Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko empatiakyvyltään normaali ihminen empatiaa kaikkia ihmisiä kohtaan?

Vierailija
13.06.2024 |

Luin artikkelin jossa sanottiin että psykopaatit (empatiakyvyttömät) tuntevat kyllä yleensä empatiaa omaisiaan ja ystäviään kohtaan sekä saattavat esim. aidosti itkeä ja surra perheenjäsenen kuolemaa. Siitä otsikon kysymys. Itse tunnen empatiaa kaikkia kohtaamiani ihmisiä kohtaan. Tunnetteko te muut (oletettavasti normaalit)?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei Lauri Törni ja Simo Häyhä tuntenu empatiaa venäläisiä kohtaan. Ei ne ois muuten ollu niin hyviä sotilaita ja pelastanu Suomea Stalinilta.

Ei empatia liity asiaan. Sympatiaa he eivät varmaan tunteneet. 

Vierailija
22/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei Lauri Törni ja Simo Häyhä tuntenu empatiaa venäläisiä kohtaan. Ei ne ois muuten ollu niin hyviä sotilaita ja pelastanu Suomea Stalinilta.

Ei varmaan sitäkään. Mut ei Lauri Törni sääliny yhtään jos joku 19-vuotias venäläinen on nyyhkyttäny äitiä ja pyytäny armoa ku se on maannu maassa loukkaantuneena. Vaan Törni on lähettäny sen R:n helvettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, en usko, että olet kovinkaan monen tyyppisiä ihmisiä tavannut, kun väität että tunnet empatiaa kaikkia - juu - kohtaamiasi ihmisiä kohtaan.

Sillä on aivan luonnollista, että ihan kaikkea ei empaattisinkaan pysty sulattamaan.

Empatia ei tarkoita että hyväksyy kaikenlaista toimintaa, mutta voi ymmärtää että siihen on syynsä että ihminen on kasvanut sellaiseksi kuin hän on.

Ahaa, siis järkiperäistä ajatteluako se empatia onkin.

Aha!

Hänen kasvuympäristönsä on ollut mitä on, sen vuoksi hän tekee mitä tekee. Hän ei siis itse pysty millään ajattelemaan mitä ja miksi tekee... Ei tuo ole empatiaa, minun mielestäni ainakaan!

Vierailija
24/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä on jotain pielessä, mikäli hän suhtautuu läheisiin yhtä empaattisesti kuin esim.vastaantulijaan tai tv:ssä näkyvään ihmiseen. Jotkut ihmiset yrittävät esittää olevansa parempia ihmisiä kun "välittävät kaikista samalla tavoin". Tuo ei pidä paikkaansa, tai kyseiset ihmiset ovat välinpitämättömiä kaikkia kohtaan.

Vierailija
25/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvaitsevaisuus ei ole normaalia

Kylöä se on, mutta ei kaikkea tarvitse suvaita. 

Vierailija
26/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, en usko, että olet kovinkaan monen tyyppisiä ihmisiä tavannut, kun väität että tunnet empatiaa kaikkia - juu - kohtaamiasi ihmisiä kohtaan.

Sillä on aivan luonnollista, että ihan kaikkea ei empaattisinkaan pysty sulattamaan.

Käsität väärin nyt empatian käsitteen. Empatia ei liity lainkaan siihen, että olisit jotenkin ihmisen kanssa samaa mieltä tai hyväksyisi hänen toimintaansa tms. 

Sympatiaa emme varmasti yleensä tunne ns. pahoja kohtaan, mutta empatiaa kyllä. 

Siis empatiako tarkoittaa sitä, että hyväksyy sen, että joku tekee jotain sen vuoksi että hänellä on ollut jokin kasvuympäristö esim. Hyväksyy siis tavallaan sen, ettei ihminen itse kykene ymmärtämään itseään eikä ajattelemaan.

Ei, ei se empatia minun mielestäni ihan tuota ole. No, minä en sitten ole empaattinen kaikkia ihmisiä kohtaan. Kun minä ajattelen, että ihmisen pitää pystyä itse ajattelemaan tekojaan, ei voi syyttää sitä, että olosuhteet jossakin elämänvaiheessa ovat olleet jotain tai että olosuhteet tilanteessa olivat pakottavat.

Siis empatia on sitä, että sinä teet analyysin henkilön taustasta... Aha.

Vierailija
27/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne empatiaa. En edes omaa perheenjäsentä kohtaan. Enkä ole psykopaatti.

Asperger? Jos et, niin psykopaatti. Psykopatia vaan ymmärretään yleisesti niin, että kaikki psykopaatit ovat hulluja murhaajia, näinhän se ei ole. Psykopaatti saattaa viettää koko elämänsä kunniallisessa ammatissa tekemättä ainoatakaan rikosta. 

Psykopatia on sitä, että ihminen on kyvytön tuntemaan empatiaa ja tunteitakin rajoitetusti, ne ovat ikään kuin latistuneet, psykopatia ei määrittele ihmisen äo:ta, heitä on siis kognitiivisilta kyvyiltään hyvin erilaisia ja erilaisissa ammateissa.

Psykopaatti ns. esineellistää ihmiset ja suhtautuu heihin luin elottomiin esineisiin, jos on älyllistä kapasiteettia yrittää sopeutua yhteiskuntaan, he tietenkin oppivat näyttelemään tunteita, jotta pärjäävät sosiaalisissa tilanteissa, mutta kuten sanottu, se on vain näyttelemistä heidän omaksi hyödykseen.

Vierailija
28/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia sanoo: "Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan. Empaattisessa vuorovaikutuksessa henkilö ymmärtää toisen henkilön tunteet."

Minä en ymmärrä monesti edes läheisteni tunteita tai että miksi reagoivat vahvasti. Jos läheiseni itkee, en tunne hänen suruaan. Minulle voi tulla itselleni surullinen mieli jos läheiseni on vaarassa. Saatan itkeä jos tv-sarjan lempihahmoni kuolee, koska pidän hahmosta, mutta en itke koska se on surullista muille hahmoille...

Vierailija
29/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatia ei tarkoita että hyväksyy kaikenlaista toimintaa, mutta voi ymmärtää että siihen on syynsä että ihminen on kasvanut sellaiseksi kuin hän on.

Ahaa, siis järkiperäistä ajatteluako se empatia onkin.

Aha!

Hänen kasvuympäristönsä on ollut mitä on, sen vuoksi hän tekee mitä tekee. Hän ei siis itse pysty millään ajattelemaan mitä ja miksi tekee... Ei tuo ole empatiaa, minun mielestäni ainakaan!

Nimenomaan järkiperäistä on empatia. Se tarkoittaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Tämän voi tehdä puhtaasti järkiperäisesti sekoittamatta asiaan tunteita. Empatian määritelmä ei ole mielipidekysymys. 

t. eri

Vierailija
30/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen empatia on kamalaa. Se sekoitetaan sääliin. Ei ihminen halua sääliä vaan tuntea itsensä arvokkaaksi. 

Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan niitä rakenteita muuttamaan.

T. Purra

Niin ja menkää töihin...menkää töihin

Vierailija
31/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsität väärin nyt empatian käsitteen. Empatia ei liity lainkaan siihen, että olisit jotenkin ihmisen kanssa samaa mieltä tai hyväksyisi hänen toimintaansa tms. 

Sympatiaa emme varmasti yleensä tunne ns. pahoja kohtaan, mutta empatiaa kyllä. 

Siis empatiako tarkoittaa sitä, että hyväksyy sen, että joku tekee jotain sen vuoksi että hänellä on ollut jokin kasvuympäristö esim. Hyväksyy siis tavallaan sen, ettei ihminen itse kykene ymmärtämään itseään eikä ajattelemaan.

Ei, ei se empatia minun mielestäni ihan t

Empatialla ei ole mitään tekemistä hyväksymisen kanssa. Voit asettua toisen ihmisen asemaan ilman, että hyväksyt hänen tekojaan. Hyväksyminen on ei asia kuin ymmärtäminen. Empatia liittyy vain ja ainoastaan ymmärtämiseen. Voin ymmärtää, miksi esimerkiksi lapsena pahoinpidelty ihminen kostaa kokemansa pahoinpitelemällä muita. Se on empatiaa. Mutta en hyväksy pahoinpitelyä missään yhteydessä. Se puolestaan liittyy moraaliin ja käsitykseen oikeasta ja väärästä. 

t. eri

Vierailija
32/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia sanoo: "Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan. Empaattisessa vuorovaikutuksessa henkilö ymmärtää toisen henkilön tunteet."

Minä en ymmärrä monesti edes läheisteni tunteita tai että miksi reagoivat vahvasti. Jos läheiseni itkee, en tunne hänen suruaan. Minulle voi tulla itselleni surullinen mieli jos läheiseni on vaarassa. Saatan itkeä jos tv-sarjan lempihahmoni kuolee, koska pidän hahmosta, mutta en itke koska se on surullista muille hahmoille...

Ymmärtää tunteen on eri asia kuin tuntee saman tunteen. Empatia on rationaalista toimintaa, jossa pystyy asettumaan toisen asemaan ja ymmärtämään, miksi hän tuntee tietyllä tavalla. Jos tunnet läheisesi surun omanasi et koe empatiaa, vaan sympatiaa eli myötätuntoa. 

Vierailija
33/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisessä on jotain pielessä, mikäli hän suhtautuu läheisiin yhtä empaattisesti kuin esim.vastaantulijaan tai tv:ssä näkyvään ihmiseen. Jotkut ihmiset yrittävät esittää olevansa parempia ihmisiä kun "välittävät kaikista samalla tavoin". Tuo ei pidä paikkaansa, tai kyseiset ihmiset ovat välinpitämättömiä kaikkia kohtaan.

Tuo oli vastaus Ap:lle, joka käytti termiä empatia. Muuttuisiko tilanne jos väittämässä korvattaisiin empatia sympatialla? Näyttäkää minulle henkilö, joka aidosti välittää kaikkien ihmisten tunteista samalla tavoin kuin läheisten, on aidosti sympaattinen ja yhä poissa pakkohoidosta? Joka päivä kuolee suuri joukko ihmisiä maailmassa. Eihän tuollainen ihminen pääse surutyöstä pois ollenkaan.

Vierailija
34/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em tunne empatiaa kaikkia kohtaan. Riippuu myös paljon päivästä ja omasta mielentilasta. Toisina hetkinä on helpompi asettua toisen asemaan ja ymmärtää tätä. Empatia on siis ymmärrystä ja ajoittain sellainen lämmin läikähdys, kokee samalla yhteyttä toiseen.

Jos olen itse huonolla tuulella / stressaantunut, on vaikeampi tuntea empatiaa. En myöskään pidä ns. säälin kerjääjistä, aiheuttaa enemmän ärtymystä ja ärsytystä. Toki heitäkin on ymmärtää, mutta tunne jää vajaaksi. 

En määrittelisi normaaliksi, että pitää tuntea empatiaa kaikkia kohtaan, mutta hyvänä piirteenä kyllä. Älyllinen empatia toimii paremmin. Jos mennään pelkällä tunteella, voi liika empaattisuus johtaa hyväksikäyttöön. Näin itse sen koen. 

Omalla kohdalla muut tuskin pitävät itseäni kovin empaattisena, koska operoin enemmän tässä sieltä älyn kuin tunteen kautta. Koen silti ymmärtäväni muita ja pyrin siihen, että voisin paremmin ymmärtää heitä & heidän toimintaansa. 

Kiitos kysymyksestä. Oli hyvää aivojumppaa tähän hetkeen. 

Vierailija
35/41 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmistolainen tuntee empatiaa vain muslimeja kohtaan, jotka kiduttavat ja raiskaavat eurooppalaisia ihmisiä.

Vierailija
36/41 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolainen tuntee empatiaa vain muslimeja kohtaan, jotka kiduttavat ja raiskaavat eurooppalaisia ihmisiä.

Tarkotat sympatiaa.

Vierailija
37/41 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Heidän tekemisillä ei mitään tekemistä heidän empaattisuuden kanssa.

Vierailija
38/41 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito psykopaatti ei tunne empatiaa yhtään ketään kohtaan. Taidat nyt sekoittaa sosiopaattiin.

Vierailija
39/41 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan sitäkään. Mut ei Lauri Törni sääliny yhtään jos joku 19-vuotias venäläinen on nyyhkyttäny äitiä ja pyytäny armoa ku se on maannu maassa loukkaantuneena. Vaan Törni on lähettäny sen R:n helvettiin.

Yodennäköisesti on säälinyt, mutta suorittanut tehtävänsä siitä huolimatta.

Vierailija
40/41 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen empatiaa, mutta olen kovettanut itseni, koska olen kohdannut niin paljon kokemusten siirtoa ja kiusaamista sekä niskaani on kaadettu lähinnä elämän negatiivisia tarinoita. On siisi suojamekanismi etten suostu juurikaan näyttämään empaattisia puoliani sillä silloin he jotka ovat jo valmiiksi viemässä voimavaroja, tarrautuvat entistä lujemmin. Siksi myös torjun suurimman osan ventovieraiden lähestymisyrityksistä, koska useimmiten heidän lähestymisensä liittyy siihen ,että he tahtovat minulta jotakin enkä (henkisesti) jaksa jatkuvasti olla antamassa ja auttamassa tai hyödykkeen ja palvelijan rooliin asetettuna.

Täysin samaa mieltä. On pakko vetää rajat. Kukaan ei jaksa olla 24/7 muiden ihmisten murheiden roskakorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan