Siis eikö biojätelaatikkoon saa laittaa biojätepusseja????
Kuulin että biojätteiden keräyslaatikkoon taloyhtiön jätekatoksessa ei saa laittaa biojätteitä biojätepussissa??? Voiko olla totta? Missä hitossa ne sinne sitten kuuluu viedä?? Yksitellen käsissäkö jokainen banaaninkuori??
En käytä maitoa enkä mitään mikä ostetaan kartonkitölkeissä eikä minulle tule sanomalehtiä joihin kääriä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Saa laittaa. Älä usko hömppien höpinöitä. Bioska-pussi on suunniteltu juuri siihen tarkoitukseen, että sen saa sinne laittaa.
No kun ei aina saa. Meidän taloyhtiö kustantaa kaikille paperiset pussit juurikin tämän takia. Bioska tukkii jätteenkäsittelylaitoksella jonkun laitteen joten sitä ei saisi laittaa biojätteeseen.
Ottakaa selvää oman alueenne käytännöistä.
Kyllä huomaa, että on kesälomat alkaneet ja lautaveeteillä tylsää heti aamusta. Tai jos kaikki vastaukset tässä (ja monessa muussa) ketjussa ovat aikuisten näppiksiltä, ei tarvitse ihmetellä, miksi isolla osalla nuorisosta on niin paha olla.
Mä kompostoin itse omalla pihamaalla. Sain kompostorin mahtumaan niin kätevään paikkaan, että tosiaan sen banaanikuoren käyn helposti nakkaamassa ihan sellaisenaan sinne. Ei oo paljon suurempi vaiva kuin keittiön roskis. Ostin biojätesangonkin kannellisen, mutta olen kokenut helpommaksi kerätä johonkin likaiseen kippoon bioroskat ja nakata ne sitten siitä kiposta kompostoriin. Yhden hengen taloudessa ei tuu paljon roskaa, ei bioroskaakaan. Menisi ikuisuus kerätä se pieni sanko edes puolilleen. Huomattava osa mun roskasta syntyy muuten töissä, kun vie sinne eväät. Viime kesänä tajusin, että jos olisin tosi tarkka kierrättäjä, en tarvitsisi sekajäteroskistakaan lainkaan, mutta siitä kokonaan luopuminen ei ole valitettavasti täällä mahdollista. Kaiken pystyy kierrättämään. Pakastepizzalaatikot ovat pahimmat. Ehkä tiukka kierrätys auttaisi luopumaan valmisruuista kokonaan.
Tutulla on joku systeemi, ihan rivitaloasunnossa, muuttaa itse biojätteet mullaksi joissain pöntöissä, en muista niiden nimeä. Siis ihan sisällä on ne astiat.
Bioskat omassa kotikompostorissakin on huonoja. Ne menee maatuu puhki keittiön bioroskiksessa jo ennen kuin ehdit viemään biojätteet kompostoriin, mutta eivät kuitenkaan sen enempää maadu siellä kompostissa, vaan niitä bioskan riekaleita pyörii vielä vuosien jälkeen kukkapenkissä, johon sitä valmista kompostia on laitettu.
Paperipussit myös falskaa nestettä. Käytti sitten bioskaa tai paperipussia, niin aina joutuu sen jäteämpärin kuskaamaan pusseineen jätteineen kompostille. Veikkaan että näin käy myös taloyhtiöissä asuvilla, kun biojätteet vie roskiskatokseen.
Itse olen luopunut pusseista ja biojäteämpäristä kokonaan. Kerään päivän biot johonkin likaiseen astiaan, illalla kippaan biot kompostoriin ja laitan sen astian tiskikoneeseen. Tämä kippo voi olla taikinakulho, kattila, mikä vaan isohko astia, joka odottaa keittiössä pesua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että on kesälomat alkaneet ja lautaveeteillä tylsää heti aamusta. Tai jos kaikki vastaukset tässä (ja monessa muussa) ketjussa ovat aikuisten näppiksiltä, ei tarvitse ihmetellä, miksi isolla osalla nuorisosta on niin paha olla.
Miten aikuisten vastaukset huonontavat nuorison oloa, ihmettelen mä?
Vastaisit sinäkin kunnolla eikä töllasta kryptistä mölinää.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla on joku systeemi, ihan rivitaloasunnossa, muuttaa itse biojätteet mullaksi joissain pöntöissä, en muista niiden nimeä. Siis ihan sisällä on ne astiat.
Bokashi?
Vierailija kirjoitti:
Bokashi?
Biopussien maatumiseen menee 1-2 vuotta. Mikähän siinä on niin vaikeaa täyttää ämpäriä biojätteillä, käydä tyhjentämässä se roskiin ja huuhtaista astia. Mitään pusseja ei tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bokashi?
Just tuo. Kiitos kun virkistit muistiani.
Vierailija kirjoitti:
Bokashi?
Töissä (kauppakeskus) saa heittää paketteineen päivineen bioroskat. Miksi saman kaupungin yksityistalouksissa pitää nillittää jostain pusseista?
Vierailija kirjoitti:
Biopussien maatumiseen menee 1-2 vuotta. Mikähän siinä on niin vaikeaa täyttää ämpäriä biojätteillä, käydä tyhjentämässä se roskiin ja huuhtaista astia. Mitään pusseja ei tarvittaisi.
Jotkut meistä eivät varsinaisesti halua harrastaa jätteitään. Kun lähden kotoani johonkin, vien samalla roskat ja jatkan matkaa. Ehdottamassasi toimintamallissa joudun erikseen lähtemään roskienharrastusreissulle, koska jos otan roskat ämpäreineen , joudun palaamaan takaisin kotiin palauttamaan ämpärin sinne ja tiskaamaan sen. Vasta sen jälkeen voin mennä sinne minne olin menossa.
Vien roskakatokselle yhtaikaa 1. roskikse n ja 2. biojätteet, kumpikin omassa avoimessa tavallisessa muovipussissa.. kippaan biot pois pussistaan suoraan siis siihen biojäteastisan.
Sitten työnnän tän (tyhjän) biokuljetuspussin normi roskapussiini, jonka suljen kiinni vasta tässä kohtaa.
Lopuksi huudan kovalla äänellä:
Hei hei roskat, oli muuten vaikeeta 😁
Siirryin vuosi sitten käyttämään paperisia biojätepusseja enkä enää takaisin vaihda niihin kosteisiin helposti rikki meneviin biojätekasseihin ja -pusseihin. Paperisessa biojätepussissa jäte kuivuu nopeasti, painuu kuivuessaan pieneen tilaan eikä haise. 40 kpl pusseja ja pussikori maksoivat kaupunkimme palvelupisteessä (jonne kaupungin jätehuolto niitä toimittaa) 10 euroa, paperisia pusseja myydään myös useimmissa tavarataloissa ja ruokakaupoissa.
Ne biojätteethän menevät sellaisten isojen leikkureiden läpi, joiden tarkoitus on rikkoa pussit. Koska biopussit ovat venyviä, ne saattavat jumittaa murskaimet. Jokatapauksessa pussit sieltä erotellaan, oli biopussi tai ei ja lajitellaan sekajätteenä. Joten kannattaa käyttää paperipussia, ihan tavallista muovipussia tai laittaa keräysastiaan ihan ilman pussia. Sitä biopussiakin voi käyttää, jos oman alueen jätteiden käsittelylaitos sen sallii.
Tietopläjäys:
Tiesitkö, että sekajätteessä oli vuonna 2023 noin 20 % sinne kuulumatonta biojätettä? Suunta on kuitenkin oikea, sillä vuonna 2021 määrä oli noin 23 %.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en välitä hevon v tuollaisista ohjeistuksista.
Joko ne biojätteet menee siinä biojätepussissa tai sitten ne menee sekajätteeseen. Muita vaihtoehtoja ei ole, en nimittäin todellakaan ala leikkimään jonkun sanomalehtipaperin, jatkuvan biojäteastianpesun tai valuvien paperipussien kanssa.
Mitä leikkimistä se on, otat sanomalehden keskisivun, ja laitat sankkoon alle. Näin mä toimin. Kaikki dumppaat jäteastiaan.
Nykyään aika monessa paikassa ohjeistetaan jälleen käyttämään biohajoavaa pussia tai paperipussia. Yhdessä vaiheessa tosiaan nuo biohajoavat pussit olivat "kiellossa", mutta nyt taas ainakin minun asuinalueellani tavalliset muovipussit ovat kiellossa.
Voihan biojätteet kasata vaikka johonkin astiaan ja käydä kippaamassa pönttöön. Näin meillä näyttävät jotkut tekevän.
Itse käytän kyllä biopusseja, kaupassa otan aina hevi-puolella sen vihreän biopussin jos niitä on pussitelineessä.