Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä on kyllä viimeinen kesä kun pesen mattoja. Ei tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
14.06.2024 |

Ei niistä kumminkaan tule niin puhtaita kuin pesulan jäljiltä, karsea raahaaminen painavissa läpimärissä matoissa ja vettä tuhlaantuu. Jatkossa maksan ilomielin pesettämisen pesulassa. Mikä lie lapsuudesta jäänyt outo tapa että näitä mattoja täytyy itse pestä. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun ja juhannuksen raivosuursiivoukset ja kesällä mattojen pesu, siinä sellaiset perinteet joita lapsuudenperheessä noudatettiin ja jotka kuolee äitini mukana pois. 

Vierailija
2/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.

Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.

Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaaleat matot ja jokivedessä mattolaiturilla pesu jättää niihin punertavia läikkiä. Siksi pesen nykyään vain Minimanin kone- ja tasopesuissa. Olohuoneen iso matto on liian iso noihin koneisiin, joten sitä en pese. Eläintaloudessa sen kuitenkin joudun uusimaan ehkä vuoden - parin välein. Ikkunat ja parvekelasit pesen tasan kerran vuodessa, ellei sitten satu joku lokki paskomaan. Silloin joutuu tuplapesemään. 

Vierailija
4/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ikkunoiden kanssa. Muka pakko pestä joka kevät! Sanoo 50-luvulla syntynyt äitini. Kukaan ei oikeasti huomaa jos jätät parina vuonna välistä.

Matot minä pesetän pesulassa muutaman vuoden välein. Hyvä tuuletus aina pakkasella pitää ne raikkaina ja meillä ei kengillä kuljeta sisällä joten eivät ole niin likaisia. Eri asia tietysti jos on lemmikkejä, silloin pesettäisin useammin.

Relatkaa, se vanhempi sukupolvi voi niitä mattoja ja ikkunoita hinkuttaa, mutta ei meidän enää tarvitse.

Ei tietenkään. Näkee noista kuvista ip-lehdissä, missä kunnossa nykyään asunnot ovat, ei viitsitä siivota enää ollenkaan ja siksi ei ihmisiä päästetä enää asuntoon/taloon kun on se kotihäpeä. 

Vierailija
5/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä olekaan mitään järkeä. Mattojen pesu on tyhmä jäänne.

Koti on koti ilman mattojakin.

Vierailija
6/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen matot terassilla painepesurilla. Ei ainakaan itselle iso vaiva. Jos päätyisin pesulaan, niin pitäisi jonkun hakea ja tuoda matot suoraan kotiin.

Vierailija
7/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan uuden maton jos vanha menee niin likaiseksi, että ei voi enää pitää. Ei nuo matot nyt niin kalliita ole, kyllä se

pesulassa pesettäminenkin maksaa.

Vierailija
8/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.

9/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa eioo himassa mattoja ollenkaan. Pääsee helpolla kun ei tarvii niiden kanssa puljata.

Vierailija
10/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen matot terassilla painepesurilla. Ei ainakaan itselle iso vaiva. Jos päätyisin pesulaan, niin pitäisi jonkun hakea ja tuoda matot suoraan kotiin.

Sama. Tulevat hyvin puhtaaksi ja voi jättää niille sijoillensa kuivumaan. Käy vaan kääntämässä kerran.

Vierailija
11/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin itsepalvelupesulaan, kone pesi pikaisen kaupassakäynnin aikana. Nostettiin kuivauskaappiin ja haettiin seuraavana päivänä.

Matonpesupaikalla olisi ollut ilmaista, mutta siinä olisi mennyt aikaa ja olisi ollut inisijöiden syötävänä. Tällä selällä ei oikein innostanut niitä märkiä mattoja väännellä ja käännellä ja jynssätä. Kuivattua ne olisi sentään saanut taloyhtiön kuivaushuoneessa, kun olisi varannut vuoron.

Vierailija
12/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen pari kertaa vuodessa tekstiilipesurilla ja kesällä kertaalleen matonpesupaikalla. Minusta matonpesu on kivaa puuhaa, kunto kasvaa painavia mattoja nostellessa. Kuntamme matonpesupaikka on hienolla paikalla järven rannassa ja siitä on kiva samalla katsella sorsia, veneilijöitå ja maisemia.

Vierailija
13/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen pari kertaa vuodessa tekstiilipesurilla ja kesällä kertaalleen matonpesupaikalla. Minusta matonpesu on kivaa puuhaa, kunto kasvaa painavia mattoja nostellessa. Kuntamme matonpesupaikka on hienolla paikalla järven rannassa ja siitä on kiva samalla katsella sorsia, veneilijöitå ja maisemia.

Kolme kertaa peset vuodessa? Tämä on sitten se toinen ääripää... Vai oletko näitä koira/kissahamstraajia, löytyy 5 koiraa ja 3 kissaa... 

Vierailija
14/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme kertaa peset vuodessa? Tämä on sitten se toinen ääripää... Vai oletko näitä koira/kissahamstraajia, löytyy 5 koiraa ja 3 kissaa... 

2 koiraa. Asutaan maalaistalossa ja ovet ovat käytännössä auki ympäri vuoden joten likaa kantautuu sisälle paljon. Toki ymmärrän että jossain pikkuisessa kerrostalokämpässä matot eivät juuri likaannu.

Vierailija
15/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki pienet matot itse. Mutta en enää isoja. Pesulasta hain juuri ison maton (jonka pesemiseen mattopaikalla tarvitaan kaksi). Hinta oli 35 euroa. Siihen työhön nähden, jonka itse joutuisin tekemään, on 35 euroa pieni raha. 

Vierailija
16/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Näkee noista kuvista ip-lehdissä, missä kunnossa nykyään asunnot ovat, ei viitsitä siivota enää ollenkaan ja siksi ei ihmisiä päästetä enää asuntoon/taloon kun on se kotihäpeä. 

Mitään välimuotoahan ei ole? Kuten se että pesee tarvittaessa. 

Vierailija
17/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä hullumpaa on kun vanhukset paukuttaa mattoja mattopiiskalla että mäki raikaa. Imurikin on jo keksitty.

Kyllä mä imuroin matot mutta puolivuosittain kyllä tamppaankin. Paljon lähtee pölyä ja hiekkaa..ja parketti maton alla kannattaa myös imuroida ja pyyhkiä kosteella. Ikkunatkin kun pesee niin sisällä valaistuu.

Vierailija
18/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään peset mattoja? Eihän jenkeissäkään pestä lattiaan liimattuja kokolattiamattoja, vaikka siellä on tapana pitää kengät jalassa sisälläkin. Imurointi riittää ihan hyvin, jos et nuoleskele mattojasi.

Vierailija
19/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään peset mattoja? Eihän jenkeissäkään pestä lattiaan liimattuja kokolattiamattoja, vaikka siellä on tapana pitää kengät jalassa sisälläkin. Imurointi riittää ihan hyvin, jos et nuoleskele mattojasi.

Kokolattiamatot onkin ällöttävintä ikinä. Hyi. 

Vierailija
20/89 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa pestä mattoja pesupaikalla. Siinä tulee aina rupateltua niitä näitä muiden pesijöiden kanssa ja joskus ollaan haettu läheisestä kioskista pullakahvit sillä aikaa kun matot valuu sen verran kuivaksi että saa autoon ja kotipihalle kuivumaan. Se on kerran kesässä-perinne, muuten vien tarvittaessa 247-pesulaan kauppakeskukseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi