Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin keskusta hiljenee edelleen vauhdilla

Vierailija
08.06.2024 |

Käynnit ovat myös selvästi lyhentymään päin. Helsingin keskustan hiljeneminen jatkuu yhä. Keskustan kävijämäärät ovat laskeneet rajusti vuodesta 2019, eivätkä ne kääntyneet nousuun edes koronapandemian päätyttyä.

Yllättävän kehityksen suunnasta tekee kuitenkin se, että vastaavaa ei ole nähtävissä muissa Pohjoismaissa.

Voiko joku kertoa syyn minkätakia kävisin Helsingin keskustassa, minulla ei ole edes pitkä matka Helsingin keskustaan, mutta en silti käy siellä, koska Helsingin keskustassa ei ole mitään. Voin käyttää rahani järkevämpään. Pitäisi olla joku syy käydä, siitä olisi hyvä aloittaa, nyt sellaista ei yksinkertaisesti ole.

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä

poliittiset 

päättäjät

tulee

pidättää?

Vierailija
182/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiympäristön monikulttuurisuus on suosittu aihe juhlapuheissa.

Kuinka moni elokapina, rastaletti tai batiikkinoita hengailee Puotilan muslimien parissa. Minä käyn siellä usein. Olen koko ikäni asunut eri puolilla maailmaa myös arabimaissa. En ole koskaan nähnyt Puohoksessa näitä ns "suvaitsevaisia urbaanin kaupungin" edustajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustaan vie vain yksi metrolinja. Ainoastaan Etelä-Espoosta tulee ostovoimaisia kuluttajia. Helsingin hyville alueille ei mene metroa lukuunottamatta Kulosaarta.

Tällä hetkellä metron käyttö on tosi hankalaa. Juu, tiedän, että on joskus pakko korjata vanhaa, mutta  miksi juuri kesällä ja parhaaseen turistiaikaan? Ja miksi ei tehdä maan päällä tapahtuvia tietöitä kahdessa vuorossa, kun on valoisa vuodenaika? Keskustan hiipumiseen liittyy myös se tosiasia, että osa suomalaisista on vaikeassa taloustilanteessa. Ei tarvitse olla lainaa. Pienet tulot rajoittavat kaikkea tekemistä.

Vierailija
184/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta elokapinakin siirtyy toisaalle kun ei ole enää ketään kuuntelemassa heidän huutoaan.

Niinpä. Niiden pitäisi pitää istunto Triplan liikenneympyrässä. Siellä ne ihmiset oikeasti liikkuu.

Vierailija
185/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hankalammaksi tehdään autoilu keskustassa (tai missä tahansa), sitä hankalampaa siellä on muidenkaan liikkua.

Minulla ei ole autoa, mutta autoilun hankaloittaminen hankaloittaa yleensä liikkumista muutenkin. Kävelukaduille tehdään terasseja ja skuutteja on ympäriinsä, autot tulevat laittomille paikoille jne. Lisäksi mitään isompaa ei ostella, kun ollaan bussilla liikenteessä

Missään pääkaupungissa ei autoilla. Ei Tukholmassa ja Köpiksessä kukaan ole autoillut keskustaan. Lontoon keskustassa autoilu on kielletty jo aikoja sitten. 

Ihme harha että muutama auto elävöittäisi kaupunkia kun pääsisi oven eteen. Ajattelussa on iso virhe: Liikkeeseen mahtuu 300 asiakasta mutta oven eteen menee parhaimmillaankin vain viisi autoa.  Nekin paikat jaetaan naapuriliikkeiden kanssa. Siinä se syy miksei pääk

Valitettavasti monet hyvät vaatekaupat ovat lähteneet keskustasta tai lopettaneet toiminnan kokonaan. Jäljellä olevissa on melko heikot aukioloajat.

Vierailija
186/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että eivät juurikaan ymmärrä kaupanteosta mitään, rättikeisarit. 

Vierailija
187/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikulttuurisessa pelihetkihesassa se yksinkertainenkin katuemppa kestää sen 12 kk

ja töitä tehdään kerran viikossa 4 tuntia

ainoa tavoite on autoilun vaikeutus ja esto

Vierailija
188/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LKH eli Lisää Kaupunkia Helsinkiin -ryhmästä on ilmeisesti käyty poistattamassa viestejä. Ilmeisesti tämän Helsingin kaavoituksen ja rakentamisen kanssa naimisissa olevan ryhmän korruptiosyytökset ovat osuneet kipeään paikkaan. Nyt kun ihmiset tämän tietävät niin viestien poistelu tuntuu lähinnä syyllisyyden tunnustamiselta.

Facen ryhmissä ne hyökkäävät aina porukalla erimielisten ja kriittisten kimppuun. Ja trollaavat muutenkin keskusteluja väheksyvillä ja passiivis-aggressiivisilla provokaatioyrityksillä. Ja uhriutuvat heti kun joku hermostuu.

Aina näyttää parilla tyypillä olevan "päivystysvuoro".

Vierailija
189/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta elokapinakin siirtyy toisaalle kun ei ole enää ketään kuuntelemassa heidän huutoaan.

Niinpä. Niiden pitäisi pitää istunto Triplan liikenneympyrässä. Siellä ne ihmiset oikeasti liikkuu.

Junalla ja spåralla pääsee ohi (ja Pasilankatua pitkin biligalla)

Vierailija
190/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaisiin metro Punavuori-steissi-Töölö-Meilahti-Ruskeasuo-Haaga-Pitäjänmäki

Ei tarvita. Juna kulkee Haagasta ja Pitskusta steissille. Muualla kulkee sporat. Metro vie lopunkin elämän maanpinnalta. 

Kulkeehan se, mutta miksi ihmeessa lähijunan käyttäjät jätetään asemalla satojen metrien päähän asemarakennuksesta? He käyttävät kyseisiä kulkuvälineitä koko ajan ja heidän pitäisi päästä nopeasti vaihtoyhteyksien pysäkeille tai määränpäähän keskustassa.

Vierailija
191/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Kaupunkiympäristölautakunta on vihervasemmistoenemmistöinen. Se on siis poliittisesti houkutteleva kohde betonivihreälle vaikuttamiselle ja rikolliselle korruptiolle. Vihreiden Anni Sinnemäellä on jo aikaisemmin ollut ongelmia rehellisyyden ja esteellisyyden kanssa häneen kohdistuneessa virkarikosepäilyssä rakennuslupien myöntämisessä ystävilleen.

Italiassa on järjestäytyneen rikollisuuden ja poliittisen korruption vastainen poliisi joka tutkii poliittista korruptiota ja siihen liittyviä rikoksia. Suomessa ei ole mitään instanssia poliittisten päättäjien kiinniottamiseksi.

Ei ole eikä tule jos poliitikot saa päättää.

Eihän poliitikot aseta itselleen vahtikoiraa. Suomessa on Ruotsin vallan ajalta periytyvä oikeusjärjestelmä ja lait jotka suojelevat valtiota kansalaisilta. Lakeja sääti säädyt niitä toimeenpanivat tuomioistuimet. Ylin valvova elin oli kuningas. Kun kuningasta ei enää ollut jäi valvontavastuu lakien laatijoille itselleen. Jokainen ymmärtää mitä tästä seurasi. Poliittinen korruptio josta tuli maan tapa.

Vierailija
192/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaisiin metro Punavuori-steissi-Töölö-Meilahti-Ruskeasuo-Haaga-Pitäjänmäki

Ei tarvita. Juna kulkee Haagasta ja Pitskusta steissille. Muualla kulkee sporat. Metro vie lopunkin elämän maanpinnalta. 

Kulkeehan se, mutta miksi ihmeessa lähijunan käyttäjät jätetään asemalla satojen metrien päähän asemarakennuksesta? He käyttävät kyseisiä kulkuvälineitä koko ajan ja heidän pitäisi päästä nopeasti vaihtoyhteyksien pysäkeille tai määränpäähän keskustassa.

ihan oikein typerille k-junalaisille

Vierailija
193/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusalalla on perinteisesti paljon korruptiota ja rikollisuutta. Itse olen ollut todistamassa rikollista toimintaa useiden miljoonien eurojen edestä. Tähän ei päästä kiinni koska se tapahtuu poliitikkojen suojeluksessa.

Vierailija
194/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdassiirtymä puhdisti keskustan. Viherjohto sai potkulaudat, skeittarit, leijanlennättäjät, volttikuskit, katuistujat ja puistosiideripiknikit Espalle. Pohjolan Valkean Helmen rauhallinen idylli toteutuu - ja ennenpitkää muumioituu.

Itse olen huolestunut siitä, että kukaan ei ole kiinnostunut jalankulkijoista. Heillä on ole mitään turvallista paikkaa, jossa voi kävellä ilman, että on koko ajan vaarassa jäädä pyöräilijän, sähköpotkulaudan tai wolt-kuskin ajokin alle. Olen jopa alkanut vältellä ulkonaliikkumista tämän takia. Päälleni on melkein ajettu monessa tilanteessa.

Vierailija
195/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdassiirtymä puhdisti keskustan. Viherjohto sai potkulaudat, skeittarit, leijanlennättäjät, volttikuskit, katuistujat ja puistosiideripiknikit Espalle. Pohjolan Valkean Helmen rauhallinen idylli toteutuu - ja ennenpitkää muumioituu.

Itse olen huolestunut siitä, että kukaan ei ole kiinnostunut jalankulkijoista. Heillä on ole mitään turvallista paikkaa, jossa voi kävellä ilman, että on koko ajan vaarassa jäädä pyöräilijän, sähköpotkulaudan tai wolt-kuskin ajokin alle. Olen jopa alkanut vältellä ulkonaliikkumista tämän takia. Päälleni on melkein ajettu monessa tilanteessa.

todella rasistisesti sanoit wolt kuskeista

saisit hävetä äärirasismiasi

Vierailija
196/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon myös, että Pasila on ns. uusi keskusta rakennuttuaan. Oikeasti enemmän keskellä kaupunkia ja paremmin saavutettavissa kaikilla kulkuneuvoilla. Helsingin vanha keskusta voi olla ns. vanhakaupunki, eräänlainen hallinnollinen keskus. Se on sijaintinsa puolesta kuitenkin liian heikko. Valtaosa pk-seudun ihmisistä asuu kuitenkin sen ulkopuolella.

Täällä on jo vanhakaupunki. Ja se ei ole keskustassa.

Vierailija
197/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla Hki keskusta oli hieno paikka pikkukaupungissa asuvan mielestä. Forum, Stocka ja muutamat erikoisliikkeet, joiden valikoimassa kaikkea sellaista mitä ei omilta kyliltä löytynyt. Oli tietynlaista ison maailman tuntua, mutta kuitenkin kotoisat (ei liian isot) mittasuhteet.

Tämä oli hauskaa aikaa! 

Vierailija
198/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla Hki keskusta oli hieno paikka pikkukaupungissa asuvan mielestä. Forum, Stocka ja muutamat erikoisliikkeet, joiden valikoimassa kaikkea sellaista mitä ei omilta kyliltä löytynyt. Oli tietynlaista ison maailman tuntua, mutta kuitenkin kotoisat (ei liian isot) mittasuhteet.

Tämä oli hauskaa aikaa! 

hienoa valkoihoista aikaa kyllä

Vierailija
199/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, muistan kun kerroit tästä satoja kertoja aiemmin, Heidi  

Vierailija
200/219 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustoja pitävät elävinä ihmiset. Keskustoihiin muuttaa sellaisia ihmisiä, joiden elämää keskustat palvelevat ja keskustoissa vierailee sellaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat keskustan palveluita. 

Jos miettii, minkälaisille ihmisille keskustoja on tällä hetkellä kehitetty: julkinen liikenne = päivittäin kulkevat ja kävelykykyiset, pyörätiet = nuoret ja hyväkuntoiset, autoilua on vähennetty = vähentää hyvätuloisten autoilua ja kaupallisia edellytyksiä, ei suuria päivittäistavarakauppoja = ei juurikaan lapsi- tai suurperheitä, kävelyn lisääminen = huonokuntoiset, vanhukset ja pienet lapset vaikeuksissa. 

Keskustoja on rakennettu lähinnä nuorten, terveiden ja kohtuullisen hyvän liikuntakyvyn omaaville, jotka eivät autoile arjessaan päivittäin. Tällaisia ihmisiä on kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin vähän ja ajatus on ollut pitkälti se, että esimerkiksi vanhukset muuttavat keskustaan pal

Vähänkin vanhemman tai jalkavaivaisen ihmisen on vaikeaa liikkua keskustassa. Rautatieasemalta poistettiin vuosia sitten penkit, joilla saattoi hetkeksi lepuuttaa jalkoja. Olen monasti kaivannut tätä mahdollisuutta. Nettotulot eivät salli kalliissa kahviloissa asioimista. Söin viime viikolla kerran hampurilaispaikassa lapsille tarkoitetun annoksen, jotta saisi istua. Samalla tuli kuitattua päivällinen. En voi usein tuhlata sillä lailla.