Käytetäänkö parisuhteessa (jos pitkä ja vakava) aina e-pillereitä?
Kommentit (56)
Suomessa on parisataatuhatta e-pillerien syöjää, joten vain pienessä osassa pitkiä parisuhteita käytetään e-pillereitä.
Ennen lasta e-pillerit, lapsen jälkeen kierukka ja lopulta en halunnut sitäkään kun sen laitto oli kamalaa ja se välillä "tuntui". Sanoin miehelle, että olen huolehtinut ehkäisystä 10v, nyt on hänen vuoronsa. Ehkä puoli vuotta mentiin kortsuilla ja hankki sitten vasektomian. Paras päätös ikinä.
Minä en käytä e-pillereitä koska en halua enkä oikeastaan edes voi. Mies saa minun puolesta kokeilla e-pillereitä jos haluaa. Ehkäisynä meillä on kondomi.
En todellakaan käytä. Jos mies ei lapsia halua, menkööt vasektomiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua nuorena aviovaimona kiinnostaisivat kokemukset pessaarista. Onko sen käyttö opittavissa? Luotettavuudesta on saatavissa arvioita. Mutta voittaako mukavuus, nautinto epämukavuuden?
Minuakin kiinnostaa pessaarin hankkiminen. Mahtaako kellään olla kokemusta tuosta ehkäisymuodosta? Minulla ehkäisynä tarve satunnaista, en kuitenkaan haluaisi kondomia käytettävän.
Ei käytetä pillereitä pitkässä suhteessa, vaan hormonikierukkaa.
Kondomia käytettiin koko pitkän 15 vuoden parisuhteen ajan. Pidin sitä luotettavampana kuin pillereitä. Kumin puhkeamisen yleensä huomaa (2 kertaa ikinä puhkesi ja hain jälkiehkäisyn) mutta pillereiden pettämisen huomaa vasta kun vahinko on jo tapahtunut.
E-pillereitä käytetään nykyään ensisijaisesti lähinnä gynekologisten vaivojen hoitoon.
Itse en edes voi käyttää, koska migreeni.
En ole koskaan käyttänyt pillereitä, vaikka olen ollut naimisissa jo 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun ei ole suhteessa? Oletteko luottaneet pelkkään kondomiin?
Mä olen sinkku ja mulla on minipillerit käytössä. Varattu vakkaripano saa paljaalla, mutta jos muita miehiä olisi niin sitten heiltä vaatisin kortsun käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö lapset vain pitkiin ja hullunkurisiin suhteisiin? 🤨
Hei Pallopäähymiö! Tietysti juuri sinä olet täällä eksperttikysymyksesi kanssa!
Eiköhän tämä ole jokaisen parin itse päätettävissä. Ja päätöksen hormonaalisen ehkäisyn käytöstä tekee aina nainen itse, koska hänen kehoonsa se vaikuttaa.
Itselläni oli 5v kuparikierukka, oli aika peestä, koska vuodot runsastuivat melkoisesti. Poiston jälkeen sanoin miehelle, että nyt on sinun vuorosi hoitaa ehkäisy.
En ole ikinä käyttänyt e-pillereitä ja olen ollut saman miehen kanssa parisuhteessa kohta 48 vuotta. Ehkäisy hoidettiin alkuun kondomeilla ja myöhemmin kierukalla. Nykyisin ei enää ole tarvetta ehkäisylle. Ikä tehnyt tehtävänsä.
Takana melko vakavaa suhdetta 36 vuotta. Silloin, kun on ehkäisty, on käytetty kondomia tai keskeytettyä yhdyntää. Ei ole tullut vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
E-pillereitä käytetään nykyään ensisijaisesti lähinnä gynekologisten vaivojen hoitoon.
Niin koska niillä on niin vakavia sivuvaikutuksia. Ei kai niitä ehkäisyyn edes helposti saa.
Niin koska niillä on niin vakavia sivuvaikutuksia. Ei kai niitä ehkäisyyn edes helposti saa.
Mitä tarkoitat, ettei saa ehkäisyyn helposti? Kyllä e-pillerit saa ihan vain käymällä lääkärillä, joka kirjoittaa reseptin. Aikuinen ihminen saa itse päättää, mitä ehkäisymuotoa käyttää. Ei lääkäri estä pillereiden käyttöä.
Ei käytetä. On ollut 6 kk pillerit nuorena jotka ei sopineet migreenin takia.
Meillä coitus int tai anaali ovulaation aikana. Muina aikoina paljaalla. Edellytyksenä säännöllinen kk-kierto. Yhdessä 26 vuotta
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt e-pillereitä ja olen ollut saman miehen kanssa parisuhteessa kohta 48 vuotta. Ehkäisy hoidettiin alkuun kondomeilla ja myöhemmin kierukalla. Nykyisin ei enää ole tarvetta ehkäisylle. Ikä tehnyt tehtävänsä.
Näin meilläkin. Kierukka on hyvä!
Minipillerit