Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: ope-äipällä on lomalla rankkaa?

Vierailija
03.06.2024 |

Voi hyvää päivää taas tätä nykyajan vanhemmuutta

https://yle.fi/a/74-20089692

Kommentit (321)

Vierailija
241/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiaat on niin rankassa iässä että raskasta voi olla todellakin. Päiväkoti tuo pienen helpotuksen vanhemmille. Mutta se voi sitten näkyä kotona entistä rankempaa käytöksenä kun pieni poissa muiden hoidettavana. Ei päiväkodissa ehditä huomioimaan niin paljon kuin 2 vuotiasta pitäisi. 😕

Vierailija
242/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 h päivässä päiväkodissa ei lasta pilaa, mutta auttaa äitiä palautumaan.

Palautumaan mistä? Äitiydestäkö? Ei jumalauta.

Raskaasta työvuodesta. Mutta eihän tällaista tarvetta saa olla, kun kerran on lapsen tehnyt, eikös?

Vietkö itse koko kesälomasi ajaksi lapset hoitoon, että saat kokonaisen kuukauden aikaa palautua raskaasta työvuodesta ilman omia lapsiasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi että! Ne varhaisvuodet vilahtaa niin äkkiä, että harmittelet myöhemmin sitä. Ei se loppuikäänsä ole 2 vuotias. Ei voi olla niin rankkaa, itsellä oli 1,2 ja 3 vuotiaat yhtäaikaa.

Vierailija
244/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa äiti keskittyy isompaan lapseen, joka ei saisi omaa aikaa äidin kanssa yhtään ja oli asiaa jo surrutkin, jos pienempi olisi koko kesän vain kotona.

Missäs välissä se pienempi lapsi saa omaa aikaa äidin kanssa?

Vierailija
245/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaasta työvuodesta. Mutta eihän tällaista tarvetta saa olla, kun kerran on lapsen tehnyt, eikös?

Vietkö itse koko kesälomasi ajaksi lapset hoitoon, että saat kokonaisen kuukauden aikaa palautua raskaasta työvuodesta ilman omia lapsiasi?

Eihän tämäkään vie. Toinen lapsi on kesän kotona. 

Vierailija
246/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lapsi koko heinäkuun lomalla. 

Voi että. Onnen lapsi kun äiti sentään osan lomastaan jaksaa katsella. Aikuisen naisen rohkea päätös tämäkin. Oma napa ja aamupalat.

Äiti haluaa, että toisellekin lapselle olisi kunnolla aikaa, siksi loman jakaminen.

Ai niin. Se toinen lapsihan on vain tyttö, sillä ei palstan mukaan ole väliä. Vain poikalapsella on.

Minkähänlaisen vastaanoton tällä palstalla saisi aloitus jossa kerrottaisiin että en voi hoitaa taaperoani kun 8-vuotias vaatii omaa aikaa äidin kanssa koko päivän? 

No varmaan huonon, mutta tuossahan ei sellaisesta ollutkaan kyse, vaan siitä, että äiti jakaa lomansa (kun kerran voi nii

No ei kai tuo voi tulla yllätyksenä, kun tekee lapset noin isolla ikäerolla, että muutaman vuoden ajan se pienempi vie enemmän huomiota? Olisi jättänyt kuopuksen tekemättä, jos haluaa keskittyä vain yhteen lapseen kerrallaan. Tässäkin tapauksessa varmaan se isompi on pidetty päiväkodissa kun vauvan kanssa on oltu kotona, jolloin sisarukset eivät ole saaneet kiintyä toisiinsa, minkä vuoksi isompi on nyt mustasukkainen pienemmän saamasta huomiosta, kun on itse tottunut olemaan perheen silmäterä.

Vierailija
247/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja mulla on 1,5-vuotias kotona koko kesäloman eli 5.8. asti. Katsotaan miten menee. Ei ole onneksi vielä kauheita uhmakohtauksia, mutta perässä saa toki juosta koko ajan, että eihän tämä mitään lomaa ole. Lapsi aloitti päiväkodissa 1-vuotiaana. En tiedä vielä ensi kesästä, mutta jos lapsen energiatasot vain lisääntyvät entisestään niin saatankin pitää päiväkodissa kesän alussa pari viikkoa, että saan itse levätä hetken. Onhan vanhemmankin pidettävä huolta omasta jaksamisesta.

Ihan hyvä levätä. Olet ilmeisesti yh tai puoliso on muuten estynyt? Tällä toisella opella on kykenevä mies, mutta käyttävät päiväkotia äidin kahvitteluihin.

Tuskin käyttäisivät jos se isä lastaan hoitaisi.

I

Ne on ne elämän prioriteetit. Joillekin ura menee lasten edelle. En kyllä ymmärrä, että miksi silloin edes halutaan lapsia.

Vierailija
248/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on niin rankka elämä - 10 viikon kesäloma.

Vierailija
249/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä erkkaope kasvattaa itselleen omaa erkkaoppilasta. 

"Olin viime kesänä todella kärttyinen ja tiuskin lapsilleni. Tuli huono äiti -fiilis siitä, että jouduin sanomaan kaksivuotiaalle koko ajan ei ja mene pois, kertoo Vera Norrman."

Minusta tuo kuvateksti tuntui pahalta. Jos 2-vuotiaalle joutuu sanomaan "koko ajan" (äidin omat sanat), että "mene pois" niin ei ihme jos lapsi kiukuttelee.

Vierailija
250/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää maailma sekaisin ja ihmiset jotka täällä asuvat. Tällainen systeemi rakennettiin. Teimme elämästämme niin monimutkaista ja hedonistista että ironista kyllä, taidamme lajina päättyä siihen, että meistä ei ollut enää huolehtimaan jälkeläisistämme ja se tarina loppuu siihen.

Terv. Ope, 3 lapsen äiti, lapset ei päivääkään hoidossa lomilla vaikka oli subjektiivinen päivähoito-oikeus, ei turvaverkkoja, ei isoja rahoja, nyt lapset teinejä ja voi viettää lomaa eri tavalla, ja se kenen mielestä tämä on sädekehän kiillotusta niin tiedoksi tämä oli ihan normaalia 10-15 v. sitten ja siitä taaksepäin. 

Vierailija
251/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa kyllä käsityksen, että äiti sitä laatuaikaa kaipaa! Kyllä sitä vielä ehdit saamaan, nyt pitäisi olla lapset etusijalla, ei se ole kuitenkaan 24/7.

Vierailija
252/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi luopua omasta ajasta täysin jos hankkii lapsia? Ja miksei päiväkotia saisi käyttää sen mahdollistamiseen? Jotkut tekevät pitkää päivää ahneuksissaan ja toiset arvostavat enemmän omaa aikaa. Lopputulos kuitenkin lapsen kannalta täsmälleen sama. Paitsi, että omaa aikaa saanut vanhempi todennäköisesti jaksaa sitten tehdäkin asioita lapsen kanssa.

Taitaa suurin osa vaan olla kateellinen opettajan lomasta ja lasten hyvinvointi on näppärä tapa syyllistää opettajaa, jotta hänellä olisi yhtä kurjaa kuin itsellä.

Ei pidä luopua, mutta voi sitä ottaa muullakin tavalla kuin päivähoidolla mikä on tarkoitettu sitä varten, että vanhemmat voi käydä töissä. Ei se ole mikään oman ajan mahdollistava palvelu.

Lapsen kannalta ei ole sama onko hän joka ikinen päivä päiväkodin metelissä vai esim. mummon tai kaverin luona. Ainoa sama on, että ei ole vanhemman kanssa. Onko sulle ihan sama oletko kotona, kaverin luona, vanhempiesi luona vai töissä? 

Ja ihme selittelyä jostain jaksamisesta. Kyllä nyt vanhemman pitäisi omaa lastaan jaksaa. Ei tarvitse olla 100% aina viihdyttämässä ja jos ei sitä jaksa niin hoitoon vaan. Tekee lapsellekin hyvää nähdä perus arkea. Väsymystä ja sitä, kun pitää ottaa toinen huomioon ja hetken käyttää mielikuvitustaan ja keksiä itse tekemistä.

Ei ole oikeaa arkea, että sä elät kuin kuningas ja toinen sinkoilee joka inahduksesta tai ilmeestä sua palvelemaan. Tätä ei tunnu monissa tajuavan.

Itse olen pitänyt lapset hoidossa ihan minuutilleen vain sen mitä on ollut pakko. Jos pääsin aiemmin lähtemään töistä niin hain lapset heti vaikka hoitopäivä olisi ilmoitettu pidempään. Jos ssin yllättävän vapaan niin ilmoitin päiväkotiin, että lapsi ei tule vaikka hoito on varattu. Ja lomilla en todella olisi edes viitsinyt erikseen viedä hoitoon. Mulle ja lapsille loma on aikaa kun ei ole arjen ruriineita ja paras jos pystyy olemaan kokonaan katsomatta kelloa.

Vierailija
253/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuussa äiti keskittyy isompaan lapseen, joka ei saisi omaa aikaa äidin kanssa yhtään ja oli asiaa jo surrutkin, jos pienempi olisi koko kesän vain kotona.

Missäs välissä se pienempi lapsi saa omaa aikaa äidin kanssa?

Ja mitä varten ei saa yhtään omaa aikaa äidin kanssa ikinä muuten? Miksi ylipäätään pitää rakentaa jotain omaa aikaa itselle ja omaa aikaa ton ja ton lapsen kanssa, kun ollaan perhe? Eikö isompi ole saanut sitä omaa aikaa sillon kun nuorempaa ei ollut, ja nyt eletään tätä vaihetta ja kaikki perheessä on yhtä tärkeitä, mutta ikätasoisesti ja elämän tilanteen mukaan. Ihmeellistä, että yksi pitää ottaa porukasta pois, että voi rentoutua. Ei varmaan lapsilla muutenkaan ole kaikki asiat tasan, vaan iän mukaan vastuuta ja velvollisuuksia, kukin vuorollaan. 

Vierailija
254/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olin viime kesänä todella kärttyinen ja tiuskin lapsilleni. Tuli huono äiti -fiilis siitä, että jouduin sanomaan kaksivuotiaalle koko ajan ei ja mene pois, kertoo Vera Norrman."

Minusta tuo kuvateksti tuntui pahalta. Jos 2-vuotiaalle joutuu sanomaan "koko ajan" (äidin omat sanat), että "mene pois" niin ei ihme jos lapsi kiukuttelee.

Eli olisi pitänyt vetää samalla linjalla tämäkin kesä??? Eikö tää nyt ole helvetin hyvä, että äiti tunnistaa voimavaransa, ja kerrankin uskaltaa toimia fiksusti sen mukaan??

On tämä äitiys kyllä ihan mahtavaa! Kukaan ei kyllä ole äidille pahempi kuin toiset äidit! Tämänkin olisi pitänyt vain vetää äärirajoilla hampaat irvessä ja potea paskaa oloa, kun taas tuli sanottua pahasti lapsille. Tai kun koko ajan tuntuu siltä, että pää hajoo eikä jaksa kohta. Sitten kun järkkää arkeaan niin, että jaksaa paremmin ja on paremmin voiva, mikä on myös lasten etu, niin v****u väärin teki silloinkin!! 

Vierailija
255/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 h töissä jokaisena lomapäivänä ei pilaa äitiä, mutta auttaa lomailevaa isää palautumaan kun puoliso on poissa motkottamasta.

Lapsiraukat, kun ei kohdella ihmisinä vaan esineinä ja keskenkasvuisen vanhemman riesana. Näille ihmisille elämä on Instagram-näyttelyä ja minä-minä ja mun mielihalut. Kuitenkin pitää vääntää niitä lapsia siihen riesaksi.

Vierailija
256/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämäkään vie. Toinen lapsi on kesän kotona. 

Se päiväkotiin roudattu pikkuinen tulee miettimään tätä pitkään ja hartaasti kun ikää tulee.

Vierailija
257/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette meuhkaa siitä, että lapsen isä ei ole lapsensa kanssa? 

Ymmärrän kyllä hyvin, että kestää palautua erkkaopen työstä. 

Vierailija
258/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi harkita tukiperhettä. Ne ovat sitä varten kun vanhemmilla on ongelmia jaksamisen kanssa. Hänellähån on selvästi vaikeutta jaksaa tavallista elämää oman perheensä kanssa. 

Vierailija
259/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmin lista sanoisin. Lapsettomana opettajana pitkä kesäloma on ihan mahtava.

Opettaja, sinä? Etkä osaa edes kirjoittaa oikein.

Vierailija
260/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset hankkivat monta lasta? Yhden kanssa pärjätään ehkä, mutta useampi on jo melkein kirous.