***kEvÄttOIvEEt VIIkOllA 5***
viime viikon pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9398723&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (25)
En kyllä luottaisi siihen, että saa käsin lypsettyä kovinkaan paljon. Kyllä ne pahimmat pingoitukset voi saada silloin kun maito nousee rintoihin, mutta käsin lypsäminen vaatii luottamuksen siihen että se onnistuu (maito ei heru hyvin jos stressaa), eikä sitä välttis ole siinä ihan alussa.
Mutta kyllähän sen pumpun tosiaan saa vauvan synnyttyäkin, eli ehkä ei kannata ostaa varastoon ellei tyyliin kaikilla suvun naisilla ole aina tullut liikaa maitoa ja sama on odotettavissa itselläänkin... (Olipas hassusti muotoiltu lause.)
huoh, eilinen ohi:) neiti otti ja nukkui viiteen mennessä puoltoista tuntia päikkäreitä koko päivänä, ja meidän päivä alkaa yleensä siinä kahdeksan maissa... sitten vaan syliin piti päästä, ei kelvannut muut, onneks kantorepussa viihtyi. kun eilen oli vähän huono lähteä kärryttelemäänkään kun lunta tuiskutti niin... no, lopulta keksin laittaa neidin terassille torkkumaan, siellä viihtyikin hetken. ja illalla taas nukkui makoisasti, kun mun veljellä käytiin:) mutta yö kyllä meni kivasti. minä ja tyttö mentiin koisaan yhdeksän aikaan, puol kahdesta kolmeen syötiin (ei meinannut uni tulla) ja sit seuraavan kerran heräsi seitsemältä. eli jos ei nuku päivällä, niin ottaa sitten yöllä takaisin.
tosiaan, neuvolassa käytiin eilen. paino nyt 4640, noin puoli kiloa on tullut puolessa kuukaudessa. pituus taisi olla 53,5 cm (en muista ihan tarkkaan, ja kun neiti jälleen nukkuu sylissä/repussa, niin en viitti korttia nousta hakemaan) iho edelleen ok, jopa peppukin oli parempi. hormoninäppylöitä on pikkasen nassuun puhjennut. seuraava neuvola onkin sitten lääkärineuvola 16.päivä.
nyt sain nuo kutsut nimijuhliin valmiiksi, kortitkin kirjoitettua. taidan tänään kärrytellä hakeen pari postimerkkiä ja laitan nuo laatikkoon.
kandi: onnea unista:) mites viime yö onnistui? eikös sen isyysraha-hakemuksen voikkin laittaa postiin vasta kun on vapaat pitänyt? mä ainakin kiikutin tällä viikolla meidän isännän kirjeen postilaatikkoon.
minks: laittelinkin sulle yön pimeinä tunteina tekstaria siitä vierailusta. ja kuten surullinen siili, mäkin muistelisin että siinä hesen seinustalla ois lastenhoitohuone. siis siinä käytävällä kun mennään kodinykköseltä mustaanpörssiin päin. mä en itse asiassa ees tiiä muuta vessa-paikkaa siellä...
surullinensiili: tyttö on autossa siinä repsikan paikan takana takapenkillä. ei ole ainakaan vielä tullut sellaista tilannetta että vaatisi seuraa takapenkillä, vaikka yleensä jos koko perhe ollaan liikkeellä niin joko minä tai mies ollaan seurana. neiti vaan nukkuu autossa... tais odotusaikana jo niin hyvin tottua siihen hurinaan. me ei erikseen tehty ruokaa pakastimeen, mutta sitten laatikkoruokia jne sen verran isompi annos että sai osan aina pakkaseen. kannattaa hankkia jotain peruna-sipuli-sekotuksia, ruokakermaa, pakastevihanneksia, lihasuikaleita tms jos pakastimeen mahtuu, niistä saa kaikkia kiusauksia tehtyä tosi nopsasti. laskiaispullista, tai olla viime vuonna jossain lehdessä että ihan pullapitkostakin voi laskiaspullia tehdä. leikkaa sellasia paksumpia siivuja, ja sit niihin leikata sellanen tasku, ja sinne täytteet. meillä on jyskistä keittiön pöytä ja tuolit, ainakin nuo vaikuttaa tukevilta. ennenmmin hankin ehkä jyskistä kun esim sotkasta, koska sieltä me on löydetty vaan sellasia mitkä ei ainakaan meillä pysy ehjinä. josta tulikin mieleeni että ikeaan olisi kiva taas joskus päästä:)
aleostokset: vähille jäi. neidille jotain vaatetta, varmaan tärkein oli se ulkohaalari ens talvelle. vaikka kyllähän ne myy tän vuoden malleja taas ens syksynä alessa. itelle piti kenkiä kattoo, mut kas kummaa kun jäi... vaatteita ei itelle oikein tee vielä mieli kierrellä. vaikka kai sitä täytyy noihin nimijuhliin jossain vaiheessa jotain käydä katsomassa.
lypsämiseen puutun minäkin: ehkä jos ei halua vielä pumppua hankkia, niin kannattaa kattoa valmiiksi että mikä olisi hyvä, sitten voi mies sen käydä ostamassa jos on tarve. tosin tayssissa saa kyllä niitä talon omia pumppuja (ovat iiisoja, sellasia kärryillä kulkevia:)) käsin lypsämiseen en mäkään kyllä lähtis, aika paljon saa tehdä hommaa. ja mä kun alussa koitin niin melkein puolet vähistä maidoista valui käsiä yms pitkin hukkaan.
jahas, näköjään neiti viihtyy repussaan kun siihen nukahti. mies opasti että nuku aina kun tyttökin nukkuu. mut nyt kun sen tuosta lasken pois, niin tod. näk herää, samoin kärrytellessä neiti voi nukkua pitkäänkin, mut enhän mä tuolla reissussa nukkua voi, eli pitäisi saada tyttö nukkumaan myös kotiin palattua. no, mutta pian viikonloppu.
tikru ja simppis 1kk!!!
Täällä vaihteeksi uhkaa toivo kadota jonnekin..
Pojalla ollut huono päivä tänään. Valvonut tosi paljon eikä nuku vieläkään.
Ja mulla kans. Meinaan aloin tosissaan huolestua tosta mun alakerrasta. Siis jos teillä muilla mammoilla ei ole enää oireita?! Kertokaa jos jotain edes on.... Mulla toi painontunne on edelleen. Virtsarakossa tuntuu kanssa ja kakkiminen on vaikeaa. Nyt epäilen laskeumia. Meinaan vähän tunnustelin ekaa kertaa tänään suihkussa ja ei kyllä ollut ollenkaan normaalin oloista. En rupee tarkemmin kuvaamaan mutta huolestuin kyllä todella. Laskeumat aiheuttaa just painontunnetta ja vaikeuksia tarpeiden teossa. Ja mikä laskeumalla altistaa: Pitkä ponnistusvaihe!! Meikä ponnisti aktiivisesti tunnin ja vähemmän aktiivisesti kaksi tuntia. Mikä hiton järki tossa nyt oli?? Miksei ne leikanneet vaikka välilihaa ja ottaneet kupilla tai jollain sitä ulos?? Siis jos teihin vertaa niin sektiosta toipui nopeiten, tunnin (vai kahenko se oli) ompelusta repeämien jälkeen toiseksi nopeiten ja minä jolle ei käynyt kuinkaan ja ihmeteltiin kui hyvin kaikki meni, toivun huonoimmin!! Ei tämä nyt mene oikein päin ollenkaan. Jälkitarkastuskin vasta kolmen vkon päästä. Kunhan ei kovin pahoja laskeumia ole. Ne kun pahenee vaan seuraavissa raskauksissa...
Kivat joo. Ehkä huolestuin taas turhasta, toivotaan. Voihan se olla että mulla vaan normaalikin toipuminen kestää ton pitkän ponnistusvaiheen takia. Mutta en vaan ymmärrä kuinka tää tilanne nyt on sen toivottavampi kuin esim tikrun. Miksei multa otettu poikaa ulos kuten tikrulla, jos tiedettiin pitkän ponnistuksen haitat ja ne on kyl tätä menoa pahemmat kuin leikkausarpien paraneminen!
Minks
Soitin neuvolaan ja sain ajan ensi keskiviikoksi lääkärille. Ei pitäisi tässä vaiheessa olla enää tällaista. No, huolestuin sit todella kun mulle noin sanottiin ja kysyin et tarviiko tässä nyt huolestua. Terkka sanoi että ei, ainoastaan seuraavat raskaudet on ongelma jos kohdunlaskeuma on. NO HITTO! Aivan ku se ei ois mulle suuri juttu, jos tuo poika jää ainokaiseksi!!! Oon nyt sit vaan pillittänyt tosta lähtien. Täytyy kai tuokin vaihtoehto käydä mielessään läpi, vaikka se pahin mahdollinen onkin. Jotain laskeumia on, mutta kuinka vakavia selviää keskiviikkona. Taivas pimeni kyllä kerrasta. Näinkö tässä kävi kun kaiken piti olla kunnossa? Raskaus meni " kuin oppikirjoissa" ja synnytys kuulema tosi hyvin. Ketään ei haitannut se ponnistusvaihe muuta ku mua itteäni. Kyl jonkun on nyt vastattava siitä miksi mulle näin kävi, kun kaiken piti olla kunnossa.
Tajusin just, että jos mä en voi itse kantaa lastani, kuka sen tekee mun puolesta? Ei kukaan. Hedelmättömyyttä voi hoitaa, ottaa vaikka toisen munasoluja/spermaa, mutta toisen kohtua ei voi ottaa jos oma ei toimi.
Tiedän ettei pitäs aatella näin pahoja vielä. Säikäytti kuitenkin tosi paljon. Tuo suloinen pallero tuolla sängyssä on äärettömän arvokas. Arvostakaa tekin omianne. Kyllä taas selkis se, ettei kaikki ole itsestäänselvää.
-Minks
SuSi ja söpösimmu, kannattaa vaan tehdä ruokia pakkaseen, ja leipoa myös, jos siitä puuhasta tykkää! Jos saatte samanlaisen pikku pakkauksen kuin meillä, joudutte imettämään alussa puolen tunnin-tunnin välein sellaisia kolmen vartin sessioita - ei siinä paljon ruokaa tehdä! Mua harmitti ihan älyttömästi kun en ollut tehnyt pakkaseen mitään muuta kuin jouluruokia. Olisi ollut niin näppärää ottaa aina valmis ruokasatsi sulamaan aamulla. Vaikka edes ekan viikon ajan.
Mun piti jostain vielä muistuttaa teitä odottajia... En vaan muista enää mistä :) Pää on niin laho että ei sitä ennen vauva-arkea voinut kuvitellakaan olevansa näin huonomuistinen. Äitini kysyi tänään puhelimessa miten Noel nukkui toissayönä, eikä mulla ollut enää mitään hajua! " Kai se nukkui..." :)
Minks, milloinkas paljastat meille poitsun nimen? :) Mun piti muuten sanoa, että Oskari on aivan ihana toinen nimi. (Eikös se teilläkin jää toiseksi nimeksi?) Mä olisin aikanaan halunnut pikkuveljestä Eetu Oskaria, mutta vanhemmat antoivat ihan muun toisen nimen. Harmitti!
Tikru, oliko teillä jo se neuvola? Mitäs mittoja tyttö sai? Vai onkohan se vasta huomenna?! En avannut pinoa viereiselle sivulle niin en muista taas mitään...
G: mitäs hyviä aleostoksia te immeiset olette löytäneet tänä vuonna?
Mulla jäi alet melkein väliin, kun ei päästy Noelin kanssa liikkeelle kovin hyvin silloin tammikuun alussa, ja nyt kun se nukkuu vaunuissa jo kahden tunnin pätkiä (ja ylikin), niin alet ovatkin jo loppu. Plääh. Toisaalta, säästyipähän rahaa. -- Jota ei muuten ole juuri yhtään, kun mies ei ole vienyt isyysrahahakemusta Kelalle eikä tietty saa tammikuulta muuta kuin 8pv lomarahat. Ei paljon naurata siis! Meillä on siis tipaton ja ruuaton helmikuu tiedossa, kun tienestejä on mun äp-raha ja lapsilisä, ja pitäisi kuitenkin sitä lainaakin lyhentää... Perhanan mies kun se inhoaa noita paperisotia ja viivyttelee aina älyttömän pitkään kaikkien tuollaisten kanssa. Vaikka on niin aikuista olevinaan, niin pakoilee vastuuta kuin pikkupoika.
Nyt telkan ääreen.
Kandi