Yle: Kova pula työntekijöistä aloilla, jotka huonosti palkattuja, joissa työ on paineistettua ja työntekijän odotetaan venyvän
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaanhoitajat on saamassa uutisessa matalapalkka-alalla olevien kanssa?
Niinpä.
Itse olen lähihoitaja.
Jutussa mainitut bussikuskitkin tienaavat enemmän kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Silti myös näille aloille on paljon hakijoita eli ilmeisesti pula ei ole niin kova, etteikö työantajilla olisi varaa odotella täydellisiä kandidaatteja.
Niinpä. Jutussa mainittiin esimerkkiammatteina sairaanhoitaja, tarjoilija, bussikuski ja siivooja.
Näistä sairaanhoitaja on ainoa, joista lienee ihan oikeasti pula. Mutta siinäpä työ, jota ihan kuka tahansa ei voikaan hakea, kun vaaditaan alan koulutus, joka vie vuosia.
Bussikuskiksi voi kouluttautua ajokortillinen rekrykoulutuksella huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Firmat voivat syyttää itseään, jos eivät näitä koulutuksia järjestä tarpeeksi. Tuskin kouluttautuneita pilvin pimein on työttömänä makoilemassa, vaan ovat siirtyneet parempiin tehtäviin toisaalle - tai selkävaivaisina työkyvyttömyyseläkkeelle. Työn vaatima paikoillaan istuminen kun ei ole järin terveellistä.
Mutta sitten tarjoilija ja siivooja! Itsekin olen hakenut siivoustyötä, kahvilaan ja hampurilaisbaariin. Ei ole vielä niin kova työvoimapula ollut, että olisin päässyt edes haastatteluun asti. Kyllä siellä jotain täydellistä kandidaattia ilmeisesti odotellaan. Eli mieluiten ulkkari tai nuori, eli käytännössä hoynäytettävä, joka ei tiedä pitää kiinni oikeuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, ettei ne työssäkäyvät saa muuta kuin vähäisen yöunen ja stressin, matkat kaupan kautta työstä kotiin, lihomistaipumuksen, kapeakatseisuuden niistä jotka viihtyvät elämässään työttömänä. Jatkuvan kiireen. Ei, tämä ei sovi minulle. Vertaan aina sen, mitä jää käteen kaikesta tästä hössötyksestä. Tosin, olen aikanaan tehnyt hyviä sijoituksia, joten kiire työhön ei ole. Nautin nyt kesäpäivistä ihan huolella vanhaa sanontaa käyttäen.
Minä olen lapsille sanonut, että työllä ei rikastu. Aloittaa sijoittamisen mahdollisimman varhain ja opettelee sen. Niitä ns. paskaduuneja jaksaa tehdä jonnekin 40 ikävuoteen, mutta sen jälkeen alkaa laskea tarkkaan mikä on oman terveyden ja vapaa-ajan hinta. Siinä vaiheessa ei pitäisi olla enää kenenkään renkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti myös näille aloille on paljon hakijoita eli ilmeisesti pula ei ole niin kova, etteikö työantajilla olisi varaa odotella täydellisiä kandidaatteja.
Oulun Kaakkurin Cittari haki kolmea myyjää 20h/viikko sopparilla järjetön hakemusmäärä ja raskas rekryrumba.
Semmoinen pula työntekijöistä...
Se on älytöntä ja ketä se edes hyödyttää? Kuitenkin tavalliseen työhön haetaan.Hoitoalalla on nykyisin enemmän sitä ettei edes hakemuksia tarvita. Rasti muutamaan ruutuun ja yhteystiedot, se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jutussa mainittiin esimerkkiammatteina sairaanhoitaja, tarjoilija, bussikuski ja siivooja.
Näistä sairaanhoitaja on ainoa, joista lienee ihan oikeasti pula. Mutta siinäpä työ, jota ihan kuka tahansa ei voikaan hakea, kun vaaditaan alan koulutus, joka vie vuosia.
Bussikuskiksi voi kouluttautua ajokortillinen rekrykoulutuksella huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Firmat voivat syyttää itseään, jos eivät näitä koulutuksia järjestä tarpeeksi. Tuskin kouluttautuneita pilvin pimein on työttömänä makoilemassa, vaan ovat siirtyneet parempiin tehtäviin toisaalle - tai selkävaivaisina työkyvyttömyyseläkkeelle. Työn vaatima paikoillaan istuminen kun ei ole järin terveellistä.
Mutta sitten tarjoilij
Minulla taas ajokortin ajamisesta ei tullut mitään. Olisi pitänyt varmaan käydä 100+ ajotuntia ennen kuin olisi alkanut joten kuten sujumaan. Sitten oli näitä, jotka oppi tuosta vaan ajamaan ja osa oli ehtinyt ajella jo pitkiäkin matkoja vaikkei ollut edes korttia.
Lätsä märkänä on sinun leipäsi tienattava, prolen kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus. Ei kiitos. Ei ole vaivan arvoista.
Minulla on työuupumus ja sen laukaisema masennus. Toki vaikuttaa myös varmasti stressi asumituen laskemisesta kun halvempaa asuntoa ei löydy sellaisen matkan päästä että olisi vielä varaa töihin mennä.
En ole enää sairaslomalla koska ei ole varaa jäädä sairaspäivärahalle. En ole myöskään työkykyinen mutta vaihtoehtoja minulla ei ole, on pakko syödä ja maksaa laskut. Työttömänä saisin enemmän kuin sairaana.
Kadun sitä päivää kun tämän työn otin vastaan. Hieman iloa saan siitä että työnantaja maksaa lääkärin, psykologin ja psykiatrian minulle. Menee niihin varmaan enemmän rahaa kuin minun palkkaan.
Sehän muuan kokoomuspimu ilakoi iltapäivälehdessä joku aika sitten, että huono-osaisten asemaa pitää kurjistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työt vuonna 2016, sain palkkaa 1663/kk. Nyt saan peruspalkkaa 1834e/kk + 79e/kk kokemuslisää. Täysillä tunneilla.
Minkä alan työssä on noin matala palkka?
Itselläni on tuollainen palkka. Olen teollisuudessa metallialalla, 20 vuotta samassa työpaikassa. Onhan toki palkkani noussut siitä 1200€/kk mitä se aloittaessani oli. Ja koko ajan meidän töitä siirretään halpatyömaihin, koska meillä on niin valtavan suuret palkat..
Taidan olla hullu ja typerä, kun opiskelen kokiksi. Tiedänhän alan kaikki miinukset itsekin - harmi vaan, että se on juuri sitä työtä, mitä haluan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla hullu ja typerä, kun opiskelen kokiksi. Tiedänhän alan kaikki miinukset itsekin - harmi vaan, että se on juuri sitä työtä, mitä haluan tehdä.
Hienoa, jos olet löytänyt oman intohimoalasi. Kadehdin. Itse kävin aikoinaan muutaman päivän kokkilinjaa, mutta ei ollut yhtään minun ala. Jatkan vaan oman alan töiden hakemista ja muutaman tunnin osa-aikatyötä/viikko.
Sitten on tämä ongelma palkassa. Olet samassa paikassa työssä vaikka 10 vuotta. Palkkasi on ihan ok ja lomat ja muut edut. Mutta sitten tulee yt:t ja sinut potkitaan pois, koska olet kallis työntekijä. Mitä tapahtuu, kun haet uuteen paikkaan? Menetät hyvän palkkasi, lomat ja edut. Sinulle tarjotaan samaa palkkaa kuin vasta valmistuneelle! Miten edes kehdataan! Sitten ihmetellään, kun ihmisiä ei paljon nappaile mennä töihin, kun ansiosidonnainenkin on parempi. Ja tähän tämä menee vielä enemmän, että te jotka täällä huutelette, että "minulla on ainakin turvattu työpaikka koska olen niin ahkera jne." niin voipi pian tulla kylmää kyytiä hallituksen uudistusten takia, kun irtisanomista helpotetaan ja oven takana on jono kaupalla halvempia työntekijöitä tulemaan tilallesi!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli yllätys. Näillä matalapalkka-aloilla on myös se piirre ettei kovakaan kysyntä nosta palkkoja.
T. Lähihoitaja
Mikä todistaa, ettei se pula niin kova ole. Jos olisi kova pula, työnantajat kilpailisivat keskenään, mikä tarkoittaisi myös palkoilla kilpailemista. Markkinavoimat eivät valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työt vuonna 2016, sain palkkaa 1663/kk. Nyt saan peruspalkkaa 1834e/kk + 79e/kk kokemuslisää. Täysillä tunneilla.
Puutarha-/viheralalla, ihan normi palkka jos käytetään puutarha-alan tessiä joka on kaikista huonoin. Jos en oikeasti rakastaisi työnkuvaani näin paljon, niin en ikinä suostuisi tällaiseen palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se monella on. En tiedä mitä muuta tekisin itsekään vaikka saisin uudelleen valita paremman ammatin. Peruskoulun keskiarvo oli vähän alle 7. Kyllähän se väkisinkin omat raaminsa asettaa opiskelujen vaativuudelle. Meistä kaikista ei voi tulla hyväpalkkaista työtä tekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkioksi monen vuoden varhaiskasvatustyöstä sain sydämen rytmihäiriön äärimmäisen kuormituksen takia. Miksi pitäisi uhrata terveys työlle? Älkää muut tehkö sitä virhettä.
Minä tein sen virheen jo. Äärimmäisen pakkotahtisuuden ja kuormituksen takia sain sydänkohtauksen. Ja sen lisäksi ruoansulatuselimistön kroonisen tulehdustilan, joka vie randomisti sairaalahoitoon epäsäännöllisin väliajoin (kokilla ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta syödä itse, ja juominenkin jäi kiireen vuoksi liian vähäiseksi).
Enää sydän ei kestä kuumuutta, eikä sitä stressiä. Ei sitä kestä sisäelimetkään enää. Te-toimisto painostaa, ja ilmeisesti haluaa, että kuolen seuraavaksi sinne sorvin ääreen seuraavaan sydänkohtaukseen. Eikä työnantajat minua edes halua, koska olen 50+. Kuka haluaisi, koska voin milloin tahansa joutua olemaan pois varoittamatta kaksi viikkoa, koska joutunut sairaalaan, ja sen jälkeen vielä viikon täysin kipupotilas ja mihinkään normaaliin kykenemätön. Kuka haluaisi, kun en voi tehdä työtä kylmässä, enkä kuumassa, en mitään fyysisesti kuormittavaa, tai stressaavaa (pakkotahtisuus/kiire ja vastuu). Kuka haluaa edellisten lisäksi sellaisen, jolla puutteelliset digitaidot? Entä sellaisen, jolla on väsymysoireyhtymä, eikä voi tehdä vuorotyötä? Takana on 32 tehtyä työvuotta.
Te-toimisto on satavarma, että halukkaita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli yllätys. Näillä matalapalkka-aloilla on myös se piirre ettei kovakaan kysyntä nosta palkkoja.
T. Lähihoitaja
Mikä todistaa, ettei se pula niin kova ole. Jos olisi kova pula, työnantajat kilpailisivat keskenään, mikä tarkoittaisi myös palkoilla kilpailemista. Markkinavoimat eivät valehtele.
Sairaanhoitopiirit ainakin ennen sopivat keskenään etteivät ala kilpailla palkoilla. Kukaan ei nostanut. Tästä on ollut lehdessäkin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tuollainen palkka. Olen teollisuudessa metallialalla, 20 vuotta samassa työpaikassa. Onhan toki palkkani noussut siitä 1200€/kk mitä se aloittaessani oli. Ja koko ajan meidän töitä siirretään halpatyömaihin, koska meillä on niin valtavan suuret palkat..
Mies tienasi kunnossapidon asentajana noin 2600e-3300/kk riippuen ylitöiden määrästä (vuodessa tuli aina kaikki sallitut ylityöt täyteen ja sai salaa yli sallitun olevat tunti tunnista vapaata myös), päätti kuitenkin kouluttautua muulle toiselle mutta vastaavanlaiselle alalle, oli tosi pidetty työntekijä aina mutta kun tarjosivat muualtakin aina vain 10-13e/h ja olisi pitänyt antaa koko elämä kuten miehellä on tapana antaa, niin päätti sitten palata takaisin vanhaan työhön, kun sinne kosiskeltiin vielä paremmalla palkalla takaisin kuin mitä alun perin sai. Ennen oikeasti arvostettiin hyvää työntekijää, nyt sekään ei saa yhtään sen enempää kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vasta työvoimapula tuleekin kun hyväosaisten vihaamat matalapalkkatyöläiset, joista moni joutuu hakemaan asumistukea, on ajattu pois pääkaupunkiseudulta. Täällä on jo nyt pulaa suorittavan työn tekijöistä, ja sitten kun kaikki asuvat "siellä mihin on varaa", on näiden töiden tekijöitä vielä vähemmän. Ehkä sitten hyväosaisetkin huomaavat, että meitä rupusakin edustajia tarvitaan sittenkin johonkin kun ei ole enää hyväosaistenkin tarvitsemia palveluita. Ja tukia joutuvat hakemaan ne kehitysmaalaisetkin, joita tänne nyt haikaillaan tekemään matalapalkkatöitä, niin että eivät nekään tätä ongelmaa ratkaise.
Matalapalkkaiset perusduunarit ovat todellisuudessa niitä jotka tätä yhteiskuntaa pyörittää vaikka hyväosaiset haluavatkin ottaa kaiken kunnian itselleen.
Lahjakkaat nappaavat isopalkkaiset työt. Valinnat eivät kuulu työttömälle.