Miten tunnistaa musikaalisesti lahjakas lapsi? Miten tukea?
Äiti siis kaikkea muuta kuin musikaalisesta lahjakas ;)
Poika 6v. kuuntelee paljon muusiikkia the voiselta ja pyytää ostamaan cd-levylä. Laulaa paljon, suomeksi ja englanniksi sen minkä on kuuntelemalla oppinut. Omasta mielestäni laulaa hyvin mutta minun mielestä kaikki mitä tekee tekee hyvin :) Saattaa mm kelata jotain kohtaa edes takaisin ja laulaa mukana kunnes on oppinut sen. Minun mielestä viettää liikaa aikaa vain musiikkia kuunnellen. Nyt haaveilee kitarasta. Miltä tämä teidän mielestä kuulostaa? Mitä tehdä? Ostaa kitara ja ohjata jonnekin opetukseen?
Kommentit (10)
jota soittaa, eihän se vielä oikeaa soittoa ole, mutta siitä se lähtee. LAulaa myös englanniksi ja toki suomeksi. Voicea katsotaan täälläkin ja kitaran ottaa aina kun tulee joku biisi missä bändi, ja soittaa mukana.
Soittaa myös huuliharppua, koeketinsoittimia. Ja rumpuja haluaisi kovasti.
Lisäksi omaksi ja muiden huviksi keksii tuttuihin lauluihin omia sanoituksia, melodian silti pysyessä samana. Mielestäni tämä on selvä merkki musikaalisesta lahjakkuudesta. Soittamisesta ei kuitenkaan ole kiinostunut. (meillä on piano, mutta ei siis halua soittaa sitä)
Olen miettinyt muskariin tms. sellaiseen viemistä, mutta toisaalta, kun lapsi saa kotona kuunnella paljon erilaista musiikkia ja lauleskelee, niin eiköhän se riitä toistaiseksi.
Kun ei se soittaminenkaan vielä kiinnosta.
Lisäksi epäilen, että muskarin lastenlaulut on vähän liian " helppoja" hänelle. Kyllä hän toki tykkää niitäkin kuunnella ja laulaa, mutta jos omissa oloissaan esim. leikkiessään lauleskelee itsekseen, on lauluna aina joku vähän " vaikeampi" kappale.
Lahjakkuudesta en tiedä, mutta kiinnostusta löytyy todella paljon.
Kitarat ja kosketinsoittimet kiinnostavat. Rytmitajuakin tuntuu olevan. Muistaa (ja osaa toistaa) moniakin melodiapätkiä (esim. se toisessa ketjussa mainitsemani Smoke On The Water).
Muskaria olemme miettineet ensi syksystä alkaen. Silloin poika olisi vähän reilu 3v.
Musikaalinen lahjakkuus on monipiippuinen juttu. Se koostuu perinteisen " lahjakkuuden" lisäksi myös motivaatiosta, ympäristön kannustuksesta, harjoitteluinnokkuudesta jne. Sinun pojallasi tuntuisi olevan sekä kannustusta että motivaatiota, joten kehottaisin sinua rohkaisemaan häntä harrastuksessa ja viemään johonkin muskariin tai vastaavaan, jossa on paikalla joku osaava ohjaaja.
Mainiota, että jaksat tukea häntä, vaikka itse et olekaan musiikista niin kiinnostunut!
t. ammattimuusikko
Monet, varsinkin pojat, eivät koskaan ala harrastamaan musiikkia, vaikka olisivat tosi musikaalisia, jos heitä ei ohjata harrastamaan sitä. Jos poikasi on todella noin kiinnostunut musiikista, vie hänet ammattilaisten seuraan.
Yksi vinkki: maallikot eivät tajua sitä miten haastavaa ja hidasta voi musiikin oppiminen olla. He antavat lastensa lopettaa harrastamisen heti kun alkaa olla tylsää. Musiikin ammattilaisena toimivat vanhemmat osaavat ohjata näistä karikoista eteenpäin. Musiikin harjoitteleminen ei ole aina kivaa, mutta taidon oppiminen tuo jotain sellaista elämään mitä ei voi korvata millään muulla asialla.
Ota yhteyttä esim. johonkin yksityiseen musiikkikouluun ja kysy miten olisi hyvä edetä pojan musiikkiharrastuksen aloittamisessa. Näin keväällä on usein vapaita paikkoja, kun jyvät ovat seuloituneet akanoista.
Tietenkin lapsi laulaa myös lasten lauluja esim päiväkodissa. Hoitajat sanoneet että näkee kuinka hän nauttii musiikista. Kotiin olen myös ostanut lasten cd-levyjä. Jouluna ostin aatsipoppaa. Oliko täysin ala-arvoinen valinta? Kuunteli läpi, enempää ei kiinnostanut. Vauvamuskarissa käytiin vuoden verran. Kun palasin töihin jouduttiin se lopettamaan kun oli päivällä. En kyllä muista että siellä olisi ollut mitenkään erityisen etevä. Kun oltiin eräässä kyläpaikassa siellä oli kitara, sitä näppäili ja kuunteli. Viihtyi pitkään kitaran kanssa.
Täytynee mennä googlettamaan yksityisiä ja tätä suzuki-juttua.
ap
4 vuotta, ja ongelmana meillä vähän samanlainen, että me vanhemmat emme kovin paljon musiikista tiedä. Lapsi kuuntelee paljon musiikkia, sekä lastenlauluja että aikuisten. Tekisi mieli ohjata enemmän musiikin suhteen, mutta konsteja mietin. Soittamisesta ei ole niinkään kiinnostunut, eikä itse asiassa mielestäni ole motoriikaltaan niin hyvä, jos koittaa soittaa jotakin. Mutta musiikin kuuntelu on intohimo, samoin oppii nopeasti muistamaan melodiat ja sanat. Ei laula paljoakaan ääneen, mutta hyräilee jatkuvasti.
Sen vuoksi kannattaisikin ohjata lasta kuuntelemaan monenlaista musiikkia. Itse olen yrittänyt suojella lasta pop-musiikilta, mutta kyllähän sitä televisiosta tulee. Meillä on monenlaisia lastenlaululevyjä ja lapsi kyllä tykkää niistä.
Nykyään koululuokissa oppilaat eivät todellakaan osaa tavallisia lastenlauluja yhtä paljon kuin ennen. Kerran vein kouluun lapseni levyjä ja omat neljäsluokkalaiset oppilaani olivat ihan innoissaan. Sain viestejä vanhemmilta, jotka halusivat tietää mistä sellaisia levyjä saa. No, ihan Cittarista olivat ne levyt.
Minä olen ottanut myös tavaksi viedä lastani joka joulu Kauneimpiin joululauluihin kirkkoon. Hyvä tapa opettaa pikku hiljaa lapselle kaikki perinteiset joululaulut. Olen ostanut lapselle myös monia laulukirjoja, jotka hän osaa jo ulkoa. Vaikka hän on viisi vuotta, hän tunnistaa aina mikä laulu on milläkin sivulla, vaikka sivulla ei olisi edes kuvaa.
Lapseni alkoi soittamaan vuosi sitten suzuki-pianoa ja kehitys on ollut todella hidasta, joten ei hänestä ainakaan uusi Mozart tule. :)
ikää melkein 4 vuotta ja osaa lukemattomia, haastavia lastenlauluja ja oppii nopeasti esim. autossa kuunnellessa " aikuisten musiikkia" . Nyt laulaa Kate Meluan yhtä kappaletta. Tekee myös omia " rap- kappaleita" ex tempore omin sanoin ja samalla huomaa että hänellä on mieletön rytmitaju.
Itsekin olin lapsena (luultiin että olin) hyvin lahjakas. Pääsin suoraan ohi testien musiikkileikkikoulusta - opistoon. Mutta motiivaatio ja kiinnostus harjoittelemiseen ei tullut koskaan, vaikka vuosia harrastus jatkuikin. Siksi aioin olla varovainen oman lapsen kanssa tässä. Hän saa aikanaan mahdollisuuden, mutta jos näyttää ettei kiinnosta, pakko ei ole jatkaa.
ainakaan ilman opettajaa.