Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies syö paljon enemmän kuin minä, miten ruokalaskut?

Vierailija
13.06.2024 |

Itse jos teen ison makaronilaatikon, jossa on vaikka kilo jauhelihaa, syön siitä noin 7-8 kertaa eli se riittää noin kolmeksi, neljäksi päiväksi.

Mies syö yhdestä makaronilaatikosta ehkä kaksi tai hyvässä lykyssä kolme kertaa. Eli syö yli puolet enemmän kuin minä.

Jugurttia ottaa varmaan 4dl kulhoon, leikkeleitä menee vinot pinot ja kaikki mehut menee sun muut.

Eilen olin tehnyt muussia, missä oli varmaan 20 perunaa ja kilon lohi. Kalasta meni 750g hänen suuhunsa ja muussia myös. Illalla teki itsellensä eväät, otti muussin loput, paistoi 400g jauhelihan, otti itse noin 300g koko jauhelihasta muussin päälle ja itselleni jäi ehkä 100g ja ei mitään muussia.

Ei siinä, syököön. Emme asu yhdessä, mutta olemme muuttamassa. Ruokalaskuni on tällä hetkellä omassa taloudessani noin 300 euroa.

Miehelläni menee ruokaan noin 600-700 euroa.

Eli kaiken järjen mukaan oma ruokatalous tulee suurenemaan ja mieheni pienenemään, jos käymme yhtä paljon kaupassa. Vai miten ihmeessä sen tekisi, että mun ei tarvi alkaa maksella miehen ruokia ihan hirveästi. 

Ruuan riittävyydellä olen päättänyt sen, että teen vaan ihan törkeästi ruokaa, otan siitä itselleni moneen ateriakippoon ruokaa, laitan lapun, että ne on omia ruokiani ja loput saa mies syödä.

Omissa talouksissa olen huomannut, että itse teen harvemmin ruokaa ja mies tekee joka päivä ruuan, koska tosiaan syö niin paljon. 

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä mikä tässä on ongelma. Taloustili ja sä maksat sinne sen hikisen 300 ja mies 600 ja ostatte sieltä ruuat.

Tämä tässä on paras ehdotus. Ei tarvi riidellä sen jälkeen enää kuka maksaa mitä ja kuka syö kuinka paljon. 

Vierailija
42/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta oletko laskenut kylppärissä olevat pesuaineet ja muut kosmetiikan vertailuusi? Mies voi kuluttaa enemmän ruokaa, mutta mutuna sanoisin kosmetiikassa jaon olevan vielä rajummin naisten kulutuksen puolella.

Ei meikkejä makseta ruokatililtä. Ja vaikka maksettaisiin, niin minulla menee kosmetiikkaan max. 20e kuukaudessa, useimpina kuukausina ei mitään. Olet ihan pihalla mutujesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Tosiaan hyviä pointteja ja kyllä asia täytyy jotenkin puheeksi ottaa. En halua katkeroitua ja tutkailla, mitä mies milloinkin syö (enhän mäkään haluisi, rauha kaikille), mutta haluan tasapuolisuutta ja tyytyväisyyden siihen, että en joudu maksamaan useita satasia enemmän hänen ruokiaan. Miten sen parhaiten sitten hoitaa. Ja sanoo kauniisti. 

Vierailija
44/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta oletko laskenut kylppärissä olevat pesuaineet ja muut kosmetiikan vertailuusi? Mies voi kuluttaa enemmän ruokaa, mutta mutuna sanoisin kosmetiikassa jaon olevan vielä rajummin naisten kulutuksen puolella.

Vaikea ymmärtää että toisen osapuolen meikit ym. tarvikkeet maksettais jostain yhteisestä pussista? Toki mun on vaikea ymmärtää näitä yhteistilejä muutenkaan. 

Mieshän ne rahat taloon tuo, vaikka rouva niitä käyttää. 

Vierailija
45/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ruokaan (tästä vuosia jo aikaa) 200-250e/kk, mutta kun me miehen kanssa muutettiin yhteen, niin yhtäkkiä huomasin, että ruokakauppaan meni mulla 400-500e samaan aikaan, kun mies kehuskeli miten ruokalasku hänellä on pienentynyt. Koska mies tekee fyysisesti raskasta työtä ja muutenkin peruskulutus enemmän niin syö myös enemmän, päädyttiin tekemään niin, että varattiin 500e ruokiin kuussa (sis. muualla syömiset, mutta työpaikkalounaat erikseen omasta pussista), josta minä maksoin 1/3 ja mies 2/3 yhteiselle ruokatilille. Mun mielestä mennyt ihan hyvin.

Vierailija
46/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kannattaa ottaa puheeksi ennen kuin muutatte yhteen, ei vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut. Yhteistä taloustiliä ehdotan minäkin, sinne on sitten kätevää maksaa kummankin se summa, joka yhdessä sovitaan. Kannattaa myös sopia, mihin taloustilin rahoja käytetään. Ruokaan vai myös vessapaperiin, pesuaineisiin yms.?

Vierailija
47/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa miettisin tarkkaan yhteen muuttamista. Mieheltäsi puuttuu kyky ottaa toiset huomioon. Se on yksi tärkeimmistä piirteistä ihmissuhteissa. Kyllä minunkin mies syö enemmän kuin minä. Hän kuitenkin ottaa huomioon sen, että täytyy myös olla eväät töihin.

Meillä on myös lapsia. Mieheni näkee ruoka määrästä, että se riittää seuraavaan päivään. Ei ota evääksi, käy syömässä töissä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä syystä, että minun ei tarvitse laittaa ruokaa seuraavana päivänä. 

Ne arvot! 

Vierailija
48/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää että toisen osapuolen meikit ym. tarvikkeet maksettais jostain yhteisestä pussista? Toki mun on vaikea ymmärtää näitä yhteistilejä muutenkaan. 

Jaa, meidän taloudessa minä maksan ihan kaikki asumiseen liittyvän, mies maksaa vain omat hygieniatarvikkeet ja omat menot, kun nyt työttömänä on.

Vierailija
49/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa liha vaikka papuihin. Halvempaa, terveellisempää ja mies ei todennäköisesti viitsi syödä kiloa ilokseen.

Vierailija
50/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teillä, mutta meillä ei, eikä useimmilla muillakaan talouksilla.

Vierailija
51/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Lisäksi naisten syömä ruoka on usein kalliimpaa kuin miesten. Avokadot ja sushit maistuvat usein naisille kun taas makkarat ja perunat miehille. 

Vierailija
52/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä mikä tässä on ongelma. Taloustili ja sä maksat sinne sen hikisen 300 ja mies 600 ja ostatte sieltä ruuat.

Tämä tässä on paras ehdotus. Ei tarvi riidellä sen jälkeen enää kuka maksaa mitä ja kuka syö kuinka paljon. 

No tuo ei ratkaise sitä, että mies vetää niin ettei toiselle jää. Eli 900€ omasta suusta alas. 

Vierailija
53/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tankkaa auton ja maksaa vakuutukset?

Vierailija
54/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1950-luku kyseli onko sen toimintatapaa näkynyt. Et viitsis palauttaa?

Vierailija
55/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä?! Meillä tienataan saman verran. 

Vierailija
56/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet molemmille samankokoiset valmiit annokset. Teet samalla selväksi ettei miehellä ole jääkaapille tai ruokakomerolle mitään asiaa kysymättä lupaa. 

Vierailija
57/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni tuohon samaan! Vaimo sanoi että hän maksaa vähemmän. Noh, käänsin asian ympäri ja sanoin että vaimo maksaa itse remonttinsa, minulle käy vähän ikäntyyneempi keittiö ja pinnat. Siitähän se ilo sitten alkoi. Miksi naisilla on vaikeaa hahmottaa kokonaisuuksia?

Vierailija
58/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota ihan suoraan miehelle, että mitä jos perustetaan yhteinen ruokatili, jonne kumpikin laittaa saman summan, mitä nyt kuukaudessa menee ruoka- ja päivittäistavaraostoksiin. Sinä laitat sen 300 euroa ja mies 600-700, niin kummankaan ei tarvitse maksaa toisen syömisiä.

Vierailija
59/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo ei ratkaise sitä, että mies vetää niin ettei toiselle jää. Eli 900€ omasta suusta alas. 

Jos ei saa suutaan auki ja juteltua miehelle, ostaa sit ikeasta kippoja riittävästi ja saman tien kun ruoka on tehty, 1/3 omiin kuppeihin ja syököön ukko ne loput.

Menee kyllä jo sen verran vammaiseksi että ehkä ei kannata muuttaa yhteen.

Vierailija
60/169 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakuluista mies maksaa 2/3, nainen 1/3

Juuri näin. Yhteen muuttaessa kannattaa perustaa yhteistili josta yhteiset menot maksetaan ja kumpikin siirtää sinne rahaa kuukausittain oman keskimääräisen osuutensa verran. Sitähän ei tarvitse laskea joka kuukausi, eli jos ruokaan menee yhteensä 900 €, niin miehen osuus siitä on 600 € ja naisen 300 €. Muut menoerät kannattaa miettiä vastaavasti.

Ei kannata kuunnella lässytystä jonka mukaan reilu kulunjako tappaa romantiikan. Oma kokemukseni on täysin päinvastainen - kun kulunjakoasiat on puhuttu avoimesti ja kumpikin pulittaa oman osuutensa yhteistilille säännöllisesti, ei tule rahariitoja ja voidaan keskittyä mukavampiin aiheisiin. Palkasta yli jäänyt osuus jää itselle, jolloin sillä voi ostaa itselleen sellaisia vaatteita, autoja, koruja, kampaamopalveluja tai vaikka arvo-osuuksia mitä itse haluaa ilman että asialla tarvitsee vaivata toista osapuolta.