Oletteko kieltäytyneet menemästä jonkun mökille? Itse olen useasti. Matka kestää sinne ikuisuuden ja on pieni
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En halua toisten nurkkiin. Kammottava ajatus pikku mökistä, jossa nukutaan samassa tilassa ristiinrastiin. Joku kuorsaa, joku pieree, mutta varmaa on, että mökissä on liian kuuma ja se on täynnä hyttysiä.
Vuokraan mökkiä omiin tarpeisiin silloin tällöin, jos tulee halu päästä. Esim Rukalla olimme hiihtolomalla.
OT, jos mut kutsuttaisiin Rukalle, siitä varmaan kieltäytyisin. Oon aina ihmetellyt, miksi joku haluaa vuokrata mökin jostain Rukalta, Tahkolta, Saariselästä tai muusta karmeasta keinotekoisesta turistirysästä. Aidot alkeelliset mökit jollain pikkukylällä on jees.
Mites vaikka hiihto- tai lasketteluharrastus?
No hiihtoonkin löytyisi yhtä
Niin no mä menisin johonkin ei turistiseen paikkaan lähellä, jossa on paikallisille ihmisille suunnatut palvelut lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En halua toisten nurkkiin. Kammottava ajatus pikku mökistä, jossa nukutaan samassa tilassa ristiinrastiin. Joku kuorsaa, joku pieree, mutta varmaa on, että mökissä on liian kuuma ja se on täynnä hyttysiä.
Vuokraan mökkiä omiin tarpeisiin silloin tällöin, jos tulee halu päästä. Esim Rukalla olimme hiihtolomalla.
OT, jos mut kutsuttaisiin Rukalle, siitä varmaan kieltäytyisin. Oon aina ihmetellyt, miksi joku haluaa vuokrata mökin jostain Rukalta, Tahkolta, Saariselästä tai muusta karmeasta keinotekoisesta turistirysästä. Aidot alkeelliset mökit jollain pikkukylällä on jees.
Mites vaikka hiihto- tai lasketteluharrastus?
No hiihtoonkin löytyisi yhtä
Olen kasvanut yhden tuollaisen turistirysän naapurissa. 20km päässä oli paikallisten asuttama kirkonkylä palveluineen ja sitten tää turistien suosima kohde heille suunnattuine palveluineenLukion jälkeen muutin pois kotiseudulta, mutta kyllähän nuo edelleen tuntuu aika epäaidoilta keinotodellisuuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Saarimökki. Hyttyset ja huussi vielä menisivät, mutta se älytön tavaroiden ja juomaveden roudaaminen auto-vene-mökki-vene-auto ei ole millään tavalla vaivan arvoista.
Tuo on vaivalloista kyllä. En käsitä miten Tove ja Tuutikki jaksoivat :)
Vierailija kirjoitti:
Tekemistä mökillä
1) sauna
2) mölkky
3) ryyppääminen
Juu ei.
4) tikanheitto
5) uiminen
Meillä oma mökki alle tunnin ajomatkan päässä puhtaan veden äärellä. Piha nurmikkoa ja hiekkarantaa. Moni kaveri ja sukulainen pyytelee välillä mökillensä jopa 4 h ajomatkan päähän keskelle metsää ja ilman rantaa. Ja tämä sama mistä moni muukin mainitsi eli siivouksen taso. Luonnollisesti niillä 4 h ajomatkan päässä olevilla mökeillä ei pestä joka vuosi mattoja, peittoja, tyynyjä yms kuten olen tottunut omalla mökillä tehtävän ja muutoinkin siellä on ehtinyt käydä siivoamassa paikat vimpan päälle moneen kertaan ennen lomakauden alkua. Siispä vastaus kysymykseen, kyllä olen kieltäytynyt ja kieltäydyn jollen näe hommassa mitään houkuttelevaa aspektia seuran lisäksi koska myös meidän mökille on kaikki aina tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oma mökki alle tunnin ajomatkan päässä puhtaan veden äärellä. Piha nurmikkoa ja hiekkarantaa. Moni kaveri ja sukulainen pyytelee välillä mökillensä jopa 4 h ajomatkan päähän keskelle metsää ja ilman rantaa. Ja tämä sama mistä moni muukin mainitsi eli siivouksen taso. Luonnollisesti niillä 4 h ajomatkan päässä olevilla mökeillä ei pestä joka vuosi mattoja, peittoja, tyynyjä yms kuten olen tottunut omalla mökillä tehtävän ja muutoinkin siellä on ehtinyt käydä siivoamassa paikat vimpan päälle moneen kertaan ennen lomakauden alkua. Siispä vastaus kysymykseen, kyllä olen kieltäytynyt ja kieltäydyn jollen näe hommassa mitään houkuttelevaa aspektia seuran lisäksi koska myös meidän mökille on kaikki aina tervetulleita.
Siivouksen ja hygienian tasoista ihmisillä on kyllä peräti erikoisia näkemyksiä. Ja estottomuudesta eli ollaanko puolialastomana vai peräti kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemistä mökillä
1) sauna
2) mölkky
3) ryyppääminen
Juu ei.
4) tikanheitto
5) uiminen
Ensin vähän tikkaa ja mölkkyä. Sitten saunaa ja uintia mutta koko ajan linkitän kaljaa. Saunan jälkeen kaivetaan sitten terävät esille ja aletaan ryyppään.
30 vuotta mökkiyrittäjänä. Meillä on kaksi mökkiä järven rannassa, kumpikin kaikilla mukavuuksilla ja lisäksi rantasaunat.
15 km päästä isosta laskettelukeskusta, golfkentästä ja maastopyöräily- mahdollisuuksista.
Nykyään vihaan koko mökkejä ja mökkeilyä. Itse asuisin mieluummin mahdollisimman kaukana mökeistä
jossain kaupungin keskustassa, mutta kun niitä pitää siivota ja huoltaa ja olla saapuvilla 24h.
Möisin koko paskan, jos joku hullu ostaisi.
Tiedän, tämä ei kuulunut aloitukseen tippaakaan, mutta oli tilaisuus avautua.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta mökkiyrittäjänä. Meillä on kaksi mökkiä järven rannassa, kumpikin kaikilla mukavuuksilla ja lisäksi rantasaunat.
15 km päästä isosta laskettelukeskusta, golfkentästä ja maastopyöräily- mahdollisuuksista.
Nykyään vihaan koko mökkejä ja mökkeilyä. Itse asuisin mieluummin mahdollisimman kaukana mökeistä
jossain kaupungin keskustassa, mutta kun niitä pitää siivota ja huoltaa ja olla saapuvilla 24h.
Kiitos.
Ei käy kateeksi. Omistin aiemmin mökin hiihtokeskuksesta, jota vuokrattiin Lomarenkaan tms kautta. Välittäjä vei muistaakseni 25% tuloista palkkiona. Itse vastasin oikeastaan kaikesta muusta. Asiakkaat valitti aivan kaikesta.
Kun pääsin eroon, olen maksanut vuokramökistä mitä on pyydetty, koska tiedän ettei sillä hommalla juuri mitään tienaa. Ja jos tienaa, niin verottaja vie osansa ja kohta onkin jo peruskorjauksen aika, johon kaikki tienestit viimeistään menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Ei käy kateeksi. Omistin aiemmin mökin hiihtokeskuksesta, jota vuokrattiin Lomarenkaan tms kautta. Välittäjä vei muistaakseni 25% tuloista palkkiona. Itse vastasin oikeastaan kaikesta muusta. Asiakkaat valitti aivan kaikesta.
Kun pääsin eroon, olen maksanut vuokramök
Olen tuo jolle kommentoit. Meilläkin oli mökit Lomarenkaalla siksi, että siinä oli edes jotain turvaa rahansaannista.
Valitusta kyllä tuli, esim. siitä ettei ollut Teema-astioita ja koko loman ajan satoi...
Voi kiesus, mistä lomalaiset ilkeävät valittaa.
Ai niin, anteeksi. Meni off-topiciksi.
kerran ja kaduin jälkikäteen.
olin niihin aikoihin melko syrjäytynyt kun eräs ystäväni (ystäviä minulla taisi olla peräti kaksi) pyysi minua mukaan siskonsa mökille, kuulemma sinne oli tulossa muitakin meidän ikäistä porukkaa. keksin jonkun tekosyyn miksi en pääse.
jälkeenpäin kaduin että olisi pitänyt mennä koska olisin voinut saada uusia ystäviä.
Iankaikkinen harrastus mökillä on ollut itikoiden syöttäminen.
...
SAARIJÄRVELLÄ asuvan Mikon toukokuisen mökkireissun tuloksena oli 83 hyttysenpuremaa ja apteekkireissu.
Kavereiden kesken pidetyn mökkijuomakilpailun päätteeksi Mikko nukahti mökin ulkoterassille pelkät bokserit jalassaan.
....
Ilta-Sanomat: Suomen itikoita kuhiseva kesä on näkynyt epäonnisten kansalaisten ihoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiinteistö huijarit jetro ja kaisa ym ym ym hehkuttavat miten ei ole myytävää. mökki hölmöily on tullut suomessa tiensä päähän -70 mökit ovat purkukuntoisia.
1960-70 luvun mökit on tosiaan tulitikkuja vailla.
Ongelma on, ettei syrjäisimmille seuduille kannata tilalle rakentaa mitään. Ei ole tekijöitä ja rakentamisen kustannuksia ei saa ikinä takaisin.
Tuli omille silmille toi, ettei syrjäseudulle saa tekijöitä. Esim sähkömiestä ei löydy joillain pikkupaikkakunnilla itäisessä Suomessa. Yritetty on löytää.
On saatu kutsuja, mutta ei ole menty, eikä mennä. Inhoan puuvessoja ja kaikkea muutakin. Nyt, kun meillä on hulppea rivari, jossa oma piha, sauna ja grillipaikka, emme lähde mihinkään mökeille. Lentoasema on muutaman kilometrin päässä. Mennään seuraavaksi pistäytymään Isossa Ompussa. Se on juhlaa.
Ei meitä kukaan enää nykyisin kysykyään, kun tietävät vastauksen olevan kielteinen. Emme vain pidä mökkeilystä.
Omalla kohdallani ongelma ei ole itse huussi, tai pissaaminen sinne, olenhan pienine rakkoineni tunnettu puskapissailijakin, vaan se kakkoshätä. Se ei vain onnistu puuceessä, ei vaikka mitä tekisi. Vatsani on myös usein aamuisin tehokas eli saatan 3 kertaa käydä kakkosella, ja jos tämä ei jostain syystä onnistu, tulee vatsa tosi kipeäksi. Pisullakin käyn kyllä mieluummin rehellisesti puskassa, sillä siellä ei pörähdä käpränen ahteriin.
Vierailija kirjoitti:
Sanasta kesämökki tulee jo vilunväreitä.
Jos puhutaan huvilatason majoituksesta, jossa kaikille on oma huone, kunnon sänky ja mieluiten oma sisävessa, eikä tarkoitus ole raataa risutalkoissa aamusta iltaan, niin kyllä. Sellaisilla olen käynyt.
Mihinkään tuollaiselle en nimenomaan halua mennä. Mut kutsutaan sinne kuitenkin vain ällistelemään ja ihastelemaan (ja heidän mielestään kadehtimaan) heidän hienoa huvilaansa. Koko ajan vain esitellään, mitä siellä on ja mitä sinne vielä aiotaan tehdä ja laittaa. Ei sitten yhtään pätkää kiinnosta.
En tykkää kyllä käydä minkäänlaisilla mökeillä muutenkaan, koska se on vain toisten nurkissa olemista ja koko ajan tietoisena siitä, että on vieras eikä oikein tiedä, miten voi olla. Jos sanotaan, että ole kuin kotonasi, niin eihän se kuitenkaan sitä ole. Ei sitä nyt oikein voi vaikka kahveja itselleen keittää ja muutenkin on oltava siinä isäntäväen rytmissä.
Mökkielämästä muuten kyllä tykkään, mutta saan sitä periaattessa ihan omassa kodissanikin, kun asun omassa talossa maaseudulla. Nytkin vietän täyttä kesäelämää tässä koirani kanssa. No uimarantaa ei ole, mutta en minä sitä kaipaakaan. Ja periaatteessa sellainenkin olisi tuossa puolen kilometrin päässä jos kiinnostaisi. Sireenit ja kielot tuoksuu aivan ihanasti tuossa metsän reunassa.
Maaseutu on kiva. Mutta ei ole nostalgiaa sinne ja haluan pysyä erossa ihmisistä. Jos haluan seuraa menen kylille kauppaan ja pubiin tai käyn pikapikaa kaupungissa. Joskus noloja tilanteita kun joku sukulainen älyää ängetä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanasta kesämökki tulee jo vilunväreitä.
Jos puhutaan huvilatason majoituksesta, jossa kaikille on oma huone, kunnon sänky ja mieluiten oma sisävessa, eikä tarkoitus ole raataa risutalkoissa aamusta iltaan, niin kyllä. Sellaisilla olen käynyt.
Mihinkään tuollaiselle en nimenomaan halua mennä. Mut kutsutaan sinne kuitenkin vain ällistelemään ja ihastelemaan (ja heidän mielestään kadehtimaan) heidän hienoa huvilaansa. Koko ajan vain esitellään, mitä siellä on ja mitä sinne vielä aiotaan tehdä ja laittaa. Ei sitten yhtään pätkää kiinnosta.
En tykkää kyllä käydä minkäänlaisilla mökeillä muutenkaan, koska se on vain toisten nurkissa olemista ja koko ajan tietoisena siitä, että on vieras eikä oikein tiedä, miten voi olla. Jos sanotaan, että ole kuin kotonasi, niin eihän se kuitenkaan sitä ole. Ei sitä nyt
Toisten nurkissa oleminen. Se on juuri se ongelma. Suostun käymään saunassa ja grillaamassa, mutta en jäämään yöksi. Yöksi on päästävä omaan sänkyyn ja tarvittaessa posliinille istumaan.
Ai, mä taas ajattelen että se mökki Rukalla tai Levillä olis pienempi paha. Siellä on kaiketi ihmisiä ja palveluita lähellä.
Onneks ei ole pakko mökkeillä. Minä istun mielummin Espalla kahvilla ja katselen ohikulkijoita. Ei tarvitse miettiä ulkohuusseja eikä hyttysiä.