Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18v lukio-opiskelija, kenellä vastuu elatuksesta?

Vierailija
11.06.2024 |

Ihan näin kyselen, kun isäänsä ei kiinnosta, työkkäri ei maksa ja on hakenut miljoonaa työpaikkaa mitään saamatta. Ei ole luuseri tyyppi vaan ahkera, jos on jotain hommia saanut. Maksan kaiken ei siinä mitään, mutta miten menee lain puolesta.

Ap

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet velvollinen auttamaan kunnes lapsi täyttää 21 vuotta lain mukaan. Pakko ei ole kuitenkaan enää sen 18 vuotispäivän jälkeen maksaa mitään. Hieman erikoinen juttu. Hyvä että autat tärkeässä asiassa.

Ei sellaista lakia ole. 

No voi nyt. 18v on täysi-ikäinen mutta auttaa täytyy ja tukea 21v asti. Näin muistan. Pakko ei ole mutta itse tuen tätä ja varsinkin jos opiskelee tai on tuelle tarvetta. Moni auttaa kyllä aina. Omia lapsiani ainakin tuen niin kauan kuin elän. Se on selvä.

Joillakin vanhemmilla on hyvinkin aikuisia lapsia, jotka tarvitsevat tukea läpi elämän. Asiat eivät ole menneet niinkuin toivoisi ja lapsi on vaikeuksissa. Lapsi voi olla 30-vuotias tai jopa 50-vuotias. Silti vanhempi kokee olevansa vastuussa jälkeläisestään ja yrittää auttaa tarvittaessa. Vanhemmilla voi olla vähäiset rahavarat, joten apu voi käytännössä jäädä vähäiseksi. Kaikki aikaisemman unelmat on menetetty kauan sitten. Lapsi ei koskaan kyennyt opiskelemaan, olemaan työssä pitempään, ei mennyt naimisin eikä tullut lapsenlapsia.

Vierailija
82/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias on aikuinen. Ihan itse elättää itsensä. Oma lapsi oli jo töissä ton ikäsenä ja asui omassa kämpässä. Eriasia nämä ikuisuusopiskelijat jotka asuu vanhempien helmoissa vielä 30 vuotiaina koska eivät tiedä mikä musta tulee isona. Ja vanhemmat tyhminä maksaa.

Nuori toisen asteen opiskelija (ammattikoululainen tai lukiolainen) ei todellakaan ole mikään ikuisuusopiskelija ja taakka vanhemmilleen. Vaikka sinua on maailma potkinut päähän ja olet heittänyt lapsesi 18-vuotispäivänä omilleen, niin on aivan normaalia, että joku toinen haluaa huolehtia lapsistaan. Rahasta voi olla tiukkaa, mutta nuorista huolehditaan silti. AP kysyy neuvoa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksavat toisen asteen loppumiseen asti.

Vierailija
84/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu varmaan lapsesta kivalle, kun vanhemmat riitelevät hänen elatuksestaan.

18-vuotias ei ole lapsi, vaan aikuinen. Aikuinen elättää itse itsensä. Monilla on tuon ikäisenä omia lapsia elätettävänä. 

Nyt on kyllä katkerat kommentti. Suurimmalla osalla 18-vuotiaista ei ole lasta, ei edes tulossa, saati sitten useampia omia lapsia elätettävänä. Miten ja millä keskiverto 18-vuotias edes elättäisi omia lapsia? Kyllä se on 18-vuotiaan vanhemmat (etä- ja/tai lähivanhemmat), jotka elättää toisen asteen opiskelijan. 

Vierailija
85/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias on aikuinen. Ihan itse elättää itsensä. Oma lapsi oli jo töissä ton ikäsenä ja asui omassa kämpässä. Eriasia nämä ikuisuusopiskelijat jotka asuu vanhempien helmoissa vielä 30 vuotiaina koska eivät tiedä mikä musta tulee isona. Ja vanhemmat tyhminä maksaa.

En kyllä itse kehuskelisi sillä, että 18-vuotias on asunut omillaan ja käynyt töissä. Se on yleensä merkki matalasta koulutuksesta ja heikommasta sosioekonomisesta asemasta.

Minulle vanhemmat maksoivat kaiken kunnes valmistuin korkeakoulusta. Sen jälkeen muutamassa vuodessa sain nostettua palkkani viiteen tonniin. Suurin osa vanhempien rahoilla täysi-ikäisenä eläneistä ovat kulkeneet saman polun kuin minä. Harvassa ovat ne, jotka vaan kaivelevat muniaan peräkammarissa. 

Vierailija
86/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse kehuskelisi sillä, että 18-vuotias on asunut omillaan ja käynyt töissä. Se on yleensä merkki matalasta koulutuksesta ja heikommasta sosioekonomisesta asemasta.

Minulle vanhemmat maksoivat kaiken kunnes valmistuin korkeakoulusta. Sen jälkeen muutamassa vuodessa sain nostettua palkkani viiteen tonniin. Suurin osa vanhempien rahoilla täysi-ikäisenä eläneistä ovat kulkeneet saman polun kuin minä. Harvassa ovat ne, jotka vaan kaivelevat muniaan peräkammarissa. 

Sama juttu minulla. Vanhemmat ja isovanhemmat ovat tukeneet koko elämäni ajan. Minusta vaan järkeävää siirtää omaisuutta lapsille tavalla ja toisella. Ei se silti tarkoita, ettei nuori oppisi rahan arvoa tai jäisi kotiin makaamaan. Itsekin olen korkeakoulutettu, työssäkäyvä ja osaan laskea mihin varani riittävät ja mihin ei. 

Vierailija
87/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat maksavat toisen asteen loppumiseen asti.

Väärin. 

Elatusapulaki 3

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

Voi koskea myös toisen asteen jälkeistä tutkintokoulutusta.

Vierailija
88/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysi-ikäinen joten voit heittää ulos ja alkaa vihdoinkin elää itsesi näköistä elämää.

Tällainen on jotenkin niin järkyttävää tekstiä! Kirjoittaja ei varmasti tiedä vanhemmuudesta mitään!

Vierailija
89/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysi-ikäinen joten voit heittää ulos ja alkaa vihdoinkin elää itsesi näköistä elämää.

Tällainen on jotenkin niin järkyttävää tekstiä! Kirjoittaja ei varmasti tiedä vanhemmuudesta mitään!

Samaa mieltä jälkimmäisen kommentoijan kanssa.

Vierailija
90/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla, ei edes suurimmalla osalla, ei ole vanhempia, jotka elättävät AIKUISIA lapsiaan. Sun kaltaisten takia nyky-yhteiskunnassa on niin moni asia persiillään, kun olette tottuneet siihen, ettei tarvitse tehdä mitään,  kun rahaa tulee kuitenkin. Ei saisi toivoa kenellekään mitään pahaa,  mutta kultalusikka suussa syntyneet, voisi lähettää hetkeksi jonnekin orjaleirille, alkaisi realiteetit selviämään.

Vierailija
91/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikilla, ei edes suurimmalla osalla, ei ole vanhempia, jotka elättävät AIKUISIA lapsiaan. Sun kaltaisten takia nyky-yhteiskunnassa on niin moni asia persiillään, kun olette tottuneet siihen, ettei tarvitse tehdä mitään,  kun rahaa tulee kuitenkin. Ei saisi toivoa kenellekään mitään pahaa,  mutta kultalusikka suussa syntyneet, voisi lähettää hetkeksi jonnekin orjaleirille, alkaisi realiteetit selviämään."

Oikeastaan tämä sinun tekstisi vaan vahvisti sitä käsitystä, että varallisuutta kannattaa siirtää niin paljon ja kaikilla keinoilla suvussa, ettei raha valu veroina kateellisille ja katkerille ihmisille, joilla ei ole mitään arvostusta ja ymmärrystä muita kohtaan. Ole hyvä, teit päivän hyvän työn. 

Vierailija
92/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai elätetään ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleva lapsi täysin kunnes valmistuu, yleensä noin 19-vuotiaana.

Lukiosta toki ei mihinkään valmistu vaan useimmat lähtee korkeakouluun tai ammattikouluun, jotkut toki tekevät töitä välissä muutamankin vuoden ja tekevät töitä opiskellessa että voivat elättää itsensä palkalla ja tuilla.

Aikomus on kyllä autella nuoria aikuisia lapsia pidempäänkin, niin minuakin on autettu. Näin se omaisuuskin on siirtynyt verottomasti sukupolvelta toiselle, ollaan oltu velattomia jo nuorena vaikka on ostettu asunto ja toivottavasti näin myös omilla lapsilla.

Toki ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollisuutta. On myös lapsia joille ei kaikesta opettamisesta huolimatta kehity mitään käsitystä taloudesta ja rahankäsittelystä, näille sitä rahaa on turha syytää.

Vierailija
93/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi elättää. Kovin monella tuntuu olevan niin, että etävanhempi lopettaa elarien maksamisen 18-vuotispäivään. Lukio loppuun, armeija-aika, pääsykokeisiin lukeminen.. Nämä jäävät lähivanhemman kontolle. Tiukkaa tekee minulla, mutta ei muukaan auta, kun toinen vanhempi katsoo omien velvollisuuksiensa päättyneen. 

Vierailija
94/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikilla, ei edes suurimmalla osalla, ei ole vanhempia, jotka elättävät AIKUISIA lapsiaan. Sun kaltaisten takia nyky-yhteiskunnassa on niin moni asia persiillään, kun olette tottuneet siihen, ettei tarvitse tehdä mitään,  kun rahaa tulee kuitenkin. Ei saisi toivoa kenellekään mitään pahaa,  mutta kultalusikka suussa syntyneet, voisi lähettää hetkeksi jonnekin orjaleirille, alkaisi realiteetit selviämään."

Oikeastaan tämä sinun tekstisi vaan vahvisti sitä käsitystä, että varallisuutta kannattaa siirtää niin paljon ja kaikilla keinoilla suvussa, ettei raha valu veroina kateellisille ja katkerille ihmisille, joilla ei ole mitään arvostusta ja ymmärrystä muita kohtaan. Ole hyvä, teit päivän hyvän työn. 

En ole katkera, enkä varaton. En vain ymmärrä ihmisiä, jotka eivät osaa arvostaa etuoikeutettua asemaansa, vaan pitävät sitä itsestään selvänä normaalina.

Vierailija
95/95 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaisia isiä onkin niin paljon, joita ei ollenkaan kiinnosta? 

Niin, surullista. Suorastaan käsittämätöntä.

Voi myös kysyä kuinka sitä isää on perheessä kohdeltu, onko ollut pelkkä rahapussi jolla ei sitten muuta arvoa ollutkaan, nimimerkillä kokemusta on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi