Kumman kellon ostaisit? Rolex Submariner vai Omega Seamaster?
Onko mielipiteitä tai kokemuksia? Jos olette itse joutuneet saman valinnan eteen, niin kumman valitsitte?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Iham mielenkiinnosta: mikä on hyvä paikka ostaa laatukelloja Suomesta? Onko tuo laatukellot.fi mikään oikea paikka ostaa kalliita kelloja?
Suosittelen ostamaan luotettavista liikkeistä ulkomailta. Saat halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iham mielenkiinnosta: mikä on hyvä paikka ostaa laatukelloja Suomesta? Onko tuo laatukellot.fi mikään oikea paikka ostaa kalliita kelloja?
Suosittelen ostamaan luotettavista liikkeistä ulkomailta. Saat halvemmalla.
Schipholin kentältä sai joskus Rolexeja halvemmalta kuin muualla.
En valitse kumpaakaan. Minulle riittää ihan tavallinen edullinen rannekello silloin kun kelloa tarvitsen. En brassaile kalliilla leluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi tonni tolkulla kellosta, jossa täytyy sitten pelätä naarmuja ja kulumaa. Näissähän jäljet heti pudottaa hintaa useilla saturoisilla. Joku 1500e maksimi itelle.
Herranen aikavekkari. 1500€:n ajannäyttäjä, kun muutamalla kympilläkin saa.
Miksi ostaa kallis auto kun muutamalla satasella saa.
Miksi ostaa koko autoa kun kävelen pääsee eteenpäin? Tosin itselläni on 10 000€ pyörä, kun autot ei kiinnosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen olisi kyllä pirun hieno:
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-planet-ocean-600m-co…
Ei noita hintoja voi kukaan tavallinen talliainen ymmärtää eikä sitä mihin se perustuu. Hinnan saa heti liikkeestä ulos käveltyään jakaa piillä...
Täältä myös ääni Ompulle. Rolex ihan liian wannabe.
Molemmat hyvä kelloja.
James Bond käyttää Seamasteria, tosin ensimmäisessä elokuvassa, tai ensimmäisissä oli Rolex.
Patek Philippe Aguanaut 130000 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uskaltanut ostaa ainoatakaan kelloani netistä, vaan olen hankkinut ne aina valtuutetun jälleenmyyjän tai merkin oman myymälän kautta. Olen tehnyt näin ihan siksi, että haluan tutustua kalliiseen tuotteeseen kaikessa rauhassa. Lisäksi tahdon ammattilaisen esittelevän sen mulle mahdollisimman perusteellisesti. En myöskään halua joutua tilanteeseen, jossa huomaan kauhukseni, että mua on huiputettu, tms.
N27
Haiskahtaa kyllä pahasti että olet kauppias itse :D
Casio, sellanen missä on laskimen näppylät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi tonni tolkulla kellosta, jossa täytyy sitten pelätä naarmuja ja kulumaa. Näissähän jäljet heti pudottaa hintaa useilla saturoisilla. Joku 1500e maksimi itelle.
Miksi ostaa koko autoa kun kävelen pääsee eteenpäin? Tosin itselläni on 10 000€ pyörä, kun autot ei kiinnosta yhtään.
Ja aivan turhasta olet maksanut. Noi on niin ylihinnoiteltuja hypetavaroita kuin vain voi olla. Kolmasosa hinnalla olisit saanut aivan soivan pelin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä sub kellot on monesti melkoisia möhkäleitä. Koko yli 42mm ja paksuutta 15mm. Ei kiinnosta möhkäleet vaan kevyet ranteessa.
Pitäisikö sun mennä punttisalille?
Ranne ei kasva bodaamalla ku siinä ei oo mitään lihaksia.
Kyllä kasvaa. Tyttär sai lahjaksi metallirannekkeisen kellon ja se ranneke oli hänelle reilusti neljä pätkää liian pitkä. Toi isälleen, että isä luhentäisi rannekkeen. Isä laittoi sen kirjotuspöytänsä laatikkoon ja unohti. Kesän tytär kävi 2 x viikossa kahvakuulatreenissä . Syksyllä löysi kellonsa isän laatikosta ja ilahtui kun isä oli lyhentänyt rannekkeen sopivaksi. Tosiasiassa rannekkeelle ei oltu tehty mitään, mutta tyttären ranteet oli vahvemmat ja paksummat.
Vierailija kirjoitti:
Omega ilman muuta....tai osta molemmat...
Kellot on hyvä sijoitus joka nostaa arvoaan.
Tietyt käsilaukut kuuluu samaan kategoriaan. Valitettavasti niitä pidetään naisten hömppänä ja harrastajat haukutaan täällä maan rakoon, käsketään lahjoittamaan rahat hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aivan turhasta olet maksanut. Noi on niin ylihinnoiteltuja hypetavaroita kuin vain voi olla. Kolmasosa hinnalla olisit saanut aivan soivan pelin...
Ei niillä kilpailuihin kannata osallistua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uskaltanut ostaa ainoatakaan kelloani netistä, vaan olen hankkinut ne aina valtuutetun jälleenmyyjän tai merkin oman myymälän kautta. Olen tehnyt näin ihan siksi, että haluan tutustua kalliiseen tuotteeseen kaikessa rauhassa. Lisäksi tahdon ammattilaisen esittelevän sen mulle mahdollisimman perusteellisesti. En myöskään halua joutua tilanteeseen, jossa huomaan kauhukseni, että mua on huiputettu, tms.
N27
Haiskahtaa kyllä pahasti että olet kauppias itse :D
Haha:D No en ole... Mulla on vain naiseksi hieman erikoisempi harrastus. Ja olen tosiaankin hankkinut mun kellot lähinnä työmatkojen yhteydessä Keski-Euroopasta:)
N27
Jos noista olisi pakko valita, niin ehkä Omega. Ihan vain siksi etten kaipaisi sitä Rolexin huomioarvoa. Molemmissa maksat aika paljon myös brändistä etkä pelkästä kellosta, Rolexin kohdalla erityisesti.
Sanoisin, että osta sellainen kello joka tekee juuri sinut iloiseksi, ja jonka uskot miellyttävän silmääsi vielä tulevaisuudessakin.
Itse olen todennut että ns sweet spot itselleni on jossain 1000-3000€ haarukassa. Sillä rahalla saa jo hyvän automaattikellon, mutta ei tarvitse päivittää koti- tai matkavakuutusta hankinnan takia eikä merkki myöskään pistä väärällä tavalla silmään esim suurkaupungeissa. Hyviä merkkejä tässä kategoriassa mm Oris, Seiko, Longines, Sinn, Hamilton jne
Jos ostaa 15000 maksavan Submarinerin itselleen 50v lahjaksi, niin tilastollisesti ehtii käyttämään kelloa noin 25v ennen kuin kupsahtaa. Sinä aikana kello pitää huoltaa 5 kertaa, ja yksi huolto maksaa noin 500€. Yhteensä kello tulee siis maksamaan 17500, eli noin 60€/kk
Tässä kohtaa yleensä otetaan esille se, että kellon voi sitten testamentata perilliselleen. No, puretaan nyt sekin auki:
Jos laittaisi kellon sijan tuon 15000€ osakerahastoon niin 25 vuodessa se ehtisi kasvaa keskimäärin 81411€:oon. Sillä kellon huollosta säästettävällä summalla olisi voinut ostaa hyvän kvartsikellon ja tehdä yhden etelänmatkan.
Aika tasaväkisen parin valitsit. Omega on enempi kellomaailman bemari ja rolex sitten se mersu. Tuo roleksin malli on pitkäikäinen klassikko ja päivyrillä tai ilman. Tosin merimestariakin on tehty jo tovin. Kummankaan kanssa tuskin menet vikaan. Näiden hintoja ihmetteleville, kyse on brändäyksestä ja mielikuvista. Tekniikkapuoli itsessään, materiaalit ja niiden työstäminen on konepajahommaa hienomekaanisella tasolla ja näiden merkkien volyymillä varsinainen käsityö on viimeistelyä. Kiillotusta, pleittien seevaamista jne. Loppujen lopuksi koneistoilla on keskenään olemattomat erot. Esim. etan perusautomaatti 2824 löytyy yhtälailla muutaman satasen kellosta, kuin "modifioituna" muutamien tuhansien kelloista. Jännä juttu, kuinka vetokoneistot tänä päivänä löytyy lähinnä ylikalliista merkeistä ja toisaalta voit ostaa 60-luvun vintagekellon hienolla vetokoneistolla reilusti alle tonnilla. Se merkki siinä taulussa. Se painetaan mustetyynyllä sabluunan läpi. Kellojen huolloista, osaavia pitkänlinjan seppiä löytyy toki muualtakin, kuin hesan keskustasta mutta toki jos se vaikuttaa uutena ostetun takuuseen, niin sitten eri asia.
Noista koneistoista, hieman hymyilytti huomata, että käytettynä 300€:lla ostamassani Hamiltonissa on täsmälleen sama koneisto kuin monen tonnin Hublotissa.
Kellomaailmassa myydään paljon asioita mielikuvilla. Tämä näkyy esim siinä että joka toinen kellobrändi tuntuu yrittävän liittää historiaansa johonkin enemmön tai vähemmän tunnettuun tutkimusmatkaan tai seikkailuun.. Rolex, Tudor Ranger, Squale Antarctica, Seiko Alpinist jne. Tekeekö se minustakin seikkailijan jos ranteessani on kello jonka valmistanut yhtiö sattui 80v sitten sponsoroimaan jotain tutkimusmatkaa?
Toinen kiinnostava piirre on teknisten ominaisuuksien hehkutus. Esimerkiksi olen törmännyt foorumeilla tai arvosteluissa monesti siihen että jotain kelloa on pidetty toista parempana koska ensinmainitussa on heliuminpoistoventtiili No kuka sitten tarvitsee tälläistä? Käytännössä tuosta hyötyy ainoastaan jos aikoo viedä kellonsa saturaatiosukelluksella sukelluskellon sisään. Saturaatiosukeltajat ovat kuitenkin aika harvinainen ammatti. Jenkeissä heitä on jonkinverran öljyteollisuuden johdosta, mutta sielläkin Googlen mukaan ammatinharjoittajia on vain 336 henkilöä Se on aika pieni kohderyhmä, mutta silti heliumventtiilejä löytyy lähes jokaisen sukelluskellovalnistajan mallistosta.
Sukeltajakelloista tekisi mieli mainita myös se, että olen itse harrastanut laitesukellusta useita vuosia ja harrastustuttuihin kuuluu myös ammattisukeltajia. On erittäin harvinaista nähdä kenenkään kädessä kallista sukelluskelloa, ja on vaikea kuvitella miksi ottaisin sellaista mukaan sukellukselle. Aloitin harrastuksen noin 2005 ja ainakin silloin elektroniset syvyysmittarit ja sukellustietokoneet olivat täysin korvanneet rannekellot sukellusvarusteena. Ainoa rannekelloni jota olen pitänyt sukelluksella oli Casio G Shock, ja sekin vain siksi että en halunnut jättää sitä Thaimaassa rannalle lojumaan sukelluksen ajaksi.
Ja älkää edes kysykö mielipidettäni ns pilottikelloista haluaisin nähdä sen liikennelentäjän joka ilmestyy aamulla pilottien aamupalaveriin pukeutuneena topgun malliseen nahkatakkiin joka on täynnnä ilmailu aiheisia merkkejä, Rayban aviatorit otsalla ja kädessä (oikeaoppisesti nahkatakin hihan päällä) 54 millinen IWC Flieger.. Voi olla että kolleegat nauraisi poseeraajan pihalle.
ja ns kenttäkellot eli field watchit. Katselin erään kelloaiheisen YouTube kanavan jaksoa näistä kelloista ja ylipainoinen tubettaja oli varustautunut kaikilla hilavitkuttimilla, oli eloonjäämispakkausta, spyderco veistä ja taskussa field notes vihko tärkeitä havaintoja varten. Videon kommenteissa hän sitten tuli maininneeksi että video on kuvattu liikenneympyrässä kun hän ei muuta paikkaa keksinyt missä olisi tarpeeeksi luonnollisen näköistä puskaa ja tämän kenttäkelpoisuudella kehuskelevan kellogenren valtiaana pidetään hamilton khakia, jonka yleisin mechanical malli on niin kenttäkelpoinen ettei sitä saa kastella
Kelloja myydään hyvin pitkälti mielikuvilla ja brändillä.
ja jos joku meinaa vetää ylläolevasta herneen nenään niin kerrotaan että minullakin on kallis sukeltajankello, pari vintage kelloa, yksi hamilton khaki mechanical (josta pidän kuin hullu puurosta) ja muutama muu kello. Suunnitelmissa olisi hankkia jossain vaiheessa myös Flieger, ja ehkä joku kiva vähän erikoisempi microbrändi.. ja kun ne 60 vuotissynttärit lähestyvät parin vuoden kuluttua niin oiskohan se Omega Aqua Terra sittenkin hintansa väärtti onhan siinä se silikonista valmistettu hairspring ja hyvät antimagneettiset ominaisuudet..
Itse ostin Lindroosilta.
Sähköpostinvaihdon ja parin puhelun jälkeen maksoin rahat heidän tililleen ja kello tuli postissa.