Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö biojätelaatikkoon saa laittaa biojätepusseja????

Vierailija
07.06.2024 |

Kuulin että biojätteiden keräyslaatikkoon taloyhtiön jätekatoksessa ei saa laittaa biojätteitä biojätepussissa??? Voiko olla totta? Missä hitossa ne sinne sitten kuuluu viedä?? Yksitellen käsissäkö jokainen banaaninkuori??

En käytä maitoa enkä mitään mikä ostetaan kartonkitölkeissä eikä minulle tule sanomalehtiä joihin kääriä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni löydän ulkoa jatkuvasti nuorison maahan viskomia suuria paperisia karkkipusseja jotka noukin talteen bioroskapusseiksi.

Vierailija
42/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosko useilla on tapana viedä roskat muutenkin ulosmennessään

Biojätteet voi kasata myös ihan hedelmäpussiin tai  tavalliseen muovipussiin (halvimmat läpinäkyvät rullapussit ei paljon maksa)  ja kipata siitä bioon ja bussin sekajätteeseen.  Se voi olla likainen muovinkeräykseen.

Siksi sanoin rullapussi, kaupasta ostettu kassi moninkertainen halvimpaan rullapussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän 1,8 litran biojäteastiaa jonka käyn kippaamassa biojäteastiaan kun tulee täyteen ja huuhtelen astian. Helppoa on.

Vierailija
44/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on joku systeemi, ihan  rivitaloasunnossa,  muuttaa itse biojätteet mullaksi joissain pöntöissä, en muista niiden nimeä. Siis ihan sisällä on ne astiat.

Bokashi?

Ei se rahallisesti ainakaan halvemmaksi tule kuin ostaa paperipusseja. Aika hinnakasta kamaa ne rouheet.

Vierailija
45/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien roskakatokselle yhtaikaa 1. roskikse n ja 2. biojätteet, kumpikin omassa avoimessa tavallisessa muovipussissa.. kippaan biot pois pussistaan suoraan siis siihen biojäteastisan.

Sitten työnnän tän (tyhjän) biokuljetuspussin normi roskapussiini, jonka suljen kiinni vasta tässä kohtaa. 

Lopuksi huudan kovalla äänellä:

Hei hei roskat, oli muuten vaikeeta 😁

Sama tyyli.  Tosin mulla on vanha kestokassi roskiskassina,  siihen muovipussukka, metalli/lasi jos niitä on,  kartongit,  päällimmäiseksi sekajäte jossa on biopussi. Bio ensin , sit sekajäte ja laji kerrallaan omiin astioihinsa.

Jos tekisin tuon ulosmennessäni, olisi kaksi muovipussia.   

Vierailija
46/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku random nisti vetää rappukäytävässä överit, niin saako hävittää biojätteenä? Petteri Orbanin hallituksen myötä lähes jokapäiväistä shittiä, kuten myöskaikenmoiset absurdit väkivallanteot. Viimeyönä minua yritti puukottaa maksaan nuori mies, poika, joka menetti toivonsa. Rakasti.

Vierailija
47/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on joku systeemi, ihan  rivitaloasunnossa,  muuttaa itse biojätteet mullaksi joissain pöntöissä, en muista niiden nimeä. Siis ihan sisällä on ne astiat.

Bokashi?

Ei se rahallisesti ainakaan halvemmaksi tule kuin ostaa paperipusseja. Aika hinnakasta kamaa ne rouheet.

Ei varmaankaan tulekaan.   Tosin talous on huonekasveja tulvillaan, ehkä mullalla on käyttöä.   Semmonen vihreä perhe.

Vierailija
48/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä tämä roskahomma nykyään. Ohjeistuksen muuttuvat jatkuvasti. Meidän alueella ei saa enää käyttää bioskaa, vaan jotain eri merkkistä sertifioitua biopussia tai paperipussia. Vielä joku aika sitten suositeltiin ohutta muovipussia tai paperipussia ja biomuovipussit oli pahiksia. 

Vierailija
49/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien roskakatokselle yhtaikaa 1. roskikse n ja 2. biojätteet, kumpikin omassa avoimessa tavallisessa muovipussissa.. kippaan biot pois pussistaan suoraan siis siihen biojäteastisan.

Sitten työnnän tän (tyhjän) biokuljetuspussin normi roskapussiini, jonka suljen kiinni vasta tässä kohtaa. 

Lopuksi huudan kovalla äänellä:

Hei hei roskat, oli muuten vaikeeta 😁

Sama tyyli.  Tosin mulla on vanha kestokassi roskiskassina,  siihen muovipussukka, metalli/lasi jos niitä on,  kartongit,  päällimmäiseksi sekajäte jossa on biopussi. Bio ensin , sit sekajäte ja laji kerrallaan omiin astioihinsa.

Jos tekisin tuon ulosmennessäni, olisi kaksi muovipussia.   

Täytyykö mun tunnustaa vielä tää:

Sen pienemmän biopussin saa avoimena kuljetettavan roskikseen laskettua, roskien päälle. (Jos ei ihan täynnä ole) --> Vain yksi roskiskassi ja kukaan ei huomaa mitään.

Jos autolla lähdössä, työnnän koko setin kaupan isoon kestokassiin. Se menee tyhjänä autoon ja voi tuoda ostoksia sillä jos ei mtn 200 % hygieniaa tarvitse olla.

Vierailija
50/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin biojätteiden kierrättämisen koska oli liian vaikeaa aina odottaa että on samaan aikaan vehnäjauhopussi tms. tyhjänä valmiina. Ja juu, enkä todellakaan rupea vähistä rahoistani investoimaan paperipusseihin ihan vain perunankuorista päästäkseni.

Osta hedelmät paperipussissa.

En osta hedelmiä.

Vierailija
51/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa laittaa. Älä usko hömppien höpinöitä. Bioska-pussi on suunniteltu juuri siihen tarkoitukseen, että sen saa sinne laittaa.

No kun ei aina saa. Meidän taloyhtiö kustantaa kaikille paperiset pussit juurikin tämän takia. Bioska tukkii jätteenkäsittelylaitoksella jonkun laitteen joten sitä ei saisi laittaa biojätteeseen.

Ottakaa selvää oman alueenne käytännöistä.

Siis maksatte itse ne pussit.

Vierailija
52/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa laittaa. Älä usko hömppien höpinöitä. Bioska-pussi on suunniteltu juuri siihen tarkoitukseen, että sen saa sinne laittaa.

No kun ei aina saa. Meidän taloyhtiö kustantaa kaikille paperiset pussit juurikin tämän takia. Bioska tukkii jätteenkäsittelylaitoksella jonkun laitteen joten sitä ei saisi laittaa biojätteeseen.

Ottakaa selvää oman alueenne käytännöistä.

Siis maksatte itse ne pussit.

No tietysti maksamme kaikki taloyhtiön kulut itse. Mutta yhteishankinta on a) halvempaa b) vaivattomampaa c) myös ne lajittelematta jättävät maksavat.

Ilmaisia lounaita ei ole, aina joku maksaa.

Vierailija
53/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien boijätteet variksille niin palatuvat heti luontoon.

Aiheutat rottaongelman.

Vie itsesi kaatopaikalle.

Riippuu ihan määristä ja paikasta, jääkö maahan mitään varttia pidemmäksi ajaksi. Maalla heitettiin ruuan jämät aina pihalle ja varislinnut söivät ne heti pois. Niillä oli ilmeisesti päivystäjä vahtimassa, milloin tulee ruokaa ja se kutsui sitten kaveritkin paikalle.

Vierailija
54/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarkoitukseen niitä biopusseja tehdään ja myydään, jos niitä ei saa käyttää biopusseina? 

Vierailija
55/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarkoitukseen niitä biopusseja tehdään ja myydään, jos niitä ei saa käyttää biopusseina? 

Oliko asia selostettu jo ainakin kolmessa kommentissa? Lukisit ne.

Vierailija
56/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että on kesälomat alkaneet ja lautaveeteillä tylsää heti aamusta. Tai jos kaikki vastaukset tässä (ja monessa muussa) ketjussa ovat aikuisten näppiksiltä, ei tarvitse ihmetellä, miksi isolla osalla nuorisosta on niin paha olla.

Miten aikuisten vastaukset huonontavat nuorison oloa, ihmettelen mä?

Vastaisit sinäkin kunnolla eikä töllasta kryptistä mölinää.

Leikitkö tarkoituksella tyhmää? Väännetään sitten ratakiskosta: ei ihme, että nuoriso voi pahoin, toimii välinpitämättömästi ja/tai päästää suustaan/näppikseltään kamalia asioita, kun vanhempansa toimivat samoin. Kotoahan se malli opitaan.

Moni nuori tosin on onneksi vanhempiaan huomattavasti fiksumpi ja päätyy vastareaktiona tekemään itse toisin.

Vierailija
57/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biopussien maatumiseen menee 1-2 vuotta. Mikähän siinä on niin vaikeaa täyttää ämpäriä biojätteillä, käydä tyhjentämässä se roskiin ja huuhtaista astia. Mitään pusseja ei tarvittaisi.

Jotkut meistä eivät varsinaisesti halua harrastaa jätteitään. Kun lähden kotoani johonkin, vien samalla roskat ja jatkan matkaa. Ehdottamassasi toimintamallissa joudun erikseen lähtemään roskienharrastusreissulle, koska jos otan roskat ämpäreineen , joudun palaamaan takaisin kotiin palauttamaan ämpärin sinne ja tiskaamaan sen. Vasta sen jälkeen voin mennä sinne minne olin menossa.

Mulla sama. Noudatan vie mennessäs, tuo tullessas -periaatetta arkisissa asioissa. Tästä en luovu. Mulle jo se että ylipäätään lajittelen jätteet on suuri vaivannäkö, koska aika ja voimavarat muutenkin kortilla. Käytän vastedeskin biojätepusseja. Jos ne kielletään taloyhtiössämme, lopetan lajittelun biojätteiden osalta.

Vierailija
58/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna en välitä hevon v tuollaisista ohjeistuksista. 

Joko ne biojätteet menee siinä biojätepussissa tai sitten ne menee sekajätteeseen. Muita vaihtoehtoja ei ole, en nimittäin todellakaan ala leikkimään jonkun sanomalehtipaperin, jatkuvan biojäteastianpesun tai valuvien paperipussien kanssa. 

Mitä leikkimistä se on, otat sanomalehden keskisivun, ja laitat sankkoon alle. Näin mä toimin. Kaikki dumppaat jäteastiaan.

Minkä ihmeen sanomalehden? On vähän vaikea ottaa siitä digilehdestä sitä keskisivua.

Vierailija
59/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän 1,8 litran biojäteastiaa jonka käyn kippaamassa biojäteastiaan kun tulee täyteen ja huuhtelen astian. Helppoa on.

Joo kiitos mutta ei kiitos. Ei varsinaisesti kiinnosta jatkuva limaisen biojäteastian ihan jatkuva pesu.

Vierailija
60/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kiitos mutta ei kiitos. Ei varsinaisesti kiinnosta jatkuva limaisen biojäteastian ihan jatkuva pesu.

Ootsä kova 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä