Miten korona-aika on voinut vaikuttaa lasten uimataitoon?
Oma lapseni oli 5v koronakesänä. Opetin hänet silloin uimaan, kesä oli pitkä ja lämmin, uimavedet lämpeni jo toukokuulla. Oli hyvää aikaa käydä uimarannalla, kun sisätiloihin liittyen oli rajoituksia.
Lapsi oli sitä ennen käynyt vauvauinnissa ja kahdessa uimakoulussa 3- ja 4-vuotiaana, muttei ollut niissä oppinut uimaan. Se, että itse kävimme lähes joka päivä 1-3 kertaa päivässä uimassa ja aktiivisesti opetin häntä, toi uimataidon. 8-vuotiaana lapsi ui jo yli 50 m.
Minusta kumma, kun koronaa käytetään tässäkin syynä, ettei lapset osaa uida. Vanhempien viitseliäisyydestä se on kiinni.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni olivat pienenä niin kylmänherkkiä, etteivät olisi mitenkään pystyneet olemaan järvessä riittävää aikaa saavuttaakseen luottamuksen veteen ja sitä myöten uimataidon. Oppivat kyllä isompina uimahallissa.
Olitko myös itse aikoinasi "kylmänherkkä"?
En niin kovin, mutta lasten isä oli ja on vieläkin. Liittyy varmaan osittain rasvattomaan ruumiinrakenteeseen. Miten tämä muuten niin kovasti sinua vaivaa, että joku sinulle tuntematon lapsi on opetellut uimaan uimahallissa eikä luonnonvesissä?
Ei muuten, mutta tuo ainainen narina koulusta ja koronasta ottaa pikkuisen päähän. Jessus, mutta on teillä vaikeaa. Olisikohan pitänyt jättää ne lapset tekemättä, kun ei edes perusjuttuja osata ilman yhteiskunnan apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni olivat pienenä niin kylmänherkkiä, etteivät olisi mitenkään pystyneet olemaan järvessä riittävää aikaa saavuttaakseen luottamuksen veteen ja sitä myöten uimataidon. Oppivat kyllä isompina uimahallissa.
En niin kovin, mutta lasten isä oli ja on vieläkin. Liittyy varmaan osittain rasvattomaan ruumiinrakenteeseen. Miten tämä muuten niin kovasti sinua vaivaa, että joku sinulle tuntematon lapsi on opetellut uimaan uimahallissa eikä luonnonvesissä?
Ohiksena kommentoin, että oma poikani tärisi huulet sinisenä siellä uimahallissa, luonnonvesissä (lähdepohjainen hiekkakuoppa) tarkeni opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten, mutta tuo ainainen narina koulusta ja koronasta ottaa pikkuisen päähän. Jessus, mutta on teillä vaikeaa. Olisikohan pitänyt jättää ne lapset tekemättä, kun ei edes perusjuttuja osata ilman yhteisk
Meillä ei ollut yhtään vaikeaa. Kävimme yhdessä perheen kanssa kylpylöissä ennen koronaa ja koronan jälkeen. Lapset oppivat lämpimässä vedessä oikein hyvin uimaan, ja nykyään uivat toki luonnonvesissäkin. Mukavaa päivää sinullekin.
Kaikilla ei ole vesiä lähellä, tai autoa, tai aikaa käydä joka päivä uimassa. Kaikki vanhemmat eivät osaa uida tai opettaa uimaan.
On se kyllä kumma kun muilla ei mene asiat niinkuin aloittajalla. Tiedän lapsia jotka käyttävät 3-vuotiaana vaippaa tai 5-vuotiaana apupyöriä. Kyllä on laiskoja vanhempia!
Siis todella helposti. Kaikki ei tarkene uida luonnonvesissä edes kesällä ja korona-aika kesti monta vuotta talvineen. Kaikilla ei ole lämmitettyjä maauimaloita lähellä, jossa olisi silloin opetellut.
Oma lapsi osasi siinä kohtaa jo uida sen 200m vaatimuksen, vaikka oli vasta 7-vuotias koronan alkaessa. Kuitenkin me olimme käyneet säännöllisesti uimassa siihen mennessä vuosia ja hän oli käynyt pari vuotta myös uimaseurassa. Perheenä olimme käyneet kylpylöissä säännöllisesti, koska minä en tarkene uimahalleissa tai luonnonvesissä. Kaikki tuollainen oli kuitenkin enemmän tai vähemmän tauolla koronavuodet. Ja vaikka kylpylöihin alkoi jossain vaiheessa päästä rajoitetetusti, oli monet taloudellisessa ahdingossa koronan vuoksi eikä ollut varaa. Koulussa muistaakseni on ollut joka vuosi uintia, mutta ei se parin viikon jakso kerran vuodessa kovin kummoista pohjaa anna.
Ööö.
sinulla oli tuollainen tilliäinen. Se on ollut siinä
kohtaa helppoa. Ja luonnonvedet.
Uimahallit olivat kiinni.
Ne alakouluikäiset, joilla olisi tuossa vaiheessa ollut uimakoulut ja koulujen uinnit, jäivät kokonaan paitsi.
Kyllä se näkyi oppilaiden uimataidossa. Itselle oppilaiksi tulleet Koronan jälkeen seiskaluokalle ihan selvä ero uimataidossa verrattuna aiempiin.
Tuollainen vertailu vaan on kovin alkeellista.
Kolmevuotias on ihan eri kuin 6-12-vuotias.
Ei voi olettaa, että vanhemmat olisivat osanneet opettaa sen enempää kuun aiemminkaan.
Nyt: Uimakouluun kannattaa pistää lapset. Ja ne koulujen uinnit kannattaa hyödyntää, kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole luonnonvesiä lähellä. Uimahallit oli pitkään suljettuna eikä uimakouluja järjestetty.
Sen jälkeen tietenkin olisi voinut aloittaa, mutta olisiko uimakouluissa sitten ollut ruuhkaa, ettei kaikki halukkaat ole päässyt eikö kaikki osaa itse opettaa uintia.
Aika harvassa on Suomessa paikat, missä ei olusi luonnonvesiä lähellä, tuhansien järvien maa ja pitkä merenranta. Eihän kaikkialla mitään uimahallejakaan ole. Pelkän uimakoulun käymällä lapsi tuskin oppii uimaan, hänen kanssaan pitää itse käydä useasti uimassa.Turussa asuvana voin kyllä todeta ettei juuri ole kuin alku kesästä, jolloin vesi on kylmää. Silloinkin matkaa on 10km.
Heti kun vesi alkaa olla lämmintä niin siellä ei voi uida. Sinilevä.
No, Kuralansillan pielestä lähtee porukkaa mielellään jokeen uimaan, niin vanhempia kuin hyvinkin nuoria, ihan alkukesästä syksyyn saakka. Omin silmin nähty. Siihen tehtiin kiva laiturikin viime vuonna. Kanoottiin pääsee siitä hyvin ja siis myös uimaan.
Sinilevää en ole joessa nähnyt koskaan näinä yhdeksänätoista vuotena, jolloin kävelylenkkini ovat joenreunaa kiertäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin 5v uimaan. Tai silloin sain tilaisuuden osoittaa taitoni.
Uimaan oppii kun pääsee veteen. Ei siinä mitään opetusta tarvita. Sen kun katsoo miten muut ui ja tekee perässä.
Sit kun osaa uida (ts. pysyy pinnalla ja pystyy liikkumaan jotenkin, on aika opetella tekniikkaa. Koulussa uinti alkoi tokalla eli 8-vuotiaana, jolloin mitattiin uimataito - 25 m. minkä jälkeen sai uida aikuisten altaassa omin päin
Näytti uskomattomalta että jotkut jälkijättöiset räpisteli lastenaltaassa vielä kolmannella luokallakin pidellen altaan reunasta kiinni.9-vuotiaana käytiin kavereiden kanssa uimahallissa ja kesällä tietysti meressä.
Minä räpistelin siellä lastenaltaassa kutosluokalle saakka. Olin arka lapsi eivätkä vanhemmatkaan osanneet uida. Seiskaluokalla oli pakko feikata uimataitoa, ja siitäpä sitten opinkin.
En toivo, että minut oltaisiin jätetty tekemättä, kuten joku ehdotti. Elämäni on ollut ihana ja lapseni osaavat uida. Olen monessa asiassa lahjakaskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole luonnonvesiä lähellä. Uimahallit oli pitkään suljettuna eikä uimakouluja järjestetty.
Sen jälkeen tietenkin olisi voinut aloittaa, mutta olisiko uimakouluissa sitten ollut ruuhkaa, ettei kaikki halukkaat ole päässyt eikö kaikki osaa itse opettaa uintia.
Suomessa ei ole luonnonvesiä lähellä?
Oolraittt...
Niin, missäpäin maailmaa itse asut? Suomessa tosiaan on paljon paikkoja joissa ei ole luonnonvesiä/uimarantoja lähellä. Omassa kaupungissani kaikki järvet ovat kaupungin rajalla/ulkopuolella automatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin miten? Se nyt vaan on vaikuttanut ja sillä piste. Monen lapsen uimaopetus on kokonaan koulun vastuulla, eikä etäkoulussa opita uimaan. Hurskastelu siitä, että vanhempien pitäisi sitä ja tätä, ei muuta asiaa miksikään.
Tämä.
Miksi se uimataito on niin tärkeä? Olen 42 enkä ole sitä vielä kertaakaan elämässäni tarvinnut...
Hyvä sinulle.
Vaikka ei tuo ole mikään ihmeellinen saavutus uida yli 50 metriä kahdeksanvuotiaana. Sehän on tokaluokkainen tai kolmasluokkalainen. Itse uin tuon ikäisenä 200 metriä eri tyyleillä ja hyppäsin vitosesta ja hain esineet syvän altaan pohjasta.
Omat lapset ui sen 5-6-vuotiaina, koska olimme käyneet pienestä pitäen uimassa. Ennen koronaa uintiin paljon.
Ei kaikki sillonkaan käyneet.
Siksi on hyvä pistää ne lapset uimakouluihin. Vesi on hieno elementti. Turvallisuus on tärkeä- monipuolinen vedessä liikkumisen taito.
Minusta sinun aloitukseksi, jolla yrität itseäsi nostaa ja muita alentaa, on kovin naivi. Sori vaan. Aina se löytyy -se jossain asiassa parempi.
Varmasti minuakin parempi -ja vedessä
monipuolisempi löytyy, mutta ei ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole luonnonvesiä lähellä?
Oolraittt...
Niin, missäpäin maailmaa itse asut? Suomessa tosiaan on paljon paikkoja joissa ei ole luonnonvesiä/uimarantoja lähellä. Omassa kaupungissani kaikki järvet ovat kaupungin rajalla/ulkopuolella automatkan päässä.
Niin? Näköjään käsitys uimapaikkojen läheisyydestä vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa on Suomessa paikat, missä ei olusi luonnonvesiä lähellä, tuhansien järvien maa ja pitkä merenranta. Eihän kaikkialla mitään uimahallejakaan ole. Pelkän uimakoulun käymällä lapsi tuskin oppii uimaan, hänen kanssaan pitää itse käydä useasti uimassa.Turussa asuvana voin kyllä todeta ettei juuri ole kuin alku kesästä, jolloin vesi on kylmää. Silloinkin matkaa on 10km.
Heti kun vesi alkaa olla lämmintä niin siellä ei voi uida. Sinilevä.
No, Kuralansillan pielestä lähtee porukkaa mielellään jokeen uimaan, niin vanhempia kuin hyvinkin nuoria, ihan alkukesästä syksyyn saakka. Omin silmin nähty. Siihen tehtiin kiva laiturikin viime vuonna. Kanoottiin pääsee siitä hyvin ja siis myös uimaan.
Sinilevää en ole joessa nähnyt koskaan näinä yhdeksänätoista vuotena, jolloin kävelylenkkini ovat joenreunaa kiertäneet.
Asuin Kuralan vieressä 6v ja juoksin sitä joen vartta lähes päivittäin kaikki keväät, kesät ja syksyt enkä ikinä nähnyt yhdenkään ihmisen uivan siinä joessa. En koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se uimataito on niin tärkeä? Olen 42 enkä ole sitä vielä kertaakaan elämässäni tarvinnut...
😵💫
oikeesti?
Paljosta olet paitsi jäänyt.
Minä suunnilleen olen pienestä pitäen asunut vedessä.
Narinaa, uhriutumista, valitusta, mielensä pahoitusta. On se rankkaa tuo nykyvanhemman elämä!
Jos ei kelpaa meri, järvi, joki, lampi ja uimahallikin on kiinni, niin ei voe mittään, lapsi jää ilman uimataitoa. Mutta huolet pois! Uimataidon voi hankkia aikuisenakin eikä silloin tarvitse välittää siitä narisevasta vanhemmasta. Ja jos ei kotikylässä ole sitä järveä, eikä ole autoa viedä lasta uimaan sinne kaupungin ulkopuolelle, niin mihin se lapsparka lapsena uimataitoa edes tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIKÄ kaikki osaa itse opettaa...
Minä opin ihan itse uimaan, kukaan ei minulle sitä mitenkään erityisemmin opettanut. Enkä taatusti ole ainoa laatuani tässä maassa.
Et varmaan ainoa, mutta Suomessa on kouluissa ollut jo vuosia uimaopetusta, joten melkein kaikki ovat ainakin joitakin asiaa helpottavia vinkkejä saaneet.
Minäkin opettelin uimaan ihan itse. Osaan sammakkoa ja koiraa. En muuta. En pysy pinnalla kelluen. Selkää uidessa alan upota heti. Enlä osaa sukeltaa.
Olisin aika huono uimaopettaja kellekään.
Koskahan se Kuralan vieressä asuminen on tapahtunut? Siltahan ei ole siinä ollut ihan hirveän kauan, se tuli sen surullisen kuuluisan kampiförin tilalle.
Suomen lasten uimataito varmasti paranisi, jos uimahallien vesi ei olisi niin naurettavan kylmää. Yritin joskus käydä lapseni kanssa säännöllisesti uimassa, mutta se päättyi aina siihen, että aloin puolen tunnin kohdalla palella niin paljon, että oli pakko lähteä pois. Laitoin lapsen sitten uimaseuraan, että joku muu uitti häntä eikä minun tarvinnut palella. Olisi pitänyt olla märkäpuku päällä, että olisi pärjännyt jossain muussa kuin terapia-altaassa. Ja sielläkin tuli kylmä lopulta, kun uimahallin ilma oli niin kylmä.
Mä opin 5v uimaan. Tai silloin sain tilaisuuden osoittaa taitoni.
Uimaan oppii kun pääsee veteen. Ei siinä mitään opetusta tarvita. Sen kun katsoo miten muut ui ja tekee perässä.
Sit kun osaa uida (ts. pysyy pinnalla ja pystyy liikkumaan jotenkin, on aika opetella tekniikkaa. Koulussa uinti alkoi tokalla eli 8-vuotiaana, jolloin mitattiin uimataito - 25 m. minkä jälkeen sai uida aikuisten altaassa omin päin
Näytti uskomattomalta että jotkut jälkijättöiset räpisteli lastenaltaassa vielä kolmannella luokallakin pidellen altaan reunasta kiinni.9-vuotiaana käytiin kavereiden kanssa uimahallissa ja kesällä tietysti meressä.