Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia sumatriptaanista migreenilääkkeenä?

Vierailija
05.02.2011 |

Sain reseptillä sumaratio nimistä migreenilääkettä. Ja pettymys oli valtava kun aamulla otin pilsun naamaan ja vaikutus täys nolla. Siinä aikani ihmettelin et kuinkahan kauan menee kun vaikutus alkaa.. no lopulta uskaltauduin ottaa burana ja sillä lähti päänsärky,mutta ihan hirvee pöhnä jäi jäljelle.

Mulla yleensä aurallinen migreeni johon oon ottanu buranan heti kun näköhäiriöt alkaa ja sillä särky ei ole tullut kovin päälle. Nyt pari kertaa alkanut auraton niin salakavalasti että särky on päässyt päälle. Eilen illalla tuntui hieman niskasärkyä ja yön aikana yltyi päänsäryksi. Ajattelin ettei auttanut kun en heti tajunnut ottaa.. no paketissa lukee et teho pitäis olla yhtä hyvä vaikka ottaa myöhemminkin.

Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa millon toi triptaani pitäisi ottaa..Lääkäri sanoi et heti kun oireet alkaa ja sit jostain muistan kuulleeni et ei saa ottaa jos aura on päällä..

Olen kyllä menossa lääkärille vielä mutta haluaisin hieman kokemuksia noista migreenilääkkeistä. Mä ajattelin et taivas aukenee mutta ei nyt sentään. On niiin pettynyt olo. Onko normaalia ettei autakaan? Mulla nyt riesana migreeni joka ilmottelee ittestään päivän parin välein ja meinaaa usko loppua et tää migreeni koskaan menis ohi:(

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille vastanneille. Joku,olisko ollu 20 epäili ettei mulla oo migreeniä,kun burana vei kivun pois. Siinä vaiheessa särky oli ollut jo yli 12 tuntia joten olis ehkä helpottanut jo muutenkin. Mulla ollut migreeniä jo 15 vuotta. Yleensä aurallisia,joskus myös ilman päänsärkyä. Turha kai sanoa että migreeniä sekin on. Kokemusta löytyy myös pahoista särkykohtauksista,mutta uutta on tämä että migreeni uusii päivän parin välein ja sekin että alkaa niskasäryllä joka ikäänkuin jyrää koko pään mennessään.

Siksi näistä lääkkeistä nyt kyselin,kun vähän säikähdin tätä kun näin usein tulee. Epäilen itsekin että hormonit voi tehdä temppujaan,niinkuin joku ehdotti. Imetän siis ja lääkäri sanoi että voin ottaa lääkkeen ja imettää ilman taukoa. Apteekissa myös näin vaikka sanoikin että tietysti voi minimoida vauvan altistumisen lääkkeelle imetystauolla. Mutta lääkärin luvalla näin. Tosin en taida noihin troppeihin koskeakaan enää. Sen verran karmee olo tuli. Ja jotenkin fiilis et oonkohan tulossa ihan hulluks,vai kuuluukohan sekin tähän taudinkuvaan..?

Tänään ilman särkyjä selvitty. Oon alkanu jännittää että mistähän tapetin kuviosta aura iskee seuraavan kerran. Myös kirkkaat valot ja lumi tuntuu kurjilta,eipä tämä tietsikkaruutukaan taida hyvää tehdä. Mutta yksi päivä ilman on aina pieni juhla:) Kiitos vastanneille ja luen mielelläni muiden migreenimaratonista kärsivien kokemuksia.ap

Vierailija
2/59 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi on kuin suoraan minun elämästäni :) Aivan samat jutut voisin omasta migreenistäni sanoa, kuin sinä :)

Imigran minulla ollut käytössä, ja nyt vaihdettiin Zomigiin, eli juu, sitä on nenäsumutteena ( en voi ottaa pillereinä, kun oksennan aina migreenikohtauksen aikana). -ja eräs lääkäri sanoikin kerran, että imeytyminen on heikentynyt kohtauksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imigran niminen lääke taitaa olla tuota samaa sumatriptaania. Mulle toimii oikein hyvin, varsinkin se nenäsumute. Mikään muu ei sitten toimikaan. Ei ole aurallinen.

Vierailija
4/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vinkkejä lääkkeettömistä keinoista hoitaa migreeni pois. Siis onko jotain ruokavaliota,luontaistuotteet,hieronta,maitohapoistakin luin et pitäis olla apua,akupunktio?

Vierailija
5/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullekin lääkäri kirjoitti,apteekissa vaihtoivat halvempaan. No ei ollu hinnalla pilattu alle 5euroa kuuden kpl paketti. ap

Vierailija
6/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio ei auttanut minua. Jooga jeesasi vähän ystävääni. En usko luontaistuotteiden tehoon (kukkarosi kevenee - that's all). Hieronta tuo hyvän mielen, muttei kipua vie ( :

Varmaan sellainen kammottavan terveellinen (aikaisin nukkumaan, liikuntaa, kasviksia ja kalaa, ei alkomaholia jne) ja tasainen elämä on paras ennaltaehkäisijä tässäkin sairaudessa.

Itselläni almogran tehoaa (vähän samanlainen kuin imigran), kun burresta ei ole apua.

Itse olin neljä vuotta oireeton, kun rakastuin ja tulin raskaaksi ( : Eli hyvät hormonit suojasivat.

Vierailija
7/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetän vielä kuopusta ja hieman hirvittää tää lääkkeiden syöminen. Lääkäri kyllä sanoi että saan imettää eikä tarvi pitää taukoa.. tänään olin niin pönttö sekasin(olikohan siitä sumarationista vai itse migreenistä,en tiiä) mutta kamalalta tuntui imettää.. no täytyy luottaa lääkäriin vain. Mikä on se syy miks ei saa imettää joitain lääkkeitä käytettäessä,mitä haittaa vauvalle? Pää lyö ihan tyhjää..ap

Vierailija
8/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sumatriptaani, migreenini auraton. Otan pillerin heti kun oireet alkaa, lääke tepsii tunnissa-parissa. Hyväksi olen myös kokenut buranan silloin, jos tiedän että "tästä niska/hartiasärystä tulee varmana migreeni". Buranaa naamaan, niin häipyy särky eikä ehdi migreenin tasolle. Mutta varsinaiseen migreeniin ei tavissärkylääkkeet enää mulla auta.

Vierailija
9/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa hyvin milloin lääke alkaa vaikuttamaan, kun kehossa alkaa tuntumaan "puutumista". Voi mennä 15 min - tunti. Burana ei ole multa ikinä migreeniä poistanut, vain tavalliset päänsäryt. Ja mä olen ottanut ennakoivasti ja kun migreeni on ollut päällä jo pidemmän aikaa ja hyvin on vaikuttanut.

Vierailija
10/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelin tänään tota buranaa koska oli aika tappavaa se jyske. Silti sellaista et pystyisin toimimaan tarvittaessa. Tosin olin vällyjen alla suurimman osan päivästä,kun olo muuten niin sekava. Aika ankee sekin fiilis,ja jo tuumasin etten ota enää tota triptaania. Mites onko kellään mielipidettä millon otettais aurallisen migreenin iskiessä? Burana800 oon ottanu aina heti kun huomaan mutta täsmälääkkeistä luin ettei sais,vai onkohan tää sumaratio täsmälääke..? termit hukassa kun en oo ennen käyttäny migreenilääkkeitä vain tavallisia särkylääkkeitä. nyt kuitenkin tuntuu et pyydän vaikka estolääkitystä mikäli mahdollista ja nämä ei lopu. Onko muilla tällaista migreenimaratonia? Nyt pitäis jo kömpiä nukuun ettei taas tuu liian lyhyistä unista pää kipeeks. Kiitti jo vastanneille mä palaan lukemaan aamulla jos oon sillon kunnossa.

Vierailija
11/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täsmälääke. Täsmälääke = juuri tiettyyn vaivaan kuten migreenisärkyyn tarkoitettu lääke, ei siis mikään "yleiskipulääke".

Vierailija
12/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täsmälääke. Täsmälääke = juuri tiettyyn vaivaan kuten migreenisärkyyn tarkoitettu lääke, ei siis mikään "yleiskipulääke".

ja siihen onkin tehokas. Kokemuksen kautta olen huomannut, että on jopa tehokkaampi krapulapäänsäryn hoidossa =D

Vierailija
13/59 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna kolme mahdollisuutta lääkkeelle.... joten älä luovuta vielä! Olin juuri neurologilla itse, minulla Imigran käytössä.

Nyt aloitettiin sitten estolääkitys, ja voin sanoa, että ei tämäkään juhlaa ole!

Migreenikohtauksia ei ole nyt tullut, mutta tuo estolääke on beetasalpaaja, eli sydänlääke, ja siitä mulle ainakin tulee kyllä sivuvaikutuksia, jotka ei todellakaan ole kivoja :/

Joten koita nyt vielä kohtausten tullessa sitä Imigrania. ps se nenäsumute imeytyy tehokkaammin...pyydä siihen resepti.

Vierailija
14/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna kolme mahdollisuutta lääkkeelle.... joten älä luovuta vielä! Olin juuri neurologilla itse, minulla Imigran käytössä.

Nyt aloitettiin sitten estolääkitys, ja voin sanoa, että ei tämäkään juhlaa ole!

Migreenikohtauksia ei ole nyt tullut, mutta tuo estolääke on beetasalpaaja, eli sydänlääke, ja siitä mulle ainakin tulee kyllä sivuvaikutuksia, jotka ei todellakaan ole kivoja :/

Joten koita nyt vielä kohtausten tullessa sitä Imigrania. ps se nenäsumute imeytyy tehokkaammin...pyydä siihen resepti.

Estolääkityksenä vanha verenpainelääke Vermin. Ei kiva sekään, mutta tuntuu tehoavan Hortoniin. Eli Horton on kuin migreeni, mutta jatkuu jopa viikkoja ja kuukausia...

Vierailija
15/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttäviä sivuvaikutuksia. Itse asiassa pelästyin niistä niin hirveästi, että kestän mieluummin migreenikivun kuin nuo lääkkeen aiheuttamat oireet.

Vierailija
16/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siitä voikin itseasiassa tulla sydäninfarktin kaltaiset oireet.... puristava tunne rintaan, tunne että henki loppuu, kylmänhiki ym ym , ei sekään kivaa oo :/ Neurologi kyllä sanoi, että niitäkään oireita ei kannata pelästyä, mutta mites olet pelästymättäkään, kun et saa hengitettyä....?

Vierailija
17/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siitä voikin itseasiassa tulla sydäninfarktin kaltaiset oireet.... puristava tunne rintaan, tunne että henki loppuu, kylmänhiki ym ym , ei sekään kivaa oo :/ Neurologi kyllä sanoi, että niitäkään oireita ei kannata pelästyä, mutta mites olet pelästymättäkään, kun et saa hengitettyä....?

ja hänellekin tuli kamala oli esim. urheillessa. kun mulla on Horton/migreeni päällä ja esto kanssa, ei auta urheilla. Vermin (se verenpainelääke) vie elimistön säästöliekille, hidastaa kaiken (suolen toiminnasta about aivon toimintaan: tunnen itseni idiootiksi, kun toimin "hitaalla"). Sydämen lyönti myös harvenee. Lisäksi paino nousee, kun elimistö ei toimi (suolen toiminta hidastuu).

Vierailija
18/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esioireettoman migreenin hoitoon mulla tehoaa vain Almogran.Oon niin monta vuotta syönyt et välillä joudun ottamaan,parhaimman tehon saamiseksi,yhden pillerin oton jälkeen 2h piästä toisen.Suosittelen ainakin kokeilemista,on kuulemma aika hyvin siedetty lääke.

Vierailija
19/59 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi on kuin suoraan minun elämästäni :) Aivan samat jutut voisin omasta migreenistäni sanoa, kuin sinä :) Imigran minulla ollut käytössä, ja nyt vaihdettiin Zomigiin, eli juu, sitä on nenäsumutteena ( en voi ottaa pillereinä, kun oksennan aina migreenikohtauksen aikana). -ja eräs lääkäri sanoikin kerran, että imeytyminen on heikentynyt kohtauksen aikana.

Hyvä tietää Zomig-nenäsumutteesta. Täytyy vinkata lääkärille, jos/kun uuden reseptin joutuu hakemaan. Kuopus syö jo kiinteitä, joten imetys pakosta vähenee. Odotan kauhulla hormonitoiminnan muutosta ja mitä siitä seuraa...

21

Vierailija
20/59 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olette vastailleet:)tuota nenäsumutetta vois kokeilla. Vähän kyllä muakin ne sivuoireet säikäytti. Kai ne siitä lääkkeestä johtui eikä migreenistä. Mutta juurikin sellainen olo et pitää ittensä rauhoitella etten oo kuolemassa tähän. Tuntui jotenkin et sai keskittyä hengittämiseen..

Mites sit se ottamineen aurallisen migreenin kanssa..? Pitää vielä lääkärillä tarkentaa tietoa vaikka nyt edellinen sanoi et oireiden ilmaannuttua. Mutta mikä oli se syy ettei sais ottaa auran ollessa päällä..? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan