Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajien loma liian pitkä

Vierailija
11.06.2024 |

Mielestäni on.Tähän voitaisiin tehdä muutos.Minulla on tosi hyvä idea.

Normi 4 viikon kesäloma ja muutoin n.puoltoista kuukautta opet töihin.Erilaisiin lasten tapahtumiin, leireille yms.avustajan tehtäviin, ns.apukäsiksi.

Samoin koulutusta on hyvä järjestää kesällä,  niin se ei ole kouluaikana sitten oppilailta pois, sijaisia ei saada, ohjaajat putävät oppitunnit, lähinnä vartioivat kai.

Tärkeitä koulutuksia olisi ihan peruskertaukset...kuinka kohtaat erilailla oppivan lapsen, eritavoin käyttäytyvän jne.Samoin koskaan ei voi olla liiaksi opeille kerrata kuinka kohdata perheitä, vanhempia, kunnioittavasti ja kuunnellen koska vanhemmat tuntevat lapsensa niin opet sitten kykenee hyödyntämään työssään, sehän on aina lapsen etu.

Nykyään kun moniosaaminen on päivän peruna niin kesäaikaan voisi tapahtua koulujen perussiivoukset ja sen voisi opettajat huolehtia, tiimityöskentelynä.Säästöä!

Kommentit (507)

Vierailija
461/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On liian pitkä loma,varsinkin kun palkkakin suuri nykyään. Esim lukio open brutto voi olla yli 4000€/kk! ja megalomat päälle

Saataapi olla yläkoulussakin jo likempänä 5000:aa ja lukiossa reilusti yli ja ihan oikein on.

No ei ole yläkoulussa. Itse olen yläkoulun ope kaikilla ikälisillä, eikä brutto edelleenkään ole neljää tonnia. Minulla on siis niin suuri palkka kuin olla voi.

Itse olen yläkoulussa kaikilla ikälisillä ja nyt on 4250 brutto. Muutama vuosi sitten oli reilummin tunteja ja brutto oli 4400. Yksi matematiikan opettaja tienasi noin 5000 suurilla ylituntimäärillä ja yläkoulussa hänkin.

Tää on vähän ikävää, kun tällaiseenkin ketjuun tullaan kertoilemaan miten hyvä palkka opettajalla on. Kaikilla ei ole! Tuntimäärä 24 ja ylitunteja ei saa. Brutto reilusti  alle 3000. Ehkä joskus tulevaisuudess kaikilla ikälisillä menee yli kolmen tonnin. Nyt vasta yksi. 

Vierailija
462/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On liian pitkä loma,varsinkin kun palkkakin suuri nykyään. Esim lukio open brutto voi olla yli 4000€/kk! ja megalomat päälle

Saataapi olla yläkoulussakin jo likempänä 5000:aa ja lukiossa reilusti yli ja ihan oikein on.

No ei ole yläkoulussa. Itse olen yläkoulun ope kaikilla ikälisillä, eikä brutto edelleenkään ole neljää tonnia. Minulla on siis niin suuri palkka kuin olla voi.

Itse olen yläkoulussa kaikilla ikälisillä ja nyt on 4250 brutto. Muutama vuosi sitten oli reilummin tunteja ja brutto oli 4400. Yksi matematiikan opettaja tienasi noin 5000 suurilla ylituntimäärillä ja yläkoulussa hänkin.

En tarkoittanutkaan sitä

Minun mielestäni teillä opettajilla on kyllä jäätävän hyvät palkat.

FM, yksityisellä puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 €/kk ei ole kummoinen palkka maisterille.

Kyllä se on, varsinkin kun huomoi open megalomat. Suomessa keskipalkka reilu 3000€; 4000€ on tosi paljon palkkana.

Esimerkiksi dippainssien mediaanipalkka vuoden alussa oli 5600 euroa TEKin kyselyn pohjalta.

No tämän ketjun logiikalla: pitäiskö kateellisen open sitten vaihtaa dippainssiksi?

-ohis.

Vierailija
464/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Luokanopen peruspalkka on noin 2800 euroa ja aineenopen satasen enemmän.

Vierailija
465/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisi pulaa opettajista aika nopeasti, itse ainakin vaihtaisin heti alaa, jos lomat lyhenisivät. 

Ja mikä taho maksaisi noista lisätöistä palkan?

Teetkö työtä pitkien lomien vuoksi?

En ole se jolta kysyit, mutta itseltäni menee kuukausi toipumiseen ja edellisen lukuvuoden jälkien siivoamiseen. Sitten ehtii oikeasti lomailla kaksi viikkoa ennen kuin alkaa stressata alkavasta lukuvuodesta ja suunnitella sitä.

Miten arvelet heidän toipuvan lomillaan, joilla kesäloma on max 4 viikkoa? 

Vierailija
466/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työtä voi mennä itse kukin kokeilemaan, jos nuo kesälomat hiertää.

Vierailija
467/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 €/kk ei ole kummoinen palkka maisterille.

Kyllä se on, varsinkin kun huomoi open megalomat. Suomessa keskipalkka reilu 3000€; 4000€ on tosi paljon palkkana.

Esimerkiksi dippainssien mediaanipalkka vuoden alussa oli 5600 euroa TEKin kyselyn pohjalta.

No tämän ketjun logiikalla: pitäiskö kateellisen open sitten vaihtaa dippainssiksi?

-ohis.

Tottakai pitäisi, mikäli oma palkka ei riitä omasta mielestä. Tai ainakin se pitäisi tehdä sen sijaan, että ruikuttaa kuinka epistä on, kun muilla on isompi palkka kuin mulla ja tuolta toiselta pitäisi ottaa pois edut, joita mulla itsellä ei ole, yhyy.

Vierailija
468/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien perustelut normaalia pidemmälle kesälomalle on usein, että heidän työnsä on niin rankkaa. Tosiasia on, että opettajat eivät edes tiedä mitä rankka työ oikeasti on. 

Kalliiksi tulee veronmaksajille opettajien vuoden aikana pitämät lomapäivät.

Vierailija
469/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian pitkä loma. Opettajan työ on ihmissuhdetyötä, johon yhdistyy asiantuntijatyö. Monen alan osaaja täytyy olla, jotta lukuvuodesta selviää kunnialla.

Käytännössä täytyy olla kuin jokaisen ammatin taitaja, ja siihen päälle vielä siirtää oppi monesti kovin koviin kalloihin.

Kyllä on lomat ansaittu.

Vierailija
470/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisi pulaa opettajista aika nopeasti, itse ainakin vaihtaisin heti alaa, jos lomat lyhenisivät. 

En ole se jolta kysyit, mutta itseltäni menee kuukausi toipumiseen ja edellisen lukuvuoden jälkien siivoamiseen. Sitten ehtii oikeasti lomailla kaksi viikkoa ennen kuin alkaa stressata alkavasta lukuvuodesta ja suunnitella sitä.

Juuri näin.

T: lastensuojelua sekä kolmivuorotyössä kriisityötä tehnyt

Vierailija
471/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työtä voi mennä itse kukin kokeilemaan, jos nuo kesälomat hiertää.

Kun opettajan työ on niiiiiiiin rankkaa. Huh huh. Ette tiedä mitä rankka työ oikeasti on. 

Vierailija
472/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Huonosti? Pikana? Työteho vähän matalammalla töissä ollessa?

Vierailija
473/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Edelleenkin, ammatinvalintakysymys. Vai pakottiko joku sut sinne kriisityöhön?

Vierailija
474/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian pitkä loma. Opettajan työ on ihmissuhdetyötä, johon yhdistyy asiantuntijatyö. Monen alan osaaja täytyy olla, jotta lukuvuodesta selviää kunnialla.

Käytännössä täytyy olla kuin jokaisen ammatin taitaja, ja siihen päälle vielä siirtää oppi monesti kovin koviin kalloihin.

Kyllä on lomat ansaittu.

Ei jumalauta!  Niin on moni muukin  ammatti esim. psykiatriassa sekä sosiaalialalla. Opettajille tekisi hyvää käydä kokeilemassa töiden tekoa esim.lastensuojelussa niin loppuisi tuo iänikuinen mantra opettajan työn vaativuudesta ja siitä johtuvasta pitkän loman tarpeesta. 

Vierailija
475/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Ei pakottanut. Mutta älkää nyt ihan oikeasti perustelko pitkää lomaa oman työnne rankkuudella. Teette itsestänne vain naurettavia muiden silmissä.

Vierailija
476/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 

Opettajan työ on tosi intensiivistä. Koko ajan pitää olla läsnä 20 pikkuihmiselle. Yläkoulussa porukka vaihtuu koko ajan. Jatkuvaa draamaa, jonka lisäksi pitäisi vielä opettaa. 

Lomalla ehtii juuri toipua ja unohtaa, mitä työ on. 

Tein aikani, mutta itse voin paremmin muissa töissä, joista toipumiseen riittää kuukauden loma tai viikonloppu. 

Voi käydä testaa josain lasten tai nuorison suosimassa paikassa, miten jaksaisi sellaista huutonauruitkua ja samaan aikaan saada nuoret tekemään jotain, jossa opittaisiin opsin mukaisia asioita. 

Vierailija
477/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on ylipalkattua väkeä. Lomaa heillä pitäisi olla vain 4 viikkoa ja opetushallitus tekee oppimissuunnitelmat joita opettajat toteuttaa.

Vierailija
478/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajilla ole lomaa, lasten koulunkäynti vain on keskeytetty.

Vierailija
479/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lomat ansaittu.

Ope on vain ope ja jos lapsi tarvitsee jotain muuta kasvun/kehityksen tueksi niin se tulee muulta ammattikunnalta.

Vierailija
480/507 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien perustelut normaalia pidemmälle kesälomalle on usein, että heidän työnsä on niin rankkaa. Tosiasia on, että opettajat eivät edes tiedä mitä rankka työ oikeasti on. 

Kalliiksi tulee veronmaksajille opettajien vuoden aikana pitämät lomapäivät.

Tämä. Naisvaltaiset alat ovat aina "rankkoja". Melkoinen kupla. Kokemusta on sekä mies- että naisvaltaisista aloista eikä tämä tarina enää mene läpi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän