Yle: Kova pula työntekijöistä aloilla, jotka huonosti palkattuja, joissa työ on paineistettua ja työntekijän odotetaan venyvän
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan on helpompi maata Kelan tuilla kotona syljeksimässä kattoon.
Kapitalisti vertaa työstä saatavia ja tukia ja tekee päätöksen kannattavuudesta.
Sosialisti menee töihin vaikka ilmaiseksi yhteiseksi hyväksi.
Samaan aikaan kapitalisti riistää työntekijöitä ja pitää palkat niin matalina että saa tehtyä voittoa ja olettaa että työntekijät maksaa verot ja valtion velat ja he itse voivat olla vapaamatkustajia koko systeemissä kiertäen veroja miten lystää. Ja näitä vatipäitä pitäisi puolustaa mahdollisen sodan syttyessä?
Ja noille aloille houkutellaan ulkomaista työvoimaa. Itä-suomessa oikein koulutetaan uusia "osaajia" ravintola-alalle.
Mitähän veikkaatte sen tarkoittavan palkkakehitykselle
Ravintola-alalla työvoimakustannukset ovat erittäin suuret suhteessa muihin kustannuksiin. Jos työntekijöille halutaan maksaa lisää palkkaa, hintoja pitää nostaa. Keskimääräisen ravintola-alan yrityksen liikevoittoprosentti on 4 tienoilla. Lähes kaikilla muilla aloilla terveen yrityksen raja on jossain kymmenessä prosentissa eli käytännössä firma jolla prosentti on alle kymmenen tekee yleensä työntekijöiden kannalta ikäviä päätöksiä. Ravintola-alalla kyseessä on normi. Tuosta neljästä prosentista ei ihan hirveästi voi ottaa työntekijöille tai sen jälkeen koko yritystoiminta on hyödytöntä omistajan kannalta.
Tästä päästään siihen, miksi velkavetoinen ja valtavalla julkisella sektorilla paisutettu Suomi on ongelmissa. Kun kenelläkään ei ole varaa kuluttaa ja verorahat haaskataan pohjattomaan kaivoon, tarvitaan koko ajan enemmän ja enemmän veroja, mikä puolestaan aiheuttaa sen että ihmisillä on vielä vähemmän varaa kuluttaa ravintoloihin.
Huutava pula ja tarjolla nollatuntisoppareita. Jokin ei nyt täsmää.
Vapaana on mukava loikoilla. Mitä turhia sitä itseään kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoamassa 11,83 euron liksalla.
Voin ihan rehellisesti sanoa, että mulle tuo liksa ei ole ongelma. Ongelma on se, että työaikaa on aina ainakin puolet liian vähän. Lisäksi johtamis- ja kommunikaatio-ongelmat, ja kyseenalaiset työvälineet. Tehtävälista on niin pitkä, että tekee mieli itkeä. Käytännössä kustaan asiakasta silmään, ja mitään ei ole koskaan siivottu kunnolla. Kunhan näyttää siltä, että on.
Ainakin oma työ on sen verran yksinkertaista, että kuka vain normaalisti liikkumaan kykenevä voi sitä tehdä. Itse työssä ei ole vikaa, mutta siitä on tehty liki mahdotonta. Jouduin sairaslomalle loppuunpalamisen takia, kun en kyennyt enää nukkumaan ja sain töissä hysteerisiä kohtauksia.
Sama juttu ravintola-alalla. Pieni palkka ja järkyttävä kiire! Työ voisi olla kivaa, jos työmäärä olisi kohtuullinen ja saisi pitää lakisääteiset tauot. Ilmeisesti se on liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli yllätys. Näillä matalapalkka-aloilla on myös se piirre ettei kovakaan kysyntä nosta palkkoja.
T. Lähihoitaja
Mikä todistaa, ettei se pula niin kova ole. Jos olisi kova pula, työnantajat kilpailisivat keskenään, mikä tarkoittaisi myös palkoilla kilpailemista. Markkinavoimat eivät valehtele.
Niinpä! Rahaa virtaa vuolaana koskena ostopalveluiden ylimpään kastiin. Julkisen jonoja kasvatetaan entisestään siirtämällä hoitotakuuta kolmeen kuukauteen. Potilaat ohjataan yksityisille veronmaksajien piikkiin. Vanhukset ja vammaiset on jätetty heitteille. Kristillisinä itseään pitävät ovat käsi ojossa, tai jo paremminkin taskussa viemässä lesken viimeisen rovon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Emme ole hyväntekijöitä. Työssä käydään rahan takia.
Niin? Tuo on totta ja työpaikkoja ei vain ole kaikille.
Mulla on kaksikin työpaikkaa, enkä käy töissä pelkästään rahan takia. Työ on arvokasta itsessään (paitsi perus palstamammalle).
Vierailija kirjoitti:
Vapaana on mukava loikoilla. Mitä turhia sitä itseään kiusaa.
Lyhin tie hautaan on ruveta olemaan tekemättä mitään. Iästä riippumatta.
Onko jollain oikeasti työpaikka tarjolla pääkaupunkiseudulla? Ei tarvita mitään linkkiä miltään yleisitä sivuilta, ne kaikki on haettu.
Sellainen joka ei ole ihan kamala. Saa olla korkealla, mutta putket ja tunnelit tekee tiukkaa. Ei koulutusta. Tai on, mutta taiteen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalisti vertaa työstä saatavia ja tukia ja tekee päätöksen kannattavuudesta.
Tämä on totta. Itse olen ollut useassa kommuunissa. Tehdään työtä ylläpidolla ja pienellä taskurahalla.
Ravintoloiden ongelma on se, että henkilöt kestää vain vähän aikaa. Liikaa töitä ja siitä syytetään työvoimapulaa. Oikeasti uutta ei oteta, ennen kuin vanha on loppuun palanut.
Kelan sulkemalla saadaan tuilla lepäileviä laiskuri elukoita aktivoitumaan työmarkkinoille.
On jo aika laittaa tuki pummi eliitti kuriin voima keinoin niin että luuserit joutuvat nousemaan sängystään lopullisesti.
On aika muuttaa ihmis jäte käyttö kelpoiseksi tuotteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Asia korjaantuisi nostamalla palkkoja ja kohtelemalla ihmisiä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkioksi monen vuoden varhaiskasvatustyöstä sain sydämen rytmihäiriön äärimmäisen kuormituksen takia. Miksi pitäisi uhrata terveys työlle? Älkää muut tehkö sitä virhettä.
Minä tein sen virheen jo. Äärimmäisen pakkotahtisuuden ja kuormituksen takia sain sydänkohtauksen. Ja sen lisäksi ruoansulatuselimistön kroonisen tulehdustilan, joka vie randomisti sairaalahoitoon epäsäännöllisin väliajoin (kokilla ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta syödä itse, ja juominenkin jäi kiireen vuoksi liian vähäiseksi).
Enää sydän ei kestä kuumuutta, eikä sitä stressiä. Ei sitä kestä sisäelimetkään enää. Te-toimisto painostaa, ja ilmeisesti haluaa, että kuolen seuraavaksi sinne sorvin ääreen seuraavaan sydänkohtaukseen. Eikä työnantajat minua edes halua, koska olen 50+. Kuka haluaisi, koska voin milloin tahansa joutua olemaan pois varoittamatta kaksi viikkoa, koska
Kauheaa. Itsellänikin meni ruoansulatuselimistö sekaisin ravintola-alalla työskennellessä. Nykyisin pyrin syömään ja juomaan vettä säännöllisesti ja rauhallisesti, mutta elimistö ei ole palautunut vaan oireita on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
"Karu ennuste konkursseista: hotelli-ja ravintola-ala, vähittäiskaupat, rakennusala."
Eikös niin hallitus kuin mediakin ole monesti sanonut viime vuosina, että tulevaisuudessa mara-aloilta häviää kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Kyllä nämä uhkakuvat on siis ollut tiedossa jo pitkään. Nykyisillä toimilla tosin lähempänä kuin ehkä ajateltiin.
Muistelisin yrityskurssilta,että toimivan liiketoiminnan voitto% olisi vähintään 9, erinomaisilla lähempänä 12. Siinä mielessä jos ravintolan voitto% on vain 4,niin en ihmettele miksi palkat huonot. Ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja työvoimapulasta huolimatta työnhakija ei myöskään kelpaa jos on ollut hetkenkin työttömänä tai on yli-ikäinen, mikä naisilla tarkoittaa jo nelikymppistä usein. Itketään kuinka ei saada työntekijöitä, mutta työntekijäksi ei kelpaa kuin se nuori ja kaunis huipputyyppi jonka pitää käydä läpi monivaiheinen rekryprosessi esimerkiksi elokuvateatterin kassaksi päästäkseen. Suomalaisuuskin on tietyillä aloilla miinus koska suomalaista lainsäädäntöä tuntemattomia alhaisen elintason maista tulleita on helpompi kyykyttää. Valitetaan, että vaikka siivoojiksi ei saada suomalaisia, tosiasia on, että moni siivousfirma ei edes halua suomalaisia vaan niitä helposti kyykytettäviä. Itse hain kerran siivoustyötä isosta firmasta enkä saanut edes mitään vastausta sieltä hakemukseeni, saati että olisi päässyt haastatteluun. Hain minulla ennestään olevan matalapalkkatyön ohelle lisätyötä, joten en nyt varmaan työtä vieroksuvaltakaan vaikuttanut. O
Totta. Itse usein ihmettelin miten ne ulkomaalaiset siivoojat tulevat halvemmiksi kunnes mun sijaiseksi palkattiin ulkolainen ja hän sai kyllä samaa palkkaa kuin minä samasta työstä eli vajaat 12€/h. Noh, halvemmaksi hän tuli kun hosui kauheella vauhdilla ja jätti hommia tekemättä joten sillä tavoin tuli halvemmaksi. Noh, sijaisuuden päätyttyä mulla olikin sitten paikkailtavaa kun oli sitä tekemätöntäö työtä jäänyt tältä sijaiselta ja mulla meni yliajalle niin mitä tekee työnantaja..; vähentää työaikaani kun eihän seillä ny yliaikaa saa olla. Valitin ja sain vähennetyn ajan takasin saatesanoin "kun se xxx oli sen verran vähemmän aikaa ni sä saat ne".
Vierailija kirjoitti:
Kelan sulkemalla saadaan tuilla lepäileviä laiskuri elukoita aktivoitumaan työmarkkinoille.
On jo aika laittaa tuki pummi eliitti kuriin voima keinoin niin että luuserit joutuvat nousemaan sängystään lopullisesti.
On aika muuttaa ihmis jäte käyttö kelpoiseksi tuotteeksi.
Ei ole kaikki kohdallaan,kun tuollaista päästelet, p-läjä.