Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan
Onpa itsekäs ihminen. Viedä nyt lapsi päiväkotiin siksi aikaa, että itse saa juoda rauhassa aamukahvin!
Kommentit (614)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat voivat työskennellä, eikä lomailla. Hänellä on muutenkin kaksi kuukautta kesälomaa, kun taas monella on vain kolme viikkoa, joten on erittäin itsekästä vielä yhteiskunnan varoilla hoidattaa omia lapsiaan. Päivähoitolakia pitäisi ehdottomasti kiristää, jotta tällainen hyväksikäyttö ei olisi enää mahdollista. Terveisin neljän lapsen isä.
Luitko jutun? Lapset ovat heinäkuun kotona.
Vain heinäkuun.
Kyllä, eli saman määrän kuin kaikki muutkin lapset. Tosin toinen lapsi on kotona tuplasti muihin verrattuna.
Mikä on kunnollinen loma? Jos lapset on 6-7 viikkoa lomalla sen ansiosta, että vanhemmat vuorottelevat omien lomiensa kanssa, miten niin ei saa kunnollista lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua lukiessa hämmästyttää tämä näköjään yleinen ajatus, että päivähoidon ainoa tarkoitus on säilyttää lapsia vanhempien työpäivän ajan. Useimmissa Euroopan maissa, myös niissä joissa on paljon kotirouvia, päivähoito mielletään tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Oletetaan, että myös pieni lapsi itse hyötyy päiväkodista ja viihtyy siellä toisten lasten seurassa vaikka esimerkiksi äiti olisi vauvalomalla kotona tai vanhemmat olisivat työttömiä. Missään tunnetussa sosiaalhistorian vaiheessa ei ole ollut normaalitilanne sellainen, jossa yksi äiti ilman muuta tukiverkkoa jakaisi arjen jokaisen tunnin lastensa kanssa. Kyseinen artikkeli oli otsikoitu ja osittain muotoiltu oudon provosoivasti. Tarkemmin lukiessa kuitenkin ilmenee, että päiväkotilapsella on tulossa täysimittainen loma päivähoidosta ja että äiti käyttää kesäkuussa aikaa erityisesti mm. vanhemmalle (vielä varsin nuorelle) lapselleen omistautumiseen. On myös erittä
Unohdit, että Keski-Euroopassa on pitkät kesälomat päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua lukiessa hämmästyttää tämä näköjään yleinen ajatus, että päivähoidon ainoa tarkoitus on säilyttää lapsia vanhempien työpäivän ajan. Useimmissa Euroopan maissa, myös niissä joissa on paljon kotirouvia, päivähoito mielletään tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Oletetaan, että myös pieni lapsi itse hyötyy päiväkodista ja viihtyy siellä toisten lasten seurassa vaikka esimerkiksi äiti olisi vauvalomalla kotona tai vanhemmat olisivat työttömiä. Missään tunnetussa sosiaalhistorian vaiheessa ei ole ollut normaalitilanne sellainen, jossa yksi äiti ilman muuta tukiverkkoa jakaisi arjen jokaisen tunnin lastensa kanssa. Kyseinen artikkeli oli otsikoitu ja osittain muotoiltu oudon provosoivasti. Tarkemmin lukiessa kuitenkin ilmenee, että päiväkotilapsella on tulossa täysimittainen loma päivähoidosta ja että äiti käyttää kesäkuussa aikaa erityisesti mm. vanhemmalle (vielä varsin nuorelle) lapselleen omistautumiseen. On myös erittä
Tämähän on ihan selvä juttu vauvapalstalla. Ap lukee just ja just jutun otsikon - tai ei ymmärrä lukemaansa - ja tekee provosoivan aloituksen. Muut eivät vaivaudu sen enempää lukemaan juttua, vaan alkavat möyhätä aloituksen perusteella virheellisin tiedoin. Ja kas, soppa on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämän päivän nuoret naiset muka niin tietämättömiä vanhemmuudesta, että kaikki siihen kuuluva tulee totaalisena yllätyksenä?
Lasten hoito, kasvatus, huolenpito ja vastuu on vanhemmilla niin kauan kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen. Jos tähän ei ole valmis, niin lapsia ei todellakaan kannata tehdä.
Lapsia ei voi verrata esim. harrastukseen tai lemmikkieläimeen, että kun se ei enää kiinnosta niin sen voi hylätä.
Ja lapset ovat lapsiasi, niin kauan kuin elävät.
Saattavat olla. Tässä jutussa tietämätön tosin on keski-ikäinen akka, ei mikään nuori nainen.
Yhteiskunnan tehtävä ei ole ole huolehtia lomailevien vanhempien lapsista vaan se kuuluu yksiselitteisesti vanhemmille, aivan lasten ikäeroisra riippumatta. Hän voi ostaa omalla rahallaan hoitopalveluja halutessaan,mutta ei maksattaa omaa lomailuaan mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämän päivän nuoret naiset muka niin tietämättömiä vanhemmuudesta, että kaikki siihen kuuluva tulee totaalisena yllätyksenä?
Lasten hoito, kasvatus, huolenpito ja vastuu on vanhemmilla niin kauan kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen. Jos tähän ei ole valmis, niin lapsia ei todellakaan kannata tehdä.
Lapsia ei voi verrata esim. harrastukseen tai lemmikkieläimeen, että kun se ei enää kiinnosta niin sen voi hylätä.
Ja lapset ovat lapsiasi, niin kauan kuin elävät.
Saattavat olla. Tässä jutussa tietämätön tosin on keski-ikäinen akka, ei mikään nuori nainen.
Mihinkäs ne isät taas unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat voivat työskennellä, eikä lomailla. Hänellä on muutenkin kaksi kuukautta kesälomaa, kun taas monella on vain kolme viikkoa, joten on erittäin itsekästä vielä yhteiskunnan varoilla hoidattaa omia lapsiaan. Päivähoitolakia pitäisi ehdottomasti kiristää, jotta tällainen hyväksikäyttö ei olisi enää mahdollista. Terveisin neljän lapsen isä.
Luitko jutun? Lapset ovat heinäkuun kotona.
Vain heinäkuun.
Kyllä, eli saman määrän kuin kaikki muutkin lapset. Tosin toinen lapsi on kotona tuplasti muihin verrattuna.
Perhelomaa niin että koko perhe lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jutussa ei kerrota, minne 8v ikäinen menee heinäkuuksi, jotta äiti voi omistautua kokonaan 2v ikäiselle.
Perhekäsite on nykyisin aika pieni, ei enää vanhemmat ja lapset, vaan yksi tai kaksi vanhempaa ja yksi lapsi kerrallaan. Jos lapsia on enemmän, viedään ne päiväkotiin tai sukulaisiin, koska vuorovaikutus ei kestä sitä, että paikalla on kaksi lasta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tehtävä ei ole ole huolehtia lomailevien vanhempien lapsista vaan se kuuluu yksiselitteisesti vanhemmille, aivan lasten ikäeroisra riippumatta. Hän voi ostaa omalla rahallaan hoitopalveluja halutessaan,mutta ei maksattaa omaa lomailuaan mulla.
Varhaiskasvatukseen on lapsella oikeus. Se ei ainakaan pitäisi olla mikään lasten säilytyspaikka työpäivän ajaksi. Yhteiskunnan rahaa nyt vaan kuluu erilaisiin asioihin. Minun mielestäni taas verorahoja ei pitäisi käyttää työttömien hyysäämiseen vaan voisivat ottaa lainaa elämiseensä kuten opiskelijatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt tietysti yksittäinen tapaus, mutta...
Tehdään lapsi/a ja sitten ei olla heidän kanssaan.
Kipataan muiden kontolle, lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Sitten haukutaan lapsettomia itsekkäiksi🤯🤯🤯🤯🤯
Toki nykyajan työelämä on ihan hullua, siihen vielä lapset niin...
Hän on koko kesän vanhemman lapsen kanssa ja nuorempikin on kuukauden kesälomalla äidin ja sisaruksen kanssa. Millään ilveellä tätä ei saa väännettyä sellaiseksi, että äiti hoidattaa lapsensa muilla ja haluaa vain makoilla kotona.
Missä isä? Milloin isä on lasten kanssa?
Niinpä, kukaan ei huuda isän perään tai hauku isää. Äitiä
Miksi te täältä palstalta mitään kysytte? Tiedätte jo mitä täällä vastataan. Kysykää asiaa oikeasti oikeassa elämässä. Silloin asiat selviävät jos ovat selvitäkseen.
Monet kommentoivat, että "eikö olisi kannattanut miettiä omia voimavaroja eikä hankkia vain lisää lapsia."
Itse olen yhden lapsen vanhempi ja suoraan sanottuna voi helv kun saa vanhemmilta sukulaisrouvilta ja ties miltä ihmisiltä kuulla kuinka "et kai sinä nyt vain yhteen jätä?!".
Vastaan aina totuudenmukaisesti eli omat voimavarat eivät riitä kuin yhteen lapseen. Tiedostan sen ja siksi lapsiluku on tämä.
Teet niin tai näin, teet aina väärin.
En ylipäätään ymmärrä, miksi kukaan laittaa alle 3 vuotiaan päiväkotiin. Ainoat poikkeustilanteet voi olla ainoan vanhemman vakava sairastuminen tai molempien vanhempien vakava sairastuminen. Muutoin en ymmärrä. Lapsuus on tärkeä ja merkittävä koko elämälle. Perusturvallisuuden päälle rakentuu kaikki. Pientä lasta ei ole tarkoitettu selviämään suuressa ryhmässä, vähäisellä aikuisen tuella.
Pikkulapsiaika on kovin lyhyt. Jos haluaa lapsen, hänen eteensä tulee nähdä vaivaa ja tehdä "uhrauksia". Itselle ei ollut uhraus olla lasten kanssa kotona, vaan etuoikeus. Emme olleet suurituloisia, vaan saimme toimeentulotukea, koska tulot olivat niin pienet, kun olin kotona.
Alle 3-vuotiaiden laittaminen päiväkotiin pitäisi olla vain erityisin perustein myönnettävä palvelu. Turha ihmetellä, mistä nuorten pahoinvointi johtuu, kun perusturvallisuus järkkyy jo alle 3 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä, miksi kukaan laittaa alle 3 vuotiaan päiväkotiin. Ainoat poikkeustilanteet voi olla ainoan vanhemman vakava sairastuminen tai molempien vanhempien vakava sairastuminen. Muutoin en ymmärrä. Lapsuus on tärkeä ja merkittävä koko elämälle. Perusturvallisuuden päälle rakentuu kaikki. Pientä lasta ei ole tarkoitettu selviämään suuressa ryhmässä, vähäisellä aikuisen tuella.
Pikkulapsiaika on kovin lyhyt. Jos haluaa lapsen, hänen eteensä tulee nähdä vaivaa ja tehdä "uhrauksia". Itselle ei ollut uhraus olla lasten kanssa kotona, vaan etuoikeus. Emme olleet suurituloisia, vaan saimme toimeentulotukea, koska tulot olivat niin pienet, kun olin kotona.
Alle 3-vuotiaiden laittaminen päiväkotiin pitäisi olla vain erityisin perustein myönnettävä palvelu. Turha ihmetellä, mistä nuorten pahoinvointi johtuu, kun perusturvallisuus järkkyy jo alle 3 vuotiaana.
Koska yhteiskunta painostaa siihen kaikin mahdollisin keinoin.
Yhteiskunta mitään painosta. Ihmiset vaan ovat niin elintason perään, ettei vähempi enää kelpaa.
Aivan hyvin voi järjestää asiat niin, että lapsi aloittaisi päiväkodin vasta 3-vuotiaana. Elämä on valintoja, mutta usein miten halutaan valita se elintaso ja mahdollisimman helppo elämä.
Miksei tämä äiti voinut syödä ihanaa aamiaista yhdessä lasten kanssa? Nyt tuli fiilis, että painukaa lapset hiivattiin, kun äiti haluaa teistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tämä äiti voinut syödä ihanaa aamiaista yhdessä lasten kanssa? Nyt tuli fiilis, että painukaa lapset hiivattiin, kun äiti haluaa teistä eroon.
No minä söin aamiaista neljän lapseni kanssa, välillä hitaammin ja välillä sutjakkaammin. Sellaista se on, vain elämää ei sen enempää...
En jaksa lukea koko ketjua mutta en ymmärrä miksi YLE julkaisee tällaista koska tietää henkilön saavan niskaansa laidallksen sontaa.
Lapsella on kuukauden kesäloma. Hän varmasti onnellisena palaa elokuussa hoitoon. Emme tiedä onko lapsi minkä pituisia päiviä hoidossa nyt kesäkuussa.
Jos äidin jaksaminen on tiukilla (ja isästä näköjään ei ole apua) niin hyvä että on päiväkoti. Mielummin hänelle kuin heille jotka ovat aina kotona työttömänä.
Kummallista että heitä jotka heivaavat lapset mummolaan viikoiksi ei koskaan mollata. Lomaa lapsista se on sekin. Omat lapseni viihtyivät paremmin päiväkodissa kuin mummolassa. Enää ei ole ketään joka lapset ottaisi edes yhdeksi yöksi. Onneksi on edes päiväkoti. Se on pelastanut meidän (työssäkäyvän) perheen.
Olen opettaja, ja mulla on ollut aina pitkät kesälomat siitä syystä. Mutta lapsiani en alle 2 v päivähoitoon vienyt, kun ei ole ollut pakko taloudellisista syistä. En myöskään vienyt vanhempaa lasta päiväkotiin silloin kun hoidin nuorempaa kotona. Kerhot riittivät hänelle ihan hyvin. Sitten kun olin palannut töihin ja kesäloma koitti niin olin korkeintaan muutaman päivän kesälomani alussa pitänyt lapsia hoidossa (Ja siivonnut silloin vuoden työpaperit pois.) Halusin antaa lapsille pitkät kesälomat, ja mua olisi suorana sanottuna hävettänytkin viedä lapsia hoitoon oman lomani aikana. Kyllähän päiväkodin henkilöstö mun ammattini tiesi. En koe, että kesän viettäminen omien lasten kanssa olisi niin hirveää ollut. Sitä paitsi olipahan joskus edes se aika, kun perheeseen ei tullut niin paljon flunssia ja muita tauteja, joita päiväkodissa aina pyöri.
Mun epäsuosittu mielipiteeni on se, että koko subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa ja päivähoitoa antaa vain työssäkäyvien/opiskelevien vanhempien lapsille. (Toki päivähoitoa ehdottomasti pitää antaa myös silloin jos perheen tilanne sitä vaatii esim. vanhempien sairauksien tai elämänhallintaongelmien takia.) Mutta ei yhteiskunnan pitäisi joutua maksamaan päivähoitoa sellaisille perheille, jossa vanhempi ei halua lomallaan hoitaa uhmaikäistä. Jollei halua, niin sitten pitäisi itse palkata hoitaja.
Tokihan ideaalissa yhteiskunnassa kaikille tarjottaisiin ilmaista laadukasta päivähoitoa. Mutta kun ei vain enää onnistu. Ei riitä rahat, ja työvoimapula ammattitaitoisesta henkilöstöstä on huutava varsinkin pk-seudulla ja näin ollen kaikenmaailman epäpäteviä palkataan päiväkoteihin "laadukasta" päivähoitoa antamaan. Että mielestäni olisi järkevää lopettaa sellainen systeemi, joka ei vain enää toimi, ja johon ei ole rahaa. Johan siinä päivähoitopaikkoja vapautuisi ja pätevää henkilöstöä riittäisi paremmin kun kotona olevien vanhempien lapsilla ei olisi päivähoitoon oikeutta muuta kuin terveydellisistä tai sosiaalisista jne. syistä. Sellainenhan systeemi Suomessakin oli vielä 90-luvulla. Toki kotona olevat huoltajat voivat palkata hoitajia, jos rahaa vain riittää, mutta yhteiskunnan ei vain sitä tarvitsisi sitä rahoittaa ja järjestää. Sitä paitsi monessa tapauksessa kerhot ja harrastukset riittävät antamaan lapsille sosiaalisia kontakteja, eikä tarvita päiväkotia siihen tarkoitukseen jos vanhemmilla nyt ihan hyvä terveydellinen tilanne jne. ja voivat normaalisti olla lapsensa kanssa vuorovaikutuksessa ja ulkoilla ja käydä leikkipuistossa jne. missä muitakin lapsia ja vanhempia voi tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt tietysti yksittäinen tapaus, mutta...
Tehdään lapsi/a ja sitten ei olla heidän kanssaan.
Kipataan muiden kontolle, lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Sitten haukutaan lapsettomia itsekkäiksi🤯🤯🤯🤯🤯
Toki nykyajan työelämä on ihan hullua, siihen vielä lapset niin...
Onhan hän lasten kanssa. Saman verran, kuin suurin osa vanhemmista omalla lomallaan. Ja toisen lapsen kanssa on koko loman.
En ymmärrä miksei lasten kanssa voi olla yhtä aikaa? Vaikka on ikäeroakin, niin jotain voi touhuta yhdessäkin.
Eikö heillä ole ystäviä, sukulaisia tai naapureita, joilla on suunnilleen saman ikäisiä lapsia, jotka voisivat leikkiä keskenään? Samalla kyläillessä vanhemmatkin voivat seurustella keskenään.
Ai niin, m
Meillä on 5v ja 14v lapset. Hyvin leikkivät keskenään. Tänäänkin koko päivän pihalla leikkivät vesisotaa keskenään. Itse sain rauhassa istua keinussa lukemassa av-palstaa. 😃
Keskustelua lukiessa hämmästyttää tämä näköjään yleinen ajatus, että päivähoidon ainoa tarkoitus on säilyttää lapsia vanhempien työpäivän ajan. Useimmissa Euroopan maissa, myös niissä joissa on paljon kotirouvia, päivähoito mielletään tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Oletetaan, että myös pieni lapsi itse hyötyy päiväkodista ja viihtyy siellä toisten lasten seurassa vaikka esimerkiksi äiti olisi vauvalomalla kotona tai vanhemmat olisivat työttömiä. Missään tunnetussa sosiaalhistorian vaiheessa ei ole ollut normaalitilanne sellainen, jossa yksi äiti ilman muuta tukiverkkoa jakaisi arjen jokaisen tunnin lastensa kanssa. Kyseinen artikkeli oli otsikoitu ja osittain muotoiltu oudon provosoivasti. Tarkemmin lukiessa kuitenkin ilmenee, että päiväkotilapsella on tulossa täysimittainen loma päivähoidosta ja että äiti käyttää kesäkuussa aikaa erityisesti mm. vanhemmalle (vielä varsin nuorelle) lapselleen omistautumiseen. On myös erittäin tervettä, että vaativaa opetustyötä tekevä äiti annostelee myös hieman omaa jaksamistaan ja huolehtii palautumisestaan, eikä mikään anna aihetta olettaa, että sen vuoksi sitä pienempää lasta laiminlyötäisiin.