Käytetäänkö parisuhteessa (jos pitkä ja vakava) aina e-pillereitä?
Kommentit (56)
Suhteen alussa kondomi. Myöhemmin söin noin 5-vuotta e-pillereitä. Sain sitten aurallisen migreenin ja jouduin vaihtamaan yhdistelmäpillerit minipillereihin. Niistä ei vaan mikään sopinut ja sama homma oli kierukoiden kanssa. Sitten kauan mentiin varmoilla päivillä. Nyt kun lapsiluku on täynnä ja ikää kohta 40 niin pitäis joku varmempi ehkäisy olla. Olisin voinut uudestaan kokeilla minipillereitä mutta mietityttää hormoneihin liittyvä rintasyöpä riski.
Vierailija kirjoitti:
Niin koska niillä on niin vakavia sivuvaikutuksia. Ei kai niitä ehkäisyyn edes helposti saa.
Mitä tarkoitat, ettei saa ehkäisyyn helposti? Kyllä e-pillerit saa ihan vain käymällä lääkärillä, joka kirjoittaa reseptin. Aikuinen ihminen saa itse päättää, mitä ehkäisymuotoa käyttää. Ei lääkäri estä pillereiden käyttöä.
Ei saa jos on esim ylipainoinen tai tupakoi. Sitä tarkoitin. Hoidoksi esim endometrioosiin niitä määrätään myös korkean riskin potilaille.
Ei saa jos on esim ylipainoinen tai tupakoi. Sitä tarkoitin. Hoidoksi esim endometrioosiin niitä määrätään myös korkean riskin potilaille.
----
Todellakin saa. Olen ollut koko ikäni ylipainoinen ja aina käyttänyt pillereitä nimenomaan ehkäisyyn. Ei mitään ongelmaa. Reseptin uusin omakannassa ja siinäpä se.
t. eri
En käyttänyt, koska hormoniehkäisyä en suostu käyttämään. Nyttemmin steriili, ei lapsia.
Kokeilin kerran e-pillereitä ja se riitti. En suostu mihinkään hormonaalisiin ehkäisyihin enää ikinä.
Ensin mentiin kortsulla, sitten alettiin lipsumaan sen kanssa ns. varmoille päiville ja siitä vielä varomattomammiksi. Tehtiin siis ihan kaikki väärin. Kolme vuotta meni ilman vahinkoja ja sitten luin, että jos nainen on sairastanut lapsena pahan munuaisaltaan tulehduksen, hänellä on korkea riski hedelmättömyyteen. Olen sairastanut tuon lapsena ja ollut silloin pitkiä aikoja sairaalassakin. Aloin pohtimaan, että ehkä olen hedelmätön ja lakattiin pingottamasta ehkäisystä.
Nyt on mennyt kahdeksan vuotta, eikä kertaakaan ole napsahtanut, joten näin jatketaan. Vastuutonta, tiedän.
Tämä herättää mielipiteitä, mutta keskeytyksellä ollaan menty vuosia. On toiminut aina. Minä en suostu popsimaan mitään keinotekoisia hormoneja. Jos olisin tullut vahingossa raskaaksi, olisin pitänyt vauvan. Vahinkoa ei ole kuitenkaan koskaan sattunut.
Ei käytä.
Mulla oli nuorempana e-pillerit, nyt implantti ja mietin seuraavaksi kierukkaa.
Kondomi. En ole käyttänyt pitkään aikaan pillereitä, koska eivät oikein sovi mulle.
Kapseli oli, kunnes mies kävi vasektomiassa.
Ei käytetä. Mies ei tule sisään ja yhdyntää on muutenkin suht harvakseltaan.
En ikinä käyttäisi pillereitä tai mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä. Todella luonnotonta tunkea kehoon synteettisiä hormoneja. Onneksi mieheni ajattelee samoin, eikä halua minun käyttävän hormonaalista ehkäisyä. 12v oltu yhdessä ja koko sen ajan ollut ehkäisynä kuukautiskierron seuraaminen. Sen mukaisesti ovulaation aikaan kondomi, muuten ilman mitään ehkäisyä. On toiminut hyvin, yhtään yllätysraskautta ei ole tullut, ja kaksi lasta olemme saaneet yrittäessämme sitä. Eikä ole tarvinnut eikä tarvitse tulevaisuudessa kärsiä hormonaalisen ehkäisyn seurauksista.
No riippuu varmaan siitä että halutaanko lapsia ja minkä ikäisiä ollaan. Olen nelikymppinen eikä ole ehkäisty mitenkään enää vuosiin.
Ei käytetä. Olen 32v enkä ole ikinä käyttänyt pillereitä, kierukoita tai muutakaan hormoniehkäisyä. Kondomi ja keskeytetty yhdyntä ovat olleet ainoat ehkäisykeinot molemmissa pitkissä parisuhteissani (edellisessä ja nykyisessä), enkä ole tullut raskaaksi kertaakaan. Kohta aletaan kylläkin nykyisen kanssa yrittää raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska niillä on niin vakavia sivuvaikutuksia. Ei kai niitä ehkäisyyn edes helposti saa.
Mitä tarkoitat, ettei saa ehkäisyyn helposti? Kyllä e-pillerit saa ihan vain käymällä lääkärillä, joka kirjoittaa reseptin. Aikuinen ihminen saa itse päättää, mitä ehkäisymuotoa käyttää. Ei lääkäri estä pillereiden käyttöä.
Mä olen ylipainoinen ja mulla on minipillerit.
Opettele tekemään lainaukset oikein niin keskustelu sujuvampaa.
Aina ei käytetä e-pillereitä, koska on olemassa paljon muitakin ehkäisykeinoja.
Mulla oli kanssa, ihanaa kun ei viiteen vuoteen menkkoja. Mies ei tykänny koska mulla ei viiteen vuoteen myöskään panettanut.
Eli hb nousi mut libido laski nollaan.