Espanjassa/Italiassa kesällä matkustaneet! Kumpi parempi maa ja entä ruoka?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako teitä oikeasti esim 1400-1600-lukujen taide vai joku jalkapallo?
Huomaa että et juuri ole matkustellut jos oletus on tämä :D
Vierailija kirjoitti:
Espanja ja Italia eivät ole parhaimmillaan kesällä, sillä kumuus siellä on tukahduttavaa, etenkin suomalaiselle, joka ei ole tottunut 30 - 40 asteen lämpöön. Ja kun kasut vielä hohkavat kuumuutta, kaikki sulkeutuvat sisälle puuluukkujen taa.
Ei nyt kukaan kaupunkeihin heinä- elokuussa menekään!
Lämpö Italiassa on miellyttävämpää kuin muutamana hellepäivänä Suomessa. 25-38 ei tunnu tukalalta (ja ei, emme käytä viilennystä sisällä).
Itse viihdyn täällä hyvin myös kesällä
Terkut Italiasta!
Espanjan ruokakulttuuri ei kummoinen ole. Lähempänä Suomea kuin italiaa. Molemmissa on turhan kuuma keskikesällä matkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialainen ruoka on vuosikymmen toisensa jälkeen äänestetty maailman suosituimmaksi.
Mutta siitä pitää sielläkin maksaa. Ei tarkoita että pizzeriat tai turisteja täynnä oleva ravintolat on niitä mihin mennään.
Turistialueiden ulkopuolella pizza maksaa 6,50-8e, laaturavintoloissa saat maistelumenun (3 alkupalaa, primo, secondo ja jälkiruoka) 35-38 eurolla. Michelin-/bib gourmandtasoisessa 4 ruokalajia 60-100e.
Mun mielestä hyvin edullista laatuun ja palveluun nähden
Italia- aina ja ikuisesti. Kaikessa.
Espanja. On rauhallisempi maa ja tykkään maasta luonnostaan enemmän, kuin Italiasta.
Etelä-Euroopan maista kuitenkin Kreikka saarineen menee yli noiden molempien. Kreikassa käynti tuntuu aina siltä, kuin olisi tullut toiseen kotiin. <3
Vierailija kirjoitti:
Sulkeeko nämä jotenkin pois toisensa?
Ei mun kohdalla ainakaan.
N56
Espanjassa on upeaa taidetta, arkkitehtuuria ja historiaa yllin kyllin. Sitä varten ei tarvitse Italiaan lähteä. Italiassa ruoka on parempaa, mutta tämä on kyllä makuasia. Espanjassa kaikki muu on paremmin, siis aivan kaikki. Olen asunut 2 v Italiassa ja 8 v Espanjassa.
Loppujen lopuksi kaksi hyvinkin erilaista maata vaikka naapureita ovatkin. Molemmissa on puolensa, italiassa ollaan ehkä avoimempia vieraita kohtaan. Ruoka on hyvää kummassakin maassa sanmoin viini. Itse kallistun enemmän italialaisen ruoan suuntaan koska näin kasvissyöjänä on ollut yksinkertaisempaa löytää ruokaa kuin Espanjassa.
Heinä-syyskuussa en matkustaisi kuumuuden takia kimpaankaan. Ja ainakin elokuuta kannattaa ehdottomasti välttää Italiassa, koska koko Italia on yhtäaikaa lomalla, ja porukkaa on kaikkialla PALJON.
En tiedä osuttiinko vain huonoihin paikkoihin mutta viime kesänä malaga-sevilla-benalamadena alueella pari viikkoa pyörittyämme ei löydetty kuin yksi oikeasti hyvä ruokapaikka. Eivät käytä suolaa juurikaan ja annokset monesti liha+ranskalaiset. Melko mautonta ruokaa oli ja yritettiin löytää kohtuuhintaisia paikkoja, siis sellaisia joissa pääruoka annokset maksaa alle 25e. Italiasta kokemusta vaan Bergamosta, oli kaunista (kuten espanjassakin) mutta todella paljon kalliimpaa kuin Espanjassa. Lisäksi Espanjassa olen käynyt Alicantessa. Kannattaa valita sellainen kohde missä on luontoa, sekä kaupunkia. Itse en ainakaan jaksa pelkkää kaupunkilomaa paria päivää pidempää jossei edes rannalle pääse. Se (kauniiden) kujien katselu ja kävely käy kyllästyttämään kolmantena päivänä.
Kreikka on paras Kohta taas pääsee sinne seikkailemaan
Pahaa ruokaa Espanjassa? Mitä ihmettä! Niin herkullisia tapaksia siellä, ettei tosikaan. Hyvää ruokaa olen aina saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta kumpikaan. Mukava rento lomailu hyvän ruuan ja juoman parissa kiinnostaa. Vähän shoppailu myös.
Turha se on lähteä sitten ympäristöä paskaamaan lentäen minnekään ulkomaille, jos ei jokin tietty ainutlaatuinen asia jossain päin maailmaa ole haaveena kokea. Rentoa lomailua, hyvää ruokaa ja juomaa ja rättikauppoja löytyy varmasti junamatkan päässä kotoasi.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kahdesta, Italia..
Portugali on kuitenkin paljon rauhallisenpi kuin kumpikaan noista ja ruokakin parempaa.
Rauhallisuus on ainakin totta Portugalin kohdalla, Kreikan kohdalla nuo molemmat.
Molemmista löytyy kiinnostavia kohteita, mutta kaiken kaikkiaan Italia vie kyllä voiton sekä nähtävyyksien, luonnon ja ruuan suhteen.
Esim. Italiassa Amalfin rannikko on aivan hurmaava
Vierailija kirjoitti:
Heinä-syyskuussa en matkustaisi kuumuuden takia kimpaankaan. Ja ainakin elokuuta kannattaa ehdottomasti välttää Italiassa, koska koko Italia on yhtäaikaa lomalla, ja porukkaa on kaikkialla PALJON.
Turistikohteita kannattaa välttää missä vaan elokuussa.
Itse asun alueella missä on vain kourallinen turisteja, useimmat lokakuussa tryffeliaikaan. Kesällä ihan autiota kun paikalliset lähtevät lomille rannikolle:) Ihana rauha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta kumpikaan. Mukava rento lomailu hyvän ruuan ja juoman parissa kiinnostaa. Vähän shoppailu myös.
Turha se on lähteä sitten ympäristöä paskaamaan lentäen minnekään ulkomaille, jos ei jokin tietty ainutlaatuinen asia jossain päin maailmaa ole haaveena kokea. Rentoa lomailua, hyvää ruokaa ja juomaa ja rättikauppoja löytyy varmasti junamatkan päässä kotoasi.
Ei todellakaan löydy Suomesta🤣🤣🤣
hyvää ruokaa ja juomaa! Samaa kallista paskaa Hangosta Nuorgamiin!
"Lähiruoka" on vain käsite jolla voi rahastaa, ei laatua. Esim täällä Italiassa fiorentina-pihvi maksaa marketissa 25e kilo ja tilamyymälässä 28e kilo. No, Suomessa hinta lienee 37e kilo ja jos se on kotimaista se on kuin kengänpohjaa söisi!!
Juomista en viitsi edes puhua - Alkoon tulee vain huonoimman bulkkiviinit, parhaat haetaan suoraan tiloilta tai cantinoista. Jopa limu - esim sitruuna Fanta tehdään Italiassa Sisilialaisista (tai Sardinialaisista) sitruunoista kun taas Suomessa esanssista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on jo käyty läpi, on kiva kokeilla jotain muutakin :) Mua ei huoleta "ympäristön paskaaminen'.