Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päihdeongelmaisen sisaruksen lapsi

Vierailija
08.06.2024 |

Veljelläni on huumeongelma eikä näillä näkymin raitistu, ei ainakaan helpolla. Välillä tulee raittiita jaksoja, mutta aina uudestaan ajautuu samoihin piireihin vetämään pään täyteen. En ole hänen kanssaan juuri tekemisissä, sattuneista syistä. 

Sain kuulla, että veljeni on saanut lapsen jonkun samoissa piireissä pyörivän naisen kanssa. Veljeni nyt on täysin kykenemätön isyyteen, laitan vaikka pääni pantiksi. Lapsen äitiä en tunne, mutta tuskin tapasi veljeni seurakuntakerhossa, eli hänelläkin on luultavasti päihdeongelma. Toki lapsen saaminen voi saada naisen kääntämään suunnan elämässään, mutta en luota siihen suorilta.

Minua surettaa aivan hirveästi ajatus, että jossain tuolla on minun veljenpoikani, ties millaisissa oloissa. Minä ja mieheni olemme tasapainoisia, työssäkäyviä ihmisiä, joilla on omia lapsia. Olen lukenut liikaa lastensuojelun haasteista viime aikoina ja voin pahoin pelkästä ajatuksesta, että veljenpoikani saattaisi olla kaltoinkohdeltavana, samalla kun hänellä olisi turvallisia sukulaisiakin.

Sen verran tiedän, ettei veljeni ja lapsen äiti asu saman katon alla. En tiedä mitään onko heillä tukitoimia, onko minulla syytä huoleen lapsen äidin suhteen jne. Vauva on kohta jo vuoden ikäinen enkä ole lasta koskaan tavannut, koska asia pitäisi järjestää veljeni kautta eikä siitä tule mitään. Lapsen äitiä en ole someista löytänyt. 

En tiedä mitä voisin tehdä. En minä mistään saa tietää lapsen asioista, jos äitiä ei löydy ja veljeni vain sekoilee. Olisi kamalaa vuosien päästä kuulla, että veljenpoikani on elänyt päihdeongelmaisten vanhempien oikuissa ja turvattomuudessa samalla, kun hänellä olisi ollut rakastava täti valmiina ottamaan siipiensä alle.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa tuntematta, voiko tässä tapauksessa olla yhteydessä sosiaaliviranomaisiin ja ilmaista huolensa ja kiinnostuksensa huolehtia lapsesta mikäli tarvetta ilmenee? 

Ei edes tiedetä onko veli virallisesti lapsen isä, joten biologisen isän sisko ei todellakaan ole mikään eka vaihtoehto.

Eikä tosin edes tiedetä mikä tilanne lapsella ja äidillään on. Sehän voi olla ihan ok vaikka tässä ihan muuta ap olettaakin.

Vierailija
22/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi varmaan huostattu. Rakastavan perheeseen. Tuskin sua ton enempää oikeasti kiinnostaa, jos vuoteen et asian suhteen oo tehnyt mitään, paitsi tän aloituksen tänne.

Sain kuulla lapsen olemassaolosta vasta pari kuukautta sitten. En ole juuri yhteyksissä veljeeni. Ja kun yritin saada enemmän tietoja lapsen äidistä, veljeni näki lähinnä tilaisuuden kiristää rahaa ("no emmä tiiä missä se asuu nyt, emmä tiiä onko tää sen numero, jos heität 50e ni voin lataa puhelimen"). Siihen äijään ja sen tietoihin on mulla luotto täysi nolla.

No, jos ottaisit tuon veljesi lapsen "siipiesi suojaan", niin sitten vasta pääsisitkin antamaan veljellesi rahaa, mielellään käteistä, tuon lapsen varjolla. Veljesi myös vierailisi luonanne säännöllisesti "lastaan katsomassa" ja samalla hän voisi napata mukaansa jotain "pientä". Tuo voi kuulostaa uskomattomalta, mutta tiedän tuota päihdeporukkaa ja heidän toimintatapojaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne huumepiireissä pyörivät naiset ole mitään neitsytmarioita. Ymmärrän huolen lapsesta. 

Joo, eivät ole kovin tarkkoja ja eivät aina tiedä kenelle ovat raskaana.

Vierailija
24/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut raitis ja hyvät elintavat. Vanhemman lapseni isällä taas oli ongelmia vaikka muille jakaa. 

Mies on mullan alla, mutta minulla ja aikuisella lapsellani menee hyvin. 

Eli pojan äiti voi olla mitä tahansa. 

Vierailija
25/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioiden selvittäminen, hoitaminen ja sekaantuminen ei ole ap:n vastuulla. Jo ap. kokee huolta niin auttaa parhaiten kertomalla huolensa lastensuojeluun. Lastensuojelun vastuulla on puuttua tilanteeseen, siis mikäli sitä ei ole jo tehty. Tilanne vaikuttaa sekavalta ja vaaralliseltakin, joten ap:n kannalta on parasta pysytellä siitä erossa, että mitään ei ap:lle itselleen satu. Lastensuojelussa on paljon ongelmia, mutta se ei kiristä ilmoituksen tekijöiltä tai huolensa ilmaisevilta ulkopuolisilta rahaa ryhtyäkseen toimenpiteisiin ja tarpeen vaatiessa poliisit ovat mukana keikoilla. 

Huoh. Taas ihme pelon lietsomista. Kun itse olin lapsi ja vanhempani olivat humalassa, toivoin lapsena niin kovasti, että joku sukulainen/ naapuri tms olisi ollut tarvittaessa tukena - mutta ei, kaikki käänsi katseensa pois, mikä oli aivan hiton raukkamaista. Ei ne humalaiset vanhemmat mitään mörköjä olleet, käytökseltään vain uhmaikäisiä isoja lapsia. Uskon, että Ap osaa käyttää tervettä järkeään ja pyytää tarvittaessa apua, jos niin itse kokee. Nostan suuresti hattua, että Ap haluat puuttua asiaa ja olla lapsen tukena.

Vierailija
26/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpa jotenkin tietää lapsesta lisää ilman, että sekaantuisin veljeni asioihin yhtään enempää. En tässä avaa taustojamme ja historiaamme sen enempää, mutta veljeni on rikollinen ja istunut linnassakin pariin otteeseen. Että semmoiset kivat "piirit" hänellä.  

Voihan se olla, että veljeni k*setti jotain naista huolella, nainen halusi veljeni pelastaa ja huomasi yrityksensä olevan turhaa. Mutta minä en tosiaan tiedä varmaksi yhtikäs mitään eikä se sinänsä minulle kuulukkaan.

Kysykää itseltänne voisitteko antaa itsellenne anteeksi, että sukulaislapsenne kasvaisi turvattomissa olosuhteissa, koska "ei kuulu mulle, on sillä isä ja äiti". Minä haluan selvittää millaisissa oloissa veljenpoikani elää ja olla sen äidin tukena jos hän on tilanteessa yksin. Minä haluan olla sille lapselle läsnä jos onkin niin, ettei hänellä muita ole. Mutta minulla ei ole muuta reittiä tämän äidin luo kuin veljeni, joka on silkka p*skakasa niin halutessaan. 

Vierailija
27/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa ärsyttää varmaan myös se, että vanhempiesi perintöä ohjautuu päihdeveljelle ja lapselle, joka tod näk ei tule oleman normaali. 

Perintö pahentaa tilannetta, kun on varaa ostaa kunnon aineita. 

Kaverini serkku peri äitinsä yli kuuskymppisenä ja sitten hän osti huu mei ta niin paljon, että henki lähti. Löytyi maatuneena kotoaan. 

Vierailija
28/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinpa jotenkin tietää lapsesta lisää ilman, että sekaantuisin veljeni asioihin yhtään enempää. En tässä avaa taustojamme ja historiaamme sen enempää, mutta veljeni on rikollinen ja istunut linnassakin pariin otteeseen. Että semmoiset kivat "piirit" hänellä.  

Voihan se olla, että veljeni k*setti jotain naista huolella, nainen halusi veljeni pelastaa ja huomasi yrityksensä olevan turhaa. Mutta minä en tosiaan tiedä varmaksi yhtikäs mitään eikä se sinänsä minulle kuulukkaan.

Kysykää itseltänne voisitteko antaa itsellenne anteeksi, että sukulaislapsenne kasvaisi turvattomissa olosuhteissa, koska "ei kuulu mulle, on sillä isä ja äiti". Minä haluan selvittää millaisissa oloissa veljenpoikani elää ja olla sen äidin tukena jos hän on tilanteessa yksin. Minä haluan olla sille lapselle läsnä jos onkin niin, ettei hänellä muita ole. Mutta minulla ei ole muuta reittiä tämän äidin luo kuin veljeni, joka on silkka

Itseäni ainakin vaivaisi, joten ymmärrän huolesi. En vain osaa neuvoa, miten saisit kontaktin lapsen äitiin. Ehkä kuitenkin lastensuojelun kautta?

Vierailija
29/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää itseltänne voisitteko antaa itsellenne anteeksi, että sukulaislapsenne kasvaisi turvattomissa olosuhteissa, koska "ei kuulu mulle, on sillä isä ja äiti". Minä haluan selvittää millaisissa oloissa veljenpoikani elää ja olla sen äidin tukena jos hän on tilanteessa yksin. Minä haluan olla sille lapselle läsnä jos onkin niin, ettei hänellä muita ole. Mutta minulla ei ole muuta reittiä tämän äidin luo kuin veljeni, joka on silkka

Ole ovela. Pyydä paljastamaan lapsen äidin tiedot sanomalla, että meinaat antaa rahaa sinne lapsen hoitoon. 

Huumevwikoille raha kelpaa. Tosin saattaa ilmoittaa väärän äidin. 

Vierailija
30/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne huumepiireissä pyörivät naiset ole mitään neitsytmarioita. Ymmärrän huolen lapsesta. 

Tämän vuoksi pitäisi isyys testata virallisesti. 

Vierailija
31/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää itseltänne voisitteko antaa itsellenne anteeksi, että sukulaislapsenne kasvaisi turvattomissa olosuhteissa, koska "ei kuulu mulle, on sillä isä ja äiti". Minä haluan selvittää millaisissa oloissa veljenpoikani elää ja olla sen äidin tukena jos hän on tilanteessa yksin. Minä haluan olla sille lapselle läsnä jos onkin niin, ettei hänellä muita ole. Mutta minulla ei ole muuta reitt

Itseäni ainakin vaivaisi, joten ymmärrän huolesi. En vain osaa neuvoa, miten saisit kontaktin lapsen äitiin. Ehkä kuitenkin lastensuojelun kautta?

Eihän kukaan edes tiedä onko se lapsi lastensuojelun asiakas. Lastensuojelun tiedot on myös hyvin luottamuksellisia, joten sieltä ei ulkopuoliset todellakaan saa mitään tietoja.

Vierailija
32/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä huoli-ilmoituksen ja mainita siinä, että veljelläsi on pieni lapsi jonka tilanteesta olet huolissasi. Paljon muuta ei taida pystyä tekemään. Tuosta huoli-ilmoituksen ei valitettavasti saa sitten tietää tekijä että mikä tilanne oli tai toimenpiteet. Parhaassa tapauksessa äiti ja lapsi saavat molemmat apua paraikaa ja sinulla ei ole huolta.

Vierailija
33/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että sinulla on vain toisen käden tietoa asioista. Niiden perusteella et voi tietää mitään etkä oikein tehdäkään.

Jos veljesi ei ole tunnustanut isyyttä, on lapsen äiti lapsen ainoa huoltaja. Sinä et olisi oikeuden näkökulmasta mitään sukua lapselle. Ei tiedetä onko lapsen äidillä ongelmia. Vaikka olisikin, niin todennäköisesti ne lapsen lähimmät omaiset löytyisi sieltä lapsen äidin puolelta, esimerkiksi äidin vanhemmat tai sisarukset.

Vierailija
34/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta mahdollisuutta edetä kuin veljesi kautta. Maksa vaikka se 50€, jotta saat selville lapsen äidin tiedot. Tai yritä selittää veljellesi miten tärkeää on, että lapsensa olisi yhteydessä sukulaisiin. Lapsen äitihän voi ottaa yhteydenottosi hyvin vastaan.

Ja todennäköisesti ottaisikin myönteisesti vastaan. Jos lapsi on äidin kanssa, äidin mahd. päihdeproblematiikka on varmaan hallinnassa ja seurannassa. 

Just. Päihderiippuvainen katoaa kuin pieru saharaan rahat saatuaan. Et taida paljonkaan tietää aiheesta.

Vierailija
35/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veljeni on täys narkki, mutta hän on onnistunut hankkimaan 2lasta eri naisten kanssa(ihmettelen kyllä näitä naisia, että miksi) ja äidit on kunnollisia. Veli tapaa lapsiaan valvotusti jos sattuu olemaan ok kunnossa. Eli en tosiaan tekis tommoista johtopäätöstä äidistä kun et tiedä..ei ole hirveen kiva saada lastensuojelua ovelle jos asiat ovatkin ok.

Vierailija
36/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi varmaan huostattu. Rakastavan perheeseen. Tuskin sua ton enempää oikeasti kiinnostaa, jos vuoteen et asian suhteen oo tehnyt mitään, paitsi tän aloituksen tänne.

Sain kuulla lapsen olemassaolosta vasta pari kuukautta sitten. En ole juuri yhteyksissä veljeeni. Ja kun yritin saada enemmän tietoja lapsen äidistä, veljeni näki lähinnä tilaisuuden kiristää rahaa ("no emmä tiiä missä se asuu nyt, emmä tiiä onko tää sen numero, jos heität 50e ni voin lataa puhelimen"). Siihen äijään ja sen tietoihin on mulla luotto täysi nolla.

No, jos ottaisit tuon veljesi lapsen "siipiesi suojaan", niin sitten vasta pääsisitkin antamaan veljellesi rahaa, mielellään käteistä, tuon lapsen varjolla. Veljesi myös vierailisi luonanne säännöllisesti "lastaan katsomassa" ja samalla hän voisi napata m

Älä yleistä. 

Vierailija
37/37 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytännössä voisit auttaa?