Yritykset|Nopeasti kasvanut kahvilaketju talousvaikeuksissa Pyytää somessa asiakkaita apuun
Toivottavasti nuo apua kerjäävät yrittäjät äänestivät kokoomusta ja kaatuvat ja sitten itkuisina katuvat.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetystä se kyllä herätti, että onko Helsingissä todella näin paljon kysyntää donitseille. Donitseille!
Ollaan muutama kerta resqtettu, ihan hyviä mutta kuka hullu täyden hinnan maksaa.
Ainakin jossain välissä asematunnelin round myi myös bageleitä ja jonot oli pitkät lounasaikaan. Maukkaita tarjottavia kyllä, olen roballa olevassa kahvilassa käynyt muutaman kerran.
Miksi ihmeessä meni laajentamaan niin nopeasti, jos on noinkin tuore yritys? Ei taida yrittäjä juurikaan liike-elämästä ymmärtää.
Edes Helsingistä ei löydy niin paljon vegaaneja, että tuo pysyisi pystyssä seitsemällä toimipisteellä.
Suomessa poliisitkaan eivät syö koko ajan donitseja, kuten Amerikassa, jossa terveellinen syöminen on vain ykäluokan taito.
Ei ole osattu tehdä riskikartoitusta. Aika tavanomainen kuvio, laajennutaan liian nopeasti ja sitten kaikki kosahtaa kun tulosta ei tulekaan kattamaan uusia toimipisteitä ja niistä aiheutuvia kuluja.
Oikeat munkit tehdään kohotetusta taikinasta eikä vain suoraan paisteta, jolloin saadaan rasvainen taikinaläjä, mitä donitsi on.
Vierailija kirjoitti:
Edes Helsingistä ei löydy niin paljon vegaaneja, että tuo pysyisi pystyssä seitsemällä toimipisteellä.
Kyllä ei-vegaanitkin syö vegaanista ruokaa, itse olen ihan sekasyöjä mutta silti syön vegaanista ihan viikottain. Siitä olen kyllä samaa mieltä että laajensi liian nopeasti, luulisi että 1-2 uutta olisi ollut parempi niin näkisi miten toimii kauppakeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä jokainen vegaanikahvila, -pikaruokapaikka ja -ravintola joka on yrittänyt laajentaa edes parin- kolmen toimipisteen ketjuksi pk-seudulla on mennyt välittömästi konkurssiin.
Se alkuperäinen toimipiste kalliossa tai punavuoressa on itsessään ollut kai kannattava mutta 100% potentiaalisesta asiakaskunnasta asuu joponkantaman sisällä.
Ahneena avattiin useita liikkeitä. Oma syy.
Sori mutta ostovoimani katosi ja pitää säästää. Kyllähän yrittäjä sen tajuaa että jos ei ole rahaa niin ei voi ostaa.
Mihin siis donitsissa kaipaatte eläinperäisiä aineita, vegaanisuudesta puhuvat? Itse en edes tiennyt ennen kuin nyt että ovat vegaanisia. Hyvältä on maistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mihin siis donitsissa kaipaatte eläinperäisiä aineita, vegaanisuudesta puhuvat? Itse en edes tiennyt ennen kuin nyt että ovat vegaanisia. Hyvältä on maistuneet.
Yleensä voilla leivotun tunnistaa kyllä mausta...
Hallitus leikkasi, ei ole rahaa käydä kahviloissa.
Missä ne hyvätuloiset nyt on, jotka sai veronalennukset?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä meni laajentamaan niin nopeasti, jos on noinkin tuore yritys? Ei taida yrittäjä juurikaan liike-elämästä ymmärtää.
Nimenomaan tätähän ne julistavat joka mediaan tungetussa "uutisessa".
Valittavat etteivät tajua liiketoiminnasta ja laajentumisesta mitään ja pyytävät asiakkaita pelastamaan firman.
kotisivut englanniksi
kahvin sekaan saat vain kusista heinämaitoa
vain hesajutut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakeskuksissa on kovat vuokrat. Esim Turussa 10 000e/kk ylöspäin ja isot liiketilat 20 000e/kk ylöspäin. Voisin veikata että Helsingin Kamppiin ei pääse alle 35 000e/kk vuokralla. Ja nämä on tosiaan niitä minimihintoja tiloille jotka ei sijaitse keskeisimmillä kohdilla. Siihen päälle työvoimakulut, raaka-aineet, investoinnit välineisiin yms. Aika paljon pullaa saa myydä että pärjää.
Ei nuo hinnat voi olla tuollaiset? 35000e/kk tarkoittaisi että jotain 5e hintaista tuotetta pitäisi myydä 7000kpl kk, pitkälti yli 200kpl joka ainoa päivä, pelkän vuokran kattamiseksi.
Kyllä ne sitä luokkaa on. Kampista ei ole kokemusta mutta olen työskennellyt Turussa kauppakeskuksessa monta vuotta. Meidän liiketilan vuokra oli 16 000e /kk vuonna 2018. Liikevaihto oli noin 5000e päivässä eli oli se kuitenkin kannattavaa. Olettaisin että Kampissa on reilusti Turkua kalliimpaa, mutta tarkalleen en toki tiedä.
Pikaisella vilkaisulla toisella donitsiketjulla eli vuodesta 1991 toimineella Arnoldsilla oli jo ennen tätä uutta yrittäjää ainakin kuusi kahvilaa pelkästään Helsingin alueella.
Luulisi että Arnolds olisi avannut niitä lisääkin elleivät olisi jo saturoineet donitsilahviloiden markkinoita.
Arnoldsit ovat nimenomaan kalleimmissa ostareissa mutta ostareita on tietty nykyään niin paljon ettei kuusi kata kaikkia. Asiakkailta vaaditusta ostovoimasta saa hyvän käsityksen kun huomaa että ainoastaan Kaaren Arnolds on kantakaupungin ulkopuolella.