,hakevat ja tuovat takas,mutta ei se ole ilmaista.

Kyllä muutaman tonnin mattoja viittii pesettää.

Vierailija
22/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.

Imurilla ei saa kuin vähän pintapölyä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään peset mattoja? Eihän jenkeissäkään pestä lattiaan liimattuja kokolattiamattoja, vaikka siellä on tapana pitää kengät jalassa sisälläkin. Imurointi riittää ihan hyvin, jos et nuoleskele mattojasi.

No kyllä meillä tulee mattoihin tahroja. Paikallisesti voi tahrat poistaa mutta kerran vuoteen haluan pestä (jatkossa pesettää) koko maton. Esim keittiön ja eteisen matot joiden päällä kuljetaan jatkuvasti on kyllä kauttaaltaan likainen oltuaan vuoden lattiassa. Ja kyllä, haluan pitää keittiössä mattoa samoin eteisessä. Ap

Vierailija
24/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen valkoiset isot matot itse, koska yhdessäkään pesulassa, pesuautomaatissa yms. ne eivät tule puhtaaksi. Laitan matot mattotamppaustelineeseen, kastelen, pistän tahrakohtiin tahranpoistoaneitta ja annan vähän aikaa vaikuttaa, tarvittaessa harjaan tahrakotia vähän ja  tämän jälkeen huuhtelen painepesurilla puhtaaksi ja jätän maton kuivumaan telineeseen. 

Helppoa, kun joutuu itse liikutteleman mattoa vain kuivana. Ja tuon jälkeen matot myös puhtaat. En ole vielä yhtäkään pesulaa löytänyt, jossa tulisi oikeasti puhtaaksi. 

Vierailija
25/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Miksi tästä ei puhuta enemmän? Että mitkään pesulat eivät tee sitä minkä lupaa! Tahranpoisto ei ikinä kunnolla onnistu mistään vaatteesta ja erityisesti matot tulevat likaisina takaisin. Raha kyllä kelpaa. Pitäkööt tunkkinsa, en käytä pesuloita enää. 

Vierailija
26/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Ikean puuvillamatot mitkä voin pestä kotona pesukoneessa. Kevyiden mattojen puistelu on myös helppoa. Oli myös halvat.

T.mies

Vierailija
27/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirrytään konepestäviin mattoihin.Näin siksi että meillä kolme pitkäkarvaista kissaa jotka oksentaa matoille. Pestään siis omalla pesukoneella. 

Vierailija
28/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Miksi tästä ei puhuta enemmän? Että mitkään pesulat eivät tee sitä minkä lupaa! Tahranpoisto ei ikinä kunnolla onnistu mistään vaatteesta ja erityisesti matot tulevat likaisina takaisin. Raha kyllä kelpaa. Pitäkööt tunkkinsa, en käytä pesuloita enää. 

Ainakin meidän pesulassa matot todella puhtaita.

Vierailija
29/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.

Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.

Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.

Joudutko pesemään niitä vanhempiensukopolvien takia etkö saa itse päättää pesetkö vai et. Oletko huollettavana vielä tai edunvalvonnassa

Vierailija
30/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin 40 + vuotiaana jättää pois matonpesun, mansikoiden itsepoiminnan ja kaiken marjastamisen. Ei mitään järkeä, kaiken saa kaupasta. 

Vierailija
31/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen normi kotikoneessa. Mahtuu 140x200 cm puuvillamattokin, sitä suurempia ei mulla enää olekaan, koska käsin en voi pestä.

Vierailija
32/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen matot terassilla painepesurilla. Ei ainakaan itselle iso vaiva. Jos päätyisin pesulaan, niin pitäisi jonkun hakea ja tuoda matot suoraan kotiin.

Sama. Suopa pintaan, imeytys ja painepesurilla puhtaaksi.

Vierailija
33/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneessa pesen kaikki matot ja vain kun tuntuu siltä, että on tarve.

Vierailija
34/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaupunkiimme tuli itsepalvelupesukoneet Prisman yhteyteen. Pesen matot siellä mattokoneissa. Hyvin lingotut matot vien kotiin kuivumaan. 

Vierailija
35/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.

Imurilla ei saa kuin vähän pintapölyä pois.

Aivan vaikka 3 kertaa imuroisit peräkkäin ja menet sen jälkeen ulos piiskaamaan niitä niin älytön pölypilvi lähtee siltikin. Eikä ole imurista kiinni.

Vierailija
36/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese painepesurilla.

Vierailija
37/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä perinteet mitä on kuuluu aikaan milloin vaimon oletettiin olevan kotona. Ylipäätään kotityötä ei ole ikinä tarkoitettu niin että 40 tunnin työviikon lisäksi henkilö tekee toisen työajan kotitöitä, sitä varten oli kotiapulainen ennen jotta isäntäväki vapautui tärkeämpiin tehtäviin. Siihen pitäisi nytkin olla varaa, mutta kun palkat on ajettu alas.

Vierailija
38/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin omat mattoni ekaa kertaa tänä keväänä itsepalvelupesulassa ja oli hyvä päätös: sain matot todella puhtaiksi parillakympillä. Kuivattaminen olisi kestänyt noin vuorokauden tuolla pesulassa joten toin matot kuivumaan talomme kuivaushuoneeseen. Aion tehdä jatkossakin näin ja suosittelen muillekin: tälläkin tavalla voi olla kotihengetär.

Vierailija
39/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vain yksinkertaisesti luopunut matoista. Meillä on suopakuuratut lankkulattiat, jotka on nätit ja ihanan tuntuiset jalan alla. Matoista on vaan liikaa vaivaa, keräävät likaa ja pölyä ja siivoaminen on tosi helppoa kun niitä ei ole.

Vierailija
40/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä pesen painepesurilla mökin räsymatot, koska se on ihan hauskaa hommaa ja aikaa on. Kotona kaupungissa aina pesulaan. Meillä on onneksi nouto- ja palautuspalvelu, niin se on helppoa.

Käsin en kuuraisi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän