Yle: Näin ihmisten rahat riittävät Siivoojana työskentelevän miehen palkalla pitäisi elättää neljän hengen perhe: On vähän vaikeaa
Yle kirjoittaa:
Myös Vantaalla asuva Ronnel Panelo kertoo olevansa taloudellisesti tiukilla. Siivoojana työskentelevän miehen palkalla pitäisi elättää neljän hengen perhe.
On vähän vaikeaa, koska palkkani ei ole riittävä, Panelo sanoo.
Kahden lapsen isä uskoo tilanteen paranevan, kun hänen paraikaa opiskeleva vaimonsa valmistuu. Itse hän suunnittelee kouluttautuvansa lähihoitajaksi.
Oikeastiko joku ei mieti jo ennen lasten hankintaa, kestääkö taloustilanne sen?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkka, vaimon opintotuki tms ja lapsilisät. Miksi ei riittäisi?
Alapeukuttajat vois kertoa miksei riitä, saavat kuitenkin jotain 2500e.
"Eläkkeitä maksetaan 35 miljardia."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5faeac2-56e0-45b0-a339-e67077d50…
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 35 miljardia."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5faeac2-56e0-45b0-a339-e67077d50…
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia.
Tää pässi kerkes tilastonsa kanssa tännekin. Älä viitsi enää. Kaikki osaavat tämän ulkoa.
"Yli 24 % palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Ja myös teille nuoremmille tiedoksi, että ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja moni eläkeläinen on entinen sossupummi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti ei. Lapsia vaan syntyy ja hyvä niin.
Vahinkokaksoset?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siivoojan palkalla pitää elää neljän? Äitihän opiskelee eli saa opintotukea ja opintolainaa ja elättää itse itsensä. Asumistuella aika pitkälle maksaa vuokran. Kyllä siivoojan palkalla yksi aikuinen ja kaksi lasta elää.
Ja paljonko siivoja saa mielestäsi palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siivoojan palkalla pitää elää neljän? Äitihän opiskelee eli saa opintotukea ja opintolainaa ja elättää itse itsensä. Asumistuella aika pitkälle maksaa vuokran. Kyllä siivoojan palkalla yksi aikuinen ja kaksi lasta elää.
Ja paljonko siivoja saa mielestäsi palkkaa?
Itse sain nettona 1800e.
Minä olen henk koht sitä mieltä että lapsia ei pitäisi tehdä jos oma palkka ei riitä lasten elättämiseen. Kannatan myös sitä että lapsilisät poistetaan hyvätuloisilta perheiltä ja rajana voisi vaikka olla perheet joiden yhteenlaskettu bruttotulo on yli 6000e/kk.
Ihanaa tää syyllistäminen. Syyllistetään suomalaisia, jos eivät tee lapsia. syyllistetään, jos ovat tehneet lapsia ja rahat eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös teille nuoremmille tiedoksi, että ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja moni eläkeläinen on entinen sossupummi.
Työkkäri ei ole uusi keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvä, että lapsia syntyy? Maailmanhan on jo valmiiksi ylikansoittunut.
Jonkun pitäisi maksaa veroja että voidaan hoitaa vanhukset ja maksaa myös heidän eläkemaksunsa. Siihen tarvitaan lapsia.
Miksi joku maksaisi vanhuksille jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvä, että lapsia syntyy? Maailmanhan on jo valmiiksi ylikansoittunut.
Jonkun pitäisi maksaa veroja että voidaan hoitaa vanhukset ja maksaa myös heidän eläkemaksunsa. Siihen tarvitaan lapsia.
Maapallo tuhoutuu elinkelvottomaksi tuollaisella ajattelulla. Maailmassa on tällä hetkellä 6,5 mrd ihmistä liikaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Emme tosiaan tarvitse lisää ihmisiä kuormittamaan lisää ympäristöä.
Sitten meidän pitää ottaa muualta ne puuttuvat verojen maksajat.
Mitä veroja ne maksaa? Kuluttavat ainakin niitä enemmän kuin maksavat.
Mikäköhän siinä on, että vähävaraisimmat perheet ovat niitä suurimpia? En tiedä miten monessa hyvin varakkaassa tohtoriperheessä on enempää kuin 1-2 lasta
Eihän tuon Pomelon tai mikä ikinä onkaan tilanne parane mitään vaimon valmistumisesta, kun itse meinaa jäädä työttämäksi heti, kun nainen valmistuu. Ei paljon ajatus päätä paina.
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Eläkerahastot ovat sijoitusrahastoja, ja niiden eläkevarantojen tuotoilla rahoitetaan työeläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen henk koht sitä mieltä että lapsia ei pitäisi tehdä jos oma palkka ei riitä lasten elättämiseen. Kannatan myös sitä että lapsilisät poistetaan hyvätuloisilta perheiltä ja rajana voisi vaikka olla perheet joiden yhteenlaskettu bruttotulo on yli 6000e/kk.
Lapsia ei pidä tehdä, jollei niihin ole varaa, ja rahaa pitää antaa niille, jotka siitä huolimatta tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin tuossa kitisee. Eivät ole nimen perusteella edes suomalaisia.
Ei tietenkään ole suomalainen, kukaan kantis ei noita hommia enää tee eikä tuonkaan tarvitsisi.
Köyhiä varten on Kela Gold.
Aika moni kanttis on tehnyt siivoojan hommia varsinkin ennen vanhaan. Joillakin kanttiksilla jopa koko elämän kestävä yksi ja ainut työ ennen vanhaan, ei enää. Moni opiskeleva kanttis on myös aikoinaan tenyt siivoojan hommia ja sitten vanhempana ihan muissa tehtävissä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastot ovat sijoitusrahastoja, ja niiden eläkevarantojen tuotoilla rahoitetaan työeläkkeet.
Ihan realismia, että turha odottaa, että kanttis jäisi siihen opiskelun aikaiseen hommaan. Turha kitistä ja itkeä kun yhyy se 20/30/40 vuotta sitten kesätöissä/opiskelun ohessa ei olekaan siinä samassa työssä ENÄÄ. Ei tietenkään ole! Mutta kyllä kanttikset ovat tehneet siivoustöitä. Se on läpimenoala monelle ja vanhempana tehdään muuta työtä. Esimerkiksi moni opettaja on ollut aikoinaan opiskelun ohessa siivooja.
Sitten meidän pitää ottaa muualta ne puuttuvat verojen maksajat.