Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Extra: Karttakuva näyttää, missä on turvallisinta, jos sota syttyisi Suomessa

Vierailija
05.06.2024 |

IS Extra: Karttakuva näyttää, missä on turvallisinta, jos sota syttyisi Suomessa

Evakuoinnissa noudatetaan uutta punaista lankaa

Mutta maksumuuri. Saisko tiivistelmän?

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin että Natoon kun liitytään, niin tätä se sitten tulee olemaan. Pelkkää sodanlietsontaa ja kauhun tasapainoa päivästä toiseen. Ihan kuin ei meillä olis jo muutenkin ongelmia.

Itse en viitsi seurata uutisia enää ollenkaan, mittari on täynnä maailman paskaa. Riittää kun selviän arjen haasteista, en halua miettiä sotaa ja kuunnella sotahullujen puheita. Pohja se on miunkii säkissäin, kuten Rokka sanoi.

Harmi että tänne linkitellään kaikki paska, niin täällä tähän törmää. 

Väität että AV:n julkkisjuoruineen ja muine turhanpäiväisyyksineen on jotenkin laadukkaampi tapa käyttää aikansa, kuin uutisten ja artikkeleiden seuraaminen oikeistakin asioista? Tiedätkö kuka tämän p a s k a n omistaa?

Vierailija
62/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin että Natoon kun liitytään, niin tätä se sitten tulee olemaan. Pelkkää sodanlietsontaa ja kauhun tasapainoa päivästä toiseen. Ihan kuin ei meillä olis jo muutenkin ongelmia.

Itse en viitsi seurata uutisia enää ollenkaan, mittari on täynnä maailman paskaa. Riittää kun selviän arjen haasteista, en halua miettiä sotaa ja kuunnella sotahullujen puheita. Pohja se on miunkii säkissäin, kuten Rokka sanoi.

Väität että AV:n julkkisjuoruineen ja muine turhanpäiväisyyksineen on jotenkin laadukkaampi tapa käyttää aikansa, kuin uutisten ja artikkeleiden seuraaminen oikeistakin asioista? Tiedätkö kuka tämän p a s k a n omistaa?

Väitän. 

Varmaan sun pappasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PELÄTKÄÄ! MUISTITKO PELÄTÄ JO TÄNÄÄN???

Kyllä ja sen lisäksi olen tehnyt tämänkin väärin ja mulla on se ja se syöpä. Mutta selvittääkseni kaiken tämän minun täytyy ensin maksaa niistä.

Vierailija
64/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinusta olisi ilmeisesti sitten parempi olla Venäjän vallan alla? Venäjä ei ole koskaan hyökännyt yhteenkään Nato-maahan. Ukraina ei ole Natossa ja miten kävikään."

Miten olisi puolueettomuus niinkuin tähänkin asti?

Vähän vaikeaa pysytellä puolueettomana kun itänaapuri perseilee minkä ehtii.

On se onnistunut tähänkin asti. Kyllä meille pitäisi riittää se, ettei se perseile Suomea kohtaan.

Nyt saadaan sitten nauttia perseilystä itsekin, kun natoon mentiin ja tehtiin itsemme silmätikuiksi ja muututtiin hyvästä naapurista viholliseksi. Tosi järkevää, jee jee. Nautitaan nyt tästä pelon tunteesta, ei tarvitse enää trillereitäkään katsella, joka pöivä on uusi trilleri Suomelle. 

On perseillyt ennen Natoon liittymistäkin. Vihamielinen häirintä ja poliittinen vaikuttaminen (esim. p a k o laiskriisin masinointi ja äärioikeiston rahoittaminen) voimistunut vuosi vuodelta.

Vierailija
65/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän. 

Varmaan sun pappasi. 

Otan osaa.

Vierailija
66/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PELÄTKÄÄ! MUISTITKO PELÄTÄ JO TÄNÄÄN???

En muistanu. Ai niin muuten. Is paskalehti haistakaa v i t t u

Vierailija
67/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöytyä! 

Nimenomaan!   Sinne harva löytää. Metsää ja sorateitä. Kerran kävin, ja kun yritin pois, päädyin takaisin Pöytyälle. Yläneellä tuli jo itku.

😂😂😂

Vierailija
68/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää poika luikkis ruåttiin.

Vierailija
69/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 sivua väittelyä ja pyccän anti-Nato propagandaa mutta vieläkään kukaan ei ole osannut kertoa mitä lehtijutussa sanotaan.

Vierailija
70/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukamatta sanoisin että Keski-Suomessa turvallisinta. Pohjoinen ja itäraja turvattomin, etelän isot kaupungit taas tähtäimessä.

keski-suomessa on aika paljon puolustusvoimien kohteita, joten siellä ei turvallista ole kun lentokoneilla pääsee hetkessä myös keski-suomeen ja voi tipautella sieltä ties mitä.

Vierailija
71/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei helvetti. Nyt menee kyllä IS boikottiin ja siellä myös pysyy. Tällaista tietoa laitetaan jonkun maksumuurin taakse. Yritetään sodanuhkalla saada ihmiset maksamaan jostain hemmetin extrasta.

Nyt meni liian pitkälle.

Vierailija
72/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hähää tästä saimme vihiä mihin suuntaamme ohjuksemme.

t. Putin

Aihe ei ole mikään salaisuus vaan ihan julkista tietoa. IS yrittää nyhtää siitä rahaa kun viranomaiset ovat huonoja informoimaan kansalaisia.

Vierailija
73/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin nyt kaikilta natottajilta, eikö se nato tuokaan nyt turvaa??? Suomi on nyt vain entistä suurempi uhka Venäjälle eli nato toi vain turvattomuutta

Entistä suurempi uhka? Millä lailla Suomi oli uhka Venäjälle ennen Natoon liittymistä? Ja miten Suomi on muka uhka Naton jäsenenäkään? Nato on puolustusliitto, ei hyökkäysliitto. Baltian maatkin ovat olleet Natossa ties kuinka kauan, eivätkä ole uhanneet Venäjää.

Vierailija
74/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinusta olisi ilmeisesti sitten parempi olla Venäjän vallan alla? Venäjä ei ole koskaan hyökännyt yhteenkään Nato-maahan. Ukraina ei ole Natossa ja miten kävikään."

Miten olisi puolueettomuus niinkuin tähänkin asti?

Vähän vaikeaa pysytellä puolueettomana kun itänaapuri perseilee minkä ehtii.

On se onnistunut tähänkin asti. Kyllä meille pitäisi riittää se, ettei se perseile Suomea kohtaan.

Nyt saadaan sitten nauttia perseilystä itsekin, kun natoon mentiin ja tehtiin itsemme silmätikuiksi ja muututtiin hyvästä naapurista viholliseksi. Tosi järkevää, jee jee. Nautitaan nyt tästä pelon tunteesta, ei tarvitse enää trillereitäkään katsella, joka pöivä on uusi trilleri Suomelle. 

Tuskinpa monikaan pelossa elää. Ilman pelkoakin on ihan normaalia miettiä että ihan mitä vain voi sattua milloin vain. Eikä tässä ajassa se vanha "puoluettomuus" olisi taannut rauhaa jos niikseen tulee.

Vierailija
75/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenveto: Jos Suomessa syttyisi sota, alkaisivat välittömästi massiiviset toimenpiteet väestön siirtämiseksi turvaan. Viranomaiset ovat varautuneet pahimpaan mahdolliseen skenaarioon ja laatineet uudet väestön evakuointiohjeet. Todennäköisimmin uhka tulisi idän suunnasta, joten väestö muualta Suomesta siirrettäisiin Länsi- ja Sisä-Suomeen, jotka on katsottu turvallisemmiksi alueiksi.

Itärajan kunnissa, kuten Lappeenrannassa, on päivitetty evakuointisuunnitelmia. Suurimman osan reuna-alueiden asukkaista odotetaan pääsevän lähtemään omilla autoillaan, mutta keskustassa asuville järjestettäisiin yhteiskunnan kuljetuksia. Tarkkoja sijoituskuntia ei ole määritelty etukäteen, vaan sen hetkinen tilanne sanelisi suunnitelmat.

Uusissa ohjeissa lasketaan paljon sen varaan, että suurin osa kansasta lähtisi poikkeusoloissa itse evakkomatkalle esimerkiksi sukulaisten luo tai kesämökeilleen Länsi- ja Sisä-Suomessa. Kyse olisi kokonaisten kaupunkien evakuoinneista, mikä voisi tarkoittaa jopa satojatuhansia ihmisiä. Itärajan maakunnissa asuu noin 900 000 ihmistä, ja jos Uusimaa joutuisi evakuoitavaksi, määrä kasvaisi huomattavasti.

Vierailija
76/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nato on tuonut sodan Suomeen.

Missä kohti se sota nyt jo on?

Ainakin jos seuraava sota tulee, tiedämme nyt, että emme ole yksin. Ja tietää kyllä naapurikin.

Ukrainaparka ei ollut Natossa.

Vierailija
77/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön nainen joten tuskin on väliä mitä minulle tapahtuu. Olen sitä Suomen pohjasakkaa.

Vierailija
78/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään paikka ei ole Suomessa turvallinen, kun Venäjä iskee.

Vierailija
79/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evaku ointi lähtisi käyntiin valtioneuvoston poikkeustilan julistuksesta. Väestölle viestittäisiin kattavasti, keitä siirto koskee ja mikä on määränpää. Viranomaiset järjestäisivät kuljetukset niille, jotka eivät pääse itse. Kokoontumis- ja järjestelykeskusten kautta ihmiset kuljetettaisiin eteenpäin kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Länsi- ja Sisä-Suomen kunnat ja hyvinvointialueet olisivat vastuussa evak uointiolojen järjestämisestä. Kunnilla on suunnitelmat pakol aisten vastaanottoon, ja tulijat majoitettaisiin ensin evakuoint ikeskuksiin ennen pysyvämpää sijoituspaikkaa. Alueen väkiluku kasvaisi räjähdysmäisesti, ja kuntien kantokyky joutuisi koetukselle suurten ihmismäärien kanssa.

Evaku oinnin onnistumisessa ratkaisevaa olisi väestön hallittu ja järjestelmällinen toiminta sekä usko selviämiseen. Jokaisen panosta tarvittaisiin. Henkinen krii sinkestävyys punnitaan siinä, pystytäänkö toimimaan yhtenä joukkona ja jakamaan niukat resurssit. Suomen poikkeustilakestävyyttä on testattu aiemminkin esimerkiksi vuoden 2015 p akolai skriisissä.

Vierailija
80/222 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtön nainen joten tuskin on väliä mitä minulle tapahtuu. Olen sitä Suomen pohjasakkaa.

Viestistäsi tuli aika vahvat Ismo Laitela -tyyliset marttyyrivibat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan