Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei, te 1980-luvun eläneet ja kokeneet: mistä et pitänyt siinä vuosikymmenessä?

Vierailija
02.06.2024 |

Kysyin omilta vanhemmiltani samaa, mutta he vain vastasivat, että kasariluvussa ei ollut mitään huonoa. N28

Kommentit (554)

Vierailija
121/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus pääsi valitettavasti banneilta pois ja heti alkoi rakennemuutokset ja sekoilu Taxellin ja Kullbergin kanssa ja osi itseaiheutettu lama, jota Viinasen perstuntuma leikkaukset ilman vaikutusarviota ideologiapäissään pahensi ja pidensi seuraavan vuosikymmenen alussa.

Siitä asti onkin tuhonnut Suomea aina kun on päässyt hallitukseen ilman demareita.

Lama oli Suomea laajempi ja oikeastaan luonnollista seurausta siitä että meillä teollisuus oli viennissään niin paljon Neuvostoliiton varassa. Kun neukkula romahti omaan mahdottomuuteensa ja muuttui kleptokratia Venäjäksi niin vientitulot ja työpaikat hävisivät.

Vierailija
122/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajissa (varsinkin vanhemmassa ikäpolvessa) oli aika arveluttavia, jopa sadistisia tapauksia. Vanhemmillakaan ei ollut nykyisenkaltaisia keinoja nostaa asiaa esiin, vaikka noista olisi puhunut kotona. Opettajan kosto (oppilaalle) olisi ollut välitön, kun olisi saanut tietää että hänestä on kanneltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisällä tupakoinnista!

Aika harvat tupakoi enää sisällä siihen aikaan. Parin luokkakaverin kotona poltettiin sisällä ja se tuntui oudolta jo silloin. Ei siitä silti mitään isoa ongelmaa tehty ja sai siellä kylässä käydä. Kun eihän lapsi siihen kuole, jos satunnaisesti savua haistaa. Eri asia, jos passiivinen tupakointi on jatkuvaa. Joskus pidempään oltua äiti pyysi vaatteet pesuun, kun palasin kotiin. Äitini paheksui tupakointia, mutta oli sillä tavoin fiksu, että ei kieltänyt kaverisuhteita näiden "huonompien perheiden lastenkaan" kanssa, kun lapset itse oli hyväkäytöksisiä. Enemmän kyllä oltiin meillä ja äiti aina toivotteli tulemaan meille eli siinä mielessä ohjasi toimintaa.

Muistan usemman isän käyneen ulkona tupakalla ja äidinkin. Pääosin oli jo siirrytty ulos. Lasten takia.

Mun suvussa röökattiin sisällä vielä 1990-luvulla ja monen kaverinkin kotona. Vasta kun uusi tupakkalaki tuli voimaan 1995, sain perusteltua isälleni, että jos kerran töissä ei saa polttaa sisällä, ei meillä kotonakaan saisi.

Vierailija
124/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kaikkiaan, jos nykyihminen tipahtaisi kasarille, olisi takuulla järkytys huomata, miten paljon hankalampaa kaikki on.

Ei ollut kaikki hankalampaa: Etenkin pikkupaikkakunnille kulkemiseen ei tarvinnut omaa autoa. Minäkin pääsin junalla mummolaan. Ysärillä lakkasi ensin kulkemasta se juna, tällä vuosituhannella bussikin, ja berneröinnin jälkeen taksin saantikin on epävarmaa.

Lisäksi postiin saattoi luottaa.

Vierailija
125/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalinta oli sunnuntai-fiilis. Niin traumaattista. Joka paikka oli kiinni ja ilmassa leijui sellainen ikävä pysähtyneisyyden tunnelma, että mikään ei liiku, kehity tai anna toivoa. Saman olen kokenut vain Prahassa vuonna 1993, kun se ahdistunut neuvostohenkisyys leijui vielä ilmassa. Suomessa tätä 52 kertaa vuodessa eli joka ikinen suljettu sunnuntai. Silloin oli kaikki niin monella tavalla ihanaa ja paremmin, mutta sunnuntaipäiviä vihasin, suorastaan pelkäsin.

Vierailija
126/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini suusta:

Naisia ahdisteltiin kaikkialla, moni joutui ahdistelluksi päivittäin

Töitä kyllä sai kaikki, mutta niitä vakituisia töitä oli yllättävän hankala saada ainakin naisena

Työelämässä naisia sai syrjiä ilman seuraamuksia

Yhtenäiskulttuuri ja vuosikymmenen alun YYA-meininki oli ummehtunutta

Vihasi juppikulttuuria, rahalla ja maallisella omaisuudella pröystäilyä

Kaikilla piti olla Lacosten paita jos ei ollut, niin oli köyhä

Kirjakaupoissa bestsellereinä oli usein naisille suunnatut laihdutusoppaat (äidilläni on kirja nimeltään Linjat kuntoon v. 86, hän on aina ollut alipainon rajalla ja laihduttanut koko ikänsä...)

Haha, tosiaan, muistan nuo Lacostet. Helsingin keskustassa eräs iso tavaratalo jäi kiinni väärennettyjen Lacoste-paitojen myymisestä. Siitä tuli uutisissakin. olinkin juuri edellisenä päivänä katsellut siellä niitä paitoja ja todennut, että miten nuo krokotiilit näissä paidoissa näyttää jotenkin säälittäviltä. Ilmankos, kun olivatkin feikkejä. 

Vierailija
127/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin muoti tuli Suomeen aina vuoden jäljessä Ruotsista . Moni haki sen takia Ruotsista vaatteet,  sai olla muodikas sitten seuraavana vuonna.

Vierailija
128/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aika pieni mutta muistelen että lihat piti ostaa lihatiskistä. Olisikohan Alkossakin ollut vielä tiski noihin aikoihin?

Lihat sai ostaa lihatiskiltä. Juuri senkokoisen palasen kuin halusi. Eikä ne lilluneet valmiissa marinadissa.

Ensimmäiset itsepalvelu-Alkot tulivat juuri 80-luvulla. Helsingin yliopiston opiskelijana tuli käytyä ihmettelemässä asiaa Heimolan talon Alkossa, joka oli ensimmäisiä, jollei peräti ensimmäinen. Mutta tässä on kyllä asia, joka 80-luvulta on muuttunut paremmaksi, nimittäin Alkon palvelu.

Vierailija
129/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikilla piti olla Lacosten paita jos ei ollut, niin oli köyhä"

:D

Vierailija
130/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ollut niin paljon rahaa käytössä kuin nyt. Huonoa oli myös se, ettei ollut nettiä, jonka ääressä notkua tuntikaupalla. Silloin oli tosin aikaa katsoa tuntikaupalla elokuvia videonauhoilta, joita vuokrasin.

Mulla oli silloin enemmän rahaa käytössä kuin nyt. Kas kun työnsaanti oli niin helppoa. Tietysti pankit myös tyrkyttivät lainarahaa ovista ja ikkunoista, mutta sitä en nyt tähän laske.

Vierailija
131/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus pääsi valitettavasti banneilta pois ja heti alkoi rakennemuutokset ja sekoilu Taxellin ja Kullbergin kanssa ja osi itseaiheutettu lama, jota Viinasen perstuntuma leikkaukset ilman vaikutusarviota ideologiapäissään pahensi ja pidensi seuraavan vuosikymmenen alussa.

Siitä asti onkin tuhonnut Suomea aina kun on päässyt hallitukseen ilman demareita.

Näin on asia! Muistelen Sekoomuksen päässeen hallitukseen vuonna 1987.

Vierailija
132/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelun ohella ei ollut töitä niin paljon kuten nykyään. Kesätöitä kyllä ssi. Mutta aukioloajat olivat lyhyempiä ha siivoojat sekä kassit vakituisia. Pikaruokapaikkoja oli vähemmän. Opiskelemaan ei todellakaan ollut helppo päästä yliopistoon joten moni meistä tyytyi Perähikiän kauppaopistoon. 

Ehkä osittain totta. Toisaalta esimerkiksi minä kyllä tein opintojen ohessa töitä, kun toimisto, jossa olin ollut pari kesää kesätöissä, halusi palkata lukukausienkin ajaksi osa-aikaisen apulaisen. Kurssikaveri teki hommia ravintolassa tiskarina, ja itse olin kyllä käynyt Servi-Systemsin siivouskurssin kanssa siltä varalta että tarttisin tilapäisduunia.

Opintolainaa sai anteliaasti kuten muutakin lainaa, eikä sen ottamista pelätty. 70-luvulla oli opittu, että inflaatio hoitaa lainat pois, ja opiskelua pidettiin hyvänä investointina tulevaisuuteen.

Pitikö sinne Servi-Systemisille muka joku kurssi suorittaa? Kävin toimistolla ja sain markettisiivousta heti samantien. Olin tosin ollut yhden kesän siivoushommissa yhdessä yrityksessä, lomitin kaikki vakkarisiivoojat siellä. Muutaman kerran kävin toimistosiivoamassa, kun heillä oli tarvetta silloin alussa. Marketit meni kahdeksalta kiinni. Sinne piti ehtiä sisälle juuri ennen tuota ja siivous alkoi, kun asiakkaat poistuivat. Pääasiassa tuli moppailtua lattioita, mutta leipätiskiäkin sai välillä pestä, samoin olin jokusen kerran tiskaamassa, siitä maksettiin paremmin. Lihatiskien kippoja ja muuta sellaista. Kammoilta oli aina, kun oli ollut grillattua broileria tarjouksessa. Kanneltiin isoja metallisia kurkkusäilykepurkkeja, missä oli juoksevaa lähes jäähtynyttä kananrasvaa, roskiksille. Grilliä en onneksi joutunut hinkkaamaan tuollaisena iltana. Joku kerta meni ylitöiksi, kun ei yksinkertaisesti ehditty saada kaikkea tehtyä, niitä pesuhommia. Makkaransiivutuskoneitakin jouduin joku kerta puunaamaan. Opiskelujen rinnalla ei tuota kauaa viitsinyt tehdä, kun matkat oli pitkät ja kotona oli joskus lähempänä puolta yötä pyöräilyn päätteeksi.

Vierailija
133/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini suusta:

Naisia ahdisteltiin kaikkialla, moni joutui ahdistelluksi päivittäin

Töitä kyllä sai kaikki, mutta niitä vakituisia töitä oli yllättävän hankala saada ainakin naisena

Työelämässä naisia sai syrjiä ilman seuraamuksia

Yhtenäiskulttuuri ja vuosikymmenen alun YYA-meininki oli ummehtunutta

Vihasi juppikulttuuria, rahalla ja maallisella omaisuudella pröystäilyä

Kirjakaupoissa bestsellereinä oli usein naisille suunnatut laihdutusoppaat (äidilläni on kirja nimeltään Linjat kuntoon v. 86, hän on aina ollut alipainon rajalla ja laihduttanut koko ikänsä...)

Haha, tosiaan, muistan nuo Lacostet. Helsingin keskustassa eräs iso tavaratalo jäi kiinni väärennettyjen Lacoste-paitojen myymisestä. Siitä tuli uutisissakin. olinkin juuri edellisen

Joka toisellahan oli joku Lacoste paita, etelänmatkalta tuliaisiksi saatu. Kaukana jostain aidosta. Tuolloin oli ranta-rolexeja ja noita krokotiilipaitoja.

Vierailija
134/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli pahaa ja valikoimat kaupoissa aika ankeat. Sen huomaa kun lukee esimerkiksi vanhoja ruokaohjeita kasarilta.

Höpsis, ruoka oli hyvää, meillä ainakin.  tekijästähän se on kiinni, miten osaa ruokaa laittaa.

Myös kouluruoka oli pääsääntöisesti hyvää, eikä nykyisenkaltaista keskuskeittiöstä tulevaa einespaskaa. 

Vierailija
135/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole oikeastaan sellaista mistä en olisi pitänyt. Hienoa aikaa! Nousukausi, kavereita riitti, lapset sai olla lapsia. Olin teini 80-luvun lopulla. Musiikki oli hyvää, diskoissa hyvä meno. Videoita tuli katsottua, parhaat elokuvat tehtiin silloin. Beverly hills kyttä 1 ja 2 esimerkiksi. Beetlejuice oli hulvattoman hyvä, olen katsonut monia kertoja.

Jos jotain huonoa pitää keksiä, niin astianpesukoneet olivat harvinaisia. Se tarkoitti sitä, että oli tiskivuorot. Ai että minä inhosin tiskaamista. Kerran päivässä tiskattiin, ja olisiko se tiskivuoro ollut niin kerran viikossa kun olin alle 12-vuotias ja noin 2-3 kertaa viikossa kun olin yli 12 v. Koska ruoka laitettiin itse aina, niitä uunivuokia ja kattiloita riitti pestäväksi. Olisi ollut niin paljon mukavampaakin tekemistä. 

Vierailija
136/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saihan sitä olla punkkarikin, tai (ainakin jos Helsingissä asui) joku mustanpuhuva varhainen gootti tai futuristi meikkeineen. Ei tuollaiset pukeneet ylleen Lacosten paitaa muuta kuin nauraakseen sille.

Vierailija
137/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelin panttivankidraama 1980-luvun puolivälin jälkeen oli aika jännittävää seurattavaa TV:stä. Olin 12-vuotias, kun se tapahtui. Kuolonuhreilta ei valitettavasti vältytty. R.I.P. heille!

Vierailija
138/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upuppu

Vierailija
139/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli pahaa ja valikoimat kaupoissa aika ankeat. Sen huomaa kun lukee esimerkiksi vanhoja ruokaohjeita kasarilta.

Höpsis, ruoka oli hyvää, meillä ainakin.  tekijästähän se on kiinni, miten osaa ruokaa laittaa.

Myös kouluruoka oli pääsääntöisesti hyvää, eikä nykyisenkaltaista keskuskeittiöstä tulevaa einespaskaa. 

Meidän kyläkoulussa oli keittäjä, joka teki itse ruoan. Me oppilaat söimme sen luokkahuoneessa, koska koulurakennuksessa ei ollut ruokalaa. Vain maito, levitteet ja leivänpäälliset tulivat koulun ulkopuolelta. Syksyisin kerättiin metsästä marjoja, joista keittäjä sitten valmisti oppilaille muun muassa jälkiruokia.

Vierailija
140/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuudenhöperöstä ja raihnaisesta Kekkosesta, josta ei meinattu päästä millään eroon :(

No mutta siitähän käytännössä päästiin eroon jo ihan vuosikymmenen alussa eli 1981, kun se luopui pressanhommista. Eleli sitten muutaman vuoden vielä Tamminiemessä ennen kuin kupsahti, mutta ilman mitään valtaa. Ei sitä kukaan enää silloin muistanut tai ajatellut, että pääsisipä äijästä eroon.