Kokemuksia sumatriptaanista migreenilääkkeenä?
Sain reseptillä sumaratio nimistä migreenilääkettä. Ja pettymys oli valtava kun aamulla otin pilsun naamaan ja vaikutus täys nolla. Siinä aikani ihmettelin et kuinkahan kauan menee kun vaikutus alkaa.. no lopulta uskaltauduin ottaa burana ja sillä lähti päänsärky,mutta ihan hirvee pöhnä jäi jäljelle.
Mulla yleensä aurallinen migreeni johon oon ottanu buranan heti kun näköhäiriöt alkaa ja sillä särky ei ole tullut kovin päälle. Nyt pari kertaa alkanut auraton niin salakavalasti että särky on päässyt päälle. Eilen illalla tuntui hieman niskasärkyä ja yön aikana yltyi päänsäryksi. Ajattelin ettei auttanut kun en heti tajunnut ottaa.. no paketissa lukee et teho pitäis olla yhtä hyvä vaikka ottaa myöhemminkin.
Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa millon toi triptaani pitäisi ottaa..Lääkäri sanoi et heti kun oireet alkaa ja sit jostain muistan kuulleeni et ei saa ottaa jos aura on päällä..
Olen kyllä menossa lääkärille vielä mutta haluaisin hieman kokemuksia noista migreenilääkkeistä. Mä ajattelin et taivas aukenee mutta ei nyt sentään. On niiin pettynyt olo. Onko normaalia ettei autakaan? Mulla nyt riesana migreeni joka ilmottelee ittestään päivän parin välein ja meinaaa usko loppua et tää migreeni koskaan menis ohi:(
Kommentit (59)
Kirjoituksesi on kuin suoraan minun elämästäni :) Aivan samat jutut voisin omasta migreenistäni sanoa, kuin sinä :) Imigran minulla ollut käytössä, ja nyt vaihdettiin Zomigiin, eli juu, sitä on nenäsumutteena ( en voi ottaa pillereinä, kun oksennan aina migreenikohtauksen aikana). -ja eräs lääkäri sanoikin kerran, että imeytyminen on heikentynyt kohtauksen aikana.
Hyvä tietää Zomig-nenäsumutteesta. Täytyy vinkata lääkärille, jos/kun uuden reseptin joutuu hakemaan. Kuopus syö jo kiinteitä, joten imetys pakosta vähenee. Odotan kauhulla hormonitoiminnan muutosta ja mitä siitä seuraa...
21
Mun zomig on imeskelytabletti, joka sulaa suussa sekunneissa, suosittelen....
Mulla auttaa sumatriptaani piikkinä ja nenäsuihkeena (piikkinä paremmin), mutta tablettina ja suppona ei ollenkaan. Muut triptaanit ovat auttaneet. Nyt käytän enimmäkseen Zomigia ja Relertiä.
Sumatriptaani oli ensimmäinen triptaani, eikä se pääse veriaivoesteen läpi niin hyvin kuin muut triptaanit.
Kanattaa vaan käydä lääkärissä ja kokeilla eri lääkkeitä. Mulla on helpohko migreeni ja mulla tosiaan toi imigran auttaa kun ottaa ihan ekasta oireesta. Mulla on auraton migreeni.
Imigrania voi muuten ottaa imetyksen aikana. Soitin asiasta teratologiseen syksyllä. Ohje oli niin, että kun on migreenin ekat oireet, imigran ja heti perään imetys. Ei mene siis sekunneissa maitoon asti. Sen jälkeen muutaman tunnin tauko.
Isoisäni jonkus aikanaan ihmetteli mikä kumma tuota migreeniä aiheuttaa sillä ei ennenvanhaa ollut migreeniä. Tuota itsekin aikani pähkäilin ja löysin kirjoituksen jossa väitettiin että ennenvanhaa lehmän maidot juotiin raakamaitona eikä pastöroituna. Pastörointi tuhoaa maidosta tärkeitä probiootteja ja juurikin tuo probioottien puute voi aiheuttaa migreeniä ja laktoosi-intoleranssia.
En tiedä mutta tuo oli jokatapauksessa mielenkiintoinen artikkeli.
Nykyään hapanmaitotuotteiden käyttö on paljonkin vähentynyt ja monet suolistoperäiset ja hermostolliset sauraudet lisääntyneet.
Suosittelen ainakin kokeilemaan sillä tuolla tavalla voit päästä migreenistäsi kokonaan eroon ja toisaalta et mitään kuitenkaan menetä jos alat syömään terveellisemmin. Ala syömään enemmän hapanmaitotuetteita, viiliä, piimää ym. ja Käy ostamassa probiootteja. 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif ovat tärkeimpiä probiootteja joten tarkasta että pakkaus sisältää noita.
Tuon artikkelin perusteella migreeni voisi lähteä 4-6kk "probiootti kuurin" jälkeen.
...on tosiaan erilaisia, voi olla että yksi toimii, toinen ei. Ja niissä joskus aika rajut sivuvaikutukset - minä ihmettelin kerrtan uskallanko jumpata vai olenko tulossa kipeäksi, kun lihaskivut tuntuivat influenssan ensioireilta! Päänsärky kyllä sai kyytiä (sitten luin pakkausselosteen ja totesin että aha, rauhassa lenkille vaan).
Pari lääkkeetöntä keinoa (ei välttämättä hirveen tehokkaita, mutta lisänä rikka rokassa):
Kasvojen painaminen hetkeksi kylmään veteen (pesuallas tai vati täyteen niin kylmää kuin sielu sietää ja naamasukellus). Kylmänvaraaja ohimolle / niskaan. Akupainanta. Ne pisteet on nenänjuuressa, keskellä otsaa ja ohimolla. Yleensä just siitä hiukan aristaa, joten kohdan tunnistaa. Jossain niskassa on kans, mutta niitä en muista kunnolla.
Odottajan / imettäjän migreenilääke (voi kokeilla muutenkin): 1 Panadol + 1 aspiriini (tai vastaava) + kuppi kahvia (kofeiinia).
Ei minullakaan auta tuo samainen lainkaan, mutta sen sijaan tsolmitriptaani erinomaisesti!
Ei minullakaan auta tuo samainen lainkaan, mutta sen sijaan tsolmitriptaani erinomaisesti!
Isoisäni jonkus aikanaan ihmetteli mikä kumma tuota migreeniä aiheuttaa sillä ei ennenvanhaa ollut migreeniä. Tuota itsekin aikani pähkäilin ja löysin kirjoituksen jossa väitettiin että ennenvanhaa lehmän maidot juotiin raakamaitona eikä pastöroituna. Pastörointi tuhoaa maidosta tärkeitä probiootteja ja juurikin tuo probioottien puute voi aiheuttaa migreeniä ja laktoosi-intoleranssia...
... Ala syömään enemmän hapanmaitotuetteita, viiliä, piimää ym.
Minä voin todistaa, ettei tuo pidä paikkaansa. Tiedän migreenipotilaita, jotka ovaa pastöroimatonta maitoa juoneet ja käyttäneet paljon hapanmaitotuotteita. Niin minäkin eräässä elämänvaiheessa, mutta migreeniä oli silti.
Minulle tehokkain migreenilääke on ketoprofeeni, jota saa pieninä annoksina ilman reseptiäkin.
Kaikki on kokeiltu, vissiin kissan ehkäisypillereitä myöten kun ovat olleet samassa kaapissa, josta olen kolmantena migreenipäivänä etsinyt epätoivoisena edes jotain lääkettä.
Isoisäni jonkus aikanaan ihmetteli mikä kumma tuota migreeniä aiheuttaa sillä ei ennenvanhaa ollut migreeniä. Tuota itsekin aikani pähkäilin ja löysin kirjoituksen jossa väitettiin että ennenvanhaa lehmän maidot juotiin raakamaitona eikä pastöroituna. Pastörointi tuhoaa maidosta tärkeitä probiootteja ja juurikin tuo probioottien puute voi aiheuttaa migreeniä ja laktoosi-intoleranssia. En tiedä mutta tuo oli jokatapauksessa mielenkiintoinen artikkeli. Nykyään hapanmaitotuotteiden käyttö on paljonkin vähentynyt ja monet suolistoperäiset ja hermostolliset sauraudet lisääntyneet. Suosittelen ainakin kokeilemaan sillä tuolla tavalla voit päästä migreenistäsi kokonaan eroon ja toisaalta et mitään kuitenkaan menetä jos alat syömään terveellisemmin. Ala syömään enemmän hapanmaitotuetteita, viiliä, piimää ym. ja Käy ostamassa probiootteja. 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif ovat tärkeimpiä probiootteja joten tarkasta että pakkaus sisältää noita. Tuon artikkelin perusteella migreeni voisi lähteä 4-6kk "probiootti kuurin" jälkeen.
Ja mummokin on syntynyt esim. vuonna -26, että ei se migreeni ihan nykypolven juttu ole. Sitä ei vain ole osattu diagnosoida ihan kamalan pitkään. Kyllä se migreeni on silti ollut olemassa.
ole kunnolla tunnistettu kovinkaan kauan. Ja oireita on vähätelty.
Ei siitä niin kovin kauan ole kun tappelin lääkärin kanssa: "minulla ei ole selvää auraa, vain epämääräinen pikkupäänsärky josta ei tiedä onko se migreenin alku vai jotain muuta, lisäksi k.o. vaiheessa sattumalta otettu aspiriini vain siirtää oireiden alkamista" -> "ottakaa aspiriinia ennen kohtauksen alkua"...
Ihan viime aikoina tuohon on tullut tolkkua ja kun menee pyytämään migreenilääkkeitä, saa migreenilääkkeitä.
Lapsuudessani juotiin vielä tinkimaitoa, ja migreenini alkoi jo silloin.
Mikä on aurallinen migreeni? Kokeilin ekan napsun tuota sumatriptania. Auttoi joo, mutta sitten alkoi toisella puolella särkee päätä ja niskaa. Tähän saakka olen koittanut pärjätä 1g paratabs + 600 mg ibumax sekä on kokeiltu muita triptaaneja. Ne on väsyttäny niin paljon että otettiin mielialalääke estolääkitykseen. Alkuun auttoi, mutta nyt tuli taas tällainen vanhanaikanen migreeni kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aurallinen migreeni? Kokeilin ekan napsun tuota sumatriptania. Auttoi joo, mutta sitten alkoi toisella puolella särkee päätä ja niskaa. Tähän saakka olen koittanut pärjätä 1g paratabs + 600 mg ibumax sekä on kokeiltu muita triptaaneja. Ne on väsyttäny niin paljon että otettiin mielialalääke estolääkitykseen. Alkuun auttoi, mutta nyt tuli taas tällainen vanhanaikanen migreeni kuitenkin.
1g panadol + Imigran nenäsumute. Päälle energiajuoma (battery). Kofeiini ja tauriini yhdistelmä auttaa.
Tämä apteekki lähettää sen Suomessa ilman reseptiä se missä olen aina ostaa
http://eumedicines.com/
Migreenilääke - https://tonzes.com/migreeni.htm Mulle toimii oikein hyvin, varsinkin se nenäsumute. Mikään muu ei sitten toimikaan.
Migreeni on kamala riesa. Tasaisilla elintavoilla eli alkoholia harvoin ja vähän ja nukkumaan ajoissa kohtauksia tulee selkeesti vähemmän. Stressin laukeaminen voi hyvinkin laukaista migreenin ja stressille ei oikein voi mitään tehdä, työ on kuitenkin vaativaa ja ikääkin kuitenkin pian 55 ja työnantaja heittää kaikenlaisia uusia juttuja minulle vaikka osastolla on nuorempia kaikki muut, olen ollut siinä luulossa että nuoret tarttuisi uusiin tekniikoihin kuin sika limppuun mutta ei näköjään kaikki ole it alalla niin innostuneita nörttejä.
Toimii mutta kovin usein ei pitäisi ottaa ettei jää migreeni päälle.
Sumatriptaanin huippuvaikutus tulee vasta joskus kolmen tunnin kohdalla, eli vaikka se ei heti toimisi niin se voi toimia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
järkyttäviä sivuvaikutuksia. Itse asiassa pelästyin niistä niin hirveästi, että kestän mieluummin migreenikivun kuin nuo lääkkeen aiheuttamat oireet.
sumatriptaani toimii mulle. Aloin nyt kuitenkin käyttämään estona propralia, ovat kohtaukset ehdottomasti vähentyneet, jes! Tosi rasittavaa oli löytää oikea lääkitys, tsemppiä kaikille migreenistä kärsiville!