Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten korona-aika on voinut vaikuttaa lasten uimataitoon?

Vierailija
05.06.2024 |

Oma lapseni oli 5v koronakesänä. Opetin hänet silloin uimaan, kesä oli pitkä ja lämmin, uimavedet lämpeni jo toukokuulla. Oli hyvää aikaa käydä uimarannalla, kun sisätiloihin liittyen oli rajoituksia.

Lapsi oli sitä ennen käynyt vauvauinnissa ja kahdessa uimakoulussa 3- ja 4-vuotiaana, muttei ollut niissä oppinut uimaan. Se, että itse kävimme lähes joka päivä 1-3 kertaa päivässä uimassa ja aktiivisesti opetin häntä, toi uimataidon. 8-vuotiaana lapsi ui jo yli 50 m.

Minusta kumma, kun koronaa käytetään tässäkin syynä, ettei lapset osaa uida. Vanhempien viitseliäisyydestä se on kiinni.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se koronasulku niin pitkä ollut, että sitä voi pelkästään syyttää.

Vierailija
42/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kestää hyvin kylmää vettä.

Meressä uitiin siitä lähtien kun vesi oli jotain 16-asteista. Sit vasta maltettiin lähteä pois kun sääriä alkoi särkeä. En tiedä liittyikö jalkojen särkeminen kasvukipuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se uimataito on niin tärkeä? Olen 42 enkä ole sitä vielä kertaakaan elämässäni tarvinnut...

En minäkään ole sitä vielä tarvinnut, mutta oli vaan pakko opetella pysymään pinnalla aikoinaan, koska niin kuuluu tehdä.

Olen noin 20 vuotta sinua vanhempi.

Vierailija
45/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meressä uitiin siitä lähtien kun vesi oli jotain 16-asteista. Sit vasta maltettiin lähteä pois kun sääriä alkoi särkeä. En tiedä liittyikö jalkojen särkeminen kasvukipuihin.

Ei voi yleistää. Lapsetkin ovat yksilöitä.

Vierailija
46/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se uimataito on niin tärkeä? Olen 42 enkä ole sitä vielä kertaakaan elämässäni tarvinnut...

😵💫

oikeesti?

Paljosta olet paitsi jäänyt.

Minä suunnilleen olen pienestä pitäen asunut vedessä.

Osaan siis uida mutta en tykkää siitä. En koe jääneeni mistään paitsi. Enkä koe tarvineeni uimataitoa missään.

Vierailija
47/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on oivallinen tekosyy niin moneen asiaan. Nähty on monet kerrat. 

Vierailija
48/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opin 5v uimaan. Tai silloin sain tilaisuuden osoittaa taitoni.

Uimaan oppii kun pääsee veteen. Ei siinä mitään opetusta tarvita. Sen kun katsoo miten muut ui ja tekee perässä. 

Sit kun osaa uida (ts. pysyy pinnalla ja pystyy liikkumaan jotenkin, on aika opetella tekniikkaa. Koulussa uinti alkoi tokalla eli 8-vuotiaana, jolloin mitattiin uimataito - 25 m. minkä jälkeen sai uida aikuisten altaassa omin päin 

Näytti uskomattomalta että jotkut jälkijättöiset räpisteli lastenaltaassa vielä kolmannella luokallakin pidellen altaan reunasta kiinni.9-vuotiaana käytiin kavereiden kanssa uimahallissa ja kesällä tietysti meressä.

Minä räpistelin siellä lastenaltaassa kutosluokalle saakka. Olin arka lapsi eivätkä vanhemmatkaan osanneet uida. Seiskaluokalla oli pakko feikata uimataitoa, ja siitäpä sitten opinkin.

En toivo, että minut oltai

Okei. No ilmeisesti kaikki ei ole vesipetoja. Kiva että säkin opit uimaan vaikka vasta vanhempana.

Vierailija
49/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan se Kuralan vieressä asuminen on tapahtunut? Siltahan ei ole siinä ollut ihan hirveän kauan, se tuli sen surullisen kuuluisan kampiförin tilalle. 

Neljä vuotta sitten muutettiin pois, mutta kyllä tuo silta siinä oli koko meidän siellä asumisajan. Ehkä tässä neljässä vuodessa porukka on alkanut siellä uimaan. 

Vierailija
50/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät jotenkin hyvänä uimataitona sitä, että kahdeksan vuotias jaksaa uida 50 m? Oma lapseni kävi ohjatuissa uimakouluissa ja oli virallisesti uimataitoinen (eli ui 200 m) jo ekaluokalla. Innostui niissä uinnista niin, että nyt 10 vuotiaana kilpauimarina ui treeneissä usein 2000 m.

Joo, verrattuna lapsen kavereiden uimataitoon pidän.

No, omassa tuttavapiirissa tilanne on toinen. Uimataitoa arvostetaan, lapset laitetaan uimakouluun ja osasivat kyllä kaikki uida enemmän kuin 50 m tuon ikäisinä. Luonnonvesissä oppii olemaan vedessä ja jotenkin räpiköimään lyhyitä matkoja, mutta varsinainen matkauinti ei siellä (ainakaan lapsilta) onnistu. Oma lapsuuteni meni paikassa, jossa uimahallia ei ole. Oltiin kaikki kesäpäivät rannalla ja luulin osaavani uida hyvin. Muutin opiskelemaan isommalle paikkakunnalle ja järkytys oli melkoinen, kun tajusin, että enhän mä oikeasti osaa uida. Uimahallissa se 200 m olikin todella pitkä matka ja sain vain vaivoin uitua sen yhdellä kertaa. Minkäänlaista uintitekniikkaa mulla ei tietenkään ollut. Sen opettelin vasta myöhemmin ja siinä vaiheessa uimisesta tuli hauskaa.

Vierailija
51/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opin 5v uimaan. Tai silloin sain tilaisuuden osoittaa taitoni.

Uimaan oppii kun pääsee veteen. Ei siinä mitään opetusta tarvita. Sen kun katsoo miten muut ui ja tekee perässä. 

Sit kun osaa uida (ts. pysyy pinnalla ja pystyy liikkumaan jotenkin, on aika opetella tekniikkaa. Koulussa uinti alkoi tokalla eli 8-vuotiaana, jolloin mitattiin uimataito - 25 m. minkä jälkeen sai uida aikuisten altaassa omin päin 

Näytti uskomattomalta että jotkut jälkijättöiset räpisteli lastenaltaassa vielä kolmannella luokallakin pidellen altaan reunasta kiinni.9-vuotiaana käytiin kavereiden kanssa uimahallissa ja kesällä tietysti meressä.

Sinä kyllä kuulostat jälkijättöiseltä, To del la🤧🤧🤧

Eihän kaikkia ole tuettu uimataidon hankkimisessa.

Osa vanhemmista kirjoittelee poissaololappuja ihan vaikka huvikseen ja tekee hallaa lapsilleen. Rajaa teknisen mahdollisuuksia- kavereitten kanssa isompana rantsuun. Öööh.

Joillakin uimataidon oppiminen on hankalampaa.

Se, että pidät jälkijättöisenä uimataidotonta, on erikoista.

Aikuisenakin voi opetella uimaan. Parempi se on lapsena tehdä. Se mahdollistaa niin paljon kivoja juttuja ja antaa itseluottamusta ja elämyksiä.

Vierailija
52/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki lapset kestä. Itse en oppinut lapsena kunnolla uimaan, koska palelin aina uimahalleissa. Kyllä vanhemmat yritti viedä, mutta olin vartissa huulet sinisenä. Edelleen palelen helposti. Se on ominaisuus, jota ei voi vaan päättää häivyttää pois. 

Vierailija
53/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä uimahallit oli suljettuina pidempään kuin muualla Suomessa. Onhan täällä tuo meri mutta jos mukana on taapero, minä en ainakaan pysty keskittymään isompien opettamiseen samalla kun pitää vahtia ettei kukaan huku.

Ja ehkä on vaikea uskoa mutta osa lapsista ei suostu menemään kylmään veteen. Meillä yksi ui vaikka avannossa ja kaksi ei mennyt edes uimahallissa muualle kuin terapia-altaaseen. Jos uimahallissa lastenaltaan vesi on 28 ja sinnekään ei suostuta menemään, aika vaikea saada lasta innostumaan uimisesta vielä huomattavasti kylmemmässä merivedessä.

Kun kaupungit hallit olivat pitkään suljettuina, laitoin lapset koronan loppupuolella yksityisen uimahallin uimakouluun ja nyt kun isommilla on ikää 9v ja 11v, 200m sujuu molemmilta. Mutta kaikilla ei ole mahdollisuuksia laittaa rahaa edes siihen kaupungin järjestämään uimakouluun. Ja Helsingissä nekin täyttyvät salamannopeasti.

Vierailija
54/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni olivat pienenä niin kylmänherkkiä, etteivät olisi mitenkään pystyneet olemaan järvessä riittävää aikaa saavuttaakseen luottamuksen veteen ja sitä myöten uimataidon. Oppivat kyllä isompina uimahallissa.

Olitko myös itse aikoinasi "kylmänherkkä"?

Omalla lapsellani sama juttu, Hampaat kalisee ja koko lapsi on sininen. Onneksi meillä on uimahalli (Lapsi on sm tason kilpauimari, joten ei siihen uimaan oppimiseen järveä tarvita :).

Vierailija
55/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni oli laiha lapsi, joka kieltäytyi menemästä luonnonvesiin ja paleli uimahallissa. Hän oppi uimaan vasta joskus noin 10-vuotiaana, kun perhe meni etelänlomalle lämpimien vesien ääreen. Niin että lisätäänkö kelpo vanhempien listalle, että heidän täytyy viedä lapsia lomamatkoille uimataidon nimissä?

Vierailija
56/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole luonnonvesiä lähellä. Uimahallit oli pitkään suljettuna eikä uimakouluja järjestetty. 

Sen jälkeen tietenkin olisi voinut aloittaa, mutta olisiko uimakouluissa sitten ollut ruuhkaa, ettei kaikki halukkaat ole päässyt eikö kaikki osaa itse opettaa uintia.

Aika harvassa on Suomessa paikat, missä ei olusi luonnonvesiä lähellä, tuhansien järvien maa ja pitkä merenranta. Eihän kaikkialla mitään uimahallejakaan ole. Pelkän uimakoulun käymällä lapsi tuskin oppii uimaan, hänen kanssaan pitää itse käydä useasti uimassa.

Sinilevä. 

Vierailija
57/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimakoulut eskarissa ja koulussa jääneet väliin? Ei ole matkustettu etelään, jossa esimerkiksi meidån lapset oppi aikoinaan uimaan?

Ei ole varaa kaikkeen siihen mitä ennen. Esimerkiksi mökin vuokraamiseen.

Vierailija
58/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen ja harrastan uintia ja kyllä täällä ainakin uimahallit oli pitkään kiinni sen kolmen vuoden aikana mitä korona kesti. Aina välillä ne oli auki ja sitten taas tuli rajoituksia jne. Kesällä halli on toki muutenkin kiinni. Tänä vuonna näin ensimmäistä kertaa hallin seinällä mainoksen lasten uimakoulusta, joka oli tarkoitettu yli 10-vuotiaille erittäin huonosti uiville lapsille. Jotain on selvästi tapahtunut.

Vierailija
59/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimakoulut eskarissa ja koulussa jääneet väliin? Ei ole matkustettu etelään, jossa esimerkiksi meidån lapset oppi aikoinaan uimaan?

Ei ole varaa kaikkeen siihen mitä ennen. Esimerkiksi mökin vuokraamiseen.

No, korona-aika kesti kolme vuotta, joten siinä jäi helposti nuo pikkulasten uimakoulut väliin. Ulkomaille ei ollut silloin asiaa. Herkkyyskausi meni ja nyt asian kanssa taistellaan. Teen kyllä kaikkeni, että lapsi oppii uimaan, mutta ei tämä helppoa ole.

Vierailija
60/62 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin vaikutti. Isosisarukset kävivät säännöllisesti uimaharrastuksessa 4-10 vuotiaina, kerran viikossa uimahallissa. Heillä tosi hyvä uimataito, parempi kuin mulla. Nuorin ehti vuoden käydä kun halli meni kiinni. Ehti oppia alkeellisen uimataidon. 

Meillä halli edelleen kiinni, kun nyt on remontissa. Ollaan epäsäännöllisesti käytetty itse muiden kuntien uimaloissa. Itse inhoan uimalassa uimista ja meillä lähimmät uimapaikat ovat mutapohjaisia ällölampia. Aina joutuu lähtemään kauas, jos haluaa kivalle uimapaikalle. Selvästi nuorimmalla on kehnoin uimataito. Pitää vaan odotella että oma halli aukeaa rempan jälkeen..