Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko rippi- ja yo-juhlat jonkun mielestä oikeasti kivoja tapahtumia? Nautitko vieraana olosta niissä?

Vierailija
03.06.2024 |

Itse olen jo äärettömän kyllästynyt noihin rituaaleihin. Hirveä stressi isäntäperheellä puunata kämppää ja järjestää tarjoilut. Sitten pölähtää paikalle lauma sukulaisia ja tuttavia, joilla on ruusu tökättäväksi maljakkoon ja rahaa kirjekuoressa. Se raha lienee se juttu, miksi näitä ylipäänsä järjestetään - juhlittava saa mukavan pesämunan törsättäväksi kesän mittaan tai säästettäväksi johonkin tärkeämpään. Näissä juhlissa ei yleensä ole edes mitään ohjelmaa, kenties joku köpöinen puhe ja rippijuhlissa isosten laulama virsi. 

Arvostatko itse tätä perinnettä vieraana? Entä järjestäjänä? 

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, samaa mieltä. Yhdet hikiset yo-juhlat takana, useammat hikiset rippijuhlat vielä edessä kesän mittaan. 

Vierailija
2/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. Sekä vieraana että järjestäjänä. Nämä on niille lapsille isoja ja tärkeitä tapahtumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlatunnelma on leppoisa ja rentoutunut niin onhan se kivaa nähdä sukulaisia joita ei ole nähnyt pitkään aikaan. 

Vierailija
4/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kuullu et olis talon väellä ollu mitään stressiä tai jos on, hyvä et eivät mainosta. Tytär teki kakut ja äiti suolaiset. Ainoastaan ahdistaa eroperheen juhlissa käydä, kun ex miehen sukukaan ei tervehdi, vaikka minä tervehdin. No mut tämän kesän rippijuhlissa tiedän olla katsomatta tai tervehtimättä, kun 2 kertaa jo koettu. Ex mies sentään kyselee kuulumiset, mutta hänen suku siis ei. 

Vierailija
5/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuh... tylsääkin tylsempää, puuduttavaa pakkojuhlimista. Voi kun näissä juhlissa olisi edes hippunen persoonallisuutta. 

Vierailija
6/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ne vasta turhia ovatkin. Täyttä teeskentelyä. Rahan hukkaan heittämistä. Lapsellista vouhottamista. 

Vierailija
7/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva saada rahaa tuoreena ylioppilaana. Moni vanhempi varmaan ylpeydenpuuskassaan järjestää ja maksaa juhlat mielellään. Ja kyllä minä mielelläni olen käynyt kummilasteni ylppäreissä. Muihin olen kiittänyt kutsusta ja valehdellut olevani estynyt tulemasta.

Vierailija
8/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tainnut kyllä nauttia omista rippi- ja yo-juhlista. Sen ikäisenä sitä on niin kaukana sukulaistädeistä ja -sedistä, että aikamoista pakkopullaa on. Ja nyt sitten kun itse aikuinen, niin ne teinit ovat niin vaivaannuttava.

Vierailija
9/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla suomalaisessa kulttuurissa melkoinen tabu. Näitä vaan kuuluu järjestää, oli sitten halua, rahaa ja jaksamista tai ei. Ja niihin kuuluu mennä, ajella joskus satoja kilometrejä toiselle puolelle suomea. Kukkaron nyörit auki. 

Vierailija
10/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oli kiusallista, kun juhlien järjestäjällä oli huonot välit juhlalapsen isään. Minä sitten kuitenkin juttelin hänen kanssaan.

Vierailija
11/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ne vasta turhia ovatkin. Täyttä teeskentelyä. Rahan hukkaan heittämistä. Lapsellista vouhottamista. 

Inhoan häitä!! 

Vierailija
12/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta parasta juhlissa ovat kahvipöydän antimet. Voi siinä muutaman tyhjänpäiväisen small talk -lauseen heittää aina kakkusiivujen väliin. Se on sen arvoista. Löysät vaatteet päälle, että voi syödä kunnolla :P

Vierailija
13/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt rippikoulua joten en juhlinutkaan. Yo-juhlia en pitänyt, enkä kandin tai maisterin yhteydessä mitään. Tosin kauppiksella nyt ei valmistumista juhlinut ylipäätään kukaan.

Vierailija
14/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kiva saada rahaa tuoreena ylioppilaana. Moni vanhempi varmaan ylpeydenpuuskassaan järjestää ja maksaa juhlat mielellään. Ja kyllä minä mielelläni olen käynyt kummilasteni ylppäreissä. Muihin olen kiittänyt kutsusta ja valehdellut olevani estynyt tulemasta.

Hitsi kun itselläni ei ole oikein pokkaa valehdella. 

Yksi kaverini valehtelee lähes aina. Usein iskee jokin ikävän tuntuinen vatsatauti tai flunssa juuri juhlapäivän aamuna. Eihän sitä mitenkään voi sitten tulla juhlaan tartuttamaan, kun siellä on aina iäkkäitäkin sukulaisia paikalla. 

Vierailija
15/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan. Sekä vieraana että järjestäjänä. Nämä on niille lapsille isoja ja tärkeitä tapahtumia.

Vai kuitenkin vanhemmille ja sukulaisille, että tapaavat toisiaan?

Vierailija
16/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisi suoraan ruokapöytään ja sitten kahvipöytään mutta kun pitää istua tuntitolkulla kuuntelemassa jorinoita....

Vierailija
17/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestänä olen aina ollut aika stressaantunut siivouksista ja järjestelyistä

Mielelläni tietysti järjestän nämä meidän kolmelle lapselle

Ohjelmana kai kuuluukin olla yhdessäolo, ja monelle on meillä tuntunut olla tärkeää nähdä sukulaisia, joita ei niin usein näe

Ap ei ole tainnut nauttia sukulaisten ja tuttavien seurasta

Itse tykkään, että nähdään muuallakin kuin hautajaisissa

Vierailija
18/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, hyi olkoon. En olisi halunnut omianikaan pidettävän, mutta vanhempani lahjoivat minut. Häät ovat silti vielä hirveämpiä. 

Vierailija
19/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsisi suoraan ruokapöytään ja sitten kahvipöytään mutta kun pitää istua tuntitolkulla kuuntelemassa jorinoita....

Ei rippi- ja yo-juhlissa monesti edes ole varsinaista ruokaa. Iänikuista voileipäkakkua kyllä. 

Vierailija
20/66 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni käy näissä juhlissa. Tylsää usein pönötystä ja juhlakalutkin haluavat vain lahjat ja päästä kavereiden kanssa omiin menoihin. Onneksi ei ole sen ikäisiä nyt lähipiirissä eikä meillä rippijuhlia edes järjestetä. Täytyisi olla todella läheinen,että suostun mukaan mihinkään uskonnolliseen varsinkin, jos kyse on lapsista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi