18v lukio-opiskelija, kenellä vastuu elatuksesta?
Ihan näin kyselen, kun isäänsä ei kiinnosta, työkkäri ei maksa ja on hakenut miljoonaa työpaikkaa mitään saamatta. Ei ole luuseri tyyppi vaan ahkera, jos on jotain hommia saanut. Maksan kaiken ei siinä mitään, mutta miten menee lain puolesta.
Ap
Kommentit (95)
Vanhemmilla on vastuu tukea 18-vuotiasta opiskelijaa. Jos heillä ei ole varaa, niin sitten Kelasta tukea hakemaan. Nuoret joutuvat eriarvoiseen asemaan, jos toisten tarvitsee käydä töissä tai hakea opintolainaa toisen asteen opintoihin.
Jos on järkevä nuori, on muuttanut omilleen tuossa vaiheessa viimeistään. Saa tuet, joihin on oikeus ja pystyy ihan 100% varmasti pärjäämään omillaan. Tarvittaessa yhteys oman alueen sos.työntekijään, jos tarvitsee apua tukien hakemiseen.
Lisäksi vanhemmat voivat auttaa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on vastuu tukea 18-vuotiasta opiskelijaa. Jos heillä ei ole varaa, niin sitten Kelasta tukea hakemaan. Nuoret joutuvat eriarvoiseen asemaan, jos toisten tarvitsee käydä töissä tai hakea opintolainaa toisen asteen opintoihin.
Milloinka tämä elämä on kaikille tasa-arvoista ollut.
Iät ja ajat ovat monet joutuneet ottamaan opintolainat ja käymään töissä kuten itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu varmaan lapsesta kivalle, kun vanhemmat riitelevät hänen elatuksestaan.
18-vuotias ei ole lapsi, vaan aikuinen. Aikuinen elättää itse itsensä. Monilla on tuon ikäisenä omia lapsia elätettävänä.
Niin, yhteiskunnan elätteinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on järkevä nuori, on muuttanut omilleen tuossa vaiheessa viimeistään. Saa tuet, joihin on oikeus ja pystyy ihan 100% varmasti pärjäämään omillaan. Tarvittaessa yhteys oman alueen sos.työntekijään, jos tarvitsee apua tukien hakemiseen.
Aika harva muuttaa omilleen kesken lukion.
Sinä olet velvollinen auttamaan kunnes lapsi täyttää 21 vuotta lain mukaan. Pakko ei ole kuitenkaan enää sen 18 vuotispäivän jälkeen maksaa mitään. Hieman erikoinen juttu. Hyvä että autat tärkeässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet? Yleinen asumistuki kyllä on vielä, mutta opintotuki on 280e. Sillä ei maksa loppuvuokraa, sähköä ja osta ruokia, bussikorttia, vaatteita ym.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalla
Ei vaan aikuisella itsellään!
Itse olin 18-vuotiaana kesätöissä siivoamassa ja hoitamassa vanhuksia. Ja varmasti tätä työtä on tarjolla tänäkin päivänä.
En ole niin tarkkaan lakipykäliä lukenut mutta itse olen elättänyt lapseni lukion loppuun ja sen jälkeen patistellut töihin, saavat kuitenkin asua luonani kunnes lähtevät opiskelemaan ja sittenkin autan mahdollisuuksieni mukaan, mikä nyt eläkkeellä ollessa alkaa olemaan rajallista.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet velvollinen auttamaan kunnes lapsi täyttää 21 vuotta lain mukaan. Pakko ei ole kuitenkaan enää sen 18 vuotispäivän jälkeen maksaa mitään. Hieman erikoinen juttu. Hyvä että autat tärkeässä asiassa.
Ei sellaista lakia ole.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi ei ole enää elatusvelvollinen,se päättyi kun täytit 18v. Työkkäriin voit ilmoittautua kun lukio loppuu, ja voit ottaa vastaa töitä. Tietyn ajan kuluttua sinulle voidaan maksaa työttömyyspäivärahaa. Nyt opiskelijana voit hakea opintolainaa , ja opintotukea. Opintotukea- ja opintomatkakorvausta haetaan kelasta.
Niin mutta ap kysyikin lukiolaisesta. Kotona asuva lukiolainen ei saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Lukioon mennessään nuori on 15-16-vuotias. Sinäkö heitit omat alaikäiset lapsesi ulos jo silloin? Ja pidit lapsilisät? Mistä he saivat vuokra-asunnon? Kerro!
Tuntuu varmaan lapsesta pahalta, kun heitetään kotoa kesken lukio- tai amisopintojen, raha-huolet painavat, nälkä kurnii ajoittain mahassa eikä pysty osallistumaan kavereiden kanssa mihinkään mikä maksaa ja huolet haittaavat opintojakin. Jos lapsia hankkii pitäisi varautua siihenkin, että saattaa tulla aika jolloin lapsesta ei enää saa mitään tukia ja hänestä on huolehdittava omin varoin kunnes saa lukion/amiksen suoritettua ja pääsee jatko-opintoihin tai työn syrjään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu varmaan lapsesta kivalle, kun vanhemmat riitelevät hänen elatuksestaan.
18-vuotias ei ole lapsi, vaan aikuinen. Aikuinen elättää itse itsensä. Monilla on tuon ikäisenä omia lapsia elätettävänä.
18-vuotias on lapsi jolla on koulu kesken ja joka asuu vanhempiensa kodissa. Kun koulu on kesken, ei voi käydä kokopäivätöissä eikä elättää itseään. Kuinka monella 18-vuotiaalla on jo oma perhe, asunto, ammatti ja työpaikka? Sinun lapsillasiko?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se elatusvastuu on vanhemmilla toisen asteen loppuun saakka.
On elatusvastuu 20-vuotiaaksi toisella asteella opiskelevalle. Jos ei enää asu vanhempien luona, on omillaan ja voi hakea omat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista lakia ole.
No voi nyt. 18v on täysi-ikäinen mutta auttaa täytyy ja tukea 21v asti. Näin muistan. Pakko ei ole mutta itse tuen tätä ja varsinkin jos opiskelee tai on tuelle tarvetta. Moni auttaa kyllä aina. Omia lapsiani ainakin tuen niin kauan kuin elän. Se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalla
Ei vaan aikuisella itsellään!
Itse olin 18-vuotiaana kesätöissä siivoamassa ja hoitamassa vanhuksia. Ja varmasti tätä työtä on tarjolla tänäkin päivänä.
Ei nyt puhuta kesätöistä. Tuskin sinäkään kävit kokopäivätöissä ja asuit omillasi silloin kun olit lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva muuttaa omilleen kesken lukion.
Omilleen muuttavat ne nuoret, jotka pääsevät johonkin erikoislukioon ja joutuvat sen takia muuttamaan 15-vuotiaina kotipaikkakunnaltaan esim. Helsinkiin. Mutta ovatko he oikeasti omillaan?