Onko opettajien loma liian pitkä
Mielestäni on.Tähän voitaisiin tehdä muutos.Minulla on tosi hyvä idea.
Normi 4 viikon kesäloma ja muutoin n.puoltoista kuukautta opet töihin.Erilaisiin lasten tapahtumiin, leireille yms.avustajan tehtäviin, ns.apukäsiksi.
Samoin koulutusta on hyvä järjestää kesällä, niin se ei ole kouluaikana sitten oppilailta pois, sijaisia ei saada, ohjaajat putävät oppitunnit, lähinnä vartioivat kai.
Tärkeitä koulutuksia olisi ihan peruskertaukset...kuinka kohtaat erilailla oppivan lapsen, eritavoin käyttäytyvän jne.Samoin koskaan ei voi olla liiaksi opeille kerrata kuinka kohdata perheitä, vanhempia, kunnioittavasti ja kuunnellen koska vanhemmat tuntevat lapsensa niin opet sitten kykenee hyödyntämään työssään, sehän on aina lapsen etu.
Nykyään kun moniosaaminen on päivän peruna niin kesäaikaan voisi tapahtua koulujen perussiivoukset ja sen voisi opettajat huolehtia, tiimityöskentelynä.Säästöä!
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan "materiaaleihin" ja "valmisteluun", mutta paljonko todellisuudessa vaikkapa biologia muuttuu 12 viikon aikana? Tai englannin kielioppi?
Olin opetusharjoittelussa, jossa harjoittelin omien materiaalien tekoa. Kun piti tehdä tuntisuunnitelmat, omat oppimateriaalit ja muut niin siihen sai menemään tuntikausia aikaa. Opettajana ollessani en moiseen ryhtyisi ja käyttäisin valmiita materiaaleja. Siltikin jos haluaa tehdä mielenkiintoisia tunteja,valmisteluun saa menemään aikaa.
No eihän se valmistelu tarkoita sitä, että opiskelee opetettavan aineksen. Mutta alakoulun opetus ei ole sama, kuin luento. Siinä pitää ottaa huomioon jokaisen oppilaan kyky oppia, miettiä eri keinoja saman asian opettamiseen ja eriyttää sekä ylöspäin että alaspäin. Ja olla varautunut koko ajan suunnitelmien muutokseen. Esimerkki: jos välitunnilla on ollut tappelu, menee sen selvittämieseen ehkä puolet tunnista. Siinä pitää sit lennosta muuttaa tuntisuunnitelmaa siten, että ydinasiat käydään läpi. Tuo oli vain yksi pieni arkinen esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liian pitkä loma,varsinkin kun palkkakin suuri nykyään. Esim lukio open brutto voi olla yli 4000€/kk! ja megalomat päälle
4000 €/kk ei ole kummoinen palkka maisterille.
Kyllä se on, varsinkin kun huomoi open megalomat. Suomessa keskipalkka reilu 3000€; 4000€ on tosi paljon palkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liian pitkä loma,varsinkin kun palkkakin suuri nykyään. Esim lukio open brutto voi olla yli 4000€/kk! ja megalomat päälle
Kyllä se on, varsinkin kun huomoi open megalomat. Suomessa keskipalkka reilu 3000€; 4000€ on tosi paljon palkkana.
Esimerkiksi dippainssien mediaanipalkka vuoden alussa oli 5600 euroa TEKin kyselyn pohjalta.
Opettajilla alkaa laskennallinen kesäloma 16.6., muu on opetuksetonta aikaa. Opetuksetonta aikaa ja lomaa voi yhteensä olla vuoden aikana n. 14 viikkoa. Mun mies on luokanope ja kyllä hän pitää lomat aina, kun koululaisetkin on lomalla. Eli paljon on vapaata.
Sekään ei tosiaan enää pidä paikkaansa, että opettajilla olisi vuosipalkka. Ihan normaalit kuukausipalkat heillä on. Ihme juttu, että vuosikymmenien takaisilla palkanmääräytymisperusteilla yritetään selittää nykyisiä palkkoja. Urbaanilegendaa, niin kuin joku jo aiemmin totesikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saataapi olla yläkoulussakin jo likempänä 5000:aa ja lukiossa reilusti yli ja ihan oikein on.
No ei ole yläkoulussa. Itse olen yläkoulun ope kaikilla ikälisillä, eikä brutto edelleenkään ole neljää tonnia. Minulla on siis niin suuri palkka kuin olla voi.
Vaihtaisin välittömästi helpompiin töihin, mikäli kesäloma lyhenisi! Paljon on kokemusta muistakin hommista, eikä mikään muu ole näin uuvuttavaa.
Terveisin,
Erityisluokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin välittömästi helpompiin töihin, mikäli kesäloma lyhenisi! Paljon on kokemusta muistakin hommista, eikä mikään muu ole näin uuvuttavaa.
Terveisin,
Erityisluokanopettaja
Lisään vielä tähän, että lomistani vittuileville läheisilleni olen tarjonnut mahdollisuutta tulla viikoksi luokkaani vaikkapa vain havainnoimaan. Vielä ei ole yksikään tarttunut tarjoukseen. Luulen, että sen kokeilun jälkeen ei kukaan enää ihmettelisi, miksi minä tarvitsen pitkät lomani. Se on myös vuodessa se ainoa aika, kun omat lapseni saavat minusta ne parhaat palat. Heillekin siis tärkeä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kateellinen opettajien lomasta kun haluat korkeakoulutetut siivoamaan koulua? Siitä vain opettajaksi lukemaan. 5 vuotta lukemista, kandi ja gradu. Suosittelisin kyllä samalla lukumäärällä näin itse luokanopettajana lukemaan muulle alalle, jos isommat rahat kiinnostaa.
Opettajien palkkaus voidaan muuttaa myös siten että sitä nostetaan samalle tasolle ja loma-ajan palkka jaetaan muille kuukausille ja kesältä ei tule palkkaa.
No aika moni on kesäloman ilman palkkaa.
Aika moni ope on kesän ilman palkkaa, jos ei ole virkaa. Se on kunnilla tapa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun alat miettimään tätä, voit sanoa ihan ääneenkin: Opettajien loma ei ole minulta pois. Toista riittävän monta kertaa :)
Itse asiassa, se on minulta ja sinulta pois. Kaikilta meiltä veronmaksajilta se on pois. Koululaitos elää näitten lomiensa kanssa ihan maatalousyhteiskunnan jäänteissä. Pitkä loma tuli aikoinaan siksi, että lasten piti päästä kesän ajaksi pois koulusta maatöihin. Sitä alkusyytä ei ole enää, joten lomia pitäisi tosiaankin tarkastella uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea palkka. Rivikoodarikin ottaa 7 tonnia kevyellä neppailulla.
Opettajat kesäksi pakkotyöhön Lappiin risusavottaan! Osana maanpuolustuksellista motivaatioharjoitusta. Kuria ei opi, jos sitä ei saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä opettajien kommentit, jotka selittää, että jos kesälomaa lyhennettäisiin, niin lopettaisivat hommat ja menisivät muihin töihin! Maksimissaan jotain kunnan tai kaupungin julkisen puolen hommia suurimmalla osalle ne muut työt tulisivat olemaan. Jos olet ollut 10-15 vuotta opettajana, niin harvalla olisi yksityiselle puolella mitään tarjottavaa, lukuunottamatta jotain matematiikan aineopettajia.
Kannattaa myös muutenkin tuota kulmaa miettiä, kuuden vuoden päästä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa ja siihen mennessä 4000 opettajan paikkaa tarvitaan Suomessa vähemmän. Saattaa se pitkä kesäloma venyä pitkäksi työttömyysajaksi.
Kerron sinulle jännän jutut: Ihminen voi uudelleenkouluttautua. Entinen opettaja voi vaikka kouluttautua hitsariksi. Tai ihan miksi itse haluaa. Ei se, että olet opiskellut opettajan tutkinnon, estä vaihtamasta
Kannattaa alkaa säästämään rahaa sitä varten. Aikuiskoulutustuki loppuu, ja suurin osa opettajista on jo Kelan opintotukensa käyttänyt ensimmäiseen tutkintoonsa, joten ei voi noin vain opiskella uusia ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat kesäksi pakkotyöhön Lappiin risusavottaan! Osana maanpuolustuksellista motivaatioharjoitusta. Kuria ei opi, jos sitä ei saa!
Vanhemmat sinne myös. Kuria ei opi, jos ei sitä saa!
Joo, opettajat voi mennä vaikka kesätöihin ja säästää ne kesätöitten palkat. Sitten on rahaa kouluttautua uuteen ammattiin.
Opettajat vois kesällä tehdä jotain oikeeta työtä, niin ne niinku oppis mitä on oikea elämä!
Mitä jos opettajat velvotettaisiin hoitamaan kaikkien lapsia koko kesän ajan? Näin vanhempien ei tarttis miettiä kuka niistä lapsista huolehtii kun koulu on kiinni? On se kauheeta, kun omille lapsille pitää keksiä tekemistä kesäksi ja löytää paikka mihin ne laittaa kun opet on itsekkäästi lomalla!
No ei. Äitini on luokanopettaja ja mitä olen vierestä nähnyt, niin kyllä se työ on paljon muutakin kuin vaan sitä tuntien pitämistä ja opettamista. Hektistä, aikaa vievää, vaativaa, pitäisi käytännössä olla 24/7 saatavilla ja pystyä suunnilleen kymmeneen eri asiaan samaan aikaan. Milloin on kokouksia, Wilma-viestin laittoa, kokeiden suunnittelua ja tarkistusta, milloin tapahtumia, joulu- ja kevätjuhlia. On paljon asioita, jotka ei näy millään tapaa ulospäin, mutta ne vaan on pakko hoitaa, mm. tuntien ja aikataulujen suunnittelu tosi keskeisessä osassa. Ja kyllähän siinä on iso vastuu monin tavoin, kun pidät huolta ryhmästä ja tärkeiden asioiden oppimisesta. Opettajat ovat lomansa ansainneet ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauas on tultu niistä ajoista, kun opettajien työtä vielä arvostettiin.
Monista opettajista on nykyisin huutava pula, mm. erityisopettajista. Jos on kateellinen opettajien lomista, kannattaa harkita kouluttautumista kyseiseen ammattiin.
Ennen koulut oli niin suljettuja paikkoja.Nykyään vanhemmat saa enemmän tietoa mitä koulussa päivän aikana tapahtuu ja hyvä niin.
On lasten etu ja oikeus et vanhemmat tietää opettajan ja koulun homman ja puuttuvat tänäpäivänä herkästi.Kaikki ei ole aina niin kuinka koululta väittävät.Saattavat yrittää valhetta viljellä.Oliko opettajat ennen rehellisempiä vai ?
Onpa härski väite. Onko perustetta tai esimerkkiä antaa?
No aika moni on kesäloman ilman palkkaa.