Lasketunajan määrittäminen...
En tiedä mille palstalle kysymys kuuluisi ja hakua kokeilin, mutten ainakaan näillä hakutaidoillani saanut mitään irti. Joten asiallisia vastauksia, kiitos :)
Eli, yritämme pikkukakkosta ja kuukautiseni eivät ole vielä alkaneet. Kuitenkin kiinnostaisi tietää, että miten neuvolassa pystytään määrittämään laskettuaika ilman tietoa kuukautiskierrosta? Kyllähän sen sitten ultrassa saadaan selville, mutta joutuuko sitä tietoa sitten odottelemaan sen kolmisen kuukautta, että pääsee ekaan ultraan, vai laitetaanko kenties tälläisissa tilanteissa ultraan jo aikaisemmin? ..olikohan kovin sekava viesti... :)
Kiitos jo etukäteen vastanneille.
Kommentit (6)
Kyllä se yleensä tehdään ultralla jos ei pystytä varmasti sanomaan milloin LA on...
Minun viimmeisin raskaus varmistui vasta ultrassa jonne menin 10+0...
Luulin itse raskauden olevan varhemmassa vaiheessa ja neuvolassa epäilivät sen olleen pitemmällä.
Minulle ehti kuitenkin tulla 3 menkat synnytyksen jälkeen,mutta ne olivat megapitkillä väleillä. Hedelmöityskin oli tapahtunut 5 viikon kierron aikana.
Saas nähdä muuttuuko LA rakenneultrassa mihinkään suuntaan...
Waimo72 & mahhuli 14+3?
Kuinka pitkään jouduit odottamaan ultraan pääsyä? Vai sovitaanko se heti ensimmäisellä käynnillä, jos on tälläinen " epävarma" tilanne?
Mainitsin th:lle ensimmäistä neuvola-aikaa varatessani jo että epäilen vahvasti hedelmöittymisen tapahneen vasta loppu kierrossa (kun ei ollut mieskään paikalla ennen kp 20!). Se sit sano vaan et no katsotaan sitä sitten ekalla käynnillä ja meille kunta tarjoaa ekan ultran (rv 9-10), sithän se selviää. Vaikka onhan sinnekkin oottamista - ois kiva jo tässä ihan alkuvaiheessakin tietää millä viikolla mennään :)
Nyt rv 8+1 (eka neuvola torstaina)
Epäilisin että jos kierron pituudessa on tosi suuria heittoja, ne voi tarkistaa ultralla heti alkuviikkojen aikana. Mutta kuten mun tapauksessa La siirtyisi kuitenkin maksimissaan n. viikon. (jolla ei ole suurta merkitystä tutkimusten ym. suhteen) Voi siis odottaa ultrankin kanssa.
pikku_vadelma:
Kuinka pitkään jouduit odottamaan ultraan pääsyä? Vai sovitaanko se heti ensimmäisellä käynnillä, jos on tälläinen " epävarma" tilanne?
Soittelin neuvolaan ja kävinkin yhden käynnin lisäksi lääkärillä (sattui olemaan talossa) ja sovittiin että menen varalta vielä ultraan koska lääkärikään ei ollut varma kohdunkoosta.
Kävin kaupungin tarjoamassa ultrassa ja jouduin odottamaan sinne pääsyä vajaa 2 viikkoa. Sain ensimmäisen vapaa ajan.
Tietty yksityiselle olisin päässyt nopeampaa mutta päätimme kuitenkin odottaa kaupungin sairaalan aikaa.
Ja ainakin täällä Oulussa YLEENSÄ pääsee ultraan jos ei ole hajuakaan milloin raskaus on alkanut (esim. kuukautiset ei ole alkanut synnytyksen jälkeen)
Waimo72
Kiitos kokemuksista. Toivotaan, että täälläkin tärppäis :)
Tässä viestissä siis ideana se, että jos tulisin raskaaksi, niin miten laskettuaika selviäisi :)