Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia sumatriptaanista migreenilääkkeenä?

Vierailija
05.02.2011 |

Sain reseptillä sumaratio nimistä migreenilääkettä. Ja pettymys oli valtava kun aamulla otin pilsun naamaan ja vaikutus täys nolla. Siinä aikani ihmettelin et kuinkahan kauan menee kun vaikutus alkaa.. no lopulta uskaltauduin ottaa burana ja sillä lähti päänsärky,mutta ihan hirvee pöhnä jäi jäljelle.

Mulla yleensä aurallinen migreeni johon oon ottanu buranan heti kun näköhäiriöt alkaa ja sillä särky ei ole tullut kovin päälle. Nyt pari kertaa alkanut auraton niin salakavalasti että särky on päässyt päälle. Eilen illalla tuntui hieman niskasärkyä ja yön aikana yltyi päänsäryksi. Ajattelin ettei auttanut kun en heti tajunnut ottaa.. no paketissa lukee et teho pitäis olla yhtä hyvä vaikka ottaa myöhemminkin.

Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa millon toi triptaani pitäisi ottaa..Lääkäri sanoi et heti kun oireet alkaa ja sit jostain muistan kuulleeni et ei saa ottaa jos aura on päällä..

Olen kyllä menossa lääkärille vielä mutta haluaisin hieman kokemuksia noista migreenilääkkeistä. Mä ajattelin et taivas aukenee mutta ei nyt sentään. On niiin pettynyt olo. Onko normaalia ettei autakaan? Mulla nyt riesana migreeni joka ilmottelee ittestään päivän parin välein ja meinaaa usko loppua et tää migreeni koskaan menis ohi:(

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täsmälääkettä ei saa ottaa auran ollessa päällä ilman särkyä. kipulääkkeen burana800 kuitenkin voi jo tässä vaiheessa ja jos se jo tehoaa ei välttämättä tarvi ollenkaan täsmälääkettä. jods ottaa auran ollessa päällä lisää riskiä aivohalvaukseen(?) kun täsmä supistaa verisuonia. halleluja jos olisin tehnyt niin kuin tämä lääkäri neuvoi olisin ottanut sumatriptaanin heti auran ilmaannuttua. ap

kiitos siis internetille:)

Vierailija
22/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain reseptillä sumaratio nimistä migreenilääkettä. Ja pettymys oli valtava kun aamulla otin pilsun naamaan ja vaikutus täys nolla. Siinä aikani ihmettelin et kuinkahan kauan menee kun vaikutus alkaa.. no lopulta uskaltauduin ottaa burana ja sillä lähti päänsärky,mutta ihan hirvee pöhnä jäi jäljelle.

oliko kyse oikeasta migreenikohtauksesta vai pelkästä päänsärystä?

Noita triptaaneja on erilaisia ja niiden vaikutusmekanismeissa on siis myös eroja. Toiset niistä toimivat joillain potilailla ja toiset toisilla potilailla. Ei ole mitenkään sanottua, että saadut lääkkeet todella auttavat migreeniin. Jos eivät auta, sitten lääkärille ja lääke vaihtoon.

Itselläni valitettavasti ainoa auttava lääkeaine on ritsatriptaani. Se ei ole enää lainkaan kela-korvattava, jolloin yksi tabletti taitaa maksaa vajaan kympin. Mutta minkäs teet, kun muut ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mullakin ollut tehokkain. Ja otan sen kyllä mahdollisimman pian auran ensioireiden ilmaannuttua. Mulla ainakin migreenistä tulee helposti pahoinvointia ja epäilen, että suun kautta otettavat lääkkeet eivät kohtauksen alkaessa imeydy kovin hyvin. Ikinä en ole kuullut, että sumutetta ei voisi ottaa pelkän auran aikana (tosin mulla pääkipukin tulee aika nopeasti), vaan päinvastoin sen, että kantsii ottaa nopeasti.

Lääkkeestä huolimatta päänsärkyä ja huonoa oloa kestää ainakin tunnin tai pari. Sitten helpottaa "vain" kamalaksi päänsäryksi. Ilman Imigrania migreeni kestäisi vähintään vuorokauden (pimeässä huonessa oksennellen). Buranasta ei ole mitään apua migreeniin (mutta tuohon migreenikohtauksen jälkeiseen päänsärkyyn se auttaa). Kohtauksen jälkeen mullakin on pöhnäinen ja sekava olo, valot ja pään liikkeet tekevät edelleen kipeää. En tiedä johtuuko Imigranista vai migreenistä itsestään.

Mulla migreeni liittyy selvästi hormoneihin. Aikanaan helpotti e-pillereillä (joo, ei kovin turvallinen vaihtoehto...) Raskauksien ja imetyksen aikana on helpottanut käytännössä kokonaan. Täytyy kuopusta imettää vissiin tosi pitkään :) Kummassakin raskaudessa loppumetreillä on tullut migreenikohtaus enteillen lähestyvää synnytystä. Oliskohan ap:lla yhtäkkiä yleistyneet migreenit merkki raskauden jälkeisestä hormonitoiminnan muutoksesta?

Mitään muita poppaskonsteja migreenikohtausten estämiseen en ole keksinyt. Kirkkaat valot laukaisevat mulla kohtauksen helposti, joten hyvät aurinkolasit ovat tärkeät. Kuten joku kirjoitti, tylsät, terveelliset ja säännölliset elämäntavat eivät ainakaan ole pahitteeksi migreenin kannalta.

Sen mitä itse olen muiden samasta vaivasta kärsivien kanssa keskustellut, kullakin on tosiaan omat lääkkeet mitkä tehoaa. Tehokkuudessa ja toimivuudessa on paljon eroja potilaskohtaisesti. Pitää siis etsiä se itselle sopiva lääke.

Vierailija
24/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä potilas, joka on kärsinyt migreenistä jo noin 30 v, eli aika pitkän aikaa :)

Noita täsmälääkkeitä eli triptaaneja on monenlaisia, ja on vain löydettävä se oikea. Minulla esim. tämä mainitsemasi sumatriptaani ei myöskään toimi, vaikutusta ei ole. Niinpä kohdallani toimivaksi osoittautui lopulta zolmitriptaani, minulla on Zomic-merkkiset täsmälääkkeet, jotka toimivat hyvin. Ja minulla toimii tämä lääke, vaikken ihan heti olisikaan ottanut. Tietysti sen parempi mitä nopeammin ottaa.

Kerro lääkärillesi, että sumatriptaani ei toimi, ja pyydä kokeilla jotain muuta triptaania. Eiköhän oikea lääke sinullekin löydy :)

Muuten, raskausaikoina en ole migreenistä kärsinyt lainkaan, enkä esikoisen imetysaikanakaan. Kuopuksen imetysaikana sen sijaan muutamia kohtauksia on tullut. Triptaaneja ei voi käyttää raskaus- ja imetysaikana, mutta silloin turvaudun lepoon ja särkylääkkeeseen.

Vierailija
25/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetän vielä kuopusta ja hieman hirvittää tää lääkkeiden syöminen. Lääkäri kyllä sanoi että saan imettää eikä tarvi pitää taukoa.. tänään olin niin pönttö sekasin(olikohan siitä sumarationista vai itse migreenistä,en tiiä) mutta kamalalta tuntui imettää.. no täytyy luottaa lääkäriin vain. Mikä on se syy miks ei saa imettää joitain lääkkeitä käytettäessä,mitä haittaa vauvalle? Pää lyö ihan tyhjää..ap

Mä (kuten myös kirjoittaja edellä) oon ollut siinä käsityksessä, että ei saisi imettää silloin kuin ottaa näitä täsmälääkkeitä? Raskausaikana multa on ainakin kielletty, imetysaikana en tosin ole edes kysynyt (ei ole ollut tarvetta ja olen olettanut, ettei käy). Nyt imetysaikana ei taida olla enää edes voimassaolevaa reseptiä tallella.

Edellä kehuttiin Zomigia. Sitäkin olen kokeillut, auttaa mulle (vastaavasti kuin Imigran-tabletti), mutta ei yhtä tehokkaasti kuin nenäsumute. Löytyyköhän sitä sumutteena?

21

Vierailija
26/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut migreeni kohta parikymmentä vuotta. Odotusaikoina ei ollut. Olen käyttänyt eri merkkisiä e-pillereitä ja hormonikierukkaa, ja yhdestä pilleristä tuli jatkuvat migreenit, mihin lääkärit suhtautuivat tosi epäillen, mutta minkäs teet. Kävin kerran gynellä ja hän sanoi, että mitäpä jos yritettäisiin kokonaan päästä migreenistä eroon. En ollut edes ajatellut sen yhteyttä pillereihin; ekat pilleritkin sain hankaliin menkkoihin ennen mitään ehkäisytarvettakaan, joten pillereitä olen "aina" syönyt. Sain Qlaira-pillerit, jotka sisältävät luonnollisempaa hormonia ja olen saanut heittää triptaaneilla vesilintua :) Ihan silloin tällöin vain on alkava migreeni ja se menee ohi parasetamolilla. Valtava muutos entiseen!

Vierailija
27/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii hyvin. Erittäin pahanmakuinen vain on!

Naurattaa aina hammaslääkärin puudutuspiikin jälkeen, kun sanotaan, että se on pahanmakuinen... No, Imigranin maku on hammaslääkärin puudutusaineen maku kertaa jotakin paaaljon enemmän..

Vierailija
28/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

invalidisoivasta migreenistä. Neurologi sanoi (toisin kuin yleilääkäri), että triptaani on otettava heti, kun aurat alkavat. Kysyin myös tuosta, että miksi toinen lääkäri puhuu toista. Hän kertoi, että aikaisemmin on ollut uskomus, että triptaani voi lisätä aivoinfarkteja tuolla supistavalla vaikutuksella. Uudet tutkimukset ovat kumonneet tämän olettamuksen. Triptaanien käytöllä ja aivoinfarkteilla ei ole yhteyttä.

Vierailija
30/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää Zomig-nenäsumutteesta. Täytyy vinkata lääkärille, jos/kun uuden reseptin joutuu hakemaan. Kuopus syö jo kiinteitä, joten imetys pakosta vähenee. Odotan kauhulla hormonitoiminnan muutosta ja mitä siitä seuraa...

21

Kirjoitin yllä olevan yli vuosi sitten ja lopetin kuopuksen imetyksenkin viime syksynä. Uskokaa tai älkää, mulla ei ole ollut migreeniä silti kertaakaan. Mistäköhän mahtaa johtua, kun hormonitoiminta on varmasti palautunut ennalleen ja mulla migreeni on liittynyt selkeästi siihen. Tämän kirjoitettuani se tietysti iskee saman tien...

32: zomigin imeskelytabletti voisikin olla varteenotettava vaihtoehto, jos kohtaukset silti jatkuvat. Nenäsuihkeita on hankala raahata aina mukana, tabletti on helpompi.

43: imigranin suihke on on tosiaan järkyttävän makuinen. Maku tuntuu tekevän alkavasta migreenistä kahta kamalamman tuntuisen. Ja kun se maku viipyy jossain nielun seudulla tuntikausia...

44: onneksi en sitten ole toiminut väärin, kun olen ottanut lääkkeen heti aivan ensioireista. Ei mulla muuten täsmälääke edes auttaisi, jos sitä ei ota heti auran alkaessa.

21

Vierailija
31/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisinpa että migreeniä on ollut niin kauan kuin ihmisiä. Luin tieteenkuvalehdestä jutun kivikauden kallonporauksista. Joku oli peräti kolmesta reijästä selvinnyt. Itsellä kun on tuo Hortonin muoto migreenistä, niin en ihmettele jos joku on tarttunut tarjoukseen, jossa on luvattu, että "kairataanpa pari reikää sun päähän tällä tylsällä kivikirvesporalla, niin helpottaa".

Vierailija
32/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt sumatriptania sekä pillereinä että nenäsuihkeina ja hyvin toimii. Kaikki migreenilääkkeet eivät vain toimi kaikille, kokeilemalla löytää sen mikä itselle sopii.

Vierailija
33/59 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii sumatriptaneista vain Sandoz:n valmistama. Melkein kaikki apteekit tarjoavat edullisempaa vaihtoehtoa, joita olen kokeillut, mutta ne eivät jostain syystä tehoa, vaikka vaikuttava lääkeaine on sama. Ainakaan pk-seudun apteekit eivät automaattisesti pidä Sandoz:n Sumatriptania varastossa, mutta tilaavat kyllä pyydettäessä ilman lisämaksua. Tästä tosin aiheutuu se, että joudun ennakoimaan ja pohtimaan apteekkikäyntini tarkasti, koska pillereiden loppuessa ei ole aikaa eikä mahdollisuutta odotella kuormaa lääketukkurilta. En tiedä, onko kyseessä jokin lume-vaikutus, vai miksi vain Sandoz:n lääke toimii minulle. Tosin olen lähes immuuni ibuprobeenillekin, joten ehkä elimistöni on vain siitä oudoimmasta päästä. Joka tapauksessa Sumatriptan Sandoz 50mg tabletti vaikuttaa alle tunnissa niin tehokkaasti, että pystyn jatkamaan normaalia elämää, vaikka pieni särky jäisikin jäljelle. Muuten makaisin pimeässä sängyllä vähintään 12 tuntia. Mies 36v.

Vierailija
34/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että jos päästän verensokerin tosi alas, ts. laiminlyön välipalat/ateriat, voin pelkästään siitä saada migreenin! Tiedän, etten ole ainut.

Ja täsmälääkkeistä: Älkää hyvät ihmiset ottako triptaaneja muuhun kuin migreeniin! Ei ne mitään karkkeja ole.

Vierailija
35/59 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumatriptan Sandoz auttaa mullakin! Olen kärsinyt aurallisista migreenikohtauksista 16-vuotiaasta lähtien (nyt olen 24), ja otan yhden tabletin HETI kun huomaan ensimmäiset näköharhat. Joskus saan otettua lääkkeen jopa niin ajoissa, että kun särky lopulta hyökkää, se jää vaan laimeana pinnan alle. Vähän heikko, väsynyt, pyörryttävä ja poissaoleva olo noista kyllä tulee, mutta se on parempi kuin sängyn pohjalla pimeässä uikuttaminen ja tajunnan menettämisen toivominen :)

Vierailija
36/59 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu kuin monella muulla: sumatriptaani ei toimi ollenkaan, zolmitriptaani toimii hyvin. Mulla on sellaiset lääkkeet tällä hetkellä, että tabletti laitetaan poskeen tai kielen alle ja sulaa tosi nopeasti sinne ja vaikuttaakin aika nopeasti. Lisäksi on pahoinvointilääkkeet suppoina, joskus nääs alkaa laatta lentää eikä loppua näy...

Vierailija
37/59 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumatriptaani toimii itsellä oikein hyvin migreeni päänsärkyyn. Joskus on tarvinnut ottaa se toinenkin pilleri perään ennenkuin on alkanut auttaa. Mulla siis vaikea aurallinen migreeni.

Vierailija
38/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös aurallinen migreeni ja kokeillut monet triptaanit. Nyt käytössä Migard ja toimii.

Vierailija
39/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olette vastailleet:)tuota nenäsumutetta vois kokeilla. Vähän kyllä muakin ne sivuoireet säikäytti. Kai ne siitä lääkkeestä johtui eikä migreenistä. Mutta juurikin sellainen olo et pitää ittensä rauhoitella etten oo kuolemassa tähän. Tuntui jotenkin et sai keskittyä hengittämiseen.. Mites sit se ottamineen aurallisen migreenin kanssa..? Pitää vielä lääkärillä tarkentaa tietoa vaikka nyt edellinen sanoi et oireiden ilmaannuttua. Mutta mikä oli se syy ettei sais ottaa auran ollessa päällä..? ap

ja koska tuo lääke vaikuttaa supistavasti, sitä ei saa ottaa auran aikana vaan heti sen jälkeen. Juuri kävin lapsen kanssa neurologilla ja saatiin Imigran nenäsuihke.

Vierailija
40/59 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulaa kielen päällä tai alla. aivan loistava lääke. äidiltäni olen saanut mainitsemaasi lääkettä muutamilla kerroilla. joskus on auttanut. olen kärsinyt kohta 10 vuotta migreenistä ja Zomig oli pelastukseni. tsemppiä ap!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi