Miksi niin monella on vielä tänä päivänä ennakkoluuloja tatuoituja ihmisiä kohtaan?
Mulla vaan heräs tällainen ajatus toista ketjua lukiessa. Siis jos henkilö on vaikka kouluttautunut lääkäriksi tal lakimieheksi, mutta hän on myös ottanut tatuoinnin niin jotkut pitävät häntä sen perusteella automaattisesti huonompana kuin tatuoimatonta kolleegaansa. Ihmetyttää tällainen vanhanaikainen ja ennakkoluuloinen asenne.
Ja ei, en omista yhtään tatuointia. Ajattelin kyllä ehkä joskus ottaa.
Kommentit (250)
Tarkastettu liha leimataan. Mitä enemmän leimoja, sitä useampi tarkastaja.
Olen ihan aikuinen ja suvaitsevainen ihminen, mutta jostain syystä henkilö, jolla on hirveästi tatuointeja on mielestäni pelottavan oloinen. Siltikin, vaikka olisi luonteelta ihan leppoisa, kuten julkkiksista esim. Esko Eerikäinen tai Juha Larm vaikuttavat olevan. En kuitenkaan tuomitse ketään tatuointien tms. perusteella. Minulla vain on tällainen tuntemus.
Jotainhan niillä haetaan. Mutta mitä ?
Täysi mysteeri minulle. Varmaan jotain itsetunnon kohotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tykkää kategorisoida ihmisiä parempiin ja huonompiin. Nykyään kun etnisen taustan ja ihonvärin perusteella lajittelu ei ole enää juttu, niin nämä jotka on värjännyt ihoansa on miellyttävä laittaa siihen vähä-älyisten kategoriaan joka on jonkin aikaa ollut ihan tyhjillään.
Siitä tuollainen teoria, ihan itse ja äsken provomielessä keksin sen.
Oon samaa mieltä ja miettinyt tätä itsekin monesti, että monella ihmisellä on jatkuva tarve luokitella ihmiset meihin (parempiin) ja heihin (huonompiin). Tarvittais joku kunnon kansallinen tai vaikka maailmanlaajuinen kriisi niin ehkä suomalaiset vois kokea jonkunnäköistä yhtenäisyyttä eikä luokitella toista huonommaksi ihmiseksi sen perusteella onko hän ottanut mustetta ihoonsa.
Ap
Eikös meillä ole ollut kriisejä muun muass
Ymmärrätkö kuinka kauan maailmansodista on aikaa? Koronakriisi ei ollut mikään kunnon kriisi kun ihmiset elivät suht normaalia elämää. Tarvittais esim. joku sota tai nälänhätä.
Ps. Me ei olla enää luolamiehiä. Tai no itseasiassa konservatiivit kyllä muistuttavat sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus nyt vaan on se että ainakin jos ihmisellä on paljon tatuointeja niin 90 prosentilla näistä on suht vakavatasoisia mt-ongelmia ja esim. suurta impulsiivisuutta luonteessa.
Tämä. Ja sama se muuten, kukin tehköön mitä tykkää mutta jos olisin sinkku niin sillä 90% todennäköisyydellä en alkaisi suhteeseen tatuointeja täyteen lätkityn miehen kanssa. Harvalla ne edes näyttää hyvältä ja sopii muuhun tyyliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tykkää kategorisoida ihmisiä parempiin ja huonompiin. Nykyään kun etnisen taustan ja ihonvärin perusteella lajittelu ei ole enää juttu, niin nämä jotka on värjännyt ihoansa on miellyttävä laittaa siihen vähä-älyisten kategoriaan joka on jonkin aikaa ollut ihan tyhjillään.
Siitä tuollainen teoria, ihan itse ja äsken provomielessä keksin sen.
Oon samaa mieltä ja miettinyt tätä itsekin monesti, että monella ihmisellä on jatkuva tarve luokitella ihmiset meihin (parempiin) ja heihin (huonompiin). Tarvittais joku kunnon kansallinen tai vaikka maailmanlaajuinen kriisi niin ehkä suomalaiset vois kokea jonkunnäköistä yhtenäisyyttä eikä luokitella toista huonommaksi ihmiseksi sen perusteella onko hän ottanut mustetta ihoonsa.
Ap
Et sitten ole uutisia lueskellut, kun esim. Ukrainan ja Gazan tilanteet ovat meneet sinulta ihan ohi. Ja historiakin jäänyt lukematta, kun kuvittelet, että esim. suuret nälkävuodet Suomessa olivat aikanaan täysin ennakkoluuloista vapaata aikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Ihmisen pitää kunnioittaa Herran tahtoa eikä saa häväistä kroppaansa piirustuksin, maalauksin, koristein tai avoimesti ihoa vilauttaen. Hävetkää te syntiset!
Hihhulikonservatiivi vastustamassa tatuointeja. Yllärii! Aina teillä on kauhea tarve kontrolloida miten toiset saa elää elämäänsä.
Av:lla on monenlaisia hulluja, tatuointihullut ovat yksi alalaji. Joka päivä aloituksia tatuointien kamaluudesta. Tosielämässä hulluja on harvemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän, jos lainkaan, näkyy tatuointeja misseillä, uutistenlukujoilla, lentoemännillä, ym julkisessa työssä olevilla. Tatuoimattomuus kuuluu huoliteltuun ulkonäköön. Jotkut muusikot on sit eri asia.
Itselläni tulee tatuoinneista mieleen lähinnä mt-ongelmat, varsinkin on on enemmän kuin joku pikkuperhonen lapaluun päällä
Ihan uutisia seuraamalla on tullut selväksi, että niitä mt-ongelmia tuntuu olevan todella paljon juuri niillä tatuoimattomilla, kun niillä on niin kovat ulkonäköpaineet. 24/7 pitää ajatella vain sitä, että onko riittävän kaunis muiden mielestä. Itse tatuoituna päräytän tuollaiselle ajatukselle väkevän pierun ja jatkan elämääni.
..kirjoittamalla siitä vauva-palstalle ensin. Mutta heti sen jälkeen jatkat elämääsi. Niitä tatuoimattomia on suurin osa kansasta ja suurin osa ilman mt-ongelmia.
Av innoittaa aina minua pohtimaan, millaisen tatuoinnin ottaisin 😀 Muuten saattaisi unohtua ajatella asiaa.
Ymmärrätkö kuinka kauan maailmansodista on aikaa? Koronakriisi ei ollut mikään kunnon kriisi kun ihmiset elivät suht normaalia elämää. Tarvittais esim. joku sota tai nälänhätä.
Ps. Me ei olla enää luolamiehiä. Tai no itseasiassa konservatiivit kyllä muistuttavat sellaisia.
Tajuatko yhtään miten sairas ajatus on toivoa sotaa ja nälänhätää? Varsinkaan, kun niillä ei ole mitään tekemistä tatuointien kanssa. Tai muutenkaan suvaitsevaisuuden. Sodathan alkavat juuri siksi, että on ennakkoluuloja ja halutaan syystä tai toisesta eliminoida erilaisuus. Googlailepa vaikka Israelin historiaa tai sitä, mitä tapahtui toisen maailmansodan aikana niin saatat oppia jotain.
Vierailija kirjoitti:
Det var frågan om tatueringar i ansiktet. Vem som helst begriper att en tatuering i fejset ekvivalerar med att det svipar i skåpet, och det rätt illa. Samma gäller piercing var som helst på kroppen.
Har du själv Prince Albert? Nej, troligen inte. Där för att ha Prince Albert du behöver en pe nis.
"Et sitten ole uutisia lueskellut, kun esim. Ukrainan ja Gazan tilanteet ovat meneet sinulta ihan ohi. Ja historiakin jäänyt lukematta, kun kuvittelet, että esim. suuret nälkävuodet Suomessa olivat aikanaan täysin ennakkoluuloista vapaata aikaa :D"
Miten paljon Ukrainan ja Gazan sota vaikuttaa juuri sinuun tällä hetkellä? Ei me suomalaiset missään kriisissä olla. En myöskään väittänyt, että nälkävuodet olisi olleet ennakkoluuloista täysin vapaata aikaa. Pointti oli se, että kansa olisi yhtenäisempi, jos ei takerruttaisi pieniin yksityiskohtiin. Mutta sun kaltaset k*sipäät haluaa aina rikkoa yhteishenkeä silkasta pahuudesta ja tyytymättömyydestä omaan elämään.
Minulla on ollut tatuointeja 90-luvulta saakka enkä välitä paskan vertaa, mitä minusta ajatellaan.
Nyt on tullut muuten fineline-tatskat. Eivät ole sellaisia massiivisia suuria ja mustia, vaan hentoja ja tarkkarajaisia. Kuva on monesti pieni. Lisäksi muste ei tule niin syvälle, joten jos haluaa joskus poistattaa, onnistuu todennäköisesti paremmin kuin sellaisen vahvemman poistaminen. Itse mietin 20 vuotta tatuoinnin ottamista, ja innostuin finelime-tatskasta. On sirompi eikä niin "hyökkää silmille".
Vierailija kirjoitti:
Av:lla on monenlaisia hulluja, tatuointihullut ovat yksi alalaji. Joka päivä aloituksia tatuointien kamaluudesta. Tosielämässä hulluja on harvemmassa.
Hengaatko siis kaiket päivät jossain vauvalla? Ja eri mieltä oleminen on mielestäsi hulluutta? Kannattaa varmaan koittaa kasvaa vähän henkisesti. Ja enpä nyt joillekin kavereilleni tietenkään sano että "vitsi noi sun tatuoinnit on muuten tyylittömiä ja rumia" vaikka niin ajattelenkin.
Vierailija kirjoitti:
"Et sitten ole uutisia lueskellut, kun esim. Ukrainan ja Gazan tilanteet ovat meneet sinulta ihan ohi. Ja historiakin jäänyt lukematta, kun kuvittelet, että esim. suuret nälkävuodet Suomessa olivat aikanaan täysin ennakkoluuloista vapaata aikaa :D"
Miten paljon Ukrainan ja Gazan sota vaikuttaa juuri sinuun tällä hetkellä? Ei me suomalaiset missään kriisissä olla. En myöskään väittänyt, että nälkävuodet olisi olleet ennakkoluuloista täysin vapaata aikaa. Pointti oli se, että kansa olisi yhtenäisempi, jos ei takerruttaisi pieniin yksityiskohtiin. Mutta sun kaltaset k*sipäät haluaa aina rikkoa yhteishenkeä silkasta pahuudesta ja tyytymättömyydestä omaan elämään.
Uutinen sinulle: Kaikki eivät ajattele asioita pelkästään omasta navasta käsin. Aikuiset osaavat yleensä ajatella laajemminkin ja ymmärtävät myös sen, että ei sotiminen ennakkoluuloja poista. Päinvastoin. Lisää vain, kuten näemme joka päivä, jos pidämme silmät auki ja katseen muuallakin kuin omassa navassa. Vai muuttuiko Suomi sinusta yhtäkkiä supersuvaitsevaiseksi esimerkiksi vuonna 1918?
Vierailija kirjoitti:
Jotainhan niillä haetaan. Mutta mitä ?
Täysi mysteeri minulle. Varmaan jotain itsetunnon kohotusta.
Sitä minunkaan ei tarvitse sinulle selittää. Yhtä hyvin voisin kysyä miksi sinulla ei ole tatuointeja.
Ihmiset ottavat tatuointeja, koska voivat ja haluavat.
Yleensä tatuoinnit on rumia, minusta. Ja kyllähän ne nyt vaan yhdistyy alempaan luokkaan, rikollisuuteen, vankiloihin jne. vaikka mitä väittäisi. Jokunen keskiluokkaan noussut alaluokan edustaja voi olla poikkeus, tai sitten joku vain haluaa rikkoja rajoja.
Eikös meillä ole ollut kriisejä muun muassa maailmasotien ja talouslaman sekä koronahysterian muodossa? Ei ihmisluonto sillä muutu, että tulee kriisi. Se on puhtaasti geeneissä, että haetaan ihmisistä tuttuutta (=turva) ja vierautta (=uhka). Jo luolamiehet toimivat näin.