Tämä on kyllä viimeinen kesä kun pesen mattoja. Ei tässä ole mitään järkeä.
Ei niistä kumminkaan tule niin puhtaita kuin pesulan jäljiltä, karsea raahaaminen painavissa läpimärissä matoissa ja vettä tuhlaantuu. Jatkossa maksan ilomielin pesettämisen pesulassa. Mikä lie lapsuudesta jäänyt outo tapa että näitä mattoja täytyy itse pestä.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vain yksinkertaisesti luopunut matoista. Meillä on suopakuuratut lankkulattiat, jotka on nätit ja ihanan tuntuiset jalan alla. Matoista on vaan liikaa vaivaa, keräävät likaa ja pölyä ja siivoaminen on tosi helppoa kun niitä ei ole.
Riippuu tietysti siitä asunnosta ja lattioitten pinnasta, onko se täysi matottomuus nättiä.
Aina ei ole. Joskus se on vaan kolkon näköistä.
Minäkin olen minimoinut mattojen määrän, mutta siis ihan ilman en tykkää. Kyllä matto aina sitä ilmettä ja kodikkuutta antaa. Minulla on käytössä muutama pieni matto, mitkä voin pestä itse vanhassa vauvan ammeessa saunan lattialla. Ja sitten muutama kaunis räsymatto, jotka käytän pesulassa tarvittaessa.
Koira rakastaa niitä pikkumattoja, joten niitä saa kyllä pestä usein.
Vesistöjä ei saa rehevöittää matonpesulla! Ei haluta enää lisää sinilevää, kiitos!
Onko jossain muka vielä matonpesupaikkoja? Sehän on kielletty vesistöissä nykyään.
Ei kai se ihan välttämättä järkeen perustu. Kesärituaali ennemminkin.
24/7 itsepalvelupesulassa käy mattopyykillä ja tulee puhdasta toisin kuin käsipesulla.
Kiitos muistutuksesta, oon tehnyt tota viimeksi lapsena, nyt olis varmaan aika :D Se on ihanan rentouttavaa puhaa kun pesee vaikka 1 maton kerrallaan :)
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain muka vielä matonpesupaikkoja? Sehän on kielletty vesistöissä nykyään.
On tietysti. Meilläkin on oikein uusi ja hieno. Jätevedet tietysti käsitellään siinä paikalla olevassa pienpuhdistamossa.
Kai se imurointikin jollekin riittää, mutta kyllä minä tykkään viedä ne matot uloskin ja siellä vielä ravistella ja harjata ne kunnolla. Tulee huoneeseenkin aina ihanan raikas tuoksu, kun tuo ne tuuletetut matot sisälle. Joskus ne on saaneet olla vaikka yli yön, asutaan omassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Joulun ja juhannuksen raivosuursiivoukset ja kesällä mattojen pesu, siinä sellaiset perinteet joita lapsuudenperheessä noudatettiin ja jotka kuolee äitini mukana pois.
Aamen. Täällä sama.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne ole niitä kuivanmaan matonpesupaikkoja. Kai ne mattolaiturit veden ääressä on joka paikasta poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.
Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.
Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.
Minkälaisessa ympäristössä asut jos ikkunoiden likaantumista ei huomaa? Ihan mielenkiinnosta, itse olen asunut kaupungin keskustassa ja siellä saasteet kyllä likaa ikkunat ja toisaalta vihreässä lähiössä siitepölyä on niin ettei läpi meinaa nähdä. Ja en tarkoita että ikkunat tarttis pestä sen useammin kuin itse haluaa, en minäkään aina ole vaivautunut. Mutta kyllä sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.
Kyllä mä imuroin matot mutta puolivuosittain kyllä tamppaankin. Paljon lähtee pölyä ja hiekkaa..ja parketti maton alla kannattaa myös imuroida ja pyyhkiä kosteella. Ikkunatkin kun pesee niin sisällä valaistuu.
Tottakai matot otetaan pois, kun aletaan lattioita pestä. Kaikkea sitä lukeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vettä ole lähelläkään, kaivoon menee likavedet. Ainakaan täällä Länsi-Vantaalla on ihan maalla noi pyykkialtaat ja vesi tulee hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.
Kyllä mä imuroin matot mutta puolivuosittain kyllä tamppaankin. Paljon lähtee pölyä ja hiekkaa..ja parketti maton alla kannattaa myös imuroida ja pyyhkiä kosteella. Ikkunatkin kun pesee niin sisällä valaistuu.
Tottakai matot otetaan pois, kun aletaan lattioita pestä. Kaikkea sitä lukeekin.
En mä ota pois kuin keittiön maton kun pesen lattiat. Muualla saa olla.
"Minkälaisessa ympäristössä asut jos ikkunoiden likaantumista ei huomaa? Ihan mielenkiinnosta, itse olen asunut kaupungin keskustassa ja siellä saasteet kyllä likaa ikkunat ja toisaalta vihreässä lähiössä siitepölyä on niin ettei läpi meinaa nähdä. Ja en tarkoita että ikkunat tarttis pestä sen useammin kuin itse haluaa, en minäkään aina ole vaivautunut. Mutta kyllä sen huomaa."
Valo siivilöityy kauniimmin likaisten ikkunoiden läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aletaan tekee mitä?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi tästä ei puhuta enemmän? Että mitkään pesulat eivät tee sitä minkä lupaa! Tahranpoisto ei ikinä kunnolla onnistu mistään vaatteesta ja erityisesti matot tulevat likaisina takaisin. Raha kyllä kelpaa. Pitäkööt tunkkinsa, en käytä pesuloita enää.
Juuri näin. Pesetin eräässä Oululaisessa pesulassa 2 mattoa. Meillä käy joskus koiravieras ja ajattelin, että pitääpä isolla teippitelalla käydä pesulaan menevät matot läpi, että saan karvat pois. Unohdin tehdä niin. No, ne matot tuotiin koirankarvoineen päivineen sitten pesulasta takaisin. Luulen, että niitä ei oltu pesty ollenkaan. Olivat valkoisia mattoja, joissa ei ollut tahroja, kun asun yksin ja hiippailen sukat jaloissa. Kai nyt ammattllaiset siellä pesulassa omistaa teippitelan, kun minäkin omistan, on sellainen isompi tela, ei mikään Ikean teippiharja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.
Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.
Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.
Ei tietenkään. Näkee noista kuvista ip-lehdissä, missä kunnossa nykyään asunnot ovat, ei viitsitä siivota enää ollenkaan ja siksi ei ihmisiä päästetä enää asuntoon/taloon kun on se kotihäpeä.
Mitään välimuotoahan ei ole? Kuten se että pesee tarvittaessa.
Ja mitenhän pitkä väli on esim ikkunoiden pesuun tarvittaessa? Kun ei enää läpi näe? Siinä vaiheessa ne enää puhtaaksi lähdekään.
Ihanko totta? Täytyy olla aika kevyt matto sitten kuitenkin. Minä yritin kerran pestä kotikoneessa suhteellisen kevyttä, mutta isoa parisängyn peittoa. Kone pesi sen ajan minkä pesi, ja kun otin peiton sieltä pois, se ei ollut edes kastunut joka kohdasta. Ilmeisesti oli liian painava sitten kumminkin tai mitä lie.